De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 16:15

8nnemiek schreef:
Ik heb de reuze framboos. Geen idee of dat een zomer of herfst is eigenlijk :Y)

Ik heb het even nagevraagd bij Danny (de Marktplaats-verkoper van aardbeien en frambozen) die zegt dat je hem het beste als zomerframboos kunt behandelen :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 16:19

pmarena schreef:
Naambordjes lijken me niet echt weers-afhankelijk? Of valt dat nog tegen :D

Toch behoorlijk :j In de lente gaat natuurlijk iedereen weer in de wei aan de slag, worden er nieuwe stallen gebouwd en nieuwe paarden gekocht, beginnen de wedstrijden weer.. En dan zie je toch dat er ook meer naambordjes besteld worden. Meer dan met kerst enzo.

Antheman

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 18:50

Joepie!! Ik heb rucola gezien in de moestuin!!
Iets grotere onder de tunnel en kleiner in de open lucht. Die had ik gezaaid met die paar mooie februari dagen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:09

Lekker Antheman! Wat fijn dat het toch opgekomen is!

Misschien een raar vraagje he.. Als je kruiden zaait, komt dan uit 1 zaadje zo'n grote kruidenbos of word dat veroorzaakt door meerdere planten? Want ik begin nu te twijfelen of het wel de bedoeling is om kruiden te verspenen als ze net opkomen...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:37

Op de verpakking staat dat tussen de zaden wat ruimte moet zitten dus ik neem aan dat het idd echt een bosje wordt...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 19:46

Juangi schreef:
Lekker Antheman! Wat fijn dat het toch opgekomen is!

Misschien een raar vraagje he.. Als je kruiden zaait, komt dan uit 1 zaadje zo'n grote kruidenbos of word dat veroorzaakt door meerdere planten? Want ik begin nu te twijfelen of het wel de bedoeling is om kruiden te verspenen als ze net opkomen...

Ik hou altijd een paar sprieten bij elkaar wat een bosje wordt.

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 21:17

Ha, antheman, weet ik ook weer waarom mijn twee sprietjes salie er zo zielig bijstaan :+

Eergisteren heb ik de kapucijners (eindelijk!!) in de tuin gezet, vandaag even gekeken, en ja hoor, ze leven nog :D
Ik zou op het moment, ik kan niet geloven dat ik dit werkelijk zeg, blij zijn met regen.
Het is heel droog in mijn tuintje, en de waterpomp is stuk, de hendel mist iig, dus ik kan geen water geven.
Ik ben van plan om morgen twee gieters heen en weer te slepen naar de moestuin, ik woon zeer dichtbij :P

8nnemiek, ik had echt zoiets van naambordjes? Huh?
Even vergeten dat jij altijd van die geweldige topics maakt in Uit De Kunst, ik ben een groot fan van jouw bordjes! *\o/*

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 21:55

Iedereen verlangt naar regen Falion!
Ik zou zo graag een stukje wei willen doorzaaien, maar dan heb ik wel vocht nodig. En ik heb vanavond 6 kruiwagen water de moestuin ingesjouwd, poe poe. De nieuwe laurierkersen waren erg dorstig. Daar gingen al bijna 3 kruiwagens naar toe.

Heeft iemand weleens postelein gekweekd? Ik lees dat ze veel warmte nodig hebben. Zou dat zonder kas kunnen?

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 21:58

Antheman schreef:
Ik zou zo graag een stukje wei willen doorzaaien, maar dan heb ik wel vocht nodig. En ik heb vanavond 6 kruiwagen water de moestuin ingesjouwd, poe poe. De nieuwe laurierkersen waren erg dorstig. Daar gingen al bijna 3 kruiwagens naar toe.

Heeft iemand weleens postelein gekweekd? Ik lees dat ze veel warmte nodig hebben. Zou dat zonder kas kunnen?

6 kruiwagens? :wow: omg, dat is echt veel
Ik ben bang dat ik daar geen ervaring mee heb (met bijna niks, trouwens :D)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 22:12

Wat een beetje zon al niet doet met de mens!

Nou wij hebben vanmiddag de hele border af gemaakt, jippie!
Mijn planten groeien boven de vensterbank uit, niet normaal meer.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 22:30

falionrule schreef:
Antheman schreef:

6 kruiwagens? :wow: omg, dat is echt veel
Ik ben bang dat ik daar geen ervaring mee heb (met bijna niks, trouwens :D)

Correctie, winterpostelein wil ik. En die kan beter tegen gewone temperaturen. Ik ga gewoon zaad zoeken en in augustus zaaien. *\o/*

Vanavond heb ik besloten om de aardbeien te verplaatsen. Die hebben best veel water nodig en laat ik ze nu naast en onder een boom van een meter of 10 hoog hebben staan....Ik wil daar kruiden als rozemarijn en tijm hebben. Die houden niet van natte voeten, en lijkt me een best handige combinatie :D Het is een heel zonnig plekje, dus dat komt wel goed.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 07:42

Onder een boom is het altijd droger ja,slimme actie om ze te verplaatsen.

Postelein, heb er weleens van gehoord, maar wat is dat nou eigenlijk, en waar smaakt het naar?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 08:31

Ik heb vandaag de eerste peulen aan de erwtenplantjes gevonden :') Ik had een paar planten lekker warm binnen laten staan. Vandaag maar eens buiten zetten!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 09:03

Bij mij staat alles nu nog binnen maar vandaag of morgen gaan de pompoentjes en courgettes naar buiten! Heb een mooi hoekje en ze komen in een speciekuip met een randje dus ze staan dan redelijk beschut.

Iemand enig idee hoe je verse sugar pea erwtjes kunt laten kiemen? Ik heb ook erwtjes van hobbyzaden maar die komen helaas niet uit...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 09:07

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 09:09

Antheman, als je vroege groente wil kunnen eten kan je ook raapsteeltjes overwegen te zaaien. Die kan je vaak in maart al oogsten en zijn lekker als stampot.

Pompoenen en courgettes zou ik alleen overdag nog maar buiten zetten. Die trekken echt geen vorst ..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 09:54

Afbeelding
:+

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:28

8nnemiek schreef:

Die zien er echt verdacht veel uit als mijn kapucijners, ware het niet dat die van mij nog geen bloemen hebben
Ziet er erg leuk uit! :j

froukje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:57

Wat een leuk topic, mag ik hier ook meekletsen?
Ik heb ook gelijk een vraagje, ik heb binnen 2 komkomers staan die nu ongeveer 10cm hoog zijn en er komen al knopjes in, moeten die eruit of gewoon zijn gang laten gaan?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:00

Volgens mij mag al dat klimspul zoals tomaten, komkommers, courgettes en pompoenen enzo pas na half mei naar buiten omdat die ècht geen vorst kunnen hebben :=

Ik wil ze deze / volgende week pas voor gaan zaaien. Alleen de tomaten zijn nu al kleine plantjes bij mij :)

froukje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:16

Dat ze nog niet naar buiten kunnen weet ik, ik bedoel of ik de knopjes eruit moet halen, ik heb het wat onnozel opgeschreven zie ik.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:26

Ooh leuk de erwtjes! Ik heb gisteren eindelijk mijn lidll kas op gezet, uhm die was toch best groot hahha. :=. En heb daarin chineze boontjes en erwtjes gepland! En in potten radijs, zonnebloemen, broccoli en binnen komkommer.

Ik had nog een vraagje over knoflook. Die mag namelijk niet in de buurt van erwtjes enzo komen, maar als je het aan de andere kant van de kas zet, dan kan het wel toch of verspreid die lucht zich naar de erwtjes?

Ik heb vandaag heel veel soorten sla gekocht, parijse worteltjes, heeel fijn voor in de pot. En aarbeienmunt, en jawel het ruikt echt naar aardbei hahah. Ze hadden ook chocolademunt, apart!

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:27

Sla kan nu ook al buiten in de kas toch?

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:31

Plannen voor het weekend: eindelijk de volgende bakken maken voor in de tuin. Wel vroeg op, winkeltje bij de vereniging is beperkt open. Klimrekken erbij, dan kunnen de sugar snaps vast naar buiten. ook wel wat andere voorgezaaide groenten, ik kan de opzetkas/ koude bak er overheen zetten. De pluksla doet het nu mega goed in de kas, kan deze week wel gegeten worden. Vanmiddag maar vast wat radijs in de eerste 2 bakken zaaien.
Courgette nu al naar buiten? Ik durf het niet aan, die mogen nog even lekker binnen blijven, al wordt de flat een oerwoud :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:34

Iedereen al vollop bezig zo te lezen. Gaat dat al wel met de lage temperaturen van afgelopen tijd. Alles is hier dor en bruin en kaal.

Hier van de week een van de bakken op zijn definitieve zonnige plekje gezet. Was weer bak leegscheppen en verplaatsen. Alleen moet hij nog weer volgeschept worden, maar de zoveelste keelontsteking ligt even dwars. Links en rechts gaan we schuin terug naar de muur een houten muurtje zetten zodat daar ook mog groentjes inkunnen. De andere vrijgekomen kant komt hooguit een minikasje toch en is er nog plek om te zitten dadelijk. Ik begin pas met zaaien als de bak weer vol is. Al ga ik morgen wel alvast wat binnen zaaien.