Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:55

haha die slak had een feestmaal :D

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:10

Hallo allemaal,

Mag ik mij hier komen aanmelden? :)
Ik ben dit jaar ook weer gestart met een groententuintje en wij hebben er al div. groenten in staan.
Sla,broccoli, tomaat, paprika, wortels, kruiden en radijs.

Ook ben ik gek op fruit, dus dat hebben wij ook in de tuin;
Elstart appelboompje, kersen, witte en blauwe druif framboos, braam, kruisbes, meloen en kiwi.

Ik vroeg mij af wie hier allemaal passievruchten uit eigen kweek heeft?

Hoe houden jullie ze? In de Serre? Kas? Tuin?
Waar hebben jullie de planten vandaan?
Bij de lokale tuincentrums kan ik ze namelijk niet vinden?
Ik wil namelijk liever niet beginnen met de zaden, maar met een stek.

En hebben jullie ook foto's van de planten/ bloemen en vruchten?

Alvast heel erg bedankt!

cream_1986

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:17

Mijn buurman had ook passiflora in de tuin, maar de arme man wist dat niet en heeft alles er van het najaar uitgetrokken, met kant-en-klare passievruchten en al... Want volgens hem waren 'die krengen' net onkruid (dwars door de nieuwe grasmat heen) en nog winterhard ook! :O Zal me niets verbazen als ze straks weer opkomen...

Maar bij hem groeide ze gewoon door de schutting heen, net zoals een 'normaal' mens klimop heeft. Bij de intratuin zie ik regelmatig verschillende soorten passiflora staan, maar ik betwijfel of deze voor consumptie geschikt zijn. Reden daarvoor is dat je ziet dat ze afgebeeld worden op het plaatje met per soort een andere, prachtig gekleurde bloem, maar er eigenlijk niets vermeld wordt over een eetbare vrucht. Prijs viel wel mee, ik geloof 20 euro max voor een grote.
Als ik jou was, zou ik gewoon eens op onderzoek uit aan in een goed groot tuincentrum, en desnoods wat advies daar vragen. Maar zoals ik al schreef zal bij mijn buurman zijn tuin vol met die dingen, dus is het wellicht aan te raden ze ergens te planten waar ze niet kunnen woekeren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:56

Bij mijn weten woekert een passie niet hoor, als hij op een fijn plekje staat kan hij wel hard groeien en een gaatje wat groot genoeg is voor een piepklein scheutje wordt vanzelf groter gemaakt.
Dat doen druiven, blauwe regen ed ook allemaal.

Als je er echt een wilt met eetbare vruchten zou ik eens informeren bij een fruitkwekerij, ik denk ook dat de passie's bij de intratuin minder geschikt/lekker zijn om te eten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:59

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:03

Ik heb er een gevonden via het internet :))

http://www.tuinflora.com/index.php?opti ... 1&vmcchk=1

Ik heb meteen een mail gezonden en net antwoord terug gekregen dat de vruchten eetbaar zijn, ook kreeg ik van iemand anders het advies om de plant in een pot of bak te zetten zodat hij verplaatsbaar blijft en makkelijk te snoeien is omdat hij zo hard kan groeien :j

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:08

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 09:55

Aangezien ik hele leuke katten heb, die al het sla hebben platgewalst (had ze in balkonbakken). Heb ik een nieuw plan, vraag me of wat jullie er van zeggen of dit goed gaat of dat ik het beter niet kan doen.
Ik heb een spaceykuip of cementbak, daar ga ik een aantal gaten in maken. Dat wil ik dan volgooien met de moestuinaarde die ik gekocht op. Daar wil ik in gaan zaaien: ruccola, veldsla en pluksla. Daaroverheen gaat een rooster (oud konijnenren) om voor te zorgen dat de katten ze niet weer gaan platwalsen.
Kunnen die planten bij elkaar? Zal nog ff voor ik het ten uitvoer breng nog ff mijn boeken pakken.

Ow ja misschien oud nieuws, maar zag bij de action hele lief potjes met zaden voor 0,89 cent en dan heb je twee potjes. Ik heb er voor de fun paar meegenomen (heb nog niet genoeg hoor). Ik weet neit of ze het goed gaan doen maar ik vond ze wel leuk. Denk deel het even mee voor de mensen die denken he dat is leuk.

En ik ga proberen weer mijn radijsjes op nieuw te doen, want ik heb ook zo leuke katten. Nu is wemkelover even iets slimmer geweest. Want zij gaat nu de balkonbakken ophangen aan de railing van het balkon zodat katten er niet in gaan liggen. En als het nu weer mislukt geef ik het op en volgend als we verhuisd zijn en ik heb een tuin weer poging.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 11:33

Speciekuipen zijn prima om in te tuinieren hoor! Maar als je toch al aan drainage zit te denken (ze zijn idd snel te nat) moet je voor de grap eens kijken naar 'self watering container' of dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=3INoLKg555w. Een klein beetje extra moeite, maar een heel hoop extra gemak. ;)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:14

Wie heeft er pineberry's in de tuin/kas?
Ofwel ananas aardbeien, witte aardbeien die naar ananas smaken.

Zou ze zelf wel erg graag willen, dus ben benieuwd. :)

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:29

Ik heb wel de ananaskers, van de anannasaarbei heb ik nog nooit gehoord of zouden het dezelfde zijn als mijn witte aarbeien die ik bij Bakker heb gekocht? Ik heb geen idee.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:44

ik heb er ook nog nooit van gehoord quir

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:46

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:37

Ziet er lekker uit! :))
Kan bijna niet wachten om ze zelf uit de aarde te trekken :D

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:05

loulou schreef:
we plukken.....

Afbeelding

en we eten.....

Afbeelding

echt een aanrader :j

ik wist niet eens dat je het blad van radijs ook kon eten :+

http://www.libelle.nl/2012/03/recept-ra ... -het-blad/
(ik heb zelf de hamreepjes vervangen door kalkoenreepjes en cherry tomaatjes toegevoegd.)

Hoelang heeft die van jou er overgedaan om zo te worden?
Want ik heb nog paar radijsjes in de pot staan, die ik op 31 maart heb gezaaid.
Zijn wel hele zielige plantjes, maar ik zie nog verders niks bijzonders. Ik dacht dat ik die bijna kon oogsten maar??

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:50

Pineberry is inderdaad een witte aardbei met knalrode pitjes. Hij smaakt naar ananas.
Geloof dat Bakker ze inderdaad heeft, White Dream noemen ze hem daar geloof ik. Twijfelde alleen of dat ook echt de ananasaardbei was of een gewone witte (bos)aardbei.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pineberry

Afbeelding

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:57

wemkelover schreef:
Zijn wel hele zielige plantjes, maar ik zie nog verders niks bijzonders. Ik dacht dat ik die bijna kon oogsten maar??

ik heb ze ook in maart gezaaid, maar wanneer weet ik niet meer precies. toen het al zo'n mooi weer was in maart geloof ik.

bij mij staan ze wel onder glas, in kweekbakken. ik weet niet of dat bij jou ook is. want dat zal ook wel schelen.

edit: op pagina 81 van dit topic zie je foto's van mijn radijsjes eind vorig maand, dan zie je hoe ze eruit zien in de grond.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:01

Hoe smaken radijsjes eigenlijk? Ik heb ze nog noooooit gehad, maar ze schijnen makkelijk te kweken zijn? :) Ze zien er wel heerlijk uit zoals hier boven op de foto!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:05

radijsjes zijn van zichzelf een beetje bitter. gewoon zo vind ik ze niet echt lekker, maar in salades vind ik ze wel heerlijk.
nu dus voor het eerst een ovenschotel geprobeerd en dat beviel ook erg goed :j

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:05

loulou schreef:
wemkelover schreef:

ik heb ze ook in maart gezaaid, maar wanneer weet ik niet meer precies. toen het al zo'n mooi weer was in maart geloof ik.

bij mij staan ze wel onder glas, in kweekbakken. ik weet niet of dat bij jou ook is. want dat zal ook wel schelen.

edit: op pagina 81 van dit topic zie je foto's van mijn radijsjes eind vorig maand, dan zie je hoe ze eruit zien in de grond.

Ik heb die paar die ik op 31 maart gezaaid hebt, binnen gekweekt eerst in kweekbak en toen overplant (bleek dus niet goed te zijn)
daarna heb ik ze nog een gezaaid in april meteen in balkon bak katten geplet, en nu nog een poging gedaan dus hoop dat het gaat lukken.
Maar omdat ik veel lees dat je ze binnen 4 weken al zou moeten kunnen eten maar bij mij niks, alleen maar plantjes.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:07

mmm dat klinkt niet echt goed inderdaad. die van mij zijn ook gewoon overgeplant, heb ik vorig jaar ook gedaan en gaat altijd gewoon goed.

ik zie altijd al heel snel de wortel rood kleuren boven de aarde en dan zie je die echt iedere week dikker worden.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:35

Ik moet altijd een beetje :')-en om de topictitel... Ik wacht nog steeds, wat een schijtweer is het weer.

Ik heb behalve mijn frambozen die in potten staan niks meer nu. Ja er staan nog een paar bosjes peterselie, maar dat is het wel. De tuin gaat over de kop en dus is het wachten. Mijn zorgvuldig gemaakt aardbeienstekjes hebben de winter niet overleefd :\ En de olijfboom staat er ook maar bruin bij, alleen de schors is nog wel groen dus ik laat hem maar staan.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:27

Quir schreef:
Pineberry is inderdaad een witte aardbei met knalrode pitjes. Hij smaakt naar ananas.
Geloof dat Bakker ze inderdaad heeft, White Dream noemen ze hem daar geloof ik. Twijfelde alleen of dat ook echt de ananasaardbei was of een gewone witte (bos)aardbei.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pineberry

Afbeelding

JAAAAAA!! die heb ik de White Dream inderdaad van Bakker. Ik heb 2 plantjes staan in de kas er zitten nu bloempjes aan plantjes zijn niet groot maar hoop dat er wat aan komt. Ik ben begonnen met 2 stel ze zijn niet lekker sta ik daar zijn ze wel lekker koop ik er volgend jaar nog bij. Ga mijn lief maar eens lief aankijken denk dat ik nog een kas er bij wil :=

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:41

Hoi, ik lees al een tijdje stilletjes mee om ervaring op te doen en kom nu maar eens in het openbaar :).
Wegens het gebrek aan enig ervaring ben ik dit jaar klein begonnen met zo'n vierkantemeter bak. Overzichtelijk, geinig om te zien en mijn dochtertje van 3,5 jaar kan op deze manier ook leuk "meehelpen".

Helaas hebben mijn komkommer en courgette plantjes al het loodje gelegd, wijze les dat ik die voortaan nog niet in april buiten moet zetten als het nog zo koud en nat kan zijn :+. Gelukkig waren ze niet te duur in de bouwmarkt dus we komen er wel overheen!

Gisteren bietjes, radijs, wat bloemen zoals komkommerkruid, tuinkers en dergelijke in de grond gedaan. Erg leuk! Zaadjes die ik eerder had gedaan zoals bosui, worteljes en bloemkool komen al mooi op. Alleen heb ik over de bloemkool een vraagje: die zou ik volgens het zakje moeten uitdunnen maar hoe werkt dat precies en tot hoeveel? Er komen nu zo'n 8 stengeltjes in beide vakken naar boven.

Afbeelding

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:48

Iemand hier ervaring met het zaaien van rabarber? 1 van de planten was doorgeschoten en leverde zaad. Kan je hier wat mee??