Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:39

Nee, met yoghurt in ieder geval niet, wel iets dikker maar vind dat juist wel lekker.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:42

Ik heb het ooit een keer een poosje gekookt met water en toen werd het een heel smerig soort van behangplaksel... :r

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 13:56

Haha ja dat doe ik juist altijd, havermoutpap! :P Wist niet dat je het 'rauw' kon eten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:56

Ik ben wel benieuwd naar het beruchte Brinta baksteen gevoel :+

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:58

Ik maak Havermout altijd de avond voordat ik het ga eten klaar. Ik meng havermout met kokos, chia, rozijnen, kaneel en rijstmelk en zet het in de koelkast. De volgende dag doe ik er wat noten en somds wat fruit doorheen en klaar! Heerlijk fris en makkelijk! Ik maak ook vaak 2 porties en dat gaat ook prima. Wordt niet slijmerig ofzo.

Ik hab van de week pannenkoeken gebakken van havermout en dat is ook echt een blijvertje voor mij! Ik heb 2 porties gebakken (van 100gr havermout, 200 ml rijstmelk, 2 eieren, snuf zout, veel kaneel en wat kokosraasp en rozijnen. De havermout heb ik even wat fijner gemaakt) en die koud gegeten met wat appelstroop en geprakte banaan met kaneel. Ideaal om mee te nemen in bv de trein!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:12

Ik kan ook maar maximum 2 uur verder met een ontbijt. Mijn ontbijt bevat bijna altijd 350-400 kcal, qua hoeveelheid is het oke toch? Tenzij ik er noten ofzo aan toe voeg kan ik de hoeveelheid in kcal niet echt opdrijven, omdat ik nadien meteen sport en met een maaghernia is het niet zo fijn om propvol aan het sporten te gaan ;)

Ik zou havermout dolgraag lusten maar ik lust het om te beginnen (nog) niet graag, en heb er net als met brood een heel naar gevoel van voor de rest van de dag. Dan ben ik moe en opgeblazen en word ik gauw onwel. Ik had wel ietsje langer energie dan met een gewoon ontbijt, dus ik vind het best jammer. Iemand een idee hoe ik het wel weg zou krijgen, is het in een 'gezond zelfgebakken koekje' stoppen misschien een optie?

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:49

Ik kom even uit de meeslees stand.
Maar ik lust ook geen havermout pap, maar door een smoothie lust ik het wel.
Of vanochtend toen ik geen fruit meer had, alleen yogurt met kaneel en een paar scheppen havermout.
Misschien kan je dat proberen? :)

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:02

KarinvdM schreef:
Ik laat de havermout niet weken. Wordt dat niet heel vies papperig??

SummerRemedy schreef:
Ik wil graag gezonder leren eten, maar weet niet echt waar ik moet beginnen. Door mijn werk en studie leef ik voornamelijk op brood en snoep/snacks. Ik hoop dat ik met gezondere voeding me fitter ga voelen. Ik wil iig proberen suiker te laten staan, en heb fruit gekocht :Y) En ben op zoek naar tips voor makkelijke gezonde voeding :)

Als je je post even na leest heb je het antwoord al, stoppen met snoepen en vervang dat daar gezondere dingen zoals fruit en rauwkost.

Klopt, maar ik bedoel vooral voor avondeten! Ik eet nu (áls ik al warm eet) vaak van die wereldgerechten met van die poedertjes waar je water bij gooit en dan is het saus :+ Ik vraag me af of dat wel gezond is? Scheelt wel dat er gewoon rijst en groente e.d. bij moet, maar ik ben bang dat het effect van het sausje alles weer teniet doet..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:04

Nee, je kan beter eten koken zonder daarbij doosjes, pakjes en zakjes te gebruiken; zo puur mogelijk eten.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:06

KarinvdM schreef:
Ik heb het ooit een keer een poosje gekookt met water en toen werd het een heel smerig soort van behangplaksel... :r

Dat vind ik juist lekker :') Ik kijk echt uit naar m'n kleffie trog havermout in de ochtend!

Ik vind brinta echt niet te pruimen, ik heb het heel vaak geprobeerd. Ik vond het als kind al niet lekker :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:07

Bhriseis schreef:
Ik kan ook maar maximum 2 uur verder met een ontbijt. Mijn ontbijt bevat bijna altijd 350-400 kcal, qua hoeveelheid is het oke toch? Tenzij ik er noten ofzo aan toe voeg kan ik de hoeveelheid in kcal niet echt opdrijven, omdat ik nadien meteen sport en met een maaghernia is het niet zo fijn om propvol aan het sporten te gaan ;)

Ik zou havermout dolgraag lusten maar ik lust het om te beginnen (nog) niet graag, en heb er net als met brood een heel naar gevoel van voor de rest van de dag. Dan ben ik moe en opgeblazen en word ik gauw onwel. Ik had wel ietsje langer energie dan met een gewoon ontbijt, dus ik vind het best jammer. Iemand een idee hoe ik het wel weg zou krijgen, is het in een 'gezond zelfgebakken koekje' stoppen misschien een optie?

Misschien helpt het als je vet toevoegd, ik vind havermout zelf heerlijk met 5 á 10 gr kokosolie :j
Mijn ontbijt bevat ongeveer 600kcal :o

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:23

Dat kan ik wel een keertje proberen ja, bedankt voor de tips! En in een smoothie is het vast ook te doen

Hoe meer ik 's ochtends eet, hoe meer honger ik heb de rest van de dag trouwens :')

@ Summer: ik veronderstel dat je voor jezelf moet koken? Kook dan gewoon aardappelen/pasta voor 2 dagen, of was aardappelen/krieltjes en gooi ze in een schaal de oven in, met bieslook etc er op. Groenten gewoon stomen/koken/rauw/evt. stoven in een likje olijfolie, een beetje peper en nootmuskaat er op en klaar. Wil je pastasaus ofzo maken, stoof dan allerlei groentes (met kipfiletblokjes/quornreepjes) aan die je lekker vindt, blus het af met een kleine scheut witte wijn en dan kan je er een beetje roomkaas/tomatenpuree/el (light)room/ el pesto toevoegen, en je hebt gezonde, zelfgemaakte saus :)

Wil je een roomsaus maken zoals pepersaus of champignonsaus, dan doe je dat met als basis jouw vlees, en niet zo'n pakje of zakje. Gewoon een kleine scheut cognac in de aanbaksels van je pan, champignons/peperbolletjes/room/blauwe kaas er bij (afhankelijk van welke saus je maakt :P ), en je hebt verse saus.

De restjes van je gerechten in een doosje bewaren en vele zaken zijn een prima koude (pasta)salade voor de dag erna.

Afwassen enzo doe je sowieso al wanneer je met van die pakjes en zakjes kookt, dus op die moeite moet je het al niet steken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:37

Mrijn schreef:
Ik maak Havermout altijd de avond voordat ik het ga eten klaar. Ik meng havermout met kokos, chia, rozijnen, kaneel en rijstmelk en zet het in de koelkast. De volgende dag doe ik er wat noten en somds wat fruit doorheen en klaar! Heerlijk fris en makkelijk! Ik maak ook vaak 2 porties en dat gaat ook prima. Wordt niet slijmerig ofzo.

Ik hab van de week pannenkoeken gebakken van havermout en dat is ook echt een blijvertje voor mij! Ik heb 2 porties gebakken (van 100gr havermout, 200 ml rijstmelk, 2 eieren, snuf zout, veel kaneel en wat kokosraasp en rozijnen. De havermout heb ik even wat fijner gemaakt) en die koud gegeten met wat appelstroop en geprakte banaan met kaneel. Ideaal om mee te nemen in bv de trein!

Klinkt super lekker!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:43

Die pannenkoeken, is dat dan net zoals bij pannenkoeken van speltbloem dat je wel gewoon nog de structuur (en de smaak) hebt van een pannenkoek?

Klinkt erg lekker, wil ik ook wel es uittesten!
Om pannenkoeken te bakken gebruik ik trouwens bakspray in plaats van boter/olie. Je kan het niet doen met een gasfornuis, want de spray is licht ontvlambaar :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:44

Ik heb net speltbrood met pompoenpitten gekocht - zo lekker!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:50

Oh ik vind speltbrood met pompoenpitten zooo lekker :9 Helaas voel ik me niet fantastisch als ik brood eet, dus dat heb ik alweer een tijdje geschrapt.

Ik heb zo'n trek in iets van koekjes, wie heeft er een gezond verantwoord recept dat ook lekker is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:51

chocoladetaart zonder bloem?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:54

Oeh, das wel veel hoor voor vandaag :+ Ik zat te denken aan een paar koekjes, stuk of 5, ik hoef niet zoveel te bakken :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:54

ik ben niet zo'n bakker (lui! :O ), dus daar kan ik je helaas niet bij helpen..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:03

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:04

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:09

Hoi Dames! Ik kom hier ook binnen vallen als jullie dat goed vinden!
Ben zelf sinds een poos begonnen met bewuster eten. Ik eet elke dag minimaal 2 stuks fruit, iig 200 gram groente bij mijn avond eten, liever bv een eitje koken dan bakken ivm bv boter. Drink in de ochtend/middag melk, voor de rest thee en af en toe een glaasje fris. Brood vind ik echt heerlijk maar heb ik in aantallen verminderd omdat ik dat best veel at en kies toch eerder voor mager beleg. Af en toe periodes dat ik in de ochtend aan de brinta/yogurt ga maar laatste weken eigenlijk lekker aan brood.
Maar als ik een feestje heb of een avondje ga stappen dan doe ik gewoon lekker mee zonder me schuldig te voelen. Drink dan lekker een wijntje of pik een frietje weg.
Al met al vind ik dat ik bset gezond bezig ben, alleen met pasta e.d. gebruik ik toch eerder kant en klare sausjes/kruiden dus ben benieuwd wat ik met jullie tips kan leren! Laatst wel zelf brocolli en courgette soep gemaakt zonder ongezonde toevoegingen en dat was echt heerlijk :) !

Cayenne brinta eet ik ook wel eens. Maak melk warm in de magnetron en strooi er gewoon brinta in tot ik de dikte lekker vind. Wil niet zo'n dikke prakpap maar gewoon nog dat je hem makkelijk kunt roeren. Vult wel heel goed. Voeg er verder dan niets aan toe.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:12

ChantalSmook: Zelf ben ik vooral meelezer, maar wilde even aanhaken op wat je zegt over een gekookt eitje in plaats van een gebakken eitje: Olijfolie of kokosolie bijvoorbeeld bevatten veel goede vetten en daarom is het helemaal niet erg om daar lekker een eitje in te bakken. Het is dan wel vet, maar het zijn wel goede vetten die er in zitten. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:14

Niets mis met vet inderdaad! Melk schijnt dan weer minder gezond te zijn..

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:15

Diane weet dat je dat ook nodig hebt, maar ik gebruik die vetten natuurlijk ook al bij mijn avond eten bij bijvoorbeeld het bakken van een stukje vlees/vis. Dus leek me dat je die extra vetten dan beter kunt vermijden? :)