Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mar_fay

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:15

Ah, balen -O-

Ik ben weer op de toetjes-toer :9
Hier in huis is dit probeersel helemaal goedgekeurd:

1 liter kokoscrème/melk (zelfde als ik eerder over vertelde)
custardpoeder (zoveel als nodig om in te dikken)
cacaopoeder (ongeveer 7 theelepels)
2 overrijpe bananen
maple syrup of agave siroop (zoveel als lekker voor de zoetekauwen onder ons ;) )
kaneelpoeder (ongeveer 2 theelepels)
evt. kokosrasp (ongeveer 2 eetlepels)

Breng 750 ml kokoscrème rustig tegen het kookpunt aan, zet het vuur laag en voeg stukje bij beetje zoveel custard toe als nodig is om goed dik te worden. Blijf goed roeren om te voorkomen dat er klontjes ontstaan.
Voeg de twee bananen in stukjes toe en sla kapot met de garde (voor stukjes banaan) of gooi ze eerst even in de blender. Om het zoeter te krijgen kun je naar smaak maple syrup of agave siroop toevoegen.
Zet een natte vorm of kom klaar en bestrooi de onderkant met kokosrasp.
Gooi ongeveer driekwart van de custard in de kom of vorm, meng licht met wat kaneel en zet even weg.
Meng vervolgens de cacaopoeder met de overgebleven custard en giet het over de eerdere hoeveelheid in de vorm, tot de rand. Zet ca. 3 uur te rusten in de koelkast.

Meng als je het wil opdienen de 250ml overgebleven kokoscrème (ik schud het pak minder, want de dikke hoeveelheid zit meer onderin en klopt beter op) en siroop (of suiker als je geen siroop wil, of deze op is :P ) en klop op als slagroom.

Gooi de pudding op een bord en garneer met de slagroom - let op, deze zakt relatief snel uit als hij niet gekoeld is, dus snel opdienen of even terug in de koeling :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:46

Klinkt lekker! Ik heb nog een overrijpe banaan, daar ga ik morgen eens iets lekkers mee maken :)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:26

Magrathea schreef:
Riraito, kom gezellig mee snacken dan :) [BM] Vega(n) bokkers gaan snacken!

Ik had al even zitten kijken, maar het is allemaal behoorlijk ver weg voor mij en ik moet tussen nu en mijn stage (over een weekje of 7) bijna m'n complete vierde jaar nog plannen :') Ik stress niet hoor *lichte paniek*.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:29

Ik heb deze Vegan mac & cheese gemaakt. Hij smaakt eerder kruidig maar jeetje wat een lekkere pasta!!! Ook zeer efficiënt tegen cheese craving.

Afbeelding

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:35

Hebben jullie nog lekkere manieren om tofu klaar te maken? Ik loop er een beetje in vast eigenlijk en vind het niet heel lekker tot nu toe, wat ik geprobeerd heb. Ik had het laatst met rijst en met ketjap manis en wat kruiden etc, maar dat vond ik echt niet lekker. Blijkbaar vind ik ketjap manis gewoon niet lekker haha.

Maar ik zit echt te zoeken waar ik het verder in kan marineren of mee kan kruiden zodat het smaak krijgt. Daarna lekker bakken denk ik, want gewoon warm gekookt vind ik het ook niet zo.

Kan je het bijvoorbeeld in een stoofpotje doen? Vroeger zou ik stoven met runderlapjes en dan zo'n stoofsausje. Is dat ook geschikt voor tofu en dan lekker stoven met wat groenten?

Ik had ook graag mee willen snacken, maar het is ook te ver voor mij helaas, de meeting.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:52

Suliko schreef:
Kunnen we het hier wel een beetje vegetarisch en (overwegend) veganistisch houden en niet over hoe ergens ham bij hoort en het goed praten daarvan. Allemaal prima, maar ik hoef dat zelf persoonlijk niet in dit topic te lezen. :+

Overigens is asperges soep echt heerlijk of gewoon simpel groene gewokte asperges met een beetje zout en peper.

Daarentegen zou ik het wel fijn vinden als er , als er een keer een dergelijk onderwerp word besproken er niet gelijk
Moeilijk over gedaan word/over gevallen word
Er staan een paar berichten over wel of geen ham bij een groente
Das de hoofdreden dat ik het veganisten topic ben ontvlucht , omdat daar ook over vanalles en nog wat gelijk over de flos gegaan werd .
Juist in dit topic was er veel mogelijk qua onderwerpen
Als hier nu ook al zwaar op de tenen gelopen moet worden
(Kijk hele discussies over vlees of pro verhalen over vlees ala
Maar eens een paar berichten )

En overwegend veganistisch? Dacht dat dit topic juist breed moest zijn ipv nog een topic voornamelijk over vegan eten

Hier is het een boterham met ei geworden nu net ivm pony op de wei met een gapend gat achter haar voorbeen
Dat duurde even voordat die na een monsterhoeveelheid narcotica weer helder was (die was echt niet van plan om mee te werken := )

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:59

Ja, ik snap wat je bedoeld Sonja. Ik viel er ook een beetje over... Ik vind de open sfeer dat alles kan en mag, en we overal over kunnen praten, juist fijn. Ieder zijn keuze om te laten of niet te laten. Ik vind het al heel fijn om te horen dat mensen vlees eten sterk terugbrengen; dat is toch één stap in de goede richting?

Laten we elkaar positief houden en maken! :)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 23:02

Volgens mij was de bedoeling van dit topic inderdaad meer dat het voor iedereen was, ook mensen die soms nog vlees eten en gewoon vega willen proberen. Dacht ik ten minste O:) Ik vind het namelijk ook wel fijn om nog steeds mee te lezen en te posten.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 23:17

Ik heb laatst tofu in de oven gedaan, dat was redelijk lekker. Eerst marineren en dan ca 15 mins bakken. Hou niet zo van tofu, maar dit was wel te doen. Tempeh is veel makkelijker op smaak te brengen. Ik maak meestal een marinade van soja saus, hete rode saus (hoe heet die plastic fles met groene dop ook al weer??), stroop, knoflook en sesamzaadjes. Even laten intrekken en de rest van de saus als woksaus gebruiken. Altijd succes :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 23:34

Ik vind ook zeker dat mensen die minderen met vlees hier héél welkom zijn! Maar ik denk dat dat ook wel vind, maar dat gewoon het delen van recepten met vlees niet zo nodig is?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 23:41

batje schreef:
Ik heb laatst tofu in de oven gedaan, dat was redelijk lekker. Eerst marineren en dan ca 15 mins bakken. Hou niet zo van tofu, maar dit was wel te doen. Tempeh is veel makkelijker op smaak te brengen. Ik maak meestal een marinade van soja saus, hete rode saus (hoe heet die plastic fles met groene dop ook al weer??), stroop, knoflook en sesamzaadjes. Even laten intrekken en de rest van de saus als woksaus gebruiken. Altijd succes :)

Haha ik weet precies welke saus je bedoelt maar ook geen idee hoe het heet :')

Wat in het vorige veganistentopic gewoon een beetje jammer was is dat het bij vlagen toch voornamelijk ging over hoe het toch echt niet erg was om 2-3x pw vlees te eten, dat die beesten het toch goed hadden, en recepten met ei/kaas te delen... Ja dat vind ik jammer. :) Het is toch wel de bedoeling dat het in essentie gaat om geen vlees/vis en matig/geen zuivel/ei. Dat is een heleboel pagina's heel gezellig gegaan, ik hoop dat het hierbij blijft :)

Laten we het weer over leuke dingen hebben! Ik heb jullie teleurgesteld, ik heb veeeel te veel zout in mijn kaassausje gedaan dus ik ga straks even een liter water drinken (ja heb nu pas avondeten :o )

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 23:46

Vorig jaar aten wij een hele lekkere aspergesoep :) Was wel vegetarisch, niet veganistisch (er zat melk in en iets met roomboter.. moet te vervangen zijn toch?).

Dat vond ik ook heel lekker! Maar ik heb ook pas heel recent (lees: vorig jaar dus) asperges leren eten. Ik ben al zo'n dertien jaar vegetariër, dus 'asperges horen met ham' vind ik lastig voor te stellen, haha :P

Recept kwam overigens van HelloFresh:
https://www.hellofresh.nl/recipe/detail ... 3d448b4567
Witte aspergesoep met ei, bieslook en volkoren rozijnenbroodje

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 23:56

Ik wil het best een keer proberen hoor. heb vooral echt trauma's opgelopen aan van die slappe stengels op je bord met een half plasje water er omheen, iew :')

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 00:02

Nee nee, niet te lang koken! Dat is echt zonde. Je kunt ze ook stomen. En zorg in godsnaam dat je ze goed dik schilt, anders is t niks :')
Bechamelsausje (met edelgist) en bieslook erbij met een beeetje nootmuskaat is denk ik een prima vegan vorm.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 00:17

Magrathea schreef:
batje schreef:

Haha ik weet precies welke saus je bedoelt maar ook geen idee hoe het heet :')

Wat in het vorige veganistentopic gewoon een beetje jammer was is dat het bij vlagen toch voornamelijk ging over hoe het toch echt niet erg was om 2-3x pw vlees te eten, dat die beesten het toch goed hadden, en recepten met ei/kaas te delen... Ja dat vind ik jammer. :) Het is toch wel de bedoeling dat het in essentie gaat om geen vlees/vis en matig/geen zuivel/ei. Dat is een heleboel pagina's heel gezellig gegaan, ik hoop dat het hierbij blijft :)

Laten we het weer over leuke dingen hebben! Ik heb jullie teleurgesteld, ik heb veeeel te veel zout in mijn kaassausje gedaan dus ik ga straks even een liter water drinken (ja heb nu pas avondeten :o )

Hoezo matig zuivel en ei? Vegetariërs zijn geen veganisten en dus, als zij dat niet willen, hoeven ze niet te matigen. Immers zijn ze vega, geen vegan.

Ik ben nu zelf een maand vega en wilde beginnen met de vegan challenge, maar echt zoveel uit mijn dieet bestaat uit zuivel, dat ik het toch moeilijk vind en dus de challenge niet heb gehaald, na een week proberen. Ik eet of drink echt elke dag zuivel en dus allesbehalve matig, en dat ga ik eerst nog niet veranderen. Misschien als ik meer gegrond ben in mijn vega eet gewoontes, maar voor nu was het toch echt te moeilijk. Ben ik hier dan niet welkom omdat ik niet matig met zuivel? Daarnaast zijn er ook genoeg vega's die wel vis eten trouwens. Ik niet, ik eet ook geen vis.. Maar de niet vleeseters die geen vis eten, is dit topic niet voor hun? En de vleeseter die meer informatie wil en gewoon wil minderen, mogen die hier ook niet posten? Juist die houding vind ik onprettig en is ook 1 van de redenen dat ik eigenlijk niet zo dol ben op het vega/vegan 'clubje'. Er word zo snel veroordeeld als je het niet helemaal meteen volgens het boekje doet en ik dacht niet dat dat de insteek was van dit topic.

Ik heb wel per ongeluk gecheat met vega. Ik had het niet eens door. Was aan het oppassen vandaag en had zin in een snack. Zag van die lekkere bi-fi worstjes liggen in de kast, dus heb 1 gepakt en opgegeten. Pas een uur later dacht ik ineens hoo, wacht, dat is vlees :') :') Noooo :o . Kwam even gewoon niet bij me op, dat het vlees was ipv gewoon even een tussendoor snack. Zit er zo ingebakken, het eten van vlees, dat ik er niet eens meer bij nadenk, en dat ik echt in deze beginstadia gewoon alert moet zijn :P

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 00:33

Aangezien ik hier maar weinig kaasdingen voorbij zie komen, dacht ik dat de meesten hier matig waren met zuivel. Hoewel je inderdaad een topic hier hebt voor veel mensen praten we op het moment overwegend met veganisten heb ik het idee (of flexinisten... Is dat een woord? :') ) Overigens eet een vegetariër ook geen vis. (Erg vervelend is dat trouwens, als je vrolijk een bord vis voor je neus krijgt "want dat eten vegetariërs toch wel?")

Ik had hier een hele post getypt, maar ik ga er toch maar niet verder op in. Jij ziet het als een 'clubje', ik zie het gewoon als mensen die gelijkgestemd zijn. En voor zoiets fundamenteels als je eetgewoontes (waar het voornamelijk om gaat) kun je niet zeggen "iedereen die maar soms kaas eet is ook gewoon veganist" (om maar even iets te nomen). Tenminste, ik zou dat best vervelend vinden, als een restaurant hoort dat die veganist wel gewoon kaas eet en mij dan een kaassoufflé voorzet (ofzoiets). Snap je? Misschien wat overdreven, maar daar ben ik soms bang voor.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 00:40

Ik ben nog niet lang vegetarisch gaan eten. Voor het eerst sinds 10 jaar kook ik weer en dat is bijna altijd Vegan. Maar ik eet als lunch nog wel geregeld ei/zuivel/kaas. Ik probeer steeds meer te vervangen wel.
Buiten de deur heel vaak vega.

Ik heb ook duidelijk aangegeven dat ik tijdens twee periodes in het buitenland niet Vegan maar wel vega heb gegeten. Het was vast wel mogelijk maar ik vond dit zelf nog te lastig.

Ik vind wel dat dit topic open staat voor iedereen die bewuster om gaat met dierlijke producten :j ik heb zelf jaren vlees gegeten, beetje hypocriet dat ik er nu mensen op zou gaan afbranden.

Bovendien zijn de beweegredenen heel divers. Dat bepaalt volgens mij ook hoe streng je erin staat.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 01:00

Klopt :j iemand die het voor de gezondheid doet zal eerder een keer een uitzondering maken, ik bedoel, van 1x een ei heb je heus niet direct al je voordelen teniet gedaan :)

Hoewel het ook juist weer een reden kan om wél extra streng te zijn, omdat je niet wil vervallen in oude gewoontes

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 01:37

Magrathea schreef:
Aangezien ik hier maar weinig kaasdingen voorbij zie komen, dacht ik dat de meesten hier matig waren met zuivel. Hoewel je inderdaad een topic hier hebt voor veel mensen praten we op het moment overwegend met veganisten heb ik het idee (of flexinisten... Is dat een woord? :') ) Overigens eet een vegetariër ook geen vis. (Erg vervelend is dat trouwens, als je vrolijk een bord vis voor je neus krijgt "want dat eten vegetariërs toch wel?")

Ik had hier een hele post getypt, maar ik ga er toch maar niet verder op in. Jij ziet het als een 'clubje', ik zie het gewoon als mensen die gelijkgestemd zijn. En voor zoiets fundamenteels als je eetgewoontes (waar het voornamelijk om gaat) kun je niet zeggen "iedereen die maar soms kaas eet is ook gewoon veganist" (om maar even iets te nomen). Tenminste, ik zou dat best vervelend vinden, als een restaurant hoort dat die veganist wel gewoon kaas eet en mij dan een kaassoufflé voorzet (ofzoiets). Snap je? Misschien wat overdreven, maar daar ben ik soms bang voor.

Natuurlijk zijn mensen die soms kaas eten geen veganist. Dat bedoelde ik ook niet. Ik bedoelde meer dat ik het juist fijn vond dat dit een - naar mijn idee natuurlijk open - topic is waar iedereen terecht kan. De veganist, de vegetariër, de flexitarier, de vleeseter met vragen etc. Dat vond ik juist zo fijn aan dit topic. Maar als men gaat posten over hoe vlees verminderen of alleen vega zijn niet goed genoeg is en mensen die dus wel soms vlees eten of zuivel drinken/eten kritiek krijgen, dat is wat ik onprettig vind. Daar is het topic voor alleen veganisten geschikter voor, dit topic niet. Ik vind de open houding in dit topic heel fijn en zou het jammer vinden als het 'geslotener' word omdat er posts zijn met kritiek op de niet veganist mensen. Dat geeft mij gewoon een nare bijsmaak.

Als voorbeeld. Ik vond het eigenlijk al best vervelend toen ik hier net in kwam posten omdat ik net vega was geworden en ik een lijst postte met een vega eetschema, ik van jouw meteen al kreeg te horen "teveel zuivel". Ja, klopt, zuivel, want ik ben vega, geen vegan, dus ik hoef daar dan geen kritiek op dat het teveel zuivel is, want ik eet en drink gewoon zuivel, aangezien ik geen veganist ben. Ook al is het goed bedoeld, het voelde meteen al als dat ik niet goed bezig was. Terwijl ik net begonnen was, voelde ik me geroepen om mezelf te moeten gaan verantwoorden voor mijn keuze om niet meteen vegan te gaan. Dat vond ik onprettig en dat lijkt me niet de bedoeling van dit topic toch.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 07:09

Nou, ze zei "veel zuivel".
Dat viel mij ook op maar dat heb je met overgangsperiodes. Dan ga je zoeken wat voor jou het beste is.
Dat was een constatering en geen oordeel :)
Recepten met vlees delen in een vegatopic vind ik wel een beetje op het randje. Ookal ben je flexitatier, het is een vegatopic :)
Tenzij je vegahamblokjes bedoelt :D
Daar is mijn partner naar overgestapt, proefde het verschil toch niet :')

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 07:11

Ik dacht ook dat vegetariërs die gewoon zuivel etem/drinken hier welkom waren, maar niet dus? Het is toch het vegetariërs én veganistentopic, niet alleen het veganistentopic. En als een vegetariër 5 keer per dag een glas melk zou drinkten of 10 eieren eet kan dat toch, want het is een vegetariër en geen veganist ..

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 07:18

Calm you tits people, iedereen is welkom die interesse heeft in de vega /vegan/flexilifestyle.
Alleen delen van vleesrecepten is wat minder welkom :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 07:22

Magrathea schreef:

Ik krijg hier jeuk van. En niet omdat ik er allergisch voor ben, maar omdat ik een hekel heb aan labelen en in hokjes stoppen.
Het komt op mij erg zwart-wit over: je bent veganist dus .... of je ben vegetarier dus ...., en zeker niet anders wat daar tussen in zit.
Het geeft mij het gevoel, dat als je er nog tussen in bungelt, je het niet goed doet. En dat lijkt mij niet de bedoeling van dit topic.
Ik eet vegan, maar eet tussenmiddag kaas op mn brood. Ik heb veel allergien en kom anders niet aan mn eiwitten, dat betekent niet dat ik achter de afkomst kaas sta en het overal door heen gooi.
En ja, ik eet soms ook nog een stukje vlees. En daarvoor word ik de volgende dag gelijk gestrafd met een week pukkels op mn hoofd. Maar waarom zou het zo vreselijk zwart wit moeten? Ik snap dat echt niet en ik vind het ook wat teveel doorgeslagen. Als je er geen behoefte aan hebt, top, maar anders?
Het is voor mij net als bij een dieet, soms mag je gewoon even wat lekkers, anders is het niet voor mij niet vol te houden.
Laat elkaar in de waarde en brand elkaar er niet om af als het niet gaat zoals jij vind dat dat het moet.
Ik denk dat het fantastisch is dat we elkaar hier helpen om vega(n) te eten en als iemand toch een keer zuivel of vlees eet, prima!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 07:27

Volgensmij nemen jullie het allemaal een beetje te serieus op.

Anyhoe ik doe een 28 dagen cleaneatingchallenge waarbij je geen zuivel eet en gluten laat staan, dus mijn terloopse kaas is er nu ook uit :')
Ga zo experimenteren met groentemuffins, laat wel weten als het wat wordt ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 08:29

Vega hamblokjes
Wel merk was dat?

Ik zou ze best eens willen proberen ondanks de vega spekjes trauma's :=
Daar gebruik ik als het even kan gewoon gedroogde tomaat voor in de plaats :j

Of getoaste sesamzaadjes met wat gerookt paprikapoeder (gewoon droog in een koekenpan roosteren)
Dat was een tip van mijn hele lieve Duitse hippie vriend