De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:01

Hout wordt bij regen spekglad, net als die houten tuintegels ondanks de groeven er in (zeker met de aarde die er toch op komt). Liever gewone tegels dus, 30x30 is nog steeds vaak gratis te vinden en de kleinere klinkers helemaal, al zijn die te klein om als stapstenen te dienen.

Let ook op hoe breed je je plantbedden maakt, als je er niet in hoeft te staan scheelt dat een hoop spitten.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 22:05

Vorige week heb ik nog grote grindtegels opgehaald via MP voor in de paddock. Even een paar dagen in de gaten houden en je hebt beet.

Mijn pad blijft gras, ik moet toch een stukje maaien, dan neem ik de paden ook wel mee.

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:10

Bedankt voor de tip tamary, dan hoef ik iig geen hout te halen, ik heb geen zin om wat te breken
Ik zal het in de gaten houden, dan heb ik volgende week hopelijk een mooi paadje :D

Wanneer beginnen jullie in dit weer met zaaien? Hier is het 7 graden overdag en -1 's nachts.
Bij de radijsjes staat bij 6-8 graden zaaien, is dit overdag, of gemiddeld? (Dan zijn de zakjes vh tuincentrum makkelijker, daar staan de maanden op :P )

@ 8annemiek: Wat dacht je van winterwortelen? Volgens mij heb ik bij de moestuintjes ook veel spruitjes zien staan vorige week (misschien zijn ze een beetje nalatig daar, dat kan ook :Y) )

*zoekt op internet*
winterpostelijn, bepaalde soorten boerenkool

Meer kan ik niet vinden :') Misschien heb jij meer geluk

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 22:20

Er zijn zaden die je in maart zaait, of april of mei.
Daar kun je dus geen eenduidig antwoord op geven.

Ik heb alleen veldsla, rucola en tuinbonen gezaaid buiten.

Binnen heb ik tomaat, paprika, peper en allerlei basilicum staan. En ook broccoli en ananaskers.
Volgende week wil ik nog wat zaaien.

En ook volgende week, dan is er geen nachtvorst meer, wil ik de koudeminners gaan zaaien buiten.

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:26

koudeminners na de nachtvorst, werkt dat niet tegen? :D

Maar bedankt voor je antwoord, ik hoop dat ze het overleven wanneer ik ze zaai (als ze überhaupt uitkomen :Y) )

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:54

Oh bedankt voor de tip! maar gewoon in de aarde, geen zand? Want zoiets las ik, dus nu plantn en dan volgend jaar maart oogsten pas?

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 13:12

Zo, de Friese geeltjes ( hele vroege aardappels) zitten er in! :D Wel onder plastic en op een zeer beschut plekje. En ik kom tot de ontdekking dat ik dus gewoon 6 soorten aardappels heb haha, voor ons geen bintjes dit jaar! (Vorig jaar 3 soorten en we eten nu nog van de Texla)
Verder staat het tomatenkastje klaar ( nog niks in) Heb ik de Korona`s gepoot ( ook onder plastic) Weer een zooi in potjes gezaaid , bessenstruiken de grond in, de twee perenbomen van de Lidle, frambozen verzet, die gaan zo woekeren in het kleine groentetuintje en naast de kuilplaat had ik een mooi stukkie wat ik in beslag heb genomen, nog drie gewone planten van de Aldi in de tuin en de grond een beetje geegaliseerd. Tonkinstokken staan ook klaar om gezet te worden voor de bonen, maar dat heeft geen haast, dat kan nog wel een maandje duren. Nu eerst maar een broodje, het gewroet maakt hongerig!

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 13:15

Ik kom hier ook weer even meelezen :)

Heb gisteren in mijn minikasje (staat nog binnen) wat gezaaid (courgette, stokbonen, paprika en wat verschillende soorten sla) En buiten de moestuin klaar gemaakt voor gebruik. Kwam nog een verdwaalde wortel tegen van vorig jaar :D Daar was het konijn wel blij mee!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 13:24

Hier komen er al flink bloemen in de aardbeien binnen in de vensterbank. Die buiten hangen er maar verslapt bij := Maar een groot deel nog wel fris gelukkig en bij wat verslapte zie ik verse blaadjes uit de grond komen :)

Ik ben nu de plastic potten waar de Hedera's in zaten, door midden aan het snijden / knippen.

Dan zet ik alleen de bovenste rand rondom de frambozenstokken en de aardbeienplanten, zodat ik daar water in kan geven en dat niet wegloopt. Die potgrond met aarde wordt zo snel droog -O-

Zo verder met het afmaken van de bakken: palen zetten en gaas spannen om klimrekken te maken voor de boontjes enzo :)

De Sugar Snaps zijn voorgekiemd, die op het vochtige keukenrolletje zijn wel wat schimmelig -O-

Die op het vochtige vermiculiet zien er super uit +:)+

De cherry-tomaatjes van het tomaatje dat ik uitgeknepen heb, doen het prima +:)+
De Roma van droge zaadjes (via de post ontvangen van bokker :D ) die komen nu heel dunnetjes op, ben benieuwd of dat wat gaat worden, die verse Cherry van mij waren veel sterker / dikker / groener :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 16:09

Wij hebben vanmiddag hout gehaald, en gaan morgen beginnen met de borders, jippie.

Pmarena, droogt ontzettend snel uit, merk ik hier ook, verschrikkelijk.
Dat van die plastic bloempotten had ik laatst ook voorbij zien komen op internet, is wel handig, want het loopt altijd van de plant af haha

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 17:22

Jeeh, we zijn zeker allemaal bezig nu? *\o/*
Ik had vanmiddag mijn klusochtend op de moestuin, erg gezellig
Deze middag heb ik - zeer amateuristisch - een paar bedden gemaakt voor mijn planten en wat onkruid verwijderd, ik vraag me echt af hoe gras onder de grond kan groeien, en dan bedoel ik echt helemaal onder de grond. :D

Ik heb op zoek naar een paar kleine kruiden, voor in een teiltje (gevuld met aarde)
Ik wil een beetje hoogteverschil creëren door kleine en grote planten, maar de enige kleine kruiden die ik kan vinden zijn thijm en bieslook. De rest wordt volgens internet zo ongeveer 60 cm of hoger, kom op mensen, het teiltje is maar 30 breed en 40 lang! :')

edit: Ik heb trouwens tegeltjes gevonden op marktplaats zoals jullie al zeiden. Gisteravond laat nog een mail gestuurd en vanochtend opgehaald en in de tuin gelegd, ik weer helemaal happy *\o/*

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 17:40

Super failonrule!

Afbeelding

Ons noeste werk van vandaag -bak maken, onkruid wieden en planten verplaatsen- wordt gekeurd door poes. Deze bak staat in de achtertuin zodat hij goed bereikbaar is voor de kinderen.

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:21

kebie schreef:
Super failonrule!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-YPNANKJ4-D.jpg

Ons noeste werk van vandaag -bak maken, onkruid wieden en planten verplaatsen- wordt gekeurd door poes. Deze bak staat in de achtertuin zodat hij goed bereikbaar is voor de kinderen.

Jaaa, ik heb een lekker dagje voor de rug :D

Die bak ziet er ook erg mooi uit, dat wil ik ook ooit nog eens maken (gaat dat hout alleen niet snel rotten, zelfs als je het behandelt?)
Dat lijkt me ook erg leuk voor je kinderen, leren ze hoe ze voorzichtig om moeten gaan met de plantjes :j

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 19:20

falionrule schreef:
Jeeh, we zijn zeker allemaal bezig nu? *\o/*

JAAAAA *\o/* *\o/*

Het zat niet in de planning, maar t was zo lekker!!
Ik heb weer flink wat gras verwijderd, de grond daarvan los gemaakt, zevenblad eruit gehaald en er kwamen zelfs 3 grote grindtegels onder mijn grastapijt vandaan *\o/* Nou ja. En daar ben ik vorig jaar met de maaier overheen gegaan.
Ik heb pastinaak, wortels, radijs, nog maar een keer een paar tuinbonen gezaaid. En wat bloemen. Staat zo gezellig. Alles flink voorzien van water en toen de tent eroverheen. Mal ding, ben benieuwd hoe lang hij blijft leven. :j

Over een week of 2 wil ik meer gras weghebben en de koolrabi en boerenkool ed erin hebben. En verder met kruiden, want die hebben meer warmte nodig. Ach, nog even ploeteren. En bezig zijn en zicht hebben op je paarden is ook heeeel fijn hoor ;)

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:32

Oh, jij bent al begonnen met zaaien?
Misschien moet ik dan ook nog ff checken wanneer je kan zaaien, want ik heb er ook zin in! Dacht alleen dat het te koud was.
Ik ben van plan om morgen eindelijk mijn kapucijners in de grond te zetten, ze staan al een week of 3 buiten, 's nachts in de schuur, en mijn ouders worden echt gek van die planten op de buitentafel :P
stiekem hoop ik dat alle stamslabonen uitkomen, want ik houd zelf niet bijzonder veel van kapucijners, mijn ouders gelukkig wel
Nouja, ze zeggen dat zelf gegroeide groenten lekkerder zijn, op hoop van zegen :Y)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 19:34

falionrule schreef:

Onder de tunnel, zeg maar een kas ;)

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:39

Antheman schreef:
falionrule schreef:

Onder de tunnel, zeg maar een kas ;)

ooh, oké, jammer
anders was ik ook al begonnen, ik ben alleen te bang dat niks uitkomt :Y)

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:05

Ik heb nog niks buiten gezaaid. Volgens mij is het nog te koud. Maar vanaf woensdag worden de temperaturen beter en dan wil ik wel voorbereid zijn :D

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:25

kebie schreef:
Super failonrule!

[ Afbeelding ]

Gave bak! Poes denkt een luxe privé-kattenbak te krijgen :Y)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:34

Failonrul, zei het toch, mp is echt ideaal soms.

Kebie, mooie bak!

Falionrule, wij hebben vandaag ook houten planken gehaald, volgens de gegevens gaan de zachtste houtsoorten tot 10 jaar mee, zoals je ze koopt.
Denk dat de omstandigheden ook meespelen, droge grond/natte grond etc.

Ik denk dan maar zo, als het verrot is, is het mooi tijd voor weer wat anders haha.

Zojuist de tuin even wat opgeruimd, ander kunnen we er morgen nietbij he.
Wel jammer, zal dat stukje best missen als stortplaats voor troep wat je even kwijt moet haha.
Maar krijg er iets moois voor terug.

Mijn tomaten gaan de laatste dagen echt megahard, niet normaal gewoon.
Bij mijn moeder gaat alles dood :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 11:29

Ik zie die kat ook iets denken in de trend van gaaf! bakkie voor mij!??

Ik heb buiten nog niets gezaaid of staan, vriest denk ik 's nachts nog net te hard, helaas.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 12:31

Hallo, mag ik mij hier ook melden. Ik wil graag ook een kleine moestuin aanleggen in onze tuin. Vorig jaar heb ik wat aardbeiplantjes gehad maar die vonden vooral de vogels erg lekker.

Nu zit ik te twijfelen of ik zo'n m2 tuin bak zal kopen of die slabak. De slabak is wel iets kleiner maar staat wat hoger. En je kunt er wieltjes onder doen waardoor je hem dan overal kunt neer zetten. Iemand ervaring met dezez bakken?

En dan natuurlijk de volgende vraag: wat ga je er in zetten. Ik heb via de winkel van http://www.onzevierkantemetertuin.nl een groentezaden pakket gezien voor € 4,95. Hier zit dan zaad in voor radijsjes, worteltjes, rode biet, gemengde sla en tomaten. Lijkt mij een goed startpakket. Of raden jullie iets anders aan?

En wat kun je het beste als net gebruiken? Heb namelijk ook 2 katten en het is uiteraard niet de bedoeling dat die mijn moestuintje als grote kattenbak gaan zien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 14:08

Wat een heerlijk weer vandaag!! *\%/*

Heb meteen maar 1 bak aardbeienplantjes buiten in de grond gezet, ze zijn erg sterk, groeien hard, het is nu heerlijk weer (gewoon warm! echt zalig in T-shirtje buiten) en amper wind... dit durf ik wel aan :)

De andere aardbeien die ik direct in de grond heb gezet een week geleden (of waren het er al 2..? ) doen het 90% ook prima of er komen alweer nieuwe blaadjes aan, komt vast wel goed :j

Nu bezig met het maken van klimrekken voor de boontjes, wil morgen de Sugar Snaps bij een klimrek gaan planten want die beginnen al goed voor te kiemen :)

En dan stop ik meteen wat maart-planters in de grond zoals radijs enzo.

Gisteren nog voor anderhalve euro een druif meegenomen bij de Gamma, kijken of die wat wil gaan doen :)

Paan: zulke bakken van geïmpregneerd hout zag ik niet zitten eerlijk gezegd, die stoffen van het impregneren wil ik niet in mijn groentes hebben :o

Zie voor veel info ook www.makkelijkemoestuin.nl , heel erg leuk en de MM-mix is echt ideaal!
Zaden daarvoor vind je bij de net geopende webshop van Helene: http://www.moestuin-zaden.nl/a-28626688 ... onder-rek/

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 14:23

*\o/* Mijn hubs en mijn blaag zijn de tuintegels aan het schoonspuiten nu, staks gaat mijn zwarte bes de grond in denk ik (die staat nu even buiten in het zonnetje, zo even kijken wat de vorst doet) en dan kan ik nog gaan snoeien als het wat meezit. Nu heeft dat geen nut tenzij ik zin heb in een waterballet dus neuhlamaar.

Framboosje mag er dan ook in, even her en der kijken waar ik alles wil hebben en dan heb ik in elk geval een beginnetje gemaakt. Voel ik me toch nog een beeeeetje nuttig na alle verhalen hierboven!!!

Pmarena, _CS_, Failonrule en Antheman heerlijk om jullie verhalen te lezen (ben stiekem, naja eigenlijk niet eens stiekem maar gewoon voorutechie echt wel jaloers op jullie tuinen ) en echt keigave bak Kebie!! Poes ziet hem ook wel zitten geloof ik hahahaah!!

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 15:36

Bedankt voor de tips. Grappig dat ik jou ook tegenkom in dit topic.
En inderdaad; geimpregneerd hout. Daar had ik nog niet over na gedacht.