Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 10:47

Wortel, pompoen en sinaasappel is een goede smoothie combinatie, zoete aardappel kan daar ook nog wel bij. :D

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 10:51

Ik eet op dit moment meer dan de helft rauw :) Elke ochtend een smoothie met vers fruit en evt spinazie, elke middag een salade mee naar het werk en dan in de avond een paar dagen van de week rauwkost verwerkt in bijvoorbeeld lenterolletjes of sushibowl zoals ik eerder al zei :) Het is moeilijk voor je lichaam om alle voedingsstoffen op te nemen uit onbereid voedsel, dus meer zou ik er niet van maken, maar wij eten dit omdat we het beiden superlekker vinden.

In salades doe ik verschillende soorten rauwkost zoals wortel, kerstomaatjes, paprika, radijs, rucola, granaatappel, bleekselderij, bosui en venkel - dat zijn allemaal dingen die je in het weekend makkelijk voor de hele week kan snijden - en meng dat met quinoa, zelfgemaakte humus, peulvruchten, artisjokken, olijven of noten en zaden.

Edit: nu klinkt het echt alsof ik super gezond leef. Valt tegen hoor; we eten ook regelmatig een zak maischips met tomatensalsa leeg :') Wel weer rauw - die tomaten :Y)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 13:56

Ik durf rauw niet zo goed aan.. :o dat komt eigenlijk vooral door alle bestrijdingsmiddelen die ze gebruiken tegenwoordig over de fruit en groenten. Het geeft een prettiger gevoel als het eerst gekookt of gebakken is..

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 14:00

Biologische groente en fruit maakt geen gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen, ook de kassen (groente/fruit afkomstig uit Nederland dus) maakt steeds meer gebruik van natuurlijke vijanden in plaats van pesticiden.
Goed wassen en wrijven doet vaak wel genoeg (of eventueel schillen), dat moet je ook doen voordat je het kookt of bakt want anders verdwijnen de pesticiden toch wel in je lekkere groenteprutje...

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 17:37

Zo heb ik er nooit tegenaan gekeken. Je hebt gelijk :j

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 23:21

Eens met Suliko :) Bakken maakt niet dat de bestrijdingsmiddelen verdwijnen en er zijn goede alternatieven..

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 00:01

Of even laten weken in azijnwater en dan afspoelen :)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 00:04

minikatje schreef:
Of even laten weken in azijnwater en dan afspoelen :)

Helaas zorgt het weken er wel voor dat mineralen en vitamines uit de groentes/fruit oplossen... Zelfde dus als je groentes kookt. Dus dan heb je weer het probleem dat je de belangrijke stofjes mist.
Ook heb ik nooit ergens gevonden dat azijn echt werkt, ik lees regelmatig dat wrijven nog altijd het beste werkt.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:48

Helpt echt goed, mijn klasgenoot bij medische biologie heeft er een onderzoek naar gedaan. Je spoelt niet zomaar vitamientjes weg, dan moet je ze meer dan ern halve dag laten weken :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 16:16

Fruit was ik meestal even met water. Maar veel bestrijdingsmiddelen gaan echt ín de planten zitten helaas. Ik hoorde laatst dat er bij veel mensen glyfosaat in de urine wordt aangetroffen, en zelfs in borstmelk := Ik probeer dus toch zo veel mogelijk biologisch te kopen, niet alleen voor onze eigen gezondheid maar ook omdat ik gewoon niet mee wil doen aan het doden van nuttige insecten als bijen.. Jammer genoeg zijn er niet altijd biologische groentes en fruit te koop, maar je ziet het steeds vaker. Bij Jan Linders hebben ze een aantal schappen vol biologisch vers :)

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 16:19

Hier toch veel biologische keus in de buurt gelukkig :) Ik kwam laatst een interessante site tegen waar onderzoek was gedaan naar het nut van biologisch kopen - sommige groenten worden namelijk helemaal niet bespoten met bestrijdingsmiddelen. Ga even zoeken, want het was een nuttig overzicht om kosten te besparen!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 16:31

Oh dat is zeker interessant :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:12

Dat lijkt me ook interessant inderdaad!

Maar het gaat niet alleen om het bespuiten van de planten zelf natuurlijk, maar ook de onkruidverdelgers die worden gebruikt op het land voordat de groente gezaaid of gepland wordt. Dat is ook dat glyfosaat, dat wordt niet op de plant gebruikt, maar zit wel in de grond en later in je eten. Schijnt ook de grootste reden te zijn van de hoge biggensterfte bij varkensboeren en het hoge aantal miskramen en misvormingen bij vee.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 14:32

Net deze heerlijke citroentaart gemaakt, recept van de Groene Meisjes, verrukkelijk!!

Afbeelding

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 14:44

Ik heb het artikel nog even teruggezocht (o.a. op de website van chicks love food), maar hier wordt enkel de hoeveelheid pesticiden die op het voedingsmiddel aangetroffen worden in meegenomen. Het is mij niet helemaal duidelijk of dat ook de lading van de bodem dekt? Belangrijke slechte groenten en fruit waren o.a. appels, kerstomaten, druiven, spinazie en paprika's! Ik las ergens anders nog dat verschillende bladgroenten en pepers soms zelfs beschouwd konden worden als 'giftig'.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:13

Ik was op zoek naar wat filmpjes over veganisme op Youtube, toen kwam ik deze mevrouw tegen. Ik zag dat ze op de vorige pagina ook stond...

Persoonlijk vind ik het echt heel jammer dat ze deze leugens verspreid. Ik probeer al een tijd echt te minderen met dierlijke producten eten, maar ik weet dat mijn katten het wel nodig hebben. Hoe denken jullie hier over?

Persoonlijk vind ik het heel moeilijk om mijn omgeving te overtuigen. Ik had pas een gerecht gemaakt zonder kip (+ extra groenten) en iedereen kon alleen maar zeuren over waarom er geen kip in zat. Zelf miste ik het helemaal niet. Overigens eet ik wel al mijn hele leven groente uit onze eigen achtertuin :D

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:28

Dat laatste herken ik niet.. Wij hebben sinds onze overstap alleen maar vegan gekookt voor vrienden en niemand heeft het tot nu toe gemerkt :) Als het ter sprake komt (wij hebben het niet aangekondigd omdat we niks wilden opdringen) eigenlijk alleen maar heel erg positieve reacties. Veel vrienden die het zouden willen maar denken niet te kunnen; dan laat ik onze voorraadkast en weekmenu zien om wat gedachten mee te geven :)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:56

Veganistische voeding voor huisdieren (katten en honden) is zo ongeveer de grootste discussie onder 'strenge' veganisten. Op veganistische huisdiervoeding kunnen de meeste honden prima leven, katten geeft soms wel problemen. Dan moet je kiezen: maak je je kat af of een heleboel andere dieren? Natuurlijk laat niemand zijn kat afmaken, dus worden het andere dieren.

Plantaardige huisdiervoeding is ook niet hetzelfde als je kat blaadjes sla en tomaat voeren. Het is hoogbewerkte voeding waar ze alles uit kunnen halen. Bij sommige dieren lukt het om de een of andere reden niet en dan zul je op zoek moeten naar voer waar ze het wel goed op doen.

Ik zou een kat of hond toch zeker proberen vegan te voeden. Als het niet lukt, kun je altijd nog terugschakelen naar vlees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:57

Geen ervaring met katten, maar honden zou ik zeker niet vegan eten geven. Ze zijn gewoon vleeseters, en hebben het nodig. Daarnaast hebben ze ook botten nodig om op te kauwen.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:22

Eens met linda, al heb ik geen huisdieren. Die komen hier ook niet :)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:19

Ik vind het ook erg lastig. Een wilde kat eet in de natuur ook kleine dieren, maar geen koe/kip/vis over het algemeen. Op zich vind ik het YT kanaal best interessant, maar de onwaarheden maken mij dan weer een beetje boos. Zelf heb ik wel katten en voer ik ze een goede brok, omdat ze vers vlees niet eten. Wat ik tijdens mijn studie heb geleerd zegt mij in ieder geval wel dat je carnivoren absoluut niet vegan kan voeren. Maar het blijft moeilijk :\

Nou heb ik wel een probleempje. Ik ben uitgenodigd om te gaan gourmetten, maar ik wilde net werk gaan maken van het afstappen van vlees. Helaas weet ik dat er hier schalen vol met vlees worden weggewerkt op een avond. Ze zien me al aankomen met een groenteburger :') Vrienden weten natuurlijk niet dat ik er nu echt werk van wil maken...

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:50

Nee, ik vind het niet kunnen als je je eigen principes zo doorvoert dat je dier daar de dupe van wordt. Als je zo graag alle dieren in waarde wilt laten (want dat is wat veganisten willen), moet je dat ook doen bij de natuurlijke aard van je dier.
Dus of je neemt geen huisdieren meer als je het geen vlees te eten wilt geven, of je geeft het gewoon vlees.
Ik ben het wel met haar eens dat de dierenvoeding in supermarkten echt achterlijk slecht is en er sowieso erg weinig vlees in zit en veel slecht vulmiddel.
Maar dit geven wij dan ook niet aan onze honden en katten, wij geven ze goed voer en zo nu en dan halen wij restafval bij de groene slager.

Riraito, ik zou gewoon gaan en het van te voren aangeven. Je zal dat uiteindelijk ook moeten doen en je zal altijd mensen tegen komen die niet weten dat je geen vlees eet. Je kan daarbij ook vragen of ze het leuk vinden als jij wat lekkere vegetarische hapjes maakt waar anderen ook van kunnen eten! Je kan namelijk heerlijk vega(n) gourmetten. Niet alleen groenteburgers, ook gewoon groentes en paddestoelen kun je heerlijk bakken en als je daar wat lekkere dipsausjes bij maakt (die andere gasten weer voor vlees kunnen gebruiken eventueel). Of pannekoekenbeslag, is ook direct een lekker toetje. :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:56

Gourmetten vind ik nooit zo'n probleem, niet qua eten in ieder geval. Vaak staan er bij het gourmetten toch al een aantal bakjes bij met groente en champignons en aardappeltjes, en ik neem er meestal zelf ook een aantal mee. Uitjes, paprika, bonen, mais, tomaat.. Of een kom salade meenemen :)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:04

Meenemen is wel slim, ik ben ook een aantal keer bij gourmetten geweest waarbij echt alleen maar vlees was. := En een kom salade ofzo. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:15

Ik ben het eens met Suliko. Voor mij betekent veganisme vooral dat ik de bio-industrie vermijd en dat ik niks in mijn lichaam wil hebben waar dieren voor gestorven zijn of waar dieren half voor gemarteld worden. In de praktijk lukt het nog lang niet altijd, maar ik ben er wel heel bewust mee bezig. Ik zou persoonlijk ook weinig moeite hebben met een eitje van de kip in de tuin, dat is namelijk de circle of life. Mensen die dieren fokken om op te eten of opsluiten zodat we hun melk kunnen drinken valt imo niet onder de circle of life, maar dieren die dieren moeten eten om te overleven, daar kijk ik weer anders naar.