Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 08:38

Jumbo had ze geloof ik :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 08:39

zal volgende week de grote jumbo eens checken als ik mijn groente moet ophalen
Thanks

Vanmiddag dus alsnog die asperges
Vanavond wil ik vega iets met tortilla's of taco's
En dan cashew sour Cream er bij
Dus maar eens zoeken naar een recept

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 08:43

O en niet direct vega of vegan
Maar ben een docu op Netflix aan het kijken
Sustainable
Vind het wel een fijne om te kijken, gaat over kleinere boeren met een heel mooi lokaal samenwerkingsverband, die veel meer diversiteit in hun productie hebben tov mais, soja rotatie die je in dat deel van Amerika vooral hebt

Ik wil er spontaan een boerderij door (niet echt spontaan, zou al jaren best graag een "smallholding" willen , maar deze is wel inspirerend om te zien)

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 09:28

Nog even een lekker receptje tussendoor! :D Gisteravond heb ik worteltjeswraps gemaakt :) . Niet vegan door de eieren maar voor de vega's dus echt een aanrader!
- 300 gram worteltjes
- 150 gram havermout
- 1/2 tl komijnzaad
- 200/ 250 ml water
- 3 eieren

Alles in de blender en hoppa in de pan alsof je pannenkoeken bakt! Te beleggen naar eigen smaak :). Ik had humus, rucola en pijnboompitten, echt heel lekker!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 09:34

Sonja_vR, mooie docu he! Vond ik nou ook. Hopelijk gaat het beter met pony!!

Wat de discussie betreft. Ik ben wat makkelijk misschien. Als startend vegan mag ik niet teveel commentaar hebben haha. Daarbij doe ik 100 dingen fout als vegan. Zo draag ik nog gewoon mijn leren rijlaarzen af etc. Iedere mindering in dierlijke producten is een overwinning! Zo bekijk ik het maar.

Ik heb wel echt een top ontdekking gedaan...:
Afbeelding

Vandaag op een cracker die kokos- en amandelolie geprobeerd. YUM! Je proeft de kokos en amandel echt terug.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 09:46

Selka, beter het leer wat je al hebt ten volle gebruiken tot het uit elkaar valt en dan vervangen voor vegan verantwoorde alternatieven dan het weggooien
Weggooien zou pas echt zonde zijn ;)

Pony doet het weer prima, mijn lieftallige truthola gaf haar een duw en ze beukte daarmee precies tegen de paal van het weidehek op , was best een dramatisch gat onderaan de ribbenkast om te zien(vond de dierenarts ook, zo zag hij ze niet vaak) nu een drain er in en een sloot hechtingen en heel heel veel narcotica
Is een pony met bagage dus die wilde pertinent niet toegeven aan de sedering :=
Kind bleef overeind met een dosis waar de gemiddelde haflinger KO van zou gaan(welsh merrie van max 200 kg )

Becel ga ik ook eens bekijken

Edit: ik denk serieus dat met de zooi die ze ingespoten heeft gekregen(wat al een uitdaging an sich was ). Je alle drie de ijsjes KO had gekregen
Duurde dus wel even voor we naar huis konden naderhand
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 05-05-17 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:16

Haha herkenbaar hoor Selka. Maar zoals hier wel vaker is gezegd, het is geen wedstrijd en weggooien is zonde.

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:11

Selka schreef:
Sonja_vR, mooie docu he! Vond ik nou ook. Hopelijk gaat het beter met pony!!

Wat de discussie betreft. Ik ben wat makkelijk misschien. Als startend vegan mag ik niet teveel commentaar hebben haha. Daarbij doe ik 100 dingen fout als vegan. Zo draag ik nog gewoon mijn leren rijlaarzen af etc. Iedere mindering in dierlijke producten is een overwinning! Zo bekijk ik het maar.

Ik heb wel echt een top ontdekking gedaan...:
[ Afbeelding ]

Vandaag op een cracker die kokos- en amandelolie geprobeerd. YUM! Je proeft de kokos en amandel echt terug.

Heb je gelezen wat hier allemaal in zit.. ik zou dit persoonlijk nooit kopen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:16

Heb er nog niet naar gekeken maar ... zou je ook niet zelf smaak toe kunnen voegen door boterachtig spul(whatever je voorkeur heeft) te mengen met wat walnoot olie , kokosolie of amandelolie oid,

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:53

XUlyssesX, wat is precies het probleem? De palmolie?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:48

Is het meeste brood eigenlijk vegan? En pistolets? Sandwichen zit melk in dat weet ik.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 13:29

Sandwiches?

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 13:35

Zachte bolletjes zijn doorgaans niet vegan, het meeste andere brood vaak wel. Geloof dat al het brood van AH en Jumbo (het gewone brood, niet de bolletjes etc) vegan is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:16

Ik weet nou niet meer wie er graag tofu wilde leren eten maar ik moest aan je denken bij dit Bosh filmpje, misschien is het wat voor je :j
https://www.facebook.com/bosh.tv/videos ... 781573686/
Vanavond ga ik weer eens uitgebreid koken, ga proberen het knoflookbrood te maken en de camembert uit de oven :) . Ze hebben het over wilde knoflook maar daar heb ik dus nog nooit van gehoord, iemand enig idee of dat ergens verkocht wordt? (Als het niet lukt volstaat gewone knoflook vast ook wel )

Poes, naar ik begrijp kun je brood best wel veilig eten. Sinds dat eendenverenschandaal van een tijdje terug (dat er L-cysteine werd gewonnen uit eendenveren en mensenhaar) wil geen bakker/broodfabriek zijn handen daar nog aan branden, dat zit er dus niet meer in. In NL/BE kun je er m.i. best vanuit gaan dat het allemaal goed zit.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:17

ElineS schreef:
Hebben jullie nog lekkere manieren om tofu klaar te maken? Ik loop er een beetje in vast eigenlijk en vind het niet heel lekker tot nu toe, wat ik geprobeerd heb. Ik had het laatst met rijst en met ketjap manis en wat kruiden etc, maar dat vond ik echt niet lekker. Blijkbaar vind ik ketjap manis gewoon niet lekker haha.

Maar ik zit echt te zoeken waar ik het verder in kan marineren of mee kan kruiden zodat het smaak krijgt. Daarna lekker bakken denk ik, want gewoon warm gekookt vind ik het ook niet zo.

Kan je het bijvoorbeeld in een stoofpotje doen? Vroeger zou ik stoven met runderlapjes en dan zo'n stoofsausje. Is dat ook geschikt voor tofu en dan lekker stoven met wat groenten?

Ik had ook graag mee willen snacken, maar het is ook te ver voor mij helaas, de meeting.

Wij maken de laatste tijd graag deze paprika's als we iets makkelijkste en snels willen eten. En deze tofu is al gekruid, dus over de smaak hoef je niet in te zitten! :) Wij eten ze overigens met ciabatta erbij.
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... matenbrood

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:37

Wilde knoflook kun je in het wild vinden :+ of op de markt bij de groentekraam, met een beetje geluk. Gewone knoflook met wat lente uitjes doet het ook prima als alternatief.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:57

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 15:16

Margratea, Spar en andere buurtsupers hebben nog best vaak standaard melk in al het brood zitten, ook in het bruin.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 15:23

Oeh Magrathea dat klinkt heerlijk. Waar heb jij dat recept gezien?

Vriend appt net dat hij in London hier wil eten: http://www.wildfoodcafe.com/restaurant/
En dat voor een vleeseter *D Een inspirerend menu! Heb meteen helemaal zin om dingetjes na te maken.

Weet iemand wat medicinal mushroom is. Klinkt nogal eng haha

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 15:39

Selka, het knoflookbrood bedoelde je? Dat is deze: https://www.farmdrop.com/recipes/368/ga ... rer-sharer Ga ik straks maen :)

Batje, die heb je hier niet :) Meestal kijk ik wel even hoor, maar uitgezonderd witbrood zit het meestal wel goed. Witbrood is idd een uitzondering maar dat eet ik eigenlijk nooit, vandaar dat ik er niet aan dacht :=

Mar_fay, ik ga dan maar voor het alternatief denk ik. Heb het echt nog noooit gezien. En de markt was gisteren :o

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 15:50

mar_fay schreef:
Kokosmelk (ik gebruik kokoscrème/melk uit wit-groene kartonnen bij de toko, ideaal. Ze hebben 250, 500 en 1000 ml en het is wat dikker dan gemiddeld, plus weinig toegevoegde zooi, het Indonesische woord voor kokosnoot is kelapa, en dat staat iig op één van de twee kanten.), kokosrasp, banaan, rietsuiker, vanille essence, witte tony's chocola (niet gecheckt of deze vegan is eigenlijk, maar 't kan makkelijk worden weggelaten) en een beetje limoen (de kaneel was op) in de blender gegooid, goed blenderen en dan in vrieskou-bestendige bakjes minimaal drie uur invriezen, eventueel met een keer per uur roeren.

Ik ga deze vanavond maken denk ik :j . Maar wat bedoel je precies met "limoen want de kaneel was op"? :') Ik denk bij een kaneel-alternatief niet direct aan een citrusvrucht eigenlijk :=

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 15:52

Thanks voor het delen! Ik heb m opgeslagen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 16:02

Ik twijfel zo wel eens vaker of iets vegan is, bvb bij de snackbar. Hoe doen jullie dat?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 16:22

Mag ik mij hier ook melden en af en toe meepraten?
Na een aantal jaar overwegend vegetarisch gegeten te hebben, gaat het gebruik van andere dierlijke producten me steeds meer tegen staan. Wil het gebruik van dierlijke producten tot een minimum beperken, maar vind dit best een omschakeling. Vandaar dat ik ook al een tijdje hier meelees voor de tips en ideeën die soms langs komen.

Ben de laatste weken al steeds bezig met ingrediënten te lezen, en dat is best nog een klus. Neem aan dat dat langzaam makkelijker wordt? Heb helaas geen Ecoplaza of zo in de buurt, dus ben op de gewone supermarkten aangewezen.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 16:26

Magrathea schreef:
mar_fay schreef:
Kokosmelk (ik gebruik kokoscrème/melk uit wit-groene kartonnen bij de toko, ideaal. Ze hebben 250, 500 en 1000 ml en het is wat dikker dan gemiddeld, plus weinig toegevoegde zooi, het Indonesische woord voor kokosnoot is kelapa, en dat staat iig op één van de twee kanten.), kokosrasp, banaan, rietsuiker, vanille essence, witte tony's chocola (niet gecheckt of deze vegan is eigenlijk, maar 't kan makkelijk worden weggelaten) en een beetje limoen (de kaneel was op) in de blender gegooid, goed blenderen en dan in vrieskou-bestendige bakjes minimaal drie uur invriezen, eventueel met een keer per uur roeren.

Ik ga deze vanavond maken denk ik :j . Maar wat bedoel je precies met "limoen want de kaneel was op"? :') Ik denk bij een kaneel-alternatief niet direct aan een citrusvrucht eigenlijk :=

Ik heb het duidelijk vaag opgeschreven, excuses! Ik bedoelde dat ik er, als het niet op was geweest, ook kaneel in had gegooid. Beetje limoen sowieso :)
Zorg dat je op tijd begint, hoe langer in de vriezer hoe beter. Ben benieuwd wat je ervan vindt!