Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:03

Anoniem schreef:
phormicola schreef:
Een hoge insulinepiek is wel handig als je fruit hebt gegeten hoor :+

Wij hebben dit laatst op school getest en we kwamen er achter dat het allemaal wel meeviel. Waarschijnlijk houden de vezels het bloedsuiker wat stabieler.
Mijn bloedsuiker voor 1 banaan, 1 sinaasappel en 1 kiwi was 4.7 en ongeveer een uur daarna 6. Een normale niet nuchtere waarde ligt tussen de 4 en 7, helemaal prima dus. Mijn klasgenoten hadden vergelijkbare resultaten.

Wat voor les geef je Phor?

Ik geef paardrijles :)) Maar ik zit zelf op school. Ik doe een verkorte MBO opleiding Doktersassistente als doorstromertje naar het HBO en daarna uni. Deze trut heeft namelijk nooit haar VWO afgemaakt en daarna gezakt voor Havo, zo'n 80 jaar geleden :Y)
_Nelleke_ schreef:
Phormicola, ik heb in m'n hoofd gewoon een rijtje voedingsmiddelen die ik onbeperkt, iets beperkter, beperkt, heel af en toe en nooit mag eten.

Onder onbeperkt valt: fruit, groenten, zaden, noten. (Fruit altijd in combi met wat noten tegen de dip.) Water en thee.
Onder iets beperkter (dus: niet helemaal klem mee eten maar ik mag gewoon tot ik vol zit) valt: speltproducten (speltpasta, speltbrood, crackers etc.) andere volkoren graanproducten maar geen tarwe, volkoren rijst, olijfolie, kokosolie, roomboter, ei, vis en zure melkproducten zoals Hüttenkäse en magere kwark.
Onder beperkt valt: biologische (heel belangrijk!!) vleesproducten, max 2x per week. Honing, appelstroop en notenspreads (pindakaas en amandelspread etc).
Onder heel af en toe valt: bier, koffie, en al het andere wat ik erg lekker vind maar weet dat het niet gezond is voor me.
Nooit: Suiker, gemodificeerde lightproducten en frisdrank.

Hoe ik dat bepaald heb? Gezond verstand en kijken waar m'n lichaam het goed op doet. M'n maag doet het gewoon erg goed op zure zuivelproducten. Als ik die volledig weglaat gaat m'n maag sputteren en borrelen. Terwijl ze natuurlijk eigenlijk niet heel erg gezond zijn.

Ik hoef overigens niet af te vallen. Daar let ik ook niet op. Kijk niet (meer) naar kcal en vetpercentages. Ik ben 1,75 en weeg 63kg. Broekmaat 28/29 lengtemaat 34, bovenmaat altijd 38 (brede schouders). Ik vind het gewoon goed zo. Ik weeg al jaren hetzelfde en mijn lijf is hier blijkbaar blij mee. Ik val weleens wat af, maar dat zit er dan zo weer aan. Blijkbaar wil m'n lijf ook niet dunner zijn.

Leuk dat lijstje! Dat is idd een goede graadmeter voor jezelf, top dat je dat zo doet. Ik zou zelf bijvoorbeeld nooit onbeperkt noten eten. Niet omdat dat niet gezond is, maar omdat ik mezelf ken en dan blijf doorvreten. Aangezien ze nogal aantikken kwa kcal zijn noten iets dat ik echt bijna nooit eet.

Ik ben 1,78m, heb dezelfde maten als jij en ik weeg 70-71kg :wow: Als ik heel erg oplet en elke dag sport kan ik de 69kg aantikken, maar dan moet ik wel echt m'n best doen. Leuk om te zien dat dat gewicht zo kan verschillen bij dezelfde maten :j

_Nelleke_

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 08:30

Ja ik ben wat 'breder' gebouwd. Brede schouders, brede heupen. Dus hoe mager ik ook zou zijn, dit zijn gewoon mijn maten want m'n botten zijn gewoon zo breed. :+ Ik heb met dit gewicht al een vrij smalle taille en uitstekende sleutelbenen. Dus dat verklaart denk ik het gewichtsverschil maar dezelfde maten. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 09:43

Hoe bevalt havermout (met melk/water/yoghurt) jullie in de ochtend? Hou je het daar een tijdje op vol?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 09:49

Heftig Nelleke! En goed dat je je lijf dan zo goed kent en er rekening mee kan houden

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 09:53

Haha Bhriseis, ik denk dat m'n lijf al jaren signalen 'schreeuwt' en ik ze negeerde. Had echt heel vaak last van m'n buik, meerdere ziekenhuizen gezien en heb zelfs m'n darmen aan de binnenkant bekeken met een camera. :') Echo's gehad, scans, etc.

Sinds ik meer volgens Amber Albarda ben gaan eten en ben gaan 'luisteren' naar hoe mijn lichaam reageert op bepaalde voedingsmiddelen, heb ik bijna geen last meer. :) Blijft wel een gevoelige plek hoor. Maarja, zo heeft iedereen wel wat. De ene heeft hoofdpijn, de ander heeft snel pijn in z'n rug en ik heb snel buikpijn. So be it.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:02

Grappig dat gezonde voeding zo'n enorm effect kan hebben op je lichaam, toch!
Ik denk dat boek van Amber maar eens aan te schaffen, het lijkt erg interessant :)

Ik heb sinds mijn 16e chronische maagontstekingen (het jarenlange strenge lijnen zat er vast voor iets tussen), dus ging ik steeds minder fruit en groenten eten. Sinds ik totaal ben omgeslagen in mijn eetpatroon heb ik bijna nooit ergens pijn van :)

Je pakt het wel goed op vind ik, want meteen pijn van een beetje suiker is wel erg heftig! Knap hoor

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:21

Havermout vult prima Gast7391, maar ik houd het op geen enkel ontbijt een hele ochtend vol.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:22

Ik ook niet :n Ik hou het wel een hele ochtend vol als ik m'n havermout in tweeen splits en het verdeelt over de ochtend eet, maar daar heb ik ook niet elke dag tijd voor.
Ik hou het maximaal 2 uur uit met een ontbijt, hoe groot die ook is. Tenzij het 4 eieren met veel boter, bacon en kaas is, dan zit ik de hele dag wel vol, maar dat is ook niet de bedoeling :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:24

phormicola schreef:
Ik ook niet :n Ik hou het wel een hele ochtend vol als ik m'n havermout in tweeen splits en het verdeelt over de ochtend eet, maar daar heb ik ook niet elke dag tijd voor.
Ik hou het maximaal 2 uur uit met een ontbijt, hoe groot die ook is. Tenzij het 4 eieren met veel boter, bacon en kaas is, dan zit ik de hele dag wel vol, maar dat is ook niet de bedoeling :')

Haha, same here. Ik dacht dat ik het met havermout misschien wat langer zou volhouden, maar vrees dat ik gewoon maar elke 2 uur moet blijven eten :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:38

Snel honger na het ontbijt schijnt een teken van fitheid te zijn, dus ik blijf maar gewoon lekker eten 's ochtends :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:39

Oh echt? Haha. Ik kan echt een driegangenmenu op 's ochtends. (En daarna nog een.)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:43

@phormi: er is gebleken dat hoewel noten veel calorieën bevatten, je er toch niet dik van wordt. Je lichaam kan namelijk heel veel met noten, en daardoor wordt het niet als vet opgeslagen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:59

Ik ook Gast7391, maar niet meer met vee vet, heb ik ontdekt tijdens de Pasen. ik had Hollandaise saus gemaakt voor onze eieren en terwijl ik aan het eten was besefte ik dat er 100gr boter op m'n bord lag in die saus _O- Ik heb letterlijk de hele dag volgezeten!

Toad, dat weet ik, maar daar gaan ze uit van normale mensen. Trust me, als iemand zoveel noten eet als dat ik zou doen dan zouden ze absoluut dik worden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:02

Haha! Ja, een vet ontbijt werkt idd wel goed. Ik heb een tijd lang ontbeten met kikkererwten-pannenkoekjes met gesmolten kaas.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:14

Ik meld mij graag aan bij jullie topic.
Ben druk bezig met het leren maken van superfood.
We eten al vegetarisch en heb een dochter met gluten intolerantie dus er wordt zeer bewust gekookt en gegeten hier.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:15

Klinkt lekker :9

Ik lees net dat er vlak bij mij een compleet vegetarische snackbar is geopend. Euh...dat moet natuurlijk wel even gecheckt worden :o Aankomende maandag rij ik er langs als ik naar school fiets O:)

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:02

:oo Ik dacht dat ik de enige was die weer heel snel honger kreeg na het ontbijt, ondanks dat ik gezonde havermout e.d. eet.
Maar gelukkig :))
Rond een uur of 10 begint mijn maag echt weer enorm te knorren, dus dan neem ik vaak wel weer wat.
Ik ga zo ingredienten halen voor zelfgemaakte mueslirepen.
De dadels waren in de aanbieding bij de Ekoplaza hier, juuum. Ik vind ze lekker, maar ik vind die van de Turk op de markt toch lekkerder moet ik eerlijk zeggen.

Wat zijn trouwens voedingsmiddelen waar veel ijzer in zit, weet iemand dat?
Ik weet eigenlijk alleen rabarber en appelstroop.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:07

Ik wil me ook graag melden :)

Ik wil graag gezonder leren eten, maar weet niet echt waar ik moet beginnen. Door mijn werk en studie leef ik voornamelijk op brood en snoep/snacks. Ik hoop dat ik met gezondere voeding me fitter ga voelen. Ik wil iig proberen suiker te laten staan, en heb fruit gekocht :Y) En ben op zoek naar tips voor makkelijke gezonde voeding :)

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:12

Val zo in deze topic binnen

Mij is juist verteld om elke 2 uur wat te eten + te drinken

Moment dat je op staat en weer naar bed gaat

Je valt goed mee af en voelt je super goed bij

Lichaam heeft juist voedstel nodig om te verbranden

Weinig eten is niet goed

Is fout die veel mensen maken

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 12:35

Welkom allemaal nieuwe mensen!

Ik heb gedroogde vijgen gekocht, alleen er zitten van die steeltjes aan. Weet iemand of je de hele vijg kan eten? Of moet je m pellen ofzo? :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:39

:wave: Ik wil me hier graag ook melden!

Iemand vroeg hierboven naar ervaringen met havermout bij het ontbijt. Ik eet het met yoghurt en had vanochtend aan 30 gram genoeg om de ochtend door te komen (en ik heb normaal gesproken na een uur alweer honger := )
Ik heb nog gekeken om er bijv rozijntjes door te doen, maar zag dat er al 60 gram suiker per 100 gram in gaat :wow: Dat is me teveel.
Morgenochtend eens Brinta proberen met yoghurt en kaneel. Zijn er hier nog meer brinta eters? Hoeveel gram doen jullie en laat je het eerst wellen of eet je het meteen op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:45

Ik ga ook maar eens havermout proberen!

Over gedroogde vijgen: steeltje niet eten, maar pellen/schillen hoeft niet.
Over dadels: ik ben ook fan! Kan zo een kilo per dag eten, haha. Geloof dat in gedroogde vruchten veel ijzer zit, moet je even nakijken.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 12:59

Cayenne: qua brinta kookte ik altijd melk en roerde daar na het koken gewoon brinta doorheen. Nu ben ik overgestapt op havermout, omdat ik dat gezonder vind. Ik kook havermout in water en roer er dan stukjes appel/peer/ander fruit doorheen en meestal ook kaneel. Ik vind pap echter nogal saai, dus als ik veel tijd heb dan maak ik liever een soort apple-crumble-havermout-iets in de oven :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:31

Brinta met melk of havermout met melk gaat bij mij niet omdat ik last van m'n luchtwegen heb en door melk ga ik slijm ophoesten. Met yoghurt heb ik dat gelukkig minder. De havermout mik ik gewoon zo in de magere vruchtenyoghurt en dan laat ik het een half uurtje staan. Ik gooi er verder niets bij, maar hoorde dat bij Brinta het lekker is om er kaneel bij te doen.

Ik las dus dat het bij havermout goed is om het een half uurtje te laten weken zodat het goed uit zet, maar is dat bij Brinta ook zo? Ik merk echt dat het verschil maakt bij havermout.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:37

Ik laat de havermout niet weken. Wordt dat niet heel vies papperig??

SummerRemedy schreef:
Ik wil graag gezonder leren eten, maar weet niet echt waar ik moet beginnen. Door mijn werk en studie leef ik voornamelijk op brood en snoep/snacks. Ik hoop dat ik met gezondere voeding me fitter ga voelen. Ik wil iig proberen suiker te laten staan, en heb fruit gekocht :Y) En ben op zoek naar tips voor makkelijke gezonde voeding :)

Als je je post even na leest heb je het antwoord al, stoppen met snoepen en vervang dat daar gezondere dingen zoals fruit en rauwkost.