de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chamion
Huisheks

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:51

Kleine maggie nog....
Mijne was afgelopen seizoen dikke 40 cm breed, 60 cm lang en pakweg 1.50 hoog.... En dat in een jaar dat ik de schep erin had gezet en opkomende stekken eruit had gegooid (by the way, wilt iemand nog een maggie??)

Als je nagaat dat ik enkele blaadjes per jaar gebruik en er een flinke struik opgroeit moet ik misschien maar even wat restaurants bellen. Wie weet willen ze een paar pond hebben hahahaha

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 01:23

Leuk die tomaten in die pot.

Marcella ook hard bezig.

Las net dat btw op groente en fruit omhoog gaat. Nog maar meer zelf kweken dan :=

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 07:00

Ze willen de laagste btw groep, die van levensmiddelen, van 6 naar 9 procent doen. Dus ook groente en fruit, nu zijn daar al een heleboel tegengeluiden voor en zelfs mensen die vinden dat de volledig btw op groente en fruit moet worden afgeschaft.
Maar als wij onze eigen groente en fruit kweken hebben wij daar natuurlijk geen last van O:)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 08:23

zo veel mogelijk zelf verbouwen, is ook nog eens veel lekkerder en gezonder :D

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 08:51

Ik snap wel dat mensen het lastig vinden om zelf te gaan kweken, ze hebben tenslotte geen idee meer waar hun eten vandaan komt. En geen zin hebben in de btw verhoging, want dan wordt het nog duurder. Plus voordat je alles hebt in dat eerste jaar kost ook een klap geld. Of je moet weten waar je moet wezen.

Ik merk het nu wel ik wat dingen natuurlijk van de oude volkstuin heb gehaald, maar sommige andere dingen kosten goudgeld. Ik ben bijvoorbeeld opzoek naar een composthoop die ik in mijn achtertuin maar waar ik weinig last krijg van vliegen (vorig jaar vliegenplaag binnen gehad) maar die groot genoeg is voor mijn groen afval, maar die niet in de weg staat...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:02

Op een composthoop zouden geen vliegen moeten zitten, ik heb zelf een compostvat onder de keukenraam staan gehad, maar nooit last van vliegen daaruit.

Zou wel heel jammer zijn als fruit en groente ook weer omhoog gaat in btw..
Van mij mogen ze daar ook 0% van maken, en dan alles met toegevoegde suiker en toegevoegd vet enzo juist nog wat hoger.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:20

Ik ben dit jaar voor het eerst bezig met het kweken van groente, vooral voor de hobby. Maar denken jullie echt dat het zelf telen van groente goedkoper is dan het kopen bij de supermarkt of boer? Als onze boontjes geplukt kunnen worden, kosten ze in de winkel ook niet veel. Ik heb het niet over de smaak en tijdverdrijf hè?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 10:16

Ceetje_bokt schreef:
Ik ben dit jaar voor het eerst bezig met het kweken van groente, vooral voor de hobby. Maar denken jullie echt dat het zelf telen van groente goedkoper is dan het kopen bij de supermarkt of boer? Als onze boontjes geplukt kunnen worden, kosten ze in de winkel ook niet veel. Ik heb het niet over de smaak en tijdverdrijf hè?

Het ligt er een beetje aan welk gewas je teelt. Een frambozenstruik of een zichzelf uitzaaiende spinaziesoort (bijv boomspinazie) kan sneller uit wellicht dan de door jou genoemde boontjes

Ik ben trouwens momenteel een cursus voedselbossen aan het volgen bij wouter van eck. Ik geloof erin dat de huidige landbouw niet lang meer kan voortbestaan vanwege de stijgende olieprijzen en het feit dat onze landbouwgrond steeds doder wordt door al het ploegen en gif spuiten. Ik hoop dat tegen de tijd dat ook wij hierdoor echt in de problemen komen, voedselbossen al de nieuwe standaard zijn, maar zo niet, dan heb ik hier een hele hoop eigen eten en dan redden we ons wel :D

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 10:33

Nu nog een klein balkon maar zometeen met mijn grote mensen huis wil ik toch wel zo veel mogelijk zelfvoorzienend zijn iig voor de groentjes en fruit. Dus nu nog even lekker oefenen.
Toch snap ik echt niet hoe het uit kan, nu bijvoorbeeld bij de Aldi. Twee courgettes, aubergines of komkommers voor 1 euro. Als ik kijk hoe lang ik bezig ben met kweken en water geven en verzorgen enzo kan dat toch bijna niet uit.

Daarnaast moet het vaak ook van de andere kant van de wereld komen. Als die vervoerskosten moeten er toch ook nog vanaf

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:12

Het ligt er natuurlijk aan hóe je je groente kweekt.
Als je eigen mest/compost gebruikt, en je eigen zaden oogst, en regenwater opvangt, dan kost het je bijna niks.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:33

Hier is het zelf tuinieren echt niet goedkoper dan de supermarkt (als je op de aanbiedingen let en met de seizoenen mee eet) en je hoeft niet te wekken geen extra grote vriezer te hebben (kosten ook geld en verbruik).

Heb nu 1 hanpotje aarbeienplant gekocht. Op de grond aten toch de slakken alles op.

Ook gekocht 2 paprikaplanten een gele en oranje (Deden het vorig jaar super, dus maar weer)
Dan heb ik kleine cement ton met tja.. geen idee eigenlijk.. denk ronde courgettes, maar het zouden ook sierpompoenen kunnen zijn (Vergeten op te schrijven ) en in nog zo'n bak volgens mij 3 komkommer planten.
Dan nog aantal traag groeiende tomaten plantjes die ik gezaaid had, idem voor de paprika, wil maar niet groot worden, en dan heb ik weer iets gezaaid waarvan ik niet meer weet wat het was, oepsie..
En heb action bak met wortels ( en rest wortel zaden op de grond gestrooid) en action bak met doperwten. Wil nog bak met sla (heb ik al jaren, veldsla en rucola, is lekker en kan je knippen) heb ook nog potjes kruiden gezaaid en hmmm, wil nog bak met bloemkool en brocolli, maar die is vorig jaar echt helemaal opgevroten.
En prei..
De bessenstruiken aan de zijkant van het huis zitten vol bloesumpjes en de pruim ook en de zwarte bes doet het ook prima.

Stik hier van de slakken, mieren, bladluizen en blijkbaar koolrupsjes.. mopper...
Regenwater, ton is hier stuk boom op gevallen en de andere is afgekoppeld door de buurman die zijn regenwater riool moest verbeteren (maar nog niet gedaan heeft, daarom al sinds van de zomer giga gat in MIJN achtertuin..).

Afbeelding
Paprika .. en Links boven rechts onder werkelijk geen flauwe notie meer...
Kan varieren van iets eetbaars tot viooltjes..

Afbeelding
Ronde courgettes of?? sierpompoenen, het gaat blijken.

Afbeelding
Dit zouden komkommers moeten zijn.

Afbeelding
Diverse kruiden, heb elders ook nog bieslook, geloof dat de rest verzopen is of bevroren de afgelopen winter :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 15:19

Ik gok dat je sierpompoen gaat krijgen :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 22:14

Afbeelding
Even een kleine aanpassing gedaan en dit is veel mooier dan die hoge paal die er eerst stond.
Afbeelding
En nu eindelijk hier ook een poortje hangen (traphekje) en hoge paal hier gezet aangezien er ernaast de erwten komen. *\o/*
Afbeelding
En de bonenstokken gezet en de bonen beginnen in de kas omhoog te komen. :9

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 08:56

Ziet er mooi uit mensen. Ik ga vanaf woensdag weer aan de slag. Vandaag even een vrije ochtend aangezien ik een heftige week heb gehad. Morgen de hele dag werken en maandag naar knollie en dinsdag druk met diverse overleggen op werk en bezoek ziekenhuis.

Woensdag moet ik werken, maar dan ben ik in de ochtend vrij. Knollie wordt dan gedaan door verzorgers. Donderdag in de ochtend erheen en dan heb ik de rest van de dag om er ook aan te werken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 09:02

Doe vandaag en morgen ook niet veel werk in die 2 dagen 20 uur. :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 10:05

Zo wat mooi Marcella!!

Hier is mijn vader aan het helpen in de moestuin dit jaar.. en eigenwijs dat ie is.. :roll:
Nee hoor, dat onkruid is geen probleem, nee hoor, een keer extra frezen is niet nodig..
het resultaat:
Afbeelding
:')
Er kwam een beetje onkruid onder het worteldoek vandaan _O-

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 10:13

Oeps. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 10:47

Wie kan helpen? Gisteren waren ze nog mooi groen en vandaag zitten deze vlekken op 2 van mijn tomatenplantjes :(Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 10:49

Die zijn een beetje verbrand door de zon gok ik. Kan gebeuren, dat overleven ze wel :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 10:58

Insmeren met factor 50 (nee hoor geintje....sorry :+ ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 11:01

Ok. Gisteren stond de serre inderdaad even open. Gelukkig maar :D Dan ga ik ook mijn moestuin maar eens showen :)

Onze grote trots, vorig jaar begonnen met dit mini moestuinbakje die mijn vriend zelf heeft gemaakt. Vorig jaar stond er van alles in, dit jaar staan er voornamelijk aardbeien (rechts en midden) links staat nog koriander en 3 sla plantjes :)

Afbeelding

De couregettenplantjes. Gele, groene en bolcourgette

Afbeelding
Afbeelding

En de serre. Links 6 tomatenplantjes. Kwam er zo net achter dat we 1tje zijn vergeten planten, dus dat zal voor morgen zijn. Rechts 2 paprika en 2 chiliplantjes. Achteraan komt dan nog de verloren tomatenplant en een minikomkommer (alhoewel ik vermoed dat het gewone komkommer is...) Links achter is een projectje van mijn vriend. Hij heeft vanalles daar door elkaar gepland. Er komt een hoop op maar wat wat is?

Afbeelding

Op de planning staat nog koolrabi, bloemkool, torentjesbloemkool, ajuin en knoflook. Ook komt er op de weide nog mais.

Verder hebben we nog een appelboom in bloei, de pruimenboom is bijna uitgebloeid. Op de weide staan er nog 2 perenbomen maar die hebben nog niet gebloeid. Denk ook niet dat ze dat nog gaan doen dit jaar.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 13:47

Zet je komkommer bij de tomaten, ik dacht dat die niet bij elkaar mochten

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 13:51

Vandaag dan ook de appelboom in bloei en de bijen zitten al lekker in de bloemmetjes te neuzen dus dat komt vast wel goed dit jaar. 1 komkommer heeft het niet gered gok te warm in de plastic kas al heb ik die overdag wel open staan maarja nog zat zaadjes en tijd om nieuwe te zaaien. Rest van de zaadjes komt ook al boven de grond gluren. Zit mij nu al af te vragen of ik wel genoeg plek heb voor alles :=

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 13:59

Kom vast goed Roosje en anders helpen vast de slakken je ook nog wel van wat plantjes af.

Komkommer en tomaten kunnen inderdaad beter niet bij elkaar je kan ze wel ieder aan 1 kant van de kas zetten.

Aardbeien plantjes op het balkon beginnen bloemetjes te krijgen en moet nu dus maandag eerst een baaltje stro halen. <3 *\o/*

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 14:02

Ja dat zal vast wel plukte er gister al eentje uit de kas. En bij de radijsjes zijn ook al happen uit de blaadjes. Gelijk maar weer nieuwe bierbakjes door de tuin gezet. Had er al stuk of 6 gevangen in de vorige bakjes.