Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:24

Ik ga hier ook eens meelezen. Vind het hele vegan idee eigenlijk best logisch en goed, hoe meer ik er over nadenk.
Gisteren hebben we gehaktballen in tomatensaus gegeten en daar voelde ik me echt vol van op een niet fijne manier. Vanmorgen werd ik ook erg misselijk wakker. Dus ik wil beginnen met het bannen van al het vlees behalve kip. Melk drink ik sowieso al niet.
Jammer genoeg is mijn vriend wat betreft eten een Neanderthaler, hij heeft het liefst elke dag biefstuk. Dus dat maakt het wat lastiger. Ik had laatst tofu gemaakt en dat gooide hij zowat bij voorbaat al in de kliko. Ik hoop dat ik uit dit topic wat lekkere recepten kan halen die ook de goedkeuring van mijn vriend kunnen verdragen.
Zondag gaan we vegetarische hamburgers eten en ik ga het hem lekker niet zeggen dat het geen vlees is :Y)

8nnemiek

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:43

Dan zou ik voor de hamburgers van de vegetarische slager gaan, die zijn zelfs lekkerder dan echt vlees volgens vriendlief :D
Vegetarische slager heeft ook kipstukjes die niet van echte kip te onderscheiden zijn.
Kippen worden echt vreselijk behandeld, zelfs de biologische kippen, zelfs hier in nl, en het is heel makkelijk om kip te vervangen in gerechten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:46

Goed bezig Aranel!
Naast de vegaslager producten heeft ook Vivera plantaardige (kip)stukjes, die zijn goedkoper dan die van DVS en smaken net zo lekker vind ik zelf :) Vivera heeft ook lekkere kroketten trouwens!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:50

Afbeelding
Hier hebben wij vd week heerlijk van gesmikkeld hor :D

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:53

Oeh, viverakroketten <3

Er zijn echt heel erg lekkere vleesvervangers op de markt. De kunst is vaak om gewoon niet te zeggen wat je er in hebt gedaan en mensen het eerst te laten proeven.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 14:55

Ik vind de meeste vleesvervangers echt onsmakelijk. Kip 'vervang' ik vaak met oesterzwam en gehakt met linzen. In pasta of curry is een blik kikkererwten erg lekker.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 15:13

Linzen ipv gehakt is een goede tip, dat ga ik ook eens proberen. Die zijn inderdaad wat kleiner dan andere peulvruchten wat meestal beter past in gehakt-recepten.
Oesterzwam gebruik ik ook vaak ipv kip, dat heeft een vergelijkbare 'bite' :j Maar ik gebruik ook wel andere paddestoelen ipv kip, of noten, of peulvruchten/tofu.. Aubergine schijnt ook goed ipv van vlees te kunnen, maar daar hou ik niet zo van, dus nooit geprobeerd :=

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 16:10

Ik heb laatst baba ganoush (zo'n bakje van de versafdeling van ah) als pastasaus gebruikt, echt enorm lekker!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 16:26

Ik moest het wel even opzoeken. Aubergine dip dus, nooit van gehoord!
Het klinkt best lekker! Dat ga ik toch eens proberen :)

Ik heb gisteren weer eens gepofte zoete aardappel met avocado-tomatensalsa gemaakt. Dat blijft toch echt een van mijn favoriete recepten :9
Ik had nog salsa over, dus heb vandaag alleen nog brood met salsa gegeten, daar kan ik echt niet vanaf blijven :')

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 10:13

Lekker, baba ganoush! Helaas een heel karwei om zelf te maken, maar de supermarktvariant is gelukkig heel goed!

Het idee dat eten bewerkt is om op vlees te lijken staat me echt helemaal niet aan - we proberen sowieso zo min mogelijk bewerkt te eten - dus vleesvervangers komen er hier niet in. Champignons, peulvruchten en noten geven voor mij genoeg bite. Her is natuurlijk wel luxe dat mijn vriend hetzelfde wil; als je man een echt carnivoor is wordt het natuurlijk lastig overtuigen! Ik zal wel eerlijk bekennen dat ik ook heel erg hield van rundvlees, maar het verbaast me eigenlijk hoe weinig ik het mis!

8nnemiek; doe je de zoete aardappels dan in de oven! Mjam mjam!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 12:59

De zoete aardappel doe ik inderdaad in de oven :j
Ik snijd ze voor de helft in, prik hier en daar wat kleine gaatjes in de schil, en dan op 200 of 220 graden in de oven totdat er water/schuim uit komt en het vruchtvlees lekker zacht is. Kan een uurtje duren.
En dan vul ik ze met sla, maïs, bonen en salsa :9

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 08:52

Zijn er toevallig mensen met tips voor een goed kookboek? Ik wil vriendlief een vegan kookboek kado doen :D
Ik zoek een boek in het nederlands, met lekkere, creatieve gerechten die er op tafel leuk uit zien, dus niet alleen roerbakschotels en salades. Veel groente gerechten, geen (of weinig) toetjes en gebak en andere zoete en vettige en ongezonde recepten. O ja, en liefst foto's van de recepten erbij :D
Op bol.com staan genoeg vegan boeken, maar je kan er helaas niet doorheen bladeren.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:10

Gisteren heb ik mijn dilemma aan vriendlief verteld en die stelde voor dat we gewoon samen vega zouden gaan koken om het eens te proberen *\o/* Zijn katten vergelijken met koeien hielp dus misschien toch, evenals het feit dat hij niet wil dat z'n ouders de kipjes dreigen weg (= bij iemand in de pan) te doen wanneer ze niet meer leggen.

Een begin is een begin toch :D

Wel word ik een beetje moedeloos van 95% van de recepten. Je hebt echt overal een oven voor nodig en die heb ik als student niet. Ik verhuis toch binnenkort terug naar huis, misschien dat ik hier de oven mag gebruiken.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:15

Zoete aardappel klinkt erg goed! Ga ik binnenkort proberen! Het kookboek van Ella dat hier vaker besproken is had je al? Dat is onze favoriet!

Leuk Riraito!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:23

Mijn vriend ging pas echt om na docu's als forks over knives en cowspiracy. Hij vind het milieu en zijn gezondheid erg belangrijk, en dat was voor hem dan ook de laatste druppel waardoor hij besloot om echt helemaal geen vlees meer te eten.

Zijn er echt zo veel ovenrecepten? Ik heb er juist heel veel die gewoon in de pan gaan!
Heb je geen plek voor een combimagnetron, of zo'n mini pizzaoven?

Het kookboek van Ella staat inderdaad nog op mijn verlanglijstje. Staan er ook genoeg avondmaaltijden in? Ik kom er wel eens baksels van tegen, maar dat zijn dan meestal weer de gebakjes en zoete dingen :))
Dat vind ik altijd zo jammer aan boeken kopen op internet. Ik blader juist graag overal doorheen!
Wel vanochtend bij V&D een leuk boek gevonden: 'elke dag supergezond' van heidi swanson. Afgeprijsd van 25 voor 7 euro :D
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 30-03-16 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:33

Helaas niet. Ook maar een zeer beperkt aantal stopcontacten. Kook ook elektrisch dus dat is ook niet echt fijn. Eigenlijk is het namelijk geen keuken, maar moet toch ergens koken :')

Maar ik begin morgen gewoon met pasta, lekker makkelijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:37

Dat lijkt me best lastig inderdaad!
Alhoewel, als ik zin heb in lasagne en geen zin heb om het drie kwartier in de oven te zetten dan maak ik de saus gewoon in een grote pan en gooi er de pasta er doorheen.. Bijna net zo lekker als echte lasagne uit de oven :)) Dat kan natuurlijk ook met veel andere recepten.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:24

Riraito schreef:
Wel word ik een beetje moedeloos van 95% van de recepten. Je hebt echt overal een oven voor nodig en die heb ik als student niet. Ik verhuis toch binnenkort terug naar huis, misschien dat ik hier de oven mag gebruiken.

Waar haal jij je recepten vandaan als ik vragen mag? Ik gebruik het liefst de oven namelijk :)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:58

Internet en dan gewoon zoeken op vega/vegan gerechten. Ik klik niet alles aan (lust niet alles), maar zo veel van die recepten beginnen met "Verwarm de oven op..." :') Soms is het ook gewoon om groentes goed te krijgen, maar vaak moet alles de oven in.

Ik heb net het schap met vleesvervangers eens doorgekeken, dat ziet er prima uit. Bij sommige gerechten mis je soms net wat structuur en dan komt iets wat op gehakt lijkt best van pas. Ook even zoeken waar ze bepaalde paddenstoelen hebben, daar ben ik ook wel fan van.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:06

Hebben jullie wel eens seitan gegeten? Gekocht of zelf gemaakt?

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 23:30

8nnemiek schreef:
Hebben jullie wel eens seitan gegeten? Gekocht of zelf gemaakt?

Bij de chinees stoppen ze het in de vega versie van elk gerecht.. Vind er echt niks aan -O- Maar ik eet sws nooit vleesvervangers. Tofu en tempe vind ik veel chiller.

Deze versie bedoel ik dan:

Afbeelding

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 07:49

Ik heb het boek van Ella Woodward, ben er heel tevreden over!

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:54

8nnemiek: in het boek van Ella staan juist veel basisprincipes en avondmaaltijden van waaruit je zelf weer kunt variëren. Ik vind het echt een aanrader! Het is ook juist heel inspirerend en gezond omdat ze geen bewerkte producten eet en daardoor niet de standaard brood/wrapsgerechten en vleesvervangers erin vermeld staan. :)

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:04

Seitan vind ik erg lekker, wel duur in vergelijking met tofu.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:14

Dan ga ik het boek van ella maar eens bestellen :D

Ik kook nu veel uit het forks over knives boek, en de recepten zijn echt heerlijk en heel gezond, maar het is gewoon lastig dat je steeds allerlei ingredienten moet vertalen en cups omzetten naar ml enzo, en het zijn niet de meest mooie recepten.. Gisteren hadden we rijst met een rode linzen recept. Het smaakte héérlijk maar het zag er uit alsof iemand over mijn rijst had gekotst :')

Ik moet toch maar eens een bakje seitan kopen om te testen!
Ik vond op internet het recept voor seitan, en toevallig heb ik he glutenpoeder ook nodig om brood te bakken, dus ik zit te twijfelen over de hoeveelheid die ik moet bestellen. Als die seitan nu heel lekker is dan koop ik gewoon een grote zak :D

En tempeh, heeft iemand dat wel eens zelf gemaakt? Het schijnt best makkelijk te zijn, je hebt alleen een starter nodig.