Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:00

VogeltjeM schreef:
Het gezonde voedingswarenalfabet :D

A: Amandelmeel/amandelmelk, amaranth
B: Biologische producten, boekweitmeel, biogarde (soort yoghurt)
C: Chiazaden, chlorella, cranberries
D: Dadels
E: Eieren, extra virgin olijfolie
F: Fruit (liefst in combinatie met eiwitten of gezonde vetten, zoals een gekookt ei of ongebrande noten)
G: Gojibessen, groenten (zoveel mogelijk), groene thee, gember, gedroogd fruit
H: Havermout, hutekase, hennepzaden
I: Incabessen
J:
K: Kaneel, kokosolie, kokosmelk, kiemen, kruidenthee, kurkuma
L: Lijnzaad (ongebroken of gebroken), linzen
M: Manukahoning, mesquite
N: Notenboters
O: Ongebrande noten (zoals hazelnoten, paranoten, onbehandelde cashewnoten, pecannoten)
P: Pompoenpitten, pijnboompitten
Q: Quinoa
R: Rauwe cacao, roomboter, roggeproducten
S: Spelt (zoals speltbrood, speltkoekjes, speltcrackers enz.), smoothies, spirulina
T: Tofu, tarwekiemolie
U:
V: Vette vis, venkel
W: Water
X:
Y:
Z: Zemelen, zilvervliesrijst, zoete aardappelen

Alle aanvullingen zijn welkom, gewoon even quoten, aanvullen en opnieuw posten! Heb niet alle groenten en fruit erin gedaan, heb gewoon 'fruit' bij de F en 'groenten' bij de G :P

__Martine__

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:05

Iemand nog een idee waar je rijst met een pindasmaakje in kunt verwerken? Heb namelijk nog wat rijst over wat ik in de pindasoep had. Ik zat te denken aan iets van koekjes ofzo, maar weet niet echt iets.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:07

Ik had vandaag niet zo'n goede dag... Teveel gesnackt! Vooral 's middags! En nu ik mijn lijstje zo terugkijk, denk ik dat het komt door die vezelcrackers. Zit echt totaal niets in, ook echt niet vullend, waardoor je honger blijft houden.

Ontbijt: havermoutpannenkoek met appel en kaneel
T: 2 mandarijnen
T: speltcracker met emmentaler erin
Lunch: 2 vezelcrackers met tomaat en hutekase, 1 vezelcracker met biologische pindakaas
T: handje druiven en handje ongebrande noten
T: 3 zuurtjes, beetje hagelslag ( :+ )
T: half handje nachochips
Avondeten: zelfgemaakte lasagna met verse spinazie, wokgroenten, kipfiletblokjes, gezeefde tomaten, pijnboompitjes en geitenkaas

Mijn appel-kaneel-speltbrood is mislukt :') het donderde als een mislukt hoopje uit de broodbakmachine. Waarschijnlijk had ik de machine dan verkeerd ingesteld, want heb wel het recept letterlijk gevolgd. Wel erg jammer, heb nu keiveel ingrediënten verspild. Maar ik moet zeggen dat ik het ook niet zo lekker vind... :=

Martine: koekjes is echt een goed idee! Je kunt op de site van Amber Albarda een gezond recept voor koekjes vinden, misschien kan je die rijst daarin verwerken? Ergens in dit topic staat geloof ik ook nog een recept voor pindakaaskoekjes? Als ik het me goed herinner? Anders is een wokgerecht ook altijd lekker :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:29

Hoi allemaal!

Dit weekend bij mijn ouders dus houd me niet helemaal aan gezond eten. Maar ach, dat moet ook soms kunnen. Wel ben ik lekker naar de Ekoplaza geweest, en heb allerlei leuke dingetjes gehaald! Waar onder speltroggebrood, speltcrackers en speltrijstwafels, amaranth en zonnebloempitten. Ik wil nog speltmeel en chiazaadjes en gojibessen. Alleen vond ik deze laatste drie zo duur? Voor de chiazaden en gojibessen ben ik naar de Tuinen geweest maar ze waren daar best duur. Dus heb ze toch maar laten liggen. Zijn ze ergens goedkoper te verkrijgen? Rauwe cacao ben ik nog helemaal niet tegengekomen, waar kan je dat krijgen?
Ik vond dus ook amaranth bij de Ekoplaza, had er nog nooit van gehoord. Ik zie het nu op de gezonde lijst langskomen; ik ga het zo eens proberen te poffen. Ben benieuwd!

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:17

Blughhhh voel me schuldig. Veeeel te veel chocolade, koekjes en pizza gegeten..
Helaas

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:26

Super phormicola! Erg handig stuk!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:50

het topic wordt steeds leuker! Heel erg leuk, dat receptenopeningsstukje.

Ik heb het vandaag en gister erg druk gehad, dus geen tijd gehad om het topic bij te lezen. Morgen ben ik weer terug.

We hebben gewoon geen tijd gehad zelfs om boodschappen te doen, en morgen is het zondag :=

dat wordt alle restjes opmaken!! eens kijken wat we allemaal kunnen produceren.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:55

Hier zijn er op zondag gewoon supermarkten open :=

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 00:58

bij ons is ook alles dicht (behalve de kerk en de chinees haha)
Mooi Lijstje is er al! goed geschreven ook. Is volgens mij voor iedereen begrijpelijk.
Hier ook een drukke dag achter de rug. Vanmorgen paarden gevoerd en stallen gemest. Om 8.30 naar het werk gegaan en daarna (18.00)nog boodschappen gedaan. Was rond 19.15 pas thuis maar goed, heb wel boodschappen in huis voor het eten morgen. Wel jammer dat ze niet alles wat ik bedacht had om te eten hadden (sugarsnaps en schorseneren) t zijn nu peultjes en pastinaak geworden. Aarbei tiramisu wat het dessert voor morgen was nog even gemaakt om te proeven mar dat was een flop. t wordt nu de klasieke tiramisu...
Mn eetlijstje van vandaag is niet zo best:
o: 2 bio volkoren boterhammen 1 met pindakaas en 1 met huttekase en appelstroop
t:speltboterham met pindakaas
L:bak kwark met vlierbessenjam + stuk beenham
t:2 speltboterhammen handje nootjes
D:beenhammetje aardbeien tiramisu
t:naturel chips

veel te weinig groente... Heb wel alle ingredienten voor een smoothie voor morgenochtend kan ik de dag iig goed beginnen...

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 09:14

Smeert bij jullie hutekase ook zo moeilijk? Of doe ik iets verkeerd? := ik vind het best irritant, het zijn eigenlijk allemaal kleine stukjes en ik moet het echt op een cracker/boterham leggen, en dan valt het er steeds weer af...

Hesterve: hoe maak je die tiramisu? :) Maw: is hij ook gezond? :D

Mijn lijstje for the day:
Ontbijt: tosti van speltbrood met een plakje kaas
T: speltcracker met biologische, suikerloze jam, mandarijntje
Lunch: komkommersalade met het overgebleven plakje geitenkaas van gisteren, aantal wortels, 3 speltcrackers met nog nader te beslissen beleg
T: peer met wat noten
T: evt nog wortels
Avondeten: volkoren wraps met rundergehakt, maïs en wortels, zelfgemaakt kerriesausje

Veel wortel vandaag 8)7 maar het moet op!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 09:16

Dat receptentopic wordt vast super :j

Lekker inkopen gedaan Century :D

Mijn lijstje van gister:

O: niks. (had alles in de blender zitten, maar toen deed de blender het niet meer :( )
T: niks.
L: 2 harde mini pistoletjes met krabsalade.
T: niks.
D: bouillon-fondue.
T: Snackworteltjes.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 09:22

Heb je al die ingrediënten dan weggegooid Silence?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 09:28

Mam was me daarin voor helaas..

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:16

Mijn vriend en ik hebben lekker tapas gegeten gister. Niet super gezond, maar wel een keer lekker! Had lekker veel tapas met vis genomen en champignons en artisjokken. En ze hadden biologisch zuurdesembrood met een beetje aioli.

Vriendlief is nu lekker speltpannenkoeken aan het bakken met peer en banaan, yummie.

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:20

VogeltjeM schreef:
VogeltjeM schreef:

A: Amandelmeel/amandelmelk, amaranth, ahornsiroop, avocado
B: Biologische producten, boekweitmeel, boekweitpaste/noedels, biogarde (soort yoghurt)
F: Fruit (liefst in combinatie met eiwitten of gezonde vetten, zoals een gekookt ei of ongebrande noten)
G: Gojibessen, groenten (zoveel mogelijk), groene thee, gember, gedroogd fruit
J:
K: Kaneel, kokosolie, kokosmelk, kiemen, kruidenthee, kurkuma, kidneybonen, kikkerwten
L: Lijnzaad (ongebroken of gebroken), linzen, lucuma
O: Ongebrande noten (zoals hazelnoten, paranoten, onbehandelde cashewnoten, pecannoten)
S: Spelt (zoals speltbrood, speltkoekjes, speltcrackers enz.), smoothies, spirulina
U:
X:
Y:
Z: Zemelen, zilvervliesrijst, zoete aardappelen, zonnebloempitten, zuurdesembrood

Alle aanvullingen zijn welkom, gewoon even quoten, aanvullen en opnieuw posten! Heb niet alle groenten en fruit erin gedaan, heb gewoon 'fruit' bij de F en 'groenten' bij de G :P

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:30

zo, net ontbeten met 2 bio speltboterhammen (vond ik nog in de vriezer) met boter en hagelslag extra puur (heb geen hartig beleg meer).

straks denk ik bakje kwark eten met blauwe bessen. Ik heb ook nog een stuk groentelasagne over, dat wordt denk ik mijn lunch.

Avondeten wordt waarschijnlijk volkoren pasta met winterpeen+paprika, tomatenpuree en gehakt.
of gado gado :D

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:58

VogeltjeM schreef:

A: Amandelmeel/amandelmelk, amaranth, ahornsiroop, avocado, acaji-bessen
B: Biologische producten, boekweitmeel, boekweitpaste/noedels, biogarde (soort yoghurt)
G: Gojibessen, groenten (zoveel mogelijk), groene thee, gember, gedroogd fruit, granaatappel
J:
K: Kaneel, kokosolie, kokosmelk, kiemen, kruidenthee, kurkuma, kidneybonen, kikkerwten
L: Lijnzaad (ongebroken of gebroken), linzen, lucuma
U:
X:
Y:
Z: Zemelen, zilvervliesrijst, zoete aardappelen, zonnebloempitten, zuurdesembrood

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:05

Het wordt al een hele lijst :D

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:48

Ik had een vraagje voor de smoothie makers. Ik zie dat jullie heel veel fruit verwerken in jullie smoothie. Maar krijg je dan niet 'teveel' fruit binnen?

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:22

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:28

Century schreef:
Hoi allemaal!

Dit weekend bij mijn ouders dus houd me niet helemaal aan gezond eten. Maar ach, dat moet ook soms kunnen. Wel ben ik lekker naar de Ekoplaza geweest, en heb allerlei leuke dingetjes gehaald! Waar onder speltroggebrood, speltcrackers en speltrijstwafels, amaranth en zonnebloempitten. Ik wil nog speltmeel en chiazaadjes en gojibessen. Alleen vond ik deze laatste drie zo duur? Voor de chiazaden en gojibessen ben ik naar de Tuinen geweest maar ze waren daar best duur. Dus heb ze toch maar laten liggen. Zijn ze ergens goedkoper te verkrijgen? Rauwe cacao ben ik nog helemaal niet tegengekomen, waar kan je dat krijgen?
Ik vond dus ook amaranth bij de Ekoplaza, had er nog nooit van gehoord. Ik zie het nu op de gezonde lijst langskomen; ik ga het zo eens proberen te poffen. Ben benieuwd!

Chiazaden heb ik hier besteld: 16 euro voor een kilo, chiazaden.eu.

Verder net mijn smoothie gemaakt van bevroren aardbeien en ananas uit de vriezer, 2 bananen, magere yoghurt en gojibessen, best goed te doen.
En teveel fruit? Ach eet liever teveel dan te weinig. ;)

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:42

Ik eet sowieso alleen 's ochtends fruit , tenzij ik 's avonds nog ga sporten. Maar idd, ik hou voor mezelf max 3 stuks aan, omdat je anders veel snelle suikers binnenkrijgt die je bloedsuikerspiegel laten schommelen. Als ik een los stuk fruit neem combineer ik het altijd met eiwitten. :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:57

Ik heb net boekweitpap gegeten, was opzich wel te doen, met 2 el honing :')

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 15:17

brrr boekweit... ik had laatst boekweitpasta, had het wel gemengd met volkorenpasta en een pittige tomatensaus en toen was het wel te eten. Maar verder kan ik gewoon niet wennen aan de smaak van boekweit.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 15:29

Nou ik ben gisteren dus uit eten geweest bij de eetstee in amersfoort, een biologisch vegetarisch restaurant. Vooraf een ambachtelijk stukje brood gehad met olijfolie en balsamico. Geen voorgerecht verder genomen en als hoofdgerecht een thaise curry van savooikool met paddenstoelen en tofu en basmatirijst. Wel gezond lijkt me zo. Vooraf trouwens ook nog een sap gehad van grapefruit, appel en sinasappel. Heb er wel een rood wijntje bij gedronken. Als toetje een pudding van amandelen, die had ik beter niet kunnen doen. Was echt teveel suiker na de maaltijd. Had meteen de hele avnod weer een opgezette buik :( Hij was wel heel erg lekker dus ik heb er wel van genoten! Na afloop nog een verse kaneelthee genomen (als tegenhanger voor de suikers). Zeker wel een aanrader dat restaurant, het was erg leuk! Typisch dat ik na zo'n toetje echt meteen een suikerdip kreeg, heb op weg naar mijn vriend z'n huis alleen maar in de auto geslapen.. Verklaart weer een hoop! En eenmaal thuis nog een heel klein beetje chips gehad.. Slecht haha!

Vanmorgen 2 dunne plakjes brood van vijgen en dadels van een goede bakker, met een beetje roomboter en had ook nog een volkoren boterham met pindakaas. Niet geweldig gezond allemaal maar ook niet ongezond :)

Zit nu aan school met 24 kitchen aan haha dat werkt niet echt ;)