Aanrommelaars met koolhydraatarm?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Aanrommelaars met koolhydraatarm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:15

oei, dat klinkt naar. Sterkte, idd je rust pakken dan.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:29

Laura82 schreef:
Ik kan nauwelijk opstaan uit mn stoel, dus maar even kalm aan met belasten. Core oefeningen helpen bij mij wel om het te voorkomen, maar als het eenmaal zover is moet ik echt mn rust pakken, anders kan ik binnen notime niets meer.

Jeetje zeg, dat klinkt erg heftig.
Weet je ook waar die rugpijn vandaag komt?

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:31

Oei sterkte ermee en zeker naar je lichaam luisteren.

Ik ga eens iets proberen dat ik op die ene site gelezen heb (en nog nagezocht heb). Intermittet fasting. Je ert dan 16 uur niet en 8 uur wel op een dag. Dat zal er hier op neerkomen dat ik om 12 uur pas begin met eten en dan tot 20 uut kag eten en dan niets meer behalve drinken tot de lunch de volgende dag. Dat zou de vetverbranding een boost moeten geven.
Ontbijten deed ik toch al niet meer, dus nu gewoon goee starten om 12 uur.
Al kan ik ook zeggen dat ik bv tussen 10.30 en 18.30 eet. Net wat mij het beste bevalt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:36

Mwah, ik heb niet het idee dat het de vetverbranding zo verbeterd. Het geeft wel betere insulinegevoeligheid, helpt om in keto te komen (en eventueel te blijven) en zorgt dat je binnen je "eettijd" meer kan eten, omdat je je kcal minder lang hoeft uit te smeren.
Overigens is er veel discussie of het voor vrouwen wel gezond is het iedere dag te doen ivm hormonen.

In keto gaat het mij echt super makkelijker af, wanneer ik niet in keto zit kan ik het echt niet, zeker niet op dagen dat ik vroeg op moet staan. Ik wil het in het weekend wel weer toe gaan passen als ik straks in keto zit en eventueel op de dagen dat ik niet om 7uur begin op mijn werk.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:38

Ja, rug is een zwakke plek helaas. Als ik goed oefen en sport gaat het meestal goed, maar soms als ik verkeerd heb gezeten of gelegen oid schiet het er toch in. Gaat meestal vanzelf weer over, en anders mag ik weer fijn naar de fysio... Again...

Ik heb vaker gelezen over intermitted fasting, maar dat zou ik echt niet kunnen, zo lang niet eten. Vraag me ook af of het nou echt goed voor je is...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:48

http://fitbeauty.nl/intermittent-fastin ... -het-echt/
http://www.fitgirls.nl/intermittent-fas ... f-afrader/
http://fitzonderfabels.nl/article/wat-i ... al-vasten/

Wat betreft of het goed is: het is wel redelijk bewezen dat het gezondheidsvoordelen heeft. Het wordt echter vooral vergeleken met regulier eten en dan zitten de voordelen in het feit dat je (jawel) in ketose komt door lang te vasten. In hoeverre het beter is dan regulier eten in ketose, weet ik niet.
Ik denk sowieso dat het in ketose geen kwaad kan, want je lichaam heeft een constante stroom van energie (namelijk je vetten) dus je komt niet zonder brandstof te staan in principe.
Bovenstaande sites zijn redelijk goed wetenschappelijk onderbouwd dus vorm je eigen beeld zou ik zeggen :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:53

Voor mij is het mijn normale ritme
Ik heb mezelf met dwingen en wurgen leren ontbijten
Dat deed ik nooit en dat beviel me meer dan prima
Maar ontbijten moet en is gezond en bla bla blaaaaaa....
Dus toch maar ontbijten dan
Heeft me heel wat moeite gekost
Maar als ik gewoon naar mijn lijf luister ontbijt ik pas rond 12uur en hou ik netjes eten ook veel beter vol dan in het "normale" stramien van smorgens ontbijten en zo verder
Minder neiging tot snoepen en snaaien en tussendoortjes etc
Dan eet twee maaltijden(12 uur en 7 uur) en tussendoor een kleine maaltijd/tussendoortje

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:00

Voor mij is het sowieso niet interessant omdat ik echt niet zonder ontbijt kan, ook niet in ketose. In theorie heel leuk dat je een constante toestroom van energie hebt, maar bij mij werkt dat toch niet helemaal zo, ik kom dan echt niet vooruit en kan niet nadenken. Daarnaast krijg ik dan dus juist wel snaaitrek, doordat ik zo'n honger heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:09

Intermetted fasting is voor mij ook eigenlijk een normaal eetritme. Ik leer mezelf pas sinds ik medicatie slik die mijn eetlust onderdrukt aan om elke dag te ontbijten, omdat ik anders helemaal niet eet en die medicatie eigenlijk een bedje moet hebben in mijn maag. Ik probeer normaal om pas rond 12 uur te eten en dan om 8 uur mijn laatste tussendoortje. In feite is het gewoon ontbijt en eerste tussendoortje overslaan zodat ik later op de dag mijn kcal kan gebruiken om wat meer te eten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:11

prima dan toch laura, blijkbaar werkt het voor jou niet, dat is ook goed dan toch? Voor mij werkt het idd zoals bij de meeste mensen bij keto. Ik krijg wel een rommelende maag op een gegeven moment, die ik onderdruk met water en thee maar krijg niet het duffe gevoel, gebrek aan concentratie enz. enz. dat ik bij honger ervaar. Dat ervaar ik sowieso niet meer zodra ik in keto zit merk ik.

Emmaa_, voor de meeste is het inderdaad ontbijt en tussendoortje overslaan, ik ken ook wel mensen die de IF pakken door avondeten over te slaan en tussen de middag warm te eten. Net wat je zelf prettig vind.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:22

Is ook prima idd, bedoelde meer dat ik me er dan niet helemaal in ga verdiepen :D Heb me al iets te veel verdiept de laatste tijd :+

Enige wat ik er zelf van weet is is wat mn diëtiste er ooit over verteld heeft en dat heeft bij mij de conclusie gevormd dat het niet geweldig is op lange termijn. Maar dat is zonder verdere wetenschappelijke onderbouwing geweest, iig van mijn kant. Zij raadde het iig af om langdurig te doen, hooguit kort om sneller in ketose te komen. Het schijnt je hormoonhuishouding nogal overhoop te gooien, en dat kan vervelende klachten geven. Ook schijnt het lastig te zijn om daarna weer in een "normaal" (als in, hoe de meeste mensen eten) ritme te gaan eten, maar weet niet wat daar de oorzaak van is.
Nou heb ik wel gemerkt dat de meningen onder diëtisten echt enorm verschillen, dus hoeveel hiervan haar mening was of met onderbouwing, dat weet ik niet...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:26

over de invloed op hormonen bij vrouwen is inderdaad nog heel veel onduidelijkheid, de meeste onderzoeken zijn gedaan onder mannen dus daar is nog veel over te onderzoeken dus snap die visie wel. Ik zou het zelf niet aanraden voor dagelijks gebruik om die reden bij vrouwen, zeker om er mee te starten is het goed om dat in stapjes te doen, eerst 2 dagen in de week en niet achter elkaar. Maar dat is dan toch gebaseerd op gevoel en ik denk dat je daarvoor ook echt naar je eigen lijf moet luisteren.

Voor mezelf, ik doe het dus inderdaad sowieso niet op dagen dat ik vroeg op moet, ik merk dan dat ik de dag minder lekker door kom. In het weekend wil ik het wel vaak doen, en vaak probeer ik op zaterdagochtend mijn krachttraining op nuchtere maag te doen of eventueel alleen koffie met slagroom vooraf te nemen. Dan sta je toch ook al later op en is het makkelijker. Doordeweeks luister ik echt wanneer ik trek begin te krijgen en probeer daar op te reageren.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:30

Dat probeer ik nu ook te doen, goed te luisteren naar mn lichaam en pas te eten als ik dat nodig heb. Soms wat lastig met het ritme van de kinderen en werken etc, maar merk wel dat ik daardoor in totaal minder eet. Mijn grote "valkuil" is later op de avond nog eten, vaak is dat meer verveling dan trek, dus daar ben ik nu weer strenger op.

Ik wil binnenkort, als ik wat beter in mn vel zit, nog eens kijken of ik in keto te komen zonder me zo depri te voelen, kijken of dat verschil maakt. Denk dat mn timing gewoon slecht geweest is.
Maar vooralsnog gaat dit ook prima, dus nu ff flink doorzetten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:33

uiteindelijk is dat de gouden tip voor de meeste mensen, luisteren naar je lijf.
Ik herken het in de avond eten overigens erg goed. Op mijn werk kan ik prima zonder eten, mis het ook nauwelijks maar thuis duik ik constant de kast in op zoek naar kaasjes, worstjes. Nou mag ik het nog van mezelf tm zaterdag (ga er dan toch vanuit dat ik wel in keto zit als ik terug kom uit Brussel), maar echt nodig is het niet om dan te eten dus het is meer gewoonte, zin om op iets te knagen. En dan vind ik het nadeel dat alles dat khdvrij is eigenlijk altijd kcalrijk is. Zou eigenlijk gewoon komkommer moeten pakken maar dat durf ik dan in die overgangsperiode nog niet teveel te doen omdat ik bang ben dat ik daarmee de overgansperiode rek.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:41

Nou ja, precies dat! Het wordt dan al gauw kaas, worst, dat soort dingen. Nu ik niet meer kha eet zijn de mogelijkheden iets ruimer, maar evengoed eet je meer dan je nodig hebt, en dat vind ik zo zonde. Dus nu nog even extra bewegen of andere dingen doen ipv op de bank hangen, dan gaat t beter.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:59

Oh nee Laura dan beter even niks doen! Warm bad/massage :P

Nu ik khd arm eet kan ik moeilijker ontbijt overslaan, alhoewel sinds kort sta ik ook een uur eerder op wellicht dat het daar aan ligt.

Veel drinken werkt inderdaad tegen een knorrende maag :P

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 12:25

Ik heb echt problemen met ontbijten als ik kharm eet. Die sla ik dus zowieso over.
En in het weekend eet ik meestal pas rond 11 uur ofzo. Dus dat ene uur extra boeit dan ook niet.
In ketose ben ik nu constant en daarbij heb ik de hormonale problemen zowieso (tussentijdse bloedingen etc). Maar dat is bij mij normaal als ik kh arm eet.

Dus voor mij zowieso het proberen waard.
Trek ik het niet dan kan ik gewoon eten (heb altijd extra eten bij me)

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 12:51

Hoe bedoel je problemen?

Voorheen had ik geen moeite maar vind het nu wel fijn om iets op de maag te hebben dan heb ik ook minder drang om in de middag meer te eten oid.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:30

Oehh massage, klinkt goed :P

Als je normaal ook al zo eet is het ook geen grote verandering nee

Ze hebben in ons vernieuwde bedrijfsrestaurant echt te lekkere dingen >;)

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:32

Normaal heb ik een normale cyclus, maar nu heb ik veel tussentijdse bloedingen en was ik een paar dagen voordat ik mijn laatste pil moest slikken (sinds 3 maanden slik ik deze weer ivm hevige vermoeidheid en koppijn naderhand) was ik al ongesteld.
Die tussentijdse bloedingen heb ik altijd als ik kha arm eet. Dus doet de ketose toch echt iets in mijn hormonale balans.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:42

dat zal best Arabella. Insuline is een hormoon, dus zal ketose best wel invloed hebben. PCOS wordt ook ontwikkeld door insulineresistentie en de beste behandeling tegen PCOS is je insulinegevoeligheid verhogen dus daar zitten allerlei samenwerkingen in. Ook zijn vetten onmisbaar voor je hormoonwerking en met ketose krijg je veel vet binnen.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 17:02

Sterkte met je rug Laura, hopelijk gaat het gauw beter..

Ik ben de dag goed doorgekomen en heb vanmiddag meer verbrand dan ik aanvankelijk 'gepland' had, dus dat 'voel' ik nu wel even.
Nu even niks verantwoords voor de hand (ook niks onverantwoords trouwens) dus ik doe het even op water tot ik thuis ben :).

Wat lastig van die hormonale schommelingen Arabella, dit zou voor mij een reden zijn om te overwegen weer te stoppen met kha.

Ontbijten doe ik nu ik kha probeer te eten (sinds jaren) goed. Ik kijk altijd gewoon uit naar mijn ontbijt, dus daar kom ik mijn bed wel voor uit :9

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 18:48

Het nadeel is dat zonder kha ik enorme vreetbuien krijg. En buikpijn van het brood. Met kha heb ik gewoon geen honger, geen snaaitrek etc. Dat voelt zo lekker. Dan heb ik 1 ding waar ik me niet schuldig etc over hoef te voelen en wat ik zelf in de hand heb. Die nadelen neem ik dan maar voor lief ;)

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 00:46

Soms heb ik nog wel snackbuien hoor maar ik probeer er echt voor te zorgen altijd iets 'verantwoords' in huis te hebben...
Het blijft slecht zegmaar maar als ik dan bijv. 3 dunne plakjes palingworst neem (belegdikte) dan ben ik vaak al voldaan.

Zonder kha vreet ik rustig een half witbrood weg, hoe slecht wil je het hebben. Ik had echt enorm slechte gewoontes en die doorbreek ik nu. Valt me soms wel zwaar hoor...

Nu moet ik zeggen dat ik baal als een stekker; ik heb als vier uurtje altijd nootjes (walnootjes of hazelnootjes) maar nu niks in huis en morgen niet in de gelegenheid het te halen... :=
Ik neem maar een gekookt eitje mee, dat stilt de ergste trek vaak wel...

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 08:22

arabella, die schommelingen oid heb ik geen last van. Hormonen blijven normaal :') Zit daar ook niet echt op te wachten al die troep :P

Haha lekkere "slechte" dingen Laura?

Heb als ontbijt chocolademousse *\o/* Tussendoor nog stukje worst/komkommer en vanavond uit eten.

Goed bezig Amy!