Vegetariërs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Vegetariërs!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 11:09

Ik ken het... Als je mij er zo graag bij wilt hebben heb ik gewoon een telefoon :') ik heb zelfs whatsapp! Lijkt me vrij makkelijk :")

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 11:15

Jongens, jullie slowchatten in het verkeerde topic! :') Maar nu we daar toch mee bezig zijn, ik ben facebookverslaafd... kan er niks aan doen, het is sterker dan ik :=

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 11:20

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 12:27

Appelmoes_11 schreef:
Jongens, jullie slowchatten in het verkeerde topic! :') Maar nu we daar toch mee bezig zijn, ik ben facebookverslaafd... kan er niks aan doen, het is sterker dan ik :=

Haha, same here! Ik ben eigenlijk tegen maar ik kan er gewoon niet wegblijven :+

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:10

ff crossposten, de keurmerkjes. Misschien wel interessant voor dit topic?

Goed, allereerst de leuke keurmerkjes:

Afbeelding
Max Havelaar. Bestaat in Nederland alleen voor koffie, cacao, thee, vruchtensap, honing, rijst, wijn mango's, ananas, avocado's, druiven, sperziebonen, bananen en sinaasappels. Max Havelaar is de enige onafhankelijke garantie dat producenten in ontwikkelingslanden een eerlijke prijs voor hun producten krijgen.

Afbeelding
EKO. Keurmerk voor biologische producten, gecontroleerd door de onafhankelijke stichting Skal. Producten met dit keurmerk zijn vrij van genetisch gemanipuleerde grondstoffen (zoals soja, die aan koeien wordt gevoerd en zo in de melk terechtkomt). Er gelden ook strikte beperkingen voor toevoegingen (zoals E-nummers) in bewerkte producten en er worden in de ecologische landbouw geen bestrijdingsmiddelen en kunstmest gebruikt.

Afbeelding
Demeter. Biologisch-dynamisch keurmerk. De dieren in deze veehouderij krijgen biologisch geteeld voer en hebben veel meer ruimte dan in andere veehouderijvormen, ook meer dan in de biologische veehouderij. Koeien mogen niet worden onthoornd en biggen mogen uitsluitend onder verdoving worden gecastreerd. Tussen de legkippen lopen hanen en de kippen hebben de beschikking over een zandbad.

Afbeelding
Voor vegetariërs. Gebruikte eieren en zuivel komen niet van legbatterijen en E-nummers komen niet van gedode dieren of slachtafval.

Afbeelding
Voor veganisten.

Afbeelding
Gras-keurmerk. Kippen dagelijks naar buiten en de wei wordt niet bespoten met chemische bestrijdingsmiddelen.

En dan nu de keurmerken die je beter kunt laten staan:

Afbeelding
Gezonde keuze. Alleen bedoeld om eigen huismerk te stimuleren. Heeft niks met biologisch of diervriendelijk te maken, en trouwens ook niet met een laag gehalte aan verzadigd vet, suiker of zout.

Afbeelding
PVE/IKB. Promoot zichzelf als diervriendelijk, maar er zijn geen regels opgenomen over het dierenwelzijn.

Afbeelding
Milieukeur. Dit is een heel gemeen keurmerk, het lijkt op het EKO-keurmerk, maar de eisen zijn veel lager. Bijvoorbeeld: de productie van de varkens hoeft niet omlaag, maar de uitstoot van stoffen (ammoniak, fosfaat, en nitraat) wordt omlaag gebracht door gesloten stallen te gebruiken.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 15:11

Even een vraagje, ik ga zondag met mijn werk naar Tsjechië. Nu weet ik dat daar bijna geen vervangers zijn, en neem ik dus zelf eten mee. Ik heb de bon met stempel van het filiaal. Maar mag ik nu zomaar het eten mee nemen ? Ik ga met de auto.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 15:15

Ik begrijp het niet zo goed?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 15:19

Waarom zou dat niet mogen? Drugssmokkel oid? Ik zou niet denken dat het een probleem is, maar ik weet het eerlijk gezegd niet :o

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 15:27

Nou ik heb wel eens gehoord dat je niet zomaar alles mee mag nemen, maar dat was van Thailand naar Nederland.
Ik denk dat het geen probleem is maar liever het zekere voor het onzekere

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 15:58

Tsjechië is een EU land. Dus in principe mag je alles in en uitvoeren wat je wil mits het niet illegaal is in Tsjechië (drugs ofzo). :)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 15:59

Hmm, maar dan ga je toch met het vliegtuig? Dat wordt wel wat strenger gecontroleerd := ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken, maar zeker weten doe ik het niet.

Oja, aan de frietjes van McDonald's wordt een ongespecificeerde dierlijke smaakversterker toegevoegd... dus als iemand dat wil vermijden...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 16:04

Lekker :r
Hoow ik vind het nog steeds dom dat ik ben vergeten te zeiken op mcdonalds :')

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:05

En ik maar aan de frietjes..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 16:05

Help! Even checken op de zak friet van de ap :\

Edit: voorgebakken mini frites uit de diepvries van de Ap zijn veilig +:)+

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:27

*\o/*

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 16:35

Ik ga denk ik aan mijn vriendje vragen of hij een zakje groenten voor mij haalt :j tegen de tijd dat ik terug ben is de ap ws al dicht

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:12

Appelmoes_11 schreef:
Hmm, maar dan ga je toch met het vliegtuig? Dat wordt wel wat strenger gecontroleerd := ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken, maar zeker weten doe ik het niet.

Oja, aan de frietjes van McDonald's wordt een ongespecificeerde dierlijke smaakversterker toegevoegd... dus als iemand dat wil vermijden...

Aaaaahw nee dat had ik niet willen weten _O-
poedersuiker, waarom kan er dan niks echt vegetarisch zijn, zelfs patat niet. :')

Mm, wij eten zo patat van de snackbar.. Dat zal ook wel niet vega zijn. ^)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 17:14

de mac maakt patat uit aardappelpulp die door een zeef wordt geduwd en vervolgens gefrituurd. De meeste frietjes zijn nog altijd gewoon gesneden aardappeltjes :j

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:16

Ja dat snap ik ook wel, maar er zit dan toch iets dierlijks door = niet meer vega, toch? :P Of ben ik nu dom :')

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:32

Magrathea schreef:
Tsjechië is een EU land. Dus in principe mag je alles in en uitvoeren wat je wil mits het niet illegaal is in Tsjechië (drugs ofzo). :)

Bedankt! Nou hahah laat die drugs maar zitten ;)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:39

Rustig maar jongens, de meeste friet is gewoon vegan. Alleen die van McDonald's niet. :')

Lucieluffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:44

Appelmoes_11 schreef:
Rustig maar jongens, de meeste friet is gewoon vegan. Alleen die van McDonald's niet. :')

Haha!
Maar is het toch wel vega? :o
Maarja is natuurlijk persoonlijk hoe ver je zelf gaat...

Emmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:46

Vandaag de nieuwe Valless paprika room geprobeerd, echt super lekker!

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:01

Hebben ze ook geen dierlijk frietvet? Mijn moeder wist het namelijk niet en de verpakking had ze niet meer. Als dat zo is dan denk ik dat ik wat minder frieten ga eten, ook nog eens goed voor de lijn :D

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:23

Tegenwoordig wordt bijna overal plantaardig gefrituurd.

Aangezien niemand weet wat in de McDonald's friet zit lijkt het me strikt gezien niet vegetarisch. Dat is hetzelfde verhaal als gelatine, stremsel en andere ethische kwesties :') sommige vegetariërs eten het wel, anderen niet.