Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

arans

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:51

Ik weet ook nog niet wat ik ga bakken. Wou iets van cupcakes doen, maar heb geen poedersuiker. Maar ik heb ook wel zin in kaneelbroodjes, alleen ik weet niet of we gist in huis hebben en heb geen zin om naar dd winkel te gaan :P

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 20:54

Wow, mijn cheesecake/passievrucht eieren waren heeeeeeemels :D

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:04

Dat wat ik gesnoept heb is ook wel heel lekker. :9

Ik heb het recept iets veranderd. Heb Mango gepureerd en dat als dooier gebruikt. Geen boter en jam erdoor. Vond ik zonde van de Mango smaak. Ben zo benieuwd wat mijn ouders ervan zeggen. :)) Dit is de klapper van de paasbrunch (voor de rest gewoon broodjes hoor, dit is een verrassing). :):)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 21:31

Ik heb ook gewoon pure passievrucht gebruikt (wel zonder pitjes, dus gezeefd) en dan wat bloemsuiker erdoor om het dikker te maken. Die passievrucht is zo lekker, vond het zonde om er boter en jam doorheen te mengen.

Dit zijn de mijne! (Helaas geen erg goede foto's kunnen maken, het was donker toen we ze gingen eten en ik durfde de passievrucht er niet vroeger in doen omdat het zo vloeibaar was. Volgende keer maar foto's bij daglicht := )
Afbeelding

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:39

Ohh, ze zijn leuk!!!! <3
En ook al van die creatieve eierdopjes. Hier staan ze in jeneverglaasjes. :')

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 21:41

Ik wou ze op eihoudertjes zetten (of hoe heet dat? :') ), maar het zijn gigantische eieren. Dit was het enige waar ze in pasten _O-
Ik heb de "dopjes" van de bovenkant die ik er af heb gesneden overigens ook bijgehouden en opgevuld, zodat het leek alsof je een echt eitje kreeg voorgeschoteld :D

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:54

Oh, dat is ook niet handig. :') Creatief opgelost.
Wat leuk dat je de bovenkant er weer op hebt gedaan! Dat kan ik niet meer doen, want het was helemaal in stukjes gegaan (en inmiddels opgegeten, uiteraard :D ).

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 21:56

Maak je ook foto's van de jouwe? Ben echt benieuwd nu :D

Ik vond ze zo lekker, denk dat ik na Pasen nog een heel deel paaseieren in promotie ga inslaan zodat ik ze nog een paar keer kan maken :P Had ook verkruimelde bastognekoeken als bodempje gedaan, zodat het net cheesecake was :9

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:02

Tuurlijk ga ik een foto maken. :D
Slim plan, na pasen zijn ze ook veel goedkoper. :)) En die bastogne op de bodem lijkt me ook echt lekker.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 23:12

:)) creatieve eierdopjes :D

Die zien er echt geweldig uit Yasmien!

Ik heb lekker cupcakes gemaakt, die alleen heel klein zijn gebleven, zouden er 24 cupcakes uit meoten kunnen krijgen maar dat zijn er maar 18 geworden. Carrotcake is in de maak :D

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:33

Je eieren zien er lekker uit Yasmin! Ben benieuwd naar die van jou Saskia.
En idd, die kaneelbroodjes gaan echt nog goed rijzen in de oven zeg! Bij mij zat ook echt alles aan elkaar, het was 1 groot brood geworden, dus heb mn best gedaan het direct na het bakken los te snijden langs de randen van de oorspronkelijke, losse broodjes, haha! Wel grappig om te horen dat je ze in 2x moest bakken, daar was ik al bang voor bij de nieuwere combiovens, dat het niet zou passen. Maar het ruikt hier nogsteeds heerlijk in de keuken naar die broodjes:D
Ga dit zeker nog een keer maken :j En denk ik ook een keer met vulling van banketbakkersroom/custard en rozijnen.

Fijne pasen allemaal! *D

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:47

Ik heb ze nog gewoon in de vorm zitten, ik hoop erop dat aan de onderkant nog enigszins zichtbaar is waar ik langs moet snijden en anders maar niet. :P Op zich past het wel in de oven, het kan er wel instaan, maar dan wordt de bovenste dus wel zwart. :D Die banketbakkersroom en rozijnenvulling klinkt ook wel heel lekker!

Hier alvast mijn paascupcakes, eieren komen vanmiddag. :))
Afbeelding

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:19

Wat ziet dat er leuk uit Saskia! En die eieren, wauwie. Zeker iets dat ik ook ooit wil proberen.

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:51

Mijn eitjes <3
Afbeelding

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:59

Leuk die eitjes! :D

Ik ben weer aardig aan het bakken geweest, een heerlijke Rocky Road gemaakt. En 12 paascupcakes, foto's volgen nog. :D

Nu alleen nog garnalencocktails maken en dan ben ik klaar!

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:26

De kaneelbroodjes zijn echt heerlijk! We hebben alleen wel veel voor ons 2en, nu komt het wel op met pasen, maar als ik ze weer maak voor ons alleen, halveer ik het recept denk ik.

De paascupcakes en eieren zien er goed uit!

Heb jij nog iets speciaals voor pasen gemaakt mara?

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 10:13

Ben nu toch wel benieuwd naar die kaneelbroodjes, waar ongeveer in het topic staat een recept? Want ik zie dat hij ook nog niet in het receptenboek staat.

En ik heb helaas niks speciaals gemaakt voor Pasen, was alleen in Groningen en heb niet echt Pasen gevierd ofzo, heb wel 1e paasdag een ontbijtje met krenten-spijsbrood en croissantjes gegeten maar dat was het ook. Voor de rest veel studeren en weinig bakken. Ik had/heb nog mijn mini appeltaartjes over van donderdag dus daar eet ik af en toe eentje van. Maar ik denk dat de kaneelbroodjes mijn volgende bakding gaat worden deze week.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 10:25

Mn paascupcakes. :) Bij sommige had ik ook een marshmellow in het beslag gedaan maar jammer genoeg proefde je die na het bakken niet meer.

Afbeelding

Afbeelding

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:50

Voor Mara nog een keer het recept van dé kaneelbroodjes :9 (met wat opmerkingen en tips die mij en saskia opvielen tijdens het maken):

Noorse Kaneelbroodjes - een recept uit Hoe word ik een goddelijke huisvrouw van Nigella Lawson
(uit dit recept krijg je +20 broodjes)
--
Voor het deeg:
600 g bloem
100 gr suiker (gewoon witte)
½ tl zout
21 gr gedroogde gist of 45 gr verse (nee geen typefout)
100 gr boter
4 dl melk
2 eieren

--
voor de vulling:
150 gr boter
150 gr bruine suiker
1 ½ tl kaneel (ik heb dus iets meer kaneel gedaan en daar zeker geen spijt van!)
1 ei, losgeklopt

--

- Meng bloem, suiker, zout en gist in een grote kom
- Laat boter smelten en klop deze boter door de melk en de eieren
- Roer dit mengsel door het bloemmengsel met een pollepel
- Kneed het deeg verder met de hand of machine tot glad en veerkachtig deeg (ik heb hier zelf meer bloem toegevoegd omdat het heel plakkerig bleef)

- Vorm het deeg tot een bal en bewaar het in een ingevette kom met plastic folie erover en 25 minuten laten rijzen.

- Rol het deeg uit tot het ongeveer een halve cm dik is (naar mijn mening kan het nog wel iets dunner, de broodjes rijzen echt nog!) Gebruik voor en tijdens het uitrollen voldoende bloem, anders blijft het deeg overal aan vast plakken.

- Smelt de boter voor de vulling en roer hier de suiker en kaneel doorheen
- Doe de vulling lepel voor lepel op het deeg en verdeel de vulling goed over de gehele plak deeg

- Het geheel oprollen tot een grote worstvorm, snijden in plakken van ca 1,5 cm, dan leg ze plat op de bodem van het bakblik. Ze gaan nog rijzen dus het is geen precisie werkje.

- Kwast in met losgeklopt ei, laat 15 minuten rijzen.

- Bak in de oven 20 tot 25 minuten. Ovenstand 230 graden. (bij mij was 20min echt al lang genoeg)

Tijdens het bakken gaan alle broodjes aan elkaar vast zitten, als je ze direct na het bakken lossnijd langs de oorspronkelijke randen, krijg je ze prima weer los.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:52

Hmmmm klinkt heerlijk!

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:55

Ze zijn ook echt té lekker! Had hier al goede verhalen gehoord over het boek van Nigella en na dit recept zelf gemaakt te hebben ben ik erg benieuwd wat er nog meer in staat, dus heb hem net gereserveerd bij de bieb ;)

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 14:24

Mara, ik weet niet met hoeveel je het op gaat eten, maar ik zou het recept op zijn minst halveren. Er komen echt véél broodjes uit. Daar heb ik me ook op verkeken. Hier is een deel ingevroren. :))

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:01

Haha, klopt saskia, mega veel broodjes ineens :P Ze zijn erg lekker, maar dit zijn er idd wel erg veel, haha! Gelukkig had ik ze gemaakt voor de paasbrunch met familie, dus ik ben al een heel eind :Y)

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:53

Paas cupcakes zien er super uit!

Nigella heeft meestal wel lekkere recepten. Kaneelbroodjes koop ik vaak bij Ikea. Zelf maken nog nooit geprobeerd.
* slaat recept op

Vraagje: vrijdag wil zoonlief cupcakes tracteren op school. Hoe lang van tevoren zou ik die kunnen maken? Als ik ze bijv. vanavond zou bakken, zijn ze dan vrijdag nog goed? Ik bewaar ze normaal nooit zo lang eigenlijk.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:08

Saskiaa_ schreef:
Mara, ik weet niet met hoeveel je het op gaat eten, maar ik zou het recept op zijn minst halveren. Er komen echt véél broodjes uit. Daar heb ik me ook op verkeken. Hier is een deel ingevroren. :))

Haha bedankt voor de tip, dan ga ik zowiezo het recept halveren, misschien zelfs na het halveren nog een keer halveren. :P