De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:16

Eerste stuk van de border staat.
Van de week het andere stuk.
Dan worteldok tegen de planken aan en vullen maar.
Als ie in zijn geheel staat zal ik eens opmeten, het is niet groot, maar dat maakt me niet uit.
Misschien gaat het allemaal mis, en dan zet ik volgend jaar gewoon vaste planten erin haha.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:36

Zo hier ook een border gemaakt (was grasveld) en vaste p;anten en klimplanten gezet.
Verder potten en hangmanden gevuld alvast.

Binnen veel tomaten, sla, pepers, paprika's gezaaid. Kan ik ondertussen mooi de border verder afmaken en daar de moestuin in gaan maken :P

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 23:51

Paan schreef:
Bedankt voor de tips. Grappig dat ik jou ook tegenkom in dit topic.
En inderdaad; geimpregneerd hout. Daar had ik nog niet over na gedacht.

Denk je eraan dat je hier uit Eet en de chemicali"en dus binnenkrijgt?

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 08:02

Goedemorgen allemaal! Het lijkt er op dat het vanaf nu 's nachts boven de 0 graden blijft, althans volgens het ontbijtnieuws. Zou ik mijn sla- en aardbeiplantjes nu naar buiten kunnen doen onder de Lidl-tunnel?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 08:38

Mijn aardbeien die tot nu toe in de woonkamer in de vensterbank stonden, zien er prima fleurig, groen, sappig en stevig uit hoor vanochtend.....terwijl ze buiten geslapen hebben :)

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 08:39

Joepie! Kan er tenminste vast iets naar buiten!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:12

Hier gaat voor het eind van de week een hoop de kas in...op hoop van zegen := alles wat beneden staat is flink aan de maat en alles wat boven staat moet in een grotere pot. Daarvoor moet ik dus plek maken :-P

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:33

Gisteren de tuin flink aangepakt. Aardappelen erin, wijnbes netjes weer langs de muur gerangschikt, alle bakken met dooie planten leeggehaald en er weer wat ingezet, rijshout voor boontjes gezet en geplant, bloemen gezaaid... Pfffff... Lekker bezig!

Hoor ik net dat het -6 was vannacht :( Ik had alles keurig water gegeven 's middags. Hoop dat het niet dood is gevroren!

Trouwens als er nog iemand bij mij in de buurt woont; ik heb een halve doos pootaardappelen over. Denk voor 2-4 meter ofzo. En aardig wat zaad voor... Euhm... Alles? Iemand interesse? Je mag ze zo komen halen!
Laatst bijgewerkt door cream_1986 op 08-04-13 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 09:35

Flowerbomb schreef:
Goedemorgen allemaal! Het lijkt er op dat het vanaf nu 's nachts boven de 0 graden blijft, althans volgens het ontbijtnieuws. Zou ik mijn sla- en aardbeiplantjes nu naar buiten kunnen doen onder de Lidl-tunnel?

Nee, eerst afharden, dan pas fulltime onder de tunnel :j

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 09:35

cream_1986 schreef:
Gisteren de tuin flink aangepakt. Aardappelen erin, wijnbes netjes weer langs de muur gerangschikt, alle bakken met dooie planken leeggehaald en er weer wat ingezet, rijshout voor boontjes gezet en geplant, bloemen gezaaid... Pfffff... Lekker bezig!

Hoor ik net dat het -6 was vannacht :( Ik had alles keurig water gegeven 's middags. Hoop dat het niet dood is gevroren!

Trouwens als er nog iemand bij mij in de buurt woont; ik heb een halve doos pootaardappelen over. Denk voor 2-4 meter ofzo. En aardig wat zaad voor... Euhm... Alles? Iemand interesse? Je mag ze zo komen halen!

Ik woon bij Maarssen :D
Misschien even bellen? Ik heb veel te ruilen, en heb geen aardappels :+

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:38

Hebben jullie ook zo'n spierpijn :=
Mijn lijf moet duidelijk weer even wennen aan de overgang van couch patato naar buitenmens Y;(

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 09:40

kebie schreef:
Mijn lijf moet duidelijk weer even wennen aan de overgang van couch patato naar buitenmens Y;(

Nee, dat ben ik na bijna 2 jaar parttime boerin wel gewend

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:42

kebie schreef:

Ajoh, een beetje fitness buiten de sportschool in het zonnetje doet heen mens kwaad... Toch?

:') Al er iemand momenteel gebroken op het werk zit te zijn door bovenstaande praktijken, ben ik het wel haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:43

Mijn aardappels beginnen al goed uit te komen, overal kleine groene blaadjes die boven de grond uit komen :j
De aardbeien doen het ook prima. Groeien niet hard, maar ze zijn nog helemaal mooi groen dus ze hebben de vorst overleefd :)
Ik heb ook een framboos gekocht.. maar dat is alleen een stokje droog hout met wortels.. weet iemand waar de nieuwe plant uit zou moeten komen? Zou er iets aan het stokje moeten gaan groeien, of gaat die nieuwe planten maken vanuit de wortels?

Ik denk dat ik vandaag ook mijn tunnel ga opzetten en de broccoli en bloemkool buiten zet.. En de bonen en erwtjes ook.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:55

zo, jullie zijn echt allemaal al druk bezig zeg!

Ik durf echt nog steeds niks buiten te zetten, het is hier toch altijd een paar graden kouder dan het midden en zuiden van het land...

Alle plantjes doen het binnen nog steeds allemaal super, en mijn vensterbank word nu toch echt te klein dus heb al wat verhuisd naar het washok :-)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:02

De framboos maakt nieuwe stengels aan vanuit de wortel...houd er ook rekening mee dat het een woekeraar is.Beste in een kuip oid neerzetten ;) Hier veel wilde framboos,groeit op het stukje niemandsland tussen ons land ende buurman en groeit door het hekwerk.Heerlijk framboosjes snoepen als je rijp zijn...de rest vreten mijn jongens op :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:08

Mijn frambozenstokken beginnen nu netjes knopjes aan te maken aan de onderkant van de stok :)

Heb je vroege of late frambozen? (zomer / herfst)

De late frambozen moet je in principe na de oogst tot net boven de grond wegsnoeien, want die maken vanaf het voorjaar weer complete nieuwe scheuten aan waaraan ze dan in de herfst vruchten gaan geven.

De vroege frambozen hebben natuurlijk wat minder tijd omdat die al in de zomer vruchten "moeten" geven.
Na de oogst moet je daarvan de takken wegknippen die vruchten hebben gedragen, en de jonge uitlopers laten staan zodat die in het volgende voorjaar weer verder kunnen groeien en in de zomer vruchten kunnen geven.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:14

pmarena schreef:
Na de oogst moet je daarvan de takken wegknippen die vruchten hebben gedragen, en de jonge uitlopers laten staan zodat die in het volgende voorjaar weer verder kunnen groeien en in de zomer vruchten kunnen geven.

Ik zal het aan mijn jongens doorgeven...ze snoeien ze doorgaans tot aan het draad of de grond...net waar ze bij kunnen :+ :P :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:11

Ik heb de reuze framboos. Geen idee of dat een zomer of herfst is eigenlijk :Y)

Verder heb ik nog wat frambozen die altijd in een kuip hebben gestaan inderdaad, maar die deden het daar niet geweldig goed (te weinig water ook), dus nu heb ik de bodem er onder uit gesneden en zo in de grond gezet, in de hoop dat ze niet verder woekeren door de rand die er nog omheen zit. De reuzenframboos staat een stukje van de moestuin af, vlak naast de vijver en tussen wat stoeptegels in, waar die eigenlijk niet heel ver kan woekeren.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:09

Ik heb mijn tuinbonen in de grond gezet, ze hebben eerst staan afharden tegen de achtergevel, maar ik denk dat het toch nog te warm was. Ze liggen er verlept bij. Hopelijk besluiten ze om het niet op te geven. Ik ben dol op tuinboontjes :-)

De aardbeien heb ik verplant en wat uitlopers uitgezet. Het plastic is inmiddels van de fruitboompjes af. Het is wachten op mooi weer en regen. Tjee wat stoffig is alles!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:33

De bakken staan op hun plek *\o/* *\o/* *\o/* Zal straks foto maken :D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:17

Hier ook weer verder in de tuin.
Van de week krijgen we regen, mag ook wel, alles is echt gortdroog.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:23

Wel grappig, omdat ik een pallet moestuinmix besteld heb bij de makkelijkemoestuin.nl ben ik op de kaart gezet als verkooppunt. Ik was ook wel benieuwd of ik wat mensen in de buurt hiermee een plezier kon doen, gezien ik zelf ook geen goed alternatief kon vinden.

De hele tijd kreeg ik weinig respons en nu het van het weekend zulk lekker weer was, heb ik ineens een handvol mailtjes in de mailbox liggen van mensen die zakken willen komen halen of vragen of ik ze wil bezorgen. Geinig altijd wat goed weer doet, de zadels trekken dan ook meteen weer aan, iedereen wordt er kooplustig van :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:41

Ja grappig is dat hè! Ik moet zeggen dat ik zelf ook wel zin krijg om spullen te kopen :D Ik hoop dat ik ook weer wat meer opdrachten voor naambordjes krijg.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:46

Naambordjes lijken me niet echt weers-afhankelijk? Of valt dat nog tegen :D