Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:59

mauvestraat schreef:
Hoi, ik lees al een tijdje stilletjes mee om ervaring op te doen en kom nu maar eens in het openbaar :).
Wegens het gebrek aan enig ervaring ben ik dit jaar klein begonnen met zo'n vierkantemeter bak. Overzichtelijk, geinig om te zien en mijn dochtertje van 3,5 jaar kan op deze manier ook leuk "meehelpen".

Helaas hebben mijn komkommer en courgette plantjes al het loodje gelegd, wijze les dat ik die voortaan nog niet in april buiten moet zetten als het nog zo koud en nat kan zijn :+. Gelukkig waren ze niet te duur in de bouwmarkt dus we komen er wel overheen!

Gisteren bietjes, radijs, wat bloemen zoals komkommerkruid, tuinkers en dergelijke in de grond gedaan. Erg leuk! Zaadjes die ik eerder had gedaan zoals bosui, worteljes en bloemkool komen al mooi op. Alleen heb ik over de bloemkool een vraagje: die zou ik volgens het zakje moeten uitdunnen maar hoe werkt dat precies en tot hoeveel? Er komen nu zo'n 8 stengeltjes in beide vakken naar boven.

Afbeelding

voor zover ik weet moet je plantjes gaan scheiden van elkaar en zorgen dat ze kunnen uitlopen tot hun volwassen grote en dus ruimte nodig hebben daarvoor, meestal staat het aangeven hoe groot de afstand moet zijn meestal 15 cm er tussen, maar voor je er aan begint moet je wel zeker weten dat je ze geen wortelschade aandoet en dus sterk genoeg zijn echter wacht ook niet te lang want dan lopen de wortels helemaal door elkaar waardoor het scheiden van elkaar moeilijker word! succes!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:01

Ankje11 schreef:
Iemand hier ervaring met het zaaien van rabarber? 1 van de planten was doorgeschoten en leverde zaad. Kan je hier wat mee??

gewoon inzaaien! wil niet zeggen dat er echt wat uitkomt maar je kan het altijd proberen denk ik dan!

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:06

Boompje1985 schreef:
Ankje11 schreef:
Iemand hier ervaring met het zaaien van rabarber? 1 van de planten was doorgeschoten en leverde zaad. Kan je hier wat mee??

gewoon inzaaien! wil niet zeggen dat er echt wat uitkomt maar je kan het altijd proberen denk ik dan!

Dank je! Heb al gezaaid, komt ook al wat boven maar ben benieuwd of er al meer zijn die dat hebben geprobeerd.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:22

even voor de aardbeien liefhebbers http://www.kweduivenvoorden.nl
heeft een ruim assortiment + ook wat leuke specials over het algemeen, ook de ananas etc ,

Sonja_vR

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:24

Ankje, rabarber uit zaad gaat prima, kunt wel pas volgend jaar echt wat oogsten, eerste jaar kun je het beste de plant lekker laten gaan :)

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:00

Hallo, wat leuk een heus moestuinen topic! Ik heb nog geen moestuin, maar heb me wat verdiept in de vierkante meter moestuin. Vanavond ga ik starten met het maken van de bakken. Hopelijk mogen grond er in. Kon het niet laten en heb al wat plantjes gekocht (minikomkommer voor in een pot, slaplantjes en broccoliplantjes) Heel veel zaadjes (radijs, wortel, sla, bonen, kruiden ed.) We hebben hier een rommel euro winkel en daar hingen de zaadjes spotgoedkoop, 5 zakjes voor 1 euro.Een buurvrouw heeft er al radijs van geoogst en wortel komt ook op. Dus die goedkope zaadjes komen toch wel op.
Ik heb een grote tuin,maar het echte moestuinen is me te veel werk. Vandaar de makkelijke moestuin. Ik heb een stukje tuin omheind met een hekje en dat lag er doelloos bij op een pruimenboom en appelboom na (perenboom komt in oktober) Ik ga daar dus een aantal bakken plaatsen. Deze maak ik van bakstenen. Ben heel benieuwd! Ga het gewoon eens avonturen en hopelijk over een poos de eerste lekkernijen uit eigen tuin!

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:01

Sonja_vR schreef:
Ankje, rabarber uit zaad gaat prima, kunt wel pas volgend jaar echt wat oogsten, eerste jaar kun je het beste de plant lekker laten gaan :)

Oké bedakt voor je antwoord!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:09

Basilicum ging hier buiten niet goed, dus die staat weer binnen. Radijs en rucola beginnen flink te groeien en die gaan over naar een stukje grond ipv een pot. Ook zag ik de eerste sprietjes van de courgettes al.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 23:19

Gister begonnen met mijn bakken. Vandaag klaar! In 1 bak staan al plantjes en andere bak zitten zaadjes. Nu maar hopen dat het aanslaat. Heb er in ieder geval wel lol om.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 09:43

Weer een minimoestuin liefhebber. Welke plantjes en zaadjes heb je erin gedaan Cindy? Hopelijk gaat het snel groeien. Hier wil het nog niet erg, de groei loopt zwaar achter met alles. Zelfs de spinazie, normaal een snelle groeier maakt geen vaart nof.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:31

Ik denk dat ik scheel kijk, maar misschien ook niet.
Ik had bij de action van die potjes gekocht, koriander / peterselie/ thym/ oregano/ basillicum / bieslook.
Die heb ik maandag gezaaid, en nu lijkt het al of ik ze zie boven komen bij de peterselie.
Maar zoals ik zei zie ik het misschien niet goed, en anders gaan ze dus echt wel snel!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:32

Spetter schreef:
Gister begonnen met mijn bakken. Vandaag klaar! In 1 bak staan al plantjes en andere bak zitten zaadjes. Nu maar hopen dat het aanslaat. Heb er in ieder geval wel lol om.

zo denk ik er ook over. Als het lukt dan lukt het en anders hebben gewoon veel voorpret gehad.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 11:12

basilicum gaat hier ook zo snel mogelijk weer naar binnen denk ik! hij overleeft wel, maar hij heeft er zichtbaar moeite mee... Peterselie is dan wel weer plots in actie geschoten, de koriander heeft het buiten ook prima en de radijzen gaan goed vooruit. één van mijn twee testbloemkolen doet het trouwens super en de andere hinkt wat achterop ^) ze staan nochtans gewoon naast mekaar.

het enige wat ik al 'echt' heb kunnen oogsten, is rabarber voor één potje compote. Binnen een week of twee, zou er wel weer genoeg moeten zijn voor het volgende potje *\o/*

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 13:00

Ik heb twee bakken met 9 vakken. Ik heb oa geplant rucola, veldsla, ijsbergsla, broccoli, tomaat, minikomkommer, basilicum, sjalot. Gezaaid: peultjes, wortel, radijs, rode biet, bieslook. Heb nog heel veel zaadjes, dus ik denk dat ik nog 2 bakken er bij ga maken.
Afbeelding
Foto net gemaakt. De bloesem van de appelboom heeft zich er in verspreid zag ik.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 13:53

wat een mooie bakken!!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:13

Afbeelding
Links achter: sla (bak en potje)
Rechts achter radijs (2x)
Links midden: courgettes
Links voor: rucola (moet overgeplant worden)

http://i297.photobucket.com/albums/mm23 ... 471e56.jpg
Pot met blauwe bes (en iets er omheen, weet niet wat)

http://i297.photobucket.com/albums/mm23 ... 9c5cb8.jpg
Rozemarijn

http://i297.photobucket.com/albums/mm23 ... 3adcf1.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm23 ... 9de1ec.jpg
Paprika en/of tomaat (vergeten...)

Afbeelding
Radijs die net in rijtjes is geplant

En dan heb ik niet dit zien staan in de tuin:
http://i297.photobucket.com/albums/mm23 ... 63acab.jpg
Komt vast vanuit het bos aangewaaid, maar wie weet wat het is en of het misschien zelfs wel eetbaar is.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 08:44

Loulou, thanks! Ben er ook echt blij mee. We hadden veel klinkers liggen en die heb ik gebruikt. Antiworteldoek van de action, grond er in en zaaien en planten maar! Compost kunnen we gratis ophalen bij de groenvoorziening, dus alles low budget kunnen maken. Weekend eens kijken of ik nog 2 bakken kan stapelen. Eén vakje peultjes is denk ik te weinig, dus wil meer peulen en boontjes.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:08

Die bakken zien er inderdaad mooi uit spetter! Ik heb zelf zo'n bak bij de Welkoop gehaald, minder fraai maar functioneel :D.

We hadden van de week ook wat tuinkers erin gedaan, leuk voor de kleine meid om snel wat resultaat te zien!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:18

mmm, die titel he...het mooie weer komt er aan...
geloof dat mijn erwtjes momenteel in de tuin aan het rondzwemmen zijn :+

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:58

Ja heel toepasselijk die titel.
Bij mij gaat het volgens mij nu wel heel goed, ik zie buiten in een paar plantenbakjes al wat zaadjes ontkiemen dat gaat sneller dan ik dacht.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:59

Nou ik heb net mijn nieuwe aardbeiplantjes geplant, de oude hadden de winter niet overleefd, rip :')
Het is het ras Korona en ze komen van een winkeltje uit de polder, dus ik ben benieuwd. Mijn oude waren eigenlijk niet zo lekker, dus ik hoop dat deze beter zijn.

Frambozen staan al bijna in bloei en veel knoppen. Dat zijn echt hele prima frambozen, van de Aldi, maar overleven elke winter en zijn echt zo makkelijk te vermeerderen. Had ik eigenlijk niet verwacht.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:23

wemkelover schreef:
Ja heel toepasselijk die titel.
Bij mij gaat het volgens mij nu wel heel goed, ik zie buiten in een paar plantenbakjes al wat zaadjes ontkiemen dat gaat sneller dan ik dacht.

het kiemt allemaal als een gek, ook hier idd, maar ik heb echt 1 hoekje daar heb ik...even denken... boterbonen gezaaid, nou serieus, volgens mij kunnen die bonen ondergrond de rugslag doen inmiddels :+ de plassen staan er op

ayo : frambozen, tis net onkruid :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 18:01

Ik heb de eerste aardbeien al geproefd. Uit de kas, dat wel.
Ik heb ze in grote balkonbakken staan, zodra het te heet wordt in de kas gaan ze naar buiten. En ik ga nog veel meer bakken kopen en aardbeiplanten planten, want dit bevalt me wel :j

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 18:52

Ik geloof dat ik binnenkort spontaan weer eens naar de veluwe moet O:) Aardbeien plantjes doen hier 0,0.
De rest komt wel erg mooi op, alleen de basilicum werkt niet mee. Maar ik begrijp dat ik daarin niet de enige ben (en het helpt ook niet om het eerst te laten verzuipen, om het vervolgens uit te laten drogen en er nu weer goed voor te zorgen :Y) Al doet de rest het wel gewoon goed).
Van de week nog even iets voor de doperwtjes halen zodat die iets hebben om zich aan vast te houden.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 12:02

Hier doet de courgette het echt super! Heb de eerste bloeisels al gezien. Tomaat, paprika en courgette doen het ook heel goed. De rest wat gezaaid is gaat op een enkeling na ook heel goed!

Hoe zat het ook alweer met courgette`s? Wanneer gaan die echt courgette`s produceren"?