Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:26

Lijkt me eerder een PVC pijp. Rioolbuis oid dus.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:43

haha, is geen lantaarnpaal nee!
Is indd pvc met een diameter van zo'n 20 cm.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:26

Eindelijk weer lekker zonnetje voor de plantjes! Kunnen ze weer lekker verder groeien.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:37

meikemarieke schreef:
haha, is geen lantaarnpaal nee!
Is indd pvc met een diameter van zo'n 20 cm.

Lantarenpaal kan dus ook! :D

Ik was net in de paddock bezig vreemde plantjes te verwijderen.
Tomaten doen het dus ook gewoon op zandgrond...
Een andere plant was een aardappelplant, zaten ook roze-achtige knollen aan, maar dat hoef ik niet.
Die hebben een nieuwe plek buiten ons hek gekregen. ;)
Heb dus gelijk een goed idee voor volgend jaar als de poownies toch in de wei staan. :D

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:51

Ja Ibbel! Lekker is dat, zit ik hier helemaal jippie te wezen schop jij me van die roze wolk. voor het geval dat mocht gaan gebeuren. Ik wil toch die plantjes een beetje gaan helpen. want ik heb nu (serieus) echt 5 meter lange plant met 2 van die ienieminie bolletjes er aan. hoe ziet een vrouwtjes courgette plant er uit (plaatjes iemand?) en hoe een mannetjes? en hoe van een courgette? vriend van ons heeft courgette staan en die doen het als een raket. en dan mag ik een bloem van hem meenemen. voordat ik nu vrouwtjes met vrouwtjes ga bestuiven wil ik het toch even zeker weten.

ik kan best wel een poll opzetten, met hoeveel pompoenen denk je dat ik dit jaar ga oogsten hahaha!!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 15:17

Mannetjesbloemen hebben een lang dun steeltje en een bosje meeldraden. Vrouwtjesbloemen hebben een kortere, dikkere steel en een stamper. Als je denkt: ik zie een piemel, dan is dát dus een vrouwtje :+

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 15:19

Ibbel schreef:
Mannetjesbloemen hebben een lang dun steeltje en een bosje meeldraden. Vrouwtjesbloemen hebben een kortere, dikkere steel en een stamper. Als je denkt: ik zie een piemel, dan is dát dus een vrouwtje :+

_O-

Duidelijk. :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 15:21

Graag gedaan :D

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 15:55

Whaaaaaahaaaaaaa grappig en heel erg duidelijk

dan heb ik dus een struik vol met wuuven

ga een lekkere vent voor ze zoeken

er zat vandaag wel een vlinder in de buurt (vlinderstruik) daar heb ik nog even tegen gezegd dat die anders het werk maar moet doen
.... maar die vloog weg

ik ga de courgette kaalplukken!
nu ik zo'n idioot grote plant heb (echt m'n hele tuin is nu pompoenplant) wil ik er ook een berg pompoenen van! ('k zal um leren!)
dus ik ga tekeer met die draden en die stampers enzo
wordt vervolgd

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:02

Vlinders doen het niet met courgettes :n. Heeft iets met de lengte van hun tong van doen (het is vrijdag, toch? :P )
Courgettes and pompoenen doen het voornamelijk met hommels...

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:42

hé chips
heb ik voor niks tegen die vlinder staan ouwehoeren
de buren zullen wel denken
hommels, tja die zie ik hier ook bijna niet
m'n vent lijkt er wel een beetje op.. (qua postuur) zal ik die eens vragen..?
ik ga gewoon lekker met die courgettenman kwasten en dan komt het vast goed. voor nu blijf ik duimen dat die 2 bollekes er niet af gaan vallen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:13

Hier ook omgevallen tomaten van de week. Ik heb wat bakken herplaatst en sinds afgelopen weekend hebben we er een gritbak bij. Ik geloof dat ze hier in de regio waterbak omhulsel heten. Daar staan ze nu in. Kunnen ze mooi tegen de zijkant staan en gaan afrijpen. Het stikt van de groene tomaatjes. heb er nog maar 2 gele kerstomaatjes van gehad de rest is nog groen. Die gritbak wordt dadelijk kasje. We hebben nog een hoes die precies eromheen kan. ga ik eerst eens kijken of ik veldsla kan gaan kweken van de winter.

Snelle Japie kan zoveel zijn.Een troost als je munt in de volle grond staat ben je over een paar jaar blij met heel veel Snelle Japies. :') het spul vermeerdert zich namelijk net als zevenblad hier.Zelfs de kippen willen het hier niet.

Met een kwastje bevruchten gaat ook wel goed. het stuifmeel van de cougette man zo overbrengen op de pompoen. Of bijen vangen en ze op de pompoen vastplakken maar dat is weer zo zielig.

Verder veel pech gehad met de aanplant, zowel de bloemkool als broccoli willen niet echt groeien. De rode boerenkool doet het nu wel goed, vreemde is alleen dat ik overal door de tuin heen jonge plantjes tegenkom terwijl ik vorig jaar 2 plant had laten staan om te gaan bloeien.

De nectarine oogst was hier 2 weken geleden erg goed. Vorig jaar 4 nectarines van het 4 jarige boompje. Nu 2,5 kilo waar ik jam van heb gemaakt. En de eerste stoofperen zijn ook al geoogst net als de goudrenet, dit jaar daar 10 appels van het dubbele van vorig jaar. En de amandel en hazelnoot hangen helemaal vol.

En voor mijn mannetje staan er nu 2 bakjes in de kamer op de vensterbank met rabarberzaad. Onze rababer heeft te veel geleden van de verhuizingen vandaar zijn idee om zaadjes te planten. Hij wil ze ook zelf groot laten worden, zijn 1e poging tot groente tuinieren. :j Dus het kan zijn dat we over een tijdje rabarber plantjes in de aanbieding hebben omdat als ze allemaal opkomen en groot worden we 16 planten hebben.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:55

nou dit weekend dus bij de courgette-vriend geweest. die heeft inmiddels meer courgettes dan bloemen
en.. jullie raden het al
de bloemen die er aan zitten zijn alleen nog maar mannetjes!! aaaargh!!!!

wel een joekel van een courgette meegekregen (wel halve meter groot!!!) .. welke pagina stond dat recept nou ook alweer??

zo past ie nl. niet in de vriezer! ;-)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:00

Je had toch een mannetje nodig?

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:04

ik heb ook courgettes, heb de 1e al geoogst.
heb ik toevallig de juiste sexe gekocht (heb er 2)?

ook heb ik appelmoes gemaakt van de appels. ze zijn nog niet rijp maar vallen er al zoveel
op de grond die niet meer te gebruiken zijn dat ik niet meer langer kon wachten.
dan maar iets (veel) meer suiker erbij, heerlijk

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:06

Courgettes maken mannetjes- en vrouwtjesbloemen. De mannetjes verschijnen het eerst, later komen er ook vrouwtjesbloemen, en aan het eind van het seizoen zijn de mannetjes vaak 'op'. Dan worden de vruchten toch niet meer rijp, dus dan is het ook energieverspilling...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:17

Ik heb van mijn ene courgetteplant ongeveer al 8 rijpe courgettes gehaald :) Heb wel veel hommels in de tuin :) ik vind echt ideale plant om te hebben in groentetuin.
Mijn plannen voor volgend jaar zijn stuk ambitieuzer want we zijn nu bezig met nieuw tuinplan en dus meer ruimte voor mijn groente en fruit :D

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:20

oke,dus de mannen en vrouwen zittn aan 1 plant, en degene die dus alleen maar vrouwen heeft nu heeft gewoon pech?

ook heb ik pruimenbomen (heb huis gekocht met blijkbaar allemaal fruitbomen) maar heb ook 2 bomen
en daar groeien kleine bolletjes aan (lijken op kersen zo groot) maar smaken als pruimpjes.
nog nooit gezien
de "normale" pruimen zijn wel al mooi paars maar erg klein en erg zuur (ook erg weinig)

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:01

:') Ik had een courgette van een halve meter ofzo, vergeten eraf te halen...

En mijn braam verkleurt, ze zijn echt maanden rood geweest maar van de een op de andere dag, hoppa worden ze één voor één donkerpaars.

Mijn frambozenstekjes beginnen nu ook echt los te gaan, had er wat speciale stekjesmest bij gedaan, ik heb het idee dat het aanslaat :)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:55

correctie, vrouwtjes dus! die korte stompe (zag alleen piemels.. en dacht wat anders ibbel) ;-)

ik vind het wel zonde, al die vrouwtjes die daar bij mij in de tuin staan te gillen om een man
en die blijken aan het begin van het seizoen al overleden te zijn...;(

*zucht* ik kan niet wachten op m'n courgette planten van volgend jaar ;-)

en nog maar hopen van die paar die nu bolletjes zijn, dat dit nog mooie pompoenen gaan worden voordat het gaat vriezen!

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:56

hoor net op tv dat er wel 350soorten pruimen zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:13

Zidore schreef:
correctie, vrouwtjes dus! die korte stompe (zag alleen piemels.. en dacht wat anders ibbel) ;-)

Je zag piemels en dacht piemels. En ik had je nog zó gewaarschuwd :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:18

Voor de liefhebbers van een lesje biologie, die knots die zo fraai stijf rechtop staat (is het al vrijdag?) is dus het vrouwelijk geslachtsorgaan van deze lelie.Die korreltjes erop zijn stuifmeel, de lelie is dus al zwanger. Die geel/oranje dingetjes zijn de meeldraden. Bij lelies zit dat allemaal in 1 bloem, tweeslachtig), bij courgettes in verschillende bloemen (eenslachtig, eenhuizig), en bij bijvoorbeeld hulst zitten ze ook nog eens aan verschillende planten (eenslachtig, tweehuizig)

Afbeelding

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:33

helaas nog geen vrijdag, maar bedankt voor dit heldere betoog. ondanks mijn verspreking had ik het goed begrepen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:36

en heb ook de vrouwtjes Afbeeldingen mannetjes afbeelding gevonden Afbeelding (die heb ik dus niet!)

Afbeelding