Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbel

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:44

Weet niet wat voor een soort... Ben iig blij dat ze toch op tijd zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 07:52

imd schreef:
Lees ik dat nou goed, rode basilicum?? Maak je daar dan rode pesto van? *hebbehebbehebbe*

Meer paars eigenlijk.
Maar er is ook citroenbasilicum, en Indiaase basilicum en nog een stuk of 10 andere rassen (krulbasilicum bv, met blad als krulandijvie)
Kijk eens op http://www.chilternseeds.co.uk bij de kruidenzaden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 07:57

ik moet van die rode/paarse ook nog maar eens zien dat ik hem ene keer volwassen krijg, verschillende zaden gebruikt kwa herkomst, maar ik blijf hem lastig vinden

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 08:48

Wat leuk te lezen dat iedereen zo bezig is in de moestuin en er zelfs al geoogst wordt :)
Hier trekken de aardbeien nu serieus in bloei.
Had gehoopt al spinazie en snijsla te kunnen oogsten maar dat gaat net wat minder hard dan ik dacht.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 09:39

Hier ook aardbeien in bloei! Bij mij hangen ze in bakken aan de schutting, lekker warm en zonnig. Echter ontdekte ik gisteren dat de poes het met mijn plaatskeuze helemaal eens was qua warmte, want die zat met haar dikke gat midden op mijn planten! Ik boos naar buiten, was mevrouw het niet eens dat ik haar van dat plekje verwijderde. Klagend verliet ze haar plekje, om er een half uur later weer te zitten... :roll: En de ander vind het ge-wel-dig om tussen de aardappelplanten te kakken, want daar is de aarde zo lekker los en luchtig... Absoluut niet fris, en als ik het zie liggen haal ik het weg, maarja, wat doe je er aan. Kan moeilijk mijn hele tuin, welke ik min of meer heb voor de katten, beveiligen tegen mijn eigen terror katten :D

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:46

Wat heerlijk dat er al geoogst wordt.
Hier is de spinazie voorlopig blijven steken op zo'n 3 cm...
Gisteren wel weer aan het zaaien geweest.
De voorgekiemde sugar snaps, bosui, wortelen en snijsla. En nog een rijtje zonnebloemen! :D

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:53

Ik wou mijn doperwtjes naar buiten gooien, maar zie dat er pluizige, witte schimmel op de grond zit. Ze staan in losse bakjes in wc rollen met nieuwe tuinaarde. Ik heb al gegoogled, maar kom er niet helemaal uit wat het is, laat staan wat nu te doen. Kan ik dit planten? Of kan ik beter opnieuw zaaien? De plantjes zelf zien er goed uit, mooi groen en ze groeien netjes. De schimmel zit, voor zover zichtbaar met het blote oog, niet op de planten, echt op de grond.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:41

Ik zou dat deel beetje wegvegen en dan planten. Schimmel is trouwens niet altijd teken dat het niet goed is. De grond heeft schimmels nodig in de cyclus... er zijn genoeg nuttige schimmels. In de tuinaarde zit dus ook verschillende soorten schimmel.

Ben vandaag ook lekker bezig geweest. Heb mijn kleine stekjes in grotere potjes gezet. Vooral de pompoen, courgette en komkommer waren in korte tijd enorm gegroeid en die hadden dus meer ruimte nodig maar kunnen nog niet echt naar buiten. Ze staan nu trouwens wel allemaal van het zonnetje te genieten. Vanavond weer naar binnen. Ik zal zo eens een foto maken.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:43

pff als ik naar mijn balkonnetje kijk is het maar een trieste bedoeling.
Ben bang dat mijn rucola, pluksla en veldsla niet gaan doen.
Alles ligt plat.
Mijn komkommer plantjes waarva ik dacht dat ze doodgingen paar weken terug. Gaat nu weer heel goed.
Paprika plantjes en pepers gaan opzich ook wel goed.
Ik hoop in ieder geval wel dat ik nog iets kan oogsten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:15

net de aardappels aangeaard en de kruidenbak bijgevuld met aarde, de geïmproviseerde barricades op de rand van die bak lijken stand te houden tegen momenteel 45 kg rottweiler :roll:
we hebben inmiddels ook maar besloten dat er een "zandbak" voor meneer komt :+
in de hoek bij de poort gaan we een aantal tegels uitwippen en op zijn kant langs de randjes ingraven zodat de rest van de tegels strak blijven liggen en dan afvullen met grond/zand (we hebben nog zat liggen)
en dan mag hij daar zijn botjes, knaagjes en penslappen begraven , laat ie mijn kruiden misschien wel met rust. De rest van de groente afdeling is semi veilig, daar staat een hekje omheen.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:32

Hier gaan de radijsjes, spinazie en sla erg goed :j Tomaten staan nog binnen en die zijn ook al erg groot! Heb binnen nu ook alfalfa staan, bijna klaar om te eten, dus ben benieuwd!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:52

Van de week heb ik de Dille en Basilicum buiten in de grond gezet. En op de markt een mini-komkommer op de kop getikt. De bessen gaan al goed!

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:45

wie ow wie wil me helpen met de volgende vraag??? :D

ik heb net 4 plantjes gekocht bij de lidl. van die potjes met bieslook basilicum peterselie en een soort citroen plantje.
me moeder en ik willen een klein kruiden tuintje maken in een grote diepe bak van ong. 1 meter doorsnee.

blijven deze plantjes nu groeien? en nieuw spruit aanmaken?

aangezien ze bij me moeder zodra ze geknipt/geplukt worden vanuit het potje niet meer opnieuw aangroeien. dan staan ze binnen op het aanrecht en krijgen af en toe een beetje water.

bedankt!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:06

lovelucydan schreef:

ik heb net 4 plantjes gekocht bij de lidl. van die potjes met bieslook basilicum peterselie en een soort citroen plantje.
me moeder en ik willen een klein kruiden tuintje maken in een grote diepe bak van ong. 1 meter doorsnee.

aangezien ze bij me moeder zodra ze geknipt/geplukt worden vanuit het potje niet meer opnieuw aangroeien. dan staan ze binnen op het aanrecht en krijgen af en toe een beetje water.

bedankt!

En die bak staat buiten?

1 meter doorsnee is wat overdreven voor 4 plantjes :D Lekker er wat bijzetten *\o/* Citroenmelisse en bieslook zijn meerderjarig en ook winterhard. De andere 2 zijn dat niet.
Basilicum is heel erg kwetsbaar. Kan buiten wel, maar bescherm hem. Tegen de regen en de kou. En nu met de veel te lage temperaturen, zal hij niet vrolijk worden, die zou ik mooi binnen op de vensterbank, van de verwarming af, zetten.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:14

Antheman schreef:
lovelucydan schreef:

bedankt!

En die bak staat buiten?

1 meter doorsnee is wat overdreven voor 4 plantjes :D Lekker er wat bijzetten *\o/* Citroenmelisse en bieslook zijn meerderjarig en ook winterhard. De andere 2 zijn dat niet.
Basilicum is heel erg kwetsbaar. Kan buiten wel, maar bescherm hem. Tegen de regen en de kou. En nu met de veel te lage temperaturen, zal hij niet vrolijk worden, die zou ik mooi binnen op de vensterbank, van de verwarming af, zetten.

ja de bak staat buiten op tegen een schutting aan uit de wind zeg maar.

Afbeelding

maar het maakt dus niet uit dat het plantje uit de super zijn?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:17

lovelucydan schreef:
maar het maakt dus niet uit dat het plantje uit de super zijn?

Natuurlijk maakt dat uit. Die zijn gekweekt voor binnen en om snel groot te worden.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:26

oke bedankt! volgende keer toch maar zaadjes halen bij het tuincentrum ofzo dat werkte beter las ik net ergens in dit topic

naja we zien wel hoelang ze het volhouden haha

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:54

Ik gebruik al jaren de supermarkt plantjes als kruidenplant, de bieslook en peterselie houden het goed vol. Het meeste overleefd de winter ook. Alleen de basilicum wil niet lekker volhouden, maar dat lukt met me zaadgekweekt ook niet.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:18

Ik was in het tuincentrum laatst en zag chocolademunt en appelmunt!! ideaal voor een lekker kopje thee :)
ben gek op kruiden!ik weet alleen niet alle toepassingen hebben jullie nog must haves?

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:30

Ik zal ook eens even mijn stand van zaken publiceren :)
wij hebben achterhuis een siertuin en buiten het dorp een volkstuin. Vorig jaar had ik de kruiden in de volkstuin maar dit jaar hou ik ze thuis.

Thuis: rucola, eikenbladsla, ijsbergsla, basilicum, peterselie, bieslook, 1 boerenkool, 1 spitskool, 1 bloemkool (om te proberen), munt, thijm, lavendel, bramen, kiwi, wijnbes
Voorgezaaid: paprika, tomaat, meloen, broccoli, stam slabonen en iets waarvan ik niet meer weet wat het is :)
Meloen is een probeersel ik hoop dat het lukt om een plant te houden in de kleine koude kas van de lidl maar tot nog toe is hij al minstens 1x omgewaaid dus op hoop van zegen.

Volkstuin: rabarber, capucijners, 2x spinazie, radijs, wortel, rode biet, zilveruitjes, knoflook, rode ui, gemengde wilde bloemen, lavendel, wijnbes, mosterdplant, gladiolen, pioenroos, broccoli, gojibes, aardbeien

We hebben nog heel wat liggen om te zaaien maar dat doen we als het iets warmer wordt. Het is echt heel erg leuk om te doen vind ik, ik probeer veel uit. Zo heb ik wortels naast de uien gezaaid die helpen elkaar. Mosterdplant voor de groenbemesting en bloemen voor de bijen en vlinders. Van alles zaaien we niet zoveel vandaar dat we zoveel kwijt kunnen. Ik zal binnenkort eens foto´s maken.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:32

hier ook weer uitgebreid: heb 8 laagstamfruitboompjes gekregen van vriendlief!! conferonces: peren dus!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 08:46

ik heb gisteren de pepers, paprika's en tomaten omgepot , daar heb ik 175 liter potgrond mee verstouwd :+
de tomaten staan nu in de uiteindelijke potten, de courgettes en pompoenen zijn ook omgepot want die stonden nog et 2 en 3 in een potje, nu allemaal een eigen potje
de kardoen heeft ook een verse pot gekregen

de kardoen, pompoen, en de cherrytomaten gaan straks naar buiten, de rest blijft binnen in de kas.

nu nog een hoop in en voor zaaien van het weekend en de laatste twee stukjes moestuin een indeling geven (vaste eetbare planten hoekje moet nog een plek en vorm krijgen )

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:28

Zo ik heb net 2 snackkomkomers gekocht en in de kas gezet *\o/*

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 09:58

Aangezien van de, iets van, 8 tomatenplantjes die ik zelf had opgekweekt nog maar 1 zielig, pierig dingetje over is heb ik gisteren bij de Praxis plantjes gehaald. Ik kwam er toevallig langsgereden en toen ik al dat groen buiten zag hoopte ik dat ze ook tomatenplantjes hadden en dat was zo *\o/*

Dus nu heb ik 3 minikasjes van 1 meter hoog met ieders 2 tomatenplanten erin.

Daarna nog even in meiraapjes verspeend en straks ga ik de rode krulsla verspenen. Het gaat nu echt weer hard met alles wat groeit en bloeit. Helaas ook op de plekken waar ik het liever niet heb dus daar moet ik vandaag ook maar eens bij.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:46

Nadine en het mysterie van de vermiste kiemplantjes
Het is zaterdag 28 maart. Nadine is lekker in de tuin bezig, en besluit wat zaden voor te zaaien in turfbakjes. Na het zaaien, zet ze deze met een aantal al eerder gevulde turfbakjes in een plastic minikasje, bestaande uit een bodem en deksel. Na een paar dagen ziet ze verrukt dat het eerste komkommerplantje gekiemd is. 'Wat een feest, toch nog komkommers dit jaar!' zegt de opgetogen tegen haar vriend. De volgende morgen zie ze tot haar grote schrik de dat het kiemplantje op mysterieuze wijze verdwenen is. Het ziet er uit alsof hij er met wortel en al is uitgetrokken. Boos confronteert ze haar vriend hiermee, die haar overtuigt dat hij er niet aan heeft gezeten. Hoe het kiemplantje dan verdwenen is, is haar een raadsel.

Enkele dagen later komen ook de maïs en de courgette op. Ze opent het kasje, en ziet naast de maïs een kleine snipper liggen van wat ooit een blaadje was. Nu Nadine de deksel van het kasje in haar handen heeft, merkt ze wat bijzonders op. Ze ziet allemaal sporen van de condens die in druppels naar beneden zijn gerold. Maar het patroon is nogal raar; grillig en strepen van steeds dezelfde breedte. Er begint iets te dagen... Het zal toch niet...? Na een inspectie van het kasje ziet ze glinsterende slijmsporen in een hoekje zitten. Ze pakt het turfbakje wat er voor staat op en... AHA! Daar is de boosdoener! Het is een klein, hongerig naakslakje. Direct biedt ze haar verontschuldigingen aan aan haar vriend, die haar lachend vraagt of ze vanavond slak eten...

Wijze leer voor de volgende keer; controleer de kas en turfbakjes voordat je er ongewenste gasten in opsluit ;)