Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mri

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:40

dat witte is echt smerig bitter Brrr

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:47

@ Phylos: bij de natuurwinkel in amersfoort

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:51

oh dan kijk ik of ze hem bij ons in de natuurwinkel ook hebben..

Ja dat witte van de granaatappel zag er al niet echt eetbaar uit

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:53

Ik kom vaak in Amersfoort, maar heb nog nooit een natuurwinkel gezien. Zit 'ie in het centrum?

Ik kom hier trouwens zoveel nieuws tegen. Wat ik wel 'vervelend' vind is dat ik nog thuis woon. Dan eet je maar gewoon wat de pot schaft en dat is niet altijd zo gezond als wat ik hier lees.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:01

Dat heb ik in het weekend inderdaad ook. Maar mijn moeder is zelf erg bezig geweest met afvallen en is nu ook geinteresseerd in gezonde voeding. Ook zij eet beperkt koolhydraten, veel fruit en groente en dingen als chiazaden. Ook thuisthuis zijn de smoothies geintroduceerd en goed aangekomen..
Maar er zijn wel altijd iets van koekjes, snoepjes en chips in huis. Maar dit mogen wij niet dagelijks eten. In het weekend wat meer natuurlijk, tja en dan ben ik ook thuis. Maar goed daar is het weekend ook wel een beetje voor en voor mij is het dan makkelijker om op mijn kamer in Groningen weer beter op te letten. Misschien dat je dat zelf doordeweeks overdag bij jou thuis dan toch ook kunt proberen? Dat je over het avond eten niet al te veel te zeggen hebt kan ik begrijpen. Maar je zou voor jezelf wat dingen kunnen kopen en bijvoorbeeld voorstellen ook eens te koken doordeweeks

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:16

Ik woon ook nog thuis maar gelukkig kookt mijn moeder vaak wel redelijk gezond. En ik stel ook vaak voor om zelf te koken ;) En dan kook in gewoon wat gezonds! Ontbijt etc schaf ik zelf gewoon allemaal aan! net als verschillende spreads en dergelijke.

In Amersfoort zit hij op de Utrechtseweg, vlakbij het station ;) Een hele grote bio buy!

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:18

Trouwens over de groene thee: ik heb wel eens gehoord dat de anti oxidanten na 10 minuten vervliegen als je de thee hebt gezet.. En dat groene ice tea dus onzin zou zijn.. Maar het lijkt me wel lekker! Met een citroentje, en misschien een beetje stevia?

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:09

Ik heb net patatjes op en een frikadel speciaal, Ha! :D

Ik vond de zalm bij m'n avondeten niet lekker.. .en de pastinaak smaakte me dit keer ook niet...dus nog even langs de snackbar gegaan :Y) Wel bijna 1 kg groente op vandaag en een goed ontbijt dus agh... ik overleef het vast wel. :+

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:11

Haha tuurlijk!!!

Ik had een biologische frikandeau, 2 witlofjes met ham en kaas en aardappeltjes. Op zich prima toch, was bij schoonmoeder! :) Heb niet te veel aardappeltjes genomen. Alleen wel weer een suikerrijk toetje op..

Schrok vanmorgen trouwens toen ik op de verpakking van de yorkham van de appie keek. Er zaten 9 E-nummers in!!!!!!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:19

Hier ook een avondmaal van niks.. Stukje vis, aardbeien en chocolade vla.. Die was nog over van vrijdag. (nog nooit zo'n rare maaltijd gegeten trouwens :+ ) Vriend had migraine en er kwam van alles tussendoor qua visite, laat thuis van paard enz enz.

Aankomende 2 weken erg druk op 't werk en veel werken dus hopelijk gaat 't allemaal lukken qua eten..

Ja vleeswaren is erg! Ik koop 't niet eens meer.. Gewoon een stukje ham denk je dan. :+

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:21

He?! dat meen je niet van die ham joh, wat erg! Ik eet gelukkig al weinig vleeswaren meer. Maar in het weekend thuis pak ik het toch nog wel eens. Ben benieuwd hoe het bij filet american is, dan vind ik nog weleens lekker

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:22

Hier aten we zalmpakketjes (met spek en champignons/ui prutje), broccoli/bloemkool/wortels, salade en rosevalaardappeltjes uit de oven. Te lekker!

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:25

Dat de anti oxidanten in groene thee na 10min vervliegen lijkt me apart aangezien wordt aangeraden het hete water af tw laten koelen tot 90graden voor je het thee zakje er in doet. Dat is ook niet in een paar minuten gebeurd. zo wordt het thee drinken wel een race tegen de klok! :=

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:45

Ha de visite is weer weg. Vonden het eten gelukkig erg lekker. De salade was heel smaakvol geworden. (jonge bladsla met spinazie , blokjes gekookte pastinaak en gepocheerd ei met een dressing van olijfolie peper en zalige (en peperdure maar ach lekker dat ie is) autentieke balsamico azijn. De tiramisu zo gezond mogelijk gemaakt ( de mascarpone met eiwitten gemengd ipv slagroom , amandelmeel gebruikt ipv lange vingers en palmsuiker ipv gewone suiker heb nog steeds een rauwe cacao maar heb fair trade cacao gebruikt).
Vanmorgen voor het eerst een groene smoothie gemaakt . Vind het er niet uitzien zo'n groen glas sap maar smaakte heel goed. Had 80gr spinazie ,1 pers sinasappel,1 banaan en wat water gebruikt. Vond het toch wat smakeloos en heb er blauwebessen-frambozen sap van healty people bij gedaan. Zelfs mn man heeft een glas opgedronken! Viel me dus niet tegen en ga het zeker vaker maken.
Heb er nooit van gehoord dat groene thee snel zn stoffen verliest . Wel dat er in een glas eigenlijk maar heel weinig van inzit en dat het bitter wordt als je er kokend water over gooit.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:00

Wie weet er nog een leuk gerecht waar ik wat eieren in kan verwerken (voor 1 persoon) Uiteraard pannenkoeken, maar ik zoek eigenlijk wat anders. Omelet is een optie, maar wil eigenlijk een echte avondmaaltijd. (eieren moeten op volgende week :P)
Of weet iemand nog iets voor bij de omelet (geen brood)

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:11

2 eieren mengen met 60 gram speltbloem, witte kool en reepjes prei of rode ui. En dan als omelet bakken zeg maar en eventueel amandelen en kruiden erop, of tomatenpuree.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:24

Jaa, wat malu zegt, dan heb je japanse pizza! Die wilde ik je ook aanraden :D superlekker en heelgezond! Het volledige recept kun je vinden op de site van amber albarda :D

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:36

Krijg je dan ook een krokante bodem, of dat niet?
Lijkt me lekker, al ben ik niet zo gek op witte kool maar wellicht in een pizza lust ik het wel :)

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:44

als je beetje lang bakt wel ja, door de speltbloem wordt het wel een beetje krokant en niet gewoon een gebakken ei zeg maar. Je kunt de kool denk ook wel weglaten en alleen prei doen en dan beleggen met plakken tomaat en paprika ofzo of gehakt, zo krijg je een echt pizza idee.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:52

Top, dankjewel!
En dan nog een vraag.. wat is het verschil tussen meel en bloem? Op internet staat met bloem krijg je wit brood en met meel bruin. Niet echt duidelijk.. kan je voor de japanse pizza ook speltmeel gebruiken?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:53

Oh ja die had ik eens voorbij zien komen!. Zou het ook met boekweitmeel kunnen?
Zo niet dan moet ik even speltbloem halen. Zal ook even op de site kijken.
En dan ipv de amandelen doe ik er paprika, tomaat en champignons op..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:01

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:10

Phylos schreef:
Hier aten we zalmpakketjes (met spek en champignons/ui prutje), broccoli/bloemkool/wortels, salade en rosevalaardappeltjes uit de oven. Te lekker!

Recept, mjam? :j

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:32

Zalmpakketjes
IngrediëntenZalm
Champignons
Ui
Zout
Peper
Boter
Ontbijtspek (2 per stuk)
Tijm
Citroensap
Aluminiumfolie

Bereiding
Prik wat gaatje is de zalm . Zout en peper ze in naar smaak. Hak de champignons en uien fijn ( kan in keukenmachine ook erg makkelijk) en maak er een mengseltje van dat je even aanfruit. Leg voor elke moot zalm een stukje aluminiumfolie op het aanrecht. Drapeer daar 2 plakjes ontbijtspek en daarop de moot zalm. Leg daarop het mengsel van champignons en ui, een takje tijm, wat citroensap en een klontje boter. Vouw nu de plakjes spek over de bovenkant van de zalm dicht en maak van de folie een goed gesloten pakketjes. Verwarm de oven voor op 180 graden en leg ze 20 min in de oven. Na 10 min even omdraaien.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 09:35

Oh ik leg zalm-/vispakketjes altijd drie kwartier in de oven, anders is het echt niet gaar bij mij! :P ook als de vis niet bevroren is..