Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 18:28

Voor eetdocu's heb ik 8nnemiek :D
En de rest zijn cultuurdocu's , misschien wel met een beetje eten erin :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 18:41

:))

Cowspiracy is inderdaad ook een van mijn favorieten!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:52

Ik vond blackfish niet zo bijzonder. Het is heel erg, maar ik sta er niet van te kijken. We moeten vooral ophouden met zulke dieren gevangen te houden. Daar is simpelweg niets aan. That sugar film vond ik ook een goede!

Beatrice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:17

Verwijderd
Laatst bijgewerkt door Beatrice op 15-12-24 01:51, in het totaal 2 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:26

Leuk, nog een limburgse vegan :D Ik ben de tel al kwijt, maar het wordt nu toch echt eens tijd voor een goed vegan restaurant hier beneden :Y)
De docu Eating you alive is nog niet uit, maar ik denk niet dat er nare beelden in zitten. De trailer niet in ieder geval, die kun je met een gerust hart kijken! Docu's als Forks over Knives ook. Ik kijk ze verder ook niet allemaal hoor, kan ook niet tegen bloed en dierenleed..

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:33

Blackfish ga ik niet kijken, dat ga ik mezelf niet aandoen. Bepaalde beelden kan ik gewoon echt niet loslaten en van de waarheid ben ik mij helaas al bewust. :\

Hoe zit dat met cowspiracy? Heb de trailer gekeken en heb het idee dat het meer over alle zaken rondom de zuivelindustrie gaat dan echt de koeien zelf? Oftewel, niet te veel zielige koeien in beeld? Want die lijkt mij wel interessant.

That Sugar Film staat ook nog op het lijstje (ik zit nu zelf op dag 26 zonder toegevoegde/geraffineerde/onnatuurlijke suikers, even mezelf een schouderklopje geven :') ).

Forks over Knives en Food Matter ga ik in ieder geval kijken. :D

Beatrice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:35

Dank je, @Annemiek! Helemaal mee eens, ook!
Kennen jullie ook Superjuice Me? Niet specifiek over vegan, maar over verse sappen, maar ik vond hem geweldig inspirerend!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:37

Oh, die gaat ook op het lijstjes! Je kan nooit genoeg sapjes/smoothies hebben. :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:43

Cowspiracy, er zit wel een scene in die ik niet wilde zien, maar de rest valt heel erg mee, en het gaat ook voor een groot deel over het milieu.

Superjuice Me klinkt niet bekend, staat die ook op Netflix?
Wel heb ik Supersize Me, en Sick, Fat and Nearly Dead gezien, en die laatste is ook ontzettend goed! Ook weer vooral over gezondheid, maar echt fascinerend om te zien wat een verschil na 60 dagen plantaardig sap drinken!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:48

Dan ga ik cowspiracy kijken en spoel ik wel door met een hand voor mijn gezicht. :')
Deed ik deze avond nog, zat een nieuwe serie met mijn moeder te kijken. Waren ze opeens in een slachthuis waar ze een kalfje lieten komen. En het speelde zich af in 1960 dus werd het met een gigantische hamer gedaan... dat werd ook doorspoelen terwijl ik mijn gezicht in de vacht van mijn kat stopte. Gelukkig gebeurde er uiteindelijk niets. Maar ik kan daar gewoon echt niet tegen, wordt daar zó ontzettend naar van en het kan me echt nog dagen bezig houden.

Oooh ja, Sick, Fat and Nearly Dead wil ik ook nog zien!

Thanks voor alle goede docu tips. +:)+ Cultuur docu's zijn overigens ook welkom (mag ook via pb als het anders te off topic is).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:52

Fat, Sick en Nearly Dead ben ik nu aan het kijken! Heb gelijk even een lijstje gemaakt van alle docu's die hier voorbij komen. Ben nog steeds niet volledig vegan maar doe wel ontzettend hard mijn best.

Ik moet zeggen dat ik het wel moeilijk vind om te bepalen waar ik de grens trek. Op dit moment eet ik vooral geen obvious dierlijke producten meer, maar valt het etiketjes scannen soms een beetje in het niet. Zo lees ik bijvoorbeeld dat veel frisdrank gefilterd wordt door dierlijke botten (iets met een E-nummer?). Ben ik het ook niet mee eens, maar ik vraag me dus af waar die grens bij jullie ligt.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:07

Ik vind iets als frisdrank vooral een hele grote luxe, het voegt niets aan voedingsstoffen toe aan het lichaam dus voor mij is dat sowieso een grens als daar iets dierlijks in betrokken is. :)

Hier ook een niet-vegan die hard zijn best doet. Maar vind het soms ook heel lastig hoor... vooral als thuiswonende die niet zelf de boodschappen kan bepalen, maar vooral het inkomen want mijn moeder doet zeker hard haar best aan mijn wensen te voldoen wat betreft voeding.

Zelf vind ik het heel erg lastig met yoghurt, de bacteriën hierin hebben mijn darmen best hard nodig (veel last van schimmels, dus paddestoelen moet ik bijvoorbeeld vermijden). Maar soja-yoghurt vind ik ook geen optie en ik heb nog geen ander goed alternatief gevonden. Al hoorde ik laatst iets over dat ze de bacteriën uit yoghurt met hetzelfde soort proces kunnen kweken maar dan zonder zuivel (en dit toevoegen aan yoghurt alternatieven, is er al wel in een kokosvariant, maar heel erg duur helaas), dus wie weet. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:25

En hier nog een niet-vegan waarbij het steeds meer de goede kant op gaat. Ik eet nu voor een groot deel vegan, alleen eet ik dagelijks 1 wit bolletje en een vleesvervanger/ei en die zijn niet vegan. Ik ben al wel opzoek naar lekkere vegan burgers, zo had ik gister een groene bonen burger op van Vivera. Zag er niet aantrekkelijk uit, maar was best wel lekker! Dus die gaan we vaker proberen.Voor de rest heb ik nog een zwak voor dingen als stroopwafels, koekjes, cake, taart en ijs.. Nu eet ik dat natuurlijk niet elke dag, maar toch.. Ik ga daarvoor ook verder speuren of ik goede vegan vervangers kan vinden. Maar stapje voor stapje gaat het de goede kant op, als is het ook wel lastig, vooral als je nog thuis woont.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:28

Frisdrank schijnt, net als veel wijn, met gelatine te worden geklaard inderdaad.
Ik drink zelf ook niet vaak frisdrank, maar af en toe een glas dr foots vind ik wel érg lekker. Nu weet ik niet of dat ook een van de niet-vegan merken is, maar daar ga ik dan weer niet zo moeilijk over doen. Als er keuze is ga ik altijd voor de vegan variant, maar ik zal niet snel een dropje van iemand weigeren of een koekje waarvan ik niet zeker weet of er melkpoeder in zit.

Jammer dat sojayoghurt geen optie is, suliko. Ik maak mijn eigen sojayoghurt en die is erg lekker! Maar ik kan me haast niet voorstellen dat er geen andere plantaardige melk is die yoghurtbacteriën lekker vinden! Ik heb het ooit met zelfgemaakte rijstmelk geprobeerd, maar had er geen suiker aan toegevoegd wat die yoghurtbacteriën nodig hebben, dus dat experiment was mislukt :Y) Maar ik ben wel van plan om het eens met andere soorten melk te proberen.

Oh, en ipv stroopwafels enzo heb ik vaak peperkoek met suikerkorrels, die is ook vegan voor zover ik kon zien :D

Beatrice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:11

https://www.youtube.com/watch?v=Aaxa7rxEbyk

Superjuice me staat helemaal op Youtube, zie link hieroven. alleen wel in het Engels, zonder ondertiteling. Ik vond het meeste goed te volgen, soms praatten ze wat onduidelijk, maar over het algemeen goed te doen.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:37

Punselie stroopkoeken zijn vegan en de hazelnootwafels (smaken en zien er uit als stroopwafels) van Jumbo ook.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 08:58

8nnemiek schreef:
Leuk, nog een limburgse vegan :D Ik ben de tel al kwijt, maar het wordt nu toch echt eens tijd voor een goed vegan restaurant hier beneden :Y)
De docu Eating you alive is nog niet uit, maar ik denk niet dat er nare beelden in zitten. De trailer niet in ieder geval, die kun je met een gerust hart kijken! Docu's als Forks over Knives ook. Ik kijk ze verder ook niet allemaal hoor, kan ook niet tegen bloed en dierenleed..

Bij bijzonder in Maastricht kun je erg lekker vegan eten! :) Leuke originele gerechten in plaats van de standaard wokdingen bij loving hut enzo..

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 09:23

De kokosyoghurt van de aldi is met yoghurt bacteriën :) 2,19 per bak.

Beatrice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 09:39

Dank je, Dondeyne!
Emma, wat goed en fijn dat je zo hard je best doet om steeds meer vegan te eten!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 10:45

8nnemiek schreef:
Frisdrank schijnt, net als veel wijn, met gelatine te worden geklaard inderdaad.
Ik drink zelf ook niet vaak frisdrank, maar af en toe een glas dr foots vind ik wel érg lekker. Nu weet ik niet of dat ook een van de niet-vegan merken is, maar daar ga ik dan weer niet zo moeilijk over doen. Als er keuze is ga ik altijd voor de vegan variant, maar ik zal niet snel een dropje van iemand weigeren of een koekje waarvan ik niet zeker weet of er melkpoeder in zit.

Jammer dat sojayoghurt geen optie is, suliko. Ik maak mijn eigen sojayoghurt en die is erg lekker! Maar ik kan me haast niet voorstellen dat er geen andere plantaardige melk is die yoghurtbacteriën lekker vinden! Ik heb het ooit met zelfgemaakte rijstmelk geprobeerd, maar had er geen suiker aan toegevoegd wat die yoghurtbacteriën nodig hebben, dus dat experiment was mislukt :Y) Maar ik ben wel van plan om het eens met andere soorten melk te proberen.

Oh, en ipv stroopwafels enzo heb ik vaak peperkoek met suikerkorrels, die is ook vegan voor zover ik kon zien :D

Het probleem met soja is dat het niet zo goed voor mij is. Ik heb de ziekte van lyme en probeer daardoor alles wat de lyme kan versterken (vooral een verminderde weerstand) in voeding te schappen (zoals paddenstoelen, ik ben al gevoelig voor schimmels. En soja werkt de opname van vitamines en mineralen tegen, wat de lyme ook al doet...). Vandaar dat ik soja echt heel erg probeer in te perken en ik dus beter yoghurt dan sojayoghurt kan nemen.
Maar misschien dat ik mij eens moet gaan verdiepen in zelf maken met rijst/haver/amandel melk. :D

Mallow schreef:
De kokosyoghurt van de aldi is met yoghurt bacteriën :) 2,19 per bak.

Wat leuk dat de aldi dat heeft! Ik had het laatst van de ekoplaza omdat het in de aanbieding was, maar dat was echt ontzettend duur. Ga ik zeker eens naar kijken. :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 10:51

Dat is idd wel een complicatie Suliko, hoe heb je het opgelopen? (Als ik dat vragen mag :) )
Rijstemelk maken is redelijk te doen, haver vond ik moeilijker.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:01

Ergens op de basisschool zo'n 10 jaar geleden (ben nu 18), maar hoe ben ik nooit achtergekomen. Zover ik weet heb ik echt nooit een teek gehad, maar inmiddels is het ook op te lopen via andere steekbeesten.
10 jaar geleden begonnen vage pijn- en vermoeidheidsklachten, 2 jaar terug eerst de misdiagnose fibromyalgie en nu 1 jaar terug de diagnose lyme gekregen.

Maar sinds ik mij onder andere ben gaan verdiepen in voeding (glutenvrij, vleesvrij, zuivelvrij en suikervrij) gaat mijn weerstand steeds de betere kant op en krijg ik langzaam aan de lyme eronder. :D

Ja, de melkvarianten maken was ik sowieso al van plan. Maar om er daarna yoghurtvarianten van te maken leek mij wel interessant. :))

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:07

Super dat het lekkerder loopt.
Hier net zo, heb aanleg voor reuma (Ongeclassificeerde artritis) maar door mijn voeding kan ik het redelijk buiten de deur houden en zelfs sporten.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:18

Het zelfgenezend vermogen van je lichaam is ook gewoon echt bizar, wat voeding wel niet kan doen.
Ik ben heel blij dat ik nooit in de spiraal van antibiotica ben gevallen (de reguliere 'genezing' van lyme) want daar was ik echt zo veel slechter uitgekomen. :')
Het is nog steeds een lange weg met veel terugvallen, maar het is zo fijn dat ik gewoon weer fatsoenlijk mijn ding kan doen.

En wat fijn dat jij dat ook ervaart! :D

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:30

1x antibiotica gehad, 3 jaar terug en je kan het nogsteeds merken :')
Geweldig spul, maar wel echt voor noodgevallen. Het maakt zoveel kapot dat met een "hedendaags"voedingspatroon niet opgelost wordt.

Zelf ben ik af en toe bij Gerrit Smit op visite, hij is echt van het "genezend"eten.
Goede tips van meegekregen.