Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:56

Ik kan me ook echt ergeren aan het feit dat vlees zo standaard is. Ik ken echt nauwelijks mensen die er oprecht neutraal in staan en even vaak als ze bijv koken voor vrienden vlees en vega(n) koken, evenals wanneer ze zelf koken.
Ken ook genoeg niet-vegans die dat hebben trouwens, "Dat ik geen vega(n) ben wil niet zeggen dat ik bij elk gerecht vlees/vis/kaas wil eten"

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:33

Ja dat probleem ken ik Margrathea. Heel vervelend.
Deze maand gaan we naar London. Overal lees ik dat het daar gemakkelijk is om vegan te eten. Ik ben benieuwd.

Pluspunt is dat Choccywoccydoodah een vegan choco dip heeft :D haha

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:42

Ik ben buitenshuis niet meer 100% vega. Ik merkte gewoon dat mensen het niet leuk vonden, ze voelden zich aangevallen, ik was niet meer welkom etc. Zelf iets meenemen heb ik ook gedaan, maar dat was dan weer onbeschoft blijkbaar. Het is me gewoon de stress niet waard.

Van vlees krijg ik wel gigantisch buikpijn, had pas een plakje biologische ham gegeten en dat viel niet zo lekker. Vis gaat wel goed. Het bbq seizoen komt er aan en ik zal nog steeds zo veel mogelijk de vega opties pakken en dubieus vlees waarvan ik de herkomst niet weet komt er sowieso niet in.

Ik weet niet of andere mensen hier last van hebben, maar het blijkt bij vrouwen nog wel eens een ding te zijn dat zij té veel met eten bezig zijn. Ik merkte dit in het laatste jaar ook, wat resulteerde in dat ik steeds minder ging eten. Als er buitenshuis alleen vlees was, dan at ik gewoon niks. Ik ben al niet zo zwaar, maar ik kwam wel een beetje bij ondergewicht uit. Het geeft mij iets meer rust dat ik niet hoef te stressen over de 0,5% vlees in een salade, of over het eventuele stukje kip wat ik binnen krijg als ik het vlees uit de salade haal.

Ik voel me best wel schuldig, maar ik denk dat het voor mij zelf beter is zo. Iets meer rust in mijn hoofd.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:46

Ik heb dat in mijn directe omgeving minder, vooral ook omdat hier eigenlijk altijd vega-alternatieven zijn, vaak ook zonder kaas. Maar zodra ik inderdaad op andere plekken kom merk ik het wel degelijk. Duurdere restaurants die één of twee vega opties hebben, waar je moet bellen voor vegan... Wij gaan altijd spontaan uit eten, dus dat zit er niet in. Deze maand is er asperge-eten in het 'restaurant' van het bejaardentehuis van mijn grootouders en ik wil best mee, maar ze hebben nooit vega-opties. Ik probeer ze al drie dagen te bereiken, maar het lukt niet, want ze hebben 't druk. Zo nog maar eens bellen. Kan me wel voorstellen dat las je dat vaker moet doen, dat je dan echt helemaal tureluurs wordt.

Gisteren had ik zin in ijs. Nou maak ik het vaker, maar meestal met ijsmachine. In dit geval: man man, wat ben ik blij met die magic bullet :j Dit was mijn 'gooi bij elkaar wat je kunt vinden recept' :)

Kokosmelk (ik gebruik kokoscrème/melk uit wit-groene kartonnen bij de toko, ideaal. Ze hebben 250, 500 en 1000 ml en het is wat dikker dan gemiddeld, plus weinig toegevoegde zooi, het Indonesische woord voor kokosnoot is kelapa, en dat staat iig op één van de twee kanten.), kokosrasp, banaan, rietsuiker, vanille essence, witte tony's chocola (niet gecheckt of deze vegan is eigenlijk, maar 't kan makkelijk worden weggelaten) en een beetje limoen (de kaneel was op) in de blender gegooid, goed blenderen en dan in vrieskou-bestendige bakjes minimaal drie uur invriezen, eventueel met een keer per uur roeren.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:49

Oh echt Riraito? Als vega had ik nooit problemen. Wel soms discussies maar dat hoort er blijkbaar bij maar overal was er altijd wel iets te eten voor mij :)

Ik zou echt geen buikpijn op gaan lopen voor een ander hoor :(:)

Las inderdaad laatst iets over een recept voor ijs met kokosmelk en chocolade <3 Staat op mijn -nog te maken- lijstje.

edit: typen is moeilijk
Laatst bijgewerkt door Selka op 04-05-17 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:05

Zelfs al met vegetarisch niet? Pfoe... Nu ken ik jouw vrienden niet maar als ik ergens niet welkom was omdat men per se vlees wilde eten en niet rekening wil houden met mij dan weet ik ook wel weer wat die vriendschap waard is :evaw: Kom op zeg, het gezelschap van een leuk persoon is toch zeker wel belangrijker voor je dan dat stukje vlees?
Echt, mensen voor wie dat niet geldt, hoef ik niet onder mijn vrienden :=

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:10

In de grote steden lijkt het me wat makkelijker. Ik kom af en toe ook wel eens in de stad en dan zie ik soms inderdaad vegan restaurants enzo. Maar ik zit midden tussen de visserij en het wild en vega bestaat blijkbaar niet :')

Ik zeg gewoon niet meer dat ik vega ben, want dat vonden mensen niet zo leuk. Of dat ze dan heel erg hun best doen en aardappelsalade meenemen, waar toch nog een heel klein beetje vlees in zit. Normaal zou ik dat dan niet eten, want er zit vlees in.

Maar nu mag ik hopelijk gewoon weer gezellig mee doen, ook al sta ik alsnog de hele avond stokbrood te eten. En die 0,5% vlees salade neem ik dan maar voor lief. Voor de rest ga ik echt proberen geen vlees te eten, maar niet meer zo 'obsessief' als eerst.

Magrathea schreef:
Zelfs al met vegetarisch niet? Pfoe... Nu ken ik jouw vrienden niet maar als ik ergens niet welkom was omdat men per se vlees wilde eten en niet rekening wil houden met mij dan weet ik ook wel weer wat die vriendschap waard is :evaw: Kom op zeg, het gezelschap van een leuk persoon is toch zeker wel belangrijker voor je dan dat stukje vlees?
Echt, mensen voor wie dat niet geldt, hoef ik niet onder mijn vrienden :=

Als het nu een klein groepje was dan nam ik het voor lief, maar het is praktisch iedereen, inclusief familie en schoonfamilie. Ze dringen me ook niks op, alleen moet ik niet aankomen met het verzoek om een vegaburger oid, want als ik het er over heb dan laat niemand een kans onbenut om te vertellen hoe onnatuurlijk het is. En of ik niet toevallig tekorten heb, want ik ben zo wit en mager?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:13

Pfftt.. jeetje zeg! Mijn moeder doet juist enorm haar best om origineel en vegan voor mij te koken als ik daar eens eet. Het is niet altijd geslaagd := maar het gaat om het idee.

Vrienden hadden laatst voor mij een japanse rauwe vegan maaltijd gemaakt en zijzelf hadden er gamba's bij. Rekening met elkaar houden is toch niet meer dan normaal? En ik kom ook niet uit de grote stad hoor. Er is hier geen vegan tentje te bekennen :+

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:24

Ik denk dat als mensen iets niet zien als noodzakelijk, dat ze het dan moeilijk vinden om het echt te snappen. Een beetje zoals mensen altijd roepen dat kinderen hun bord leeg moeten eten, want iets niet lusten is geen excuus.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:35

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:42

Hier ondanks dat ik uit een boerengat in het staartje van de biblebelt kom
Nooit issues gehad met omgeving
Maar goed, die waren wel wat gewend van me... in de jaren 90 een hanekam van 40 cm was ook niet echt gebruikelijk :j

Maar ik ben er ook heel simpel in en ben je het er niet mee eens? Dikke jammer,
Schouders ophalen en gewoon je eigen naad naaien , dan is de discussie gauw klaar

Bij etentjes en bbq at ik heel veel groente en andere vega zaken
Vlees gewoon links laten liggen gingen mensen zeuren
Dikke jammer , schouders ophalen en weer mijn mijn eigen naad naaien
Ze zijn van kleinsaf al gewend dat ik stronteigenwijs ben

Mijn huidige omschrijving naar de directe cirkel(vrienden en familie ) is dat ik een linksdraaiende biogardehufter ben en buiten biologisch om geen vlees eet
Die is voor dat doel duidelijk genoeg _O-
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 04-05-17 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:52

Sonja is hardcore :oo :oo Cool man, gebruikte je suikerwater of behanglijm?

Hier in mijn sociale omgeving hebben ze wat slechte ervaringen met veganisten door een koppel dat samen vegan werd. In een rap tempo gingen zij van fervente vleescheters naar mensen die iedereen die een wit bolletje hummus had meewarig aankeken omdat er een fractie melk in die bolletjes zit :o Hoewel het lieve mensen zijn groeide hun ego exponentieel in die tijd, dat was een beetje jammer. Ook verwijderden veel mensen ze van FB omdat ze dagelijks meerdere posts plaatsten met bio-industrie leed, filmpjes van kuikentjes in een grinder etc etc. Hoewel ik eens ben dat de lieve zachte aanpak over het algemeen niet zo goed werkt (aan een hooligan vraag je ook niet of hij alsjeblieft dat bushokje niet zou willen slopen, of in elk geval wil stoppen met de glazen intrappen en alleen de reclame-abri stuk te maken) is er ook een ander uiterste natuurlijk. Inmiddels zijn ze verhuist en komen ze bijna niet meer langs. Ik heb haar nog wel nu en dan gesproken voor lekkere vegan recepten, dat was wel leuk :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:13

Ik had een milieu onvriendelijk spuitbus := maar dat compenseerde ik door geen vlees en vrijwel geen dierlijke producten te eten :+

Edit, zwart geverfd haar en een occasional hanekam : gotische make up was wel soms reden voor mama's om hun kindje opeens bij de hand strak bij zich te houden in de plaatselijke supermarkt :')
Want Sja... ik zou vast stiekem babies offeren bij volle maan op het kerkhof ofzo :?

Kinderen hadden dan wel weer coole reacties Btw van gewoon vol be of verwondering kijken tot
" kijk mama een heks" of "tovenaar" of vampier
Maar dan ook echt op een positieve manier

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:59

'Je eigen naad naaien', wat een heerlijke uitdrukking :j

Jee, Riraito, wat lastig dat je er zo tegenaan loopt. Ik heb er binnen mijn eigen familie weinig last van, zij het dat ik wel vaak voor gek word gezet - maar dat werd ik als niet vega ook, want dat hoort er bij ons bij. Mijn schoonfamilie is wel weer lastiger, maar ze doen wel hun best (vegan hebben we nog niet geprobeerd). Een groot deel van mijn vrienden eet weinig tot geen vlees, dus daar heb ik er al helemaal weinig last van. Kan me wel voorstellen dat dat de lol in eten en samenzijn grondig verpest en dat je probeert om je principes opzij te zetten. Zeker van bewerkt 'fabrieksvlees' word ik behoorlijk misselijk als het ergens inzit, daar ik zelf nog gewend ben aan zelf geslacht en klaargemaakt, als ik dan al wat eet.
Kan me goed voorstellen dat je er eigenlijk niet op zit te wachten en dat het lastig is als je grens niet wordt geaccepteerd, want het hoort toch wel deels bij wie je nu bent.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:09

Dinerplans zijn gewijzigd
Liep bij de jumbo binnen voor wat drinken en liep tegen asperges aan
Bas vind asperges geen bal aan en laat die nou vandaag naar Kiel zijn(dtslnd)
En dus niet thuis eten

Dus asperges met biologische hamblokjes en blije wei eieren

ja ik weet; foei, maar ik eet echt 1 keer per jaar asperges en die vind ik op die manier gewoon echt het lekkerste en dan compenseer ik het morgen weer met vegan iets met cashew saus
Ik denk dat ik voor een pasta met spinazie basilicum saus ga met ruim voldoende knoflook ...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:07

Eens, asperges horen iig ei bij en eventueel wat ham. En gesmolten boter :9 echt het lekkerste van de hele wereld vind ik asperges. Weekend weer een paar dozen halen, die in de super vind ik minder dus ik rijd er voor naar mijn ouders (limburg) en laat daar steeds een kilo schillen en in een doos inpakkenndie ze sealen, dan zijn ze ruim een week bruikbaar.

Hier ook ineens alleen thuis. Had mega zin in falafel, maar te lui om naar de super te rijden. Dus heb zojuist de oven aangezet en eet aardappelkroketjes, groentefrites v wortel en pastinaak en spinazie. Houtjetouwtje maaltijd voor ik morgen weer boodschappen moet doen :D

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:15

Daarover, laatst asperges gemaakt met Margrathea's kaassaus en eieren van hele blije kippen uit onze tuin: jummie! Volgens mij wordt dat het meest gebruikte recept uit dit topic hier in huis :+
( nou ja, blije kippen: een van de hennen was vandaag verontwaardigd, want ik maakte het hok open net nadat ze uitgebreid was gaan zitten. Er klonk een verontwaardigd 'petooooook' >;) ^) en daarna is ze weg gewaggeld. )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 18:16

Ik maak meestal soep van asperges, maar heb ook vaak groene asperges en die doe ik oa wokken :9 Die smaken héérlijk zonder ham of ei!
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 04-05-17 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:17

Kunnen we het hier wel een beetje vegetarisch en (overwegend) veganistisch houden en niet over hoe ergens ham bij hoort en het goed praten daarvan. Allemaal prima, maar ik hoef dat zelf persoonlijk niet in dit topic te lezen. :+

Overigens is asperges soep echt heerlijk of gewoon simpel groene gewokte asperges met een beetje zout en peper.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:25

Ik vind asperges echt zwaar overrated :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 18:34

Afbeelding
:9

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 18:36

Witte asperges vind ik ook niet zo bijzonder, maar de groene eet ik erg graag. Hebben meer smaak, hoef je niet te schillen en ze zijn heel erg gezond :j

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:51

Ik vind ze alle twee heerlijk, maar de groene zijn wel een stuk veelzijdiger. Kwam laatst een pagina met 50 vegan gerechten voor asperges tegen, maar die waren alleen voor groene, terwijl ik op dat moment witte had. Zag er wel goed uit!

Tussen haakjes, ik ben nu aan het koken: hebben jullie dat ook dat als jullie een ovenschotel of falafel of wat dan ook met gegrilde aubergine maken, dat jullie dan op magische wijze eindigen met nog geen kwart van de aubergine die je oorspronkelijk had? Ik kom tekort voor mijn ovenschotel en zou niet wéten hoe het komt :+ :o

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:52

Wij hebben vanavond geroerbakte spinazie, aardappelpuree en linzenburger gegeten. Mét groene asperges erbij omdat ik het niet kon laten ;) Heerlijk zijn die he? Komende week zit er in het Ekomenu asperges met cashewnotensaus. Ben benieuwd!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:00

Drukte ik net op "plaatsen", belt mijn man dat hij wel thuis at. Dus gauw de oven uit gegooid en weer de kasten in gedoken. Nu even een bende groente uit de vriezer getrokken en aangebakken, tomatenblokjes er doorheen en macaroni gekookt. Snelle macaroni dan maar.