Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Iris82 schreef:De starter eet zijn eigen gewicht aan bloem als hij eenmaal op dreef is.
Dus wat je dan doet is:
- 50 gram starter overhouden
- 50 gram water
- 50 gram bloem
Als je minder dan de verhouding 1 op 1 aan bloem erbij doet, dan blijft je starter hongerig en vrij zuur en kan het zijn dat de slechte bacteriën de overhand krijgen.
haffiefreak schreef:Waar snijden jullie het brood mee?
Met een gewoon broodmes krijg ik geen mooie even dikke plakken.
Ceetje_bokt schreef:Ik val even binnen met een vraag. Ik lees bij veel van jullie dat bij het eerste mengen van het zuurdesemdeeg het nog geen vorm heeft. Maar bij mijn eerste brood moest ik na 3 minuten het deeg al terugstoppen in de bak. Het was al direct een gevormd, heel zacht en niet klef deeg. Is dat dat een aanwijzing dat er meer vocht bij had gemoeten? Wil morgen m’n tweede brood gaan bakken namelijk.
Iris82 schreef:Ceetje_bokt schreef:Ik val even binnen met een vraag. Ik lees bij veel van jullie dat bij het eerste mengen van het zuurdesemdeeg het nog geen vorm heeft. Maar bij mijn eerste brood moest ik na 3 minuten het deeg al terugstoppen in de bak. Het was al direct een gevormd, heel zacht en niet klef deeg. Is dat dat een aanwijzing dat er meer vocht bij had gemoeten? Wil morgen m’n tweede brood gaan bakken namelijk.
Wat is je recept?
Ceetje_bokt schreef:Iris82 schreef:
Wat is je recept?
Zak van de broodgodin = 407 gram, 50 gram desem en 225 gram koud water. Volgens het voorschrift. Het was al bijna meteen heel knuffelig zacht deeg
Iris82 schreef:Als je er meer starter bij doet dan gaat het deeg sneller rijzen. Dus dan werkt het 'de hele nacht op het aanrecht' rijzen niet meer. Want dan is ie sneller aan zijn piek. Het kan dus zijn dat ie te ver schiet.
lizy29 schreef:Tenzij je huis koud is. Ik werk met 100 gram starter op 500 gram bloem en de bulkrijs is hier minimaal 12 uur. Maar ons huis koelt in de nacht af naar 15 graden.
Ik vind dit trouwens een fijne FB groep mbt zuurdesem
https://www.facebook.com/groups/sourdou ... ?ref=share
Ceetje_bokt schreef:lizy29 schreef:Tenzij je huis koud is. Ik werk met 100 gram starter op 500 gram bloem en de bulkrijs is hier minimaal 12 uur. Maar ons huis koelt in de nacht af naar 15 graden.
Ik vind dit trouwens een fijne FB groep mbt zuurdesem
https://www.facebook.com/groups/sourdou ... ?ref=share
Dank je voor de fb tip. Ik ga nog even niet lid worden, want de hoeveelheid informatie en tips en soms ook tegenstrijdige adviezen zorgen nog even voor een errorEerst de basis leren.
Volgende week boodschappen doen in Lille, verschillende melen staan op m’n lijstje.