Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:40

Raponsje zei dan weer dat je je om fruitsuikers absoluut niet druk hoeft te maken, dat er niets ongezonds aan is en dat je fruit en groente zo wat onbeperkt mag eten.

Ik kan me wel voorstellen dat Montignac er iets anders van vindt, maar hij hanteert heel andere principes toch, met 'verboden' koolhydraat-combinaties enzo? Althans, dat meen ik me te herinneren van de Montignacperiode van mijn moeder :+

Grapjasjes12

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:42

Ik vind Montignac dus persoonlijk echt onzin, overigens :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:43

Ja, het idee is dat vetten alleen worden opgeslagen als je ze combineert met koolhydraten met een hoge GI, vanwege het hoge gehalte insuline dat dan in je bloed zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:44

phormicola schreef:

Ik ken mensen die er enorm mee afgevallen zijn. Pas het zelf enigszins toe, maar niet echt streng. Probeer iig niet teveel dingen met een hoge GI te eten. Bevalt prima. Heb veel energie (en maat 34/36 :) )

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:47

Iedereen moet natuurlijk doen waar hij/zij zich het beste bij voelt, maar persoonlijk eet ik toch liever volgens een 'normaal gezond eetpatroon'. Mijn moeder viel op korte tijd 18 kg af met Montignac en kwam het daarna gewoon weer bij, want net als met zo veel diëten lukte die omschakeling (fase 2? Fase 3?) niet en herviel ze in haar slechte gewoontes. Schadelijk enzo is het vast niet, en ik vind het geweldig voor de mensen die er zich zo goed bij voelen, maar het is niets voor mij. Ik zou al mijn ananassen en aardappels en pasta's veel te veel missen :+:

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:53

Anoniem schreef:
phormicola schreef:

Ik ken mensen die er enorm mee afgevallen zijn. Pas het zelf enigszins toe, maar niet echt streng. Probeer iig niet teveel dingen met een hoge GI te eten. Bevalt prima. Heb veel energie (en maat 34/36 :) )

je valt van zoveel dingen af ;) ik heb twee jaar terug in 2 maanden tijd een dikke 25 kg kwijt gespeeld...maar dat is ook echt niet op een gezonde manier gegaan
de 10 kg die daarna zijn gevolg zijn zijn wel gezonder gegaan.
bedoel er verder echt niks banketstaaf mee, maar dat je er meeafa kunt vallen , wil niet zeggen dat het gezond is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:54

Bhriseis schreef:
Iedereen moet natuurlijk doen waar hij/zij zich het beste bij voelt, maar persoonlijk eet ik toch liever volgens een 'normaal gezond eetpatroon'. Mijn moeder viel op korte tijd 18 kg af met Montignac en kwam het daarna gewoon weer bij, want net als met zo veel diëten lukte die omschakeling (fase 2? Fase 3?) niet en herviel ze in haar slechte gewoontes. Schadelijk enzo is het vast niet, en ik vind het geweldig voor de mensen die er zich zo goed bij voelen, maar het is niets voor mij. Ik zou al mijn ananassen en aardappels en pasta's veel te veel missen :+:

Yep, voor iedereen werkt het weer anders, is ook grotendeels mentaal denk ik. Gaat erom dat je een manier van eten vindt die gezond/evenwichtig is en een leven lang vol te houden. Ik eet ook regelmatig aardappels en mango's hoor - maar word vaak afgestraft door een extreem opgeblazen buik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:56

Sonja_vR schreef:
Anoniem schreef:

je valt van zoveel dingen af ;) ik heb twee jaar terug in 2 maanden tijd een dikke 25 kg kwijt gespeeld...maar dat is ook echt niet op een gezonde manier gegaan
de 10 kg die daarna zijn gevolg zijn zijn wel gezonder gegaan.
bedoel er verder echt niks banketstaaf mee, maar dat je er meeafa kunt vallen , wil niet zeggen dat het gezond is ;)

Klopt, maar het bijzondere bij Montignac is wel dat je normale hoeveelheden eet. Het is dus niet zoals Sonja Bakker en Cambridge een crashdieet. Enige wat je doet is vetten en kh scheiden, en geen dingen met een hoge GI meer eten (wat op zich al de reden kan zijn dat mensen erdoor afvallen).

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:04

Door dingen te scheiden zul je automatisch minder eten, dat lijkt niet zo, maar als ik aardappelen en jus niet samen mag eten, dan zal ik bijvoorbeeld kiezen voor de aardappelen, de jus kan verder nergens meer overheen, dus die eet ik die dag niet. Enzovoorts.

Vetten en koolhydraten kunnen gewoon samen worden gegeten. Ik heb anderhalf jaar lang koolhydraatarm gegeten. Ik ben daar idd redelijk mee afgevallen, maar ik was nog best wel vet hoor. Niet zwaar, maar zeker wel vet.

Ik eet momenteel veganistisch, dus bijna alleen maar koolhydraten en een gezonde dosis vet, die ik gerust met elkaar combineer. Ik sport daarbij (heb alleen nu ff een break :+ ) en ik ben nog nooit zo slank geweest. Als ik nu vlees eet blaast mijn buik ook op. Maakt dat dat eiwitten niet goed zijn voor een mens? Tuurlijk niet, maar mijn lichaam wil het niet meer. Misschien wel door die lange tijd van koolhydraatarm eten, who know? :+

Ik denk dat er wel honderden wegen zijn die allemaal naar Rome leiden. Het één zal bij m'n buurvrouw passen, het andere bij ouw beste vriendin. En dan is er vaak ook nog de kans dat er 50 andere wegen zijn die voor je zullen werken, maar die je nooit gaat proberen :)

Edit: Trouwens, hoe bepalen jullie wat gezond is? is het gezond als je er niet dik van wordt? Is het gezond als je je er heel erg goed bij voelt, ookal zou het wat pondjes aan kunnen zetten, dan wel in spier, dan wel in vet of zelfs vocht? Of letten jullie op hele andere dingen? Zijn vitamines en mineralen belangrijker?
Ik vind persoonlijk een insulinepiek bijvoorbeeld echt niet meer boeiend en maak er grof misbruik van. Anderen letten hier wel op. Ik ben benieuwd :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:07

Eens. Het gaat erom een manier van eten/bewegen/leven te vinden die goed bij je past. Ik eet tegenwoordig ook vooral koolhydraten met daarbij gezonde vetten (noten, zaden, avocado's) - werkt voor mij het best.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:21

ik let vooral op wat er in zit, dus zo min mogelijk bewerkt, geen toegevoegde onzin en leeggehaalde voedingsmiddelen waarbij bijvoorbeeld de vezels later weer worden toegevoegd etc.
gewoon echt eten zeg maar ;)
voldoende vit/min
koolhydraten let ik wel op omdat ik er gewoon erg gevoelig voor ben , diabetes in de familie, dus alles volkoren wat betreft brood , pasta, rijst etc. en afgemeten wat betreft porties.
vlees beperk ik , kan er gewoon niet zo goed tegen varkensvlees is helemaal een crime.
zwaarder worden , als het spier is, best, als het vet is...big no go. er moet juist nog wat vanaf, niet er bij ...
vocht vasthouden zie ik ook als negatief, maar dan als het echt erg is zeg maar.
ik ben niet bang voor vetten etc, maar ben wel kieskeurig in de soort vetten

maar uiteindelijk is hoe ik me voel de graadmeter.
als ik goed gezond eet , voel ik me goed... energiek, lekker in mijn vel etc... als ik minder gezond eet merk ik dat heel snel aan mijn energie en al snel volgt dan minder happy voelen etc.
ook mijn buik geeft het heel snel aan, opblazen, pijn, gasvorming, maar ook spastische darm etc.
huid laat het ook snel zien trouwens.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:32

Bij mij hetzelfde :j
Ik eet geen vlees of vis uit overtuiging, en geen eieren omdat ik ze niet meer lust sinds ik ze tijdens de shred elke dag at :o
Verder eet ik een karrevracht aan fruit en yoghurt/kwark omdat ik er veel energie van krijg en mij er heel goed bij voel. Ik zit lekker vol zonder me opgeblazen te voelen en krijg geen energiedip meer.
Ik eet graag veel brood 's middags omdat ik dan minder aan de tussendoortjes moet wegens geen honger en voldoende kcal, maar van brood word ik enorm moe tegenwoordig, en het ligt me maar op de maag.
Rauwkost zou ik meer willen eten maar dan krijg ik soms nog wat pijn (maagproblemen).

Ik eet niets uit pakjes, zodat ik niet te veel troep binnenkrijg.

Af en toe een lekker toetje / ongezonde dag qua vetten en suikers moet kunnen, het moet allemaal een beetje leuk blijven :) En in plaats van me aan een streng dieet te houden, probeer ik te luisteren naar mijn lichaam en eet ik waar ik me goed bij voel, vetjes train ik er dan wel af met wat extra sporten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:54

phormicola schreef:
Een hoge insulinepiek is wel handig als je fruit hebt gegeten hoor :+

Wij hebben dit laatst op school getest en we kwamen er achter dat het allemaal wel meeviel. Waarschijnlijk houden de vezels het bloedsuiker wat stabieler.
Mijn bloedsuiker voor 1 banaan, 1 sinaasappel en 1 kiwi was 4.7 en ongeveer een uur daarna 6. Een normale niet nuchtere waarde ligt tussen de 4 en 7, helemaal prima dus. Mijn klasgenoten hadden vergelijkbare resultaten.

Wat voor les geef je Phor?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:58

Phormicola, ik heb in m'n hoofd gewoon een rijtje voedingsmiddelen die ik onbeperkt, iets beperkter, beperkt, heel af en toe en nooit mag eten.

Onder onbeperkt valt: fruit, groenten, zaden, noten. (Fruit altijd in combi met wat noten tegen de dip.) Water en thee.
Onder iets beperkter (dus: niet helemaal klem mee eten maar ik mag gewoon tot ik vol zit) valt: speltproducten (speltpasta, speltbrood, crackers etc.) andere volkoren graanproducten maar geen tarwe, volkoren rijst, olijfolie, kokosolie, roomboter, ei, vis en zure melkproducten zoals Hüttenkäse en magere kwark.
Onder beperkt valt: biologische (heel belangrijk!!) vleesproducten, max 2x per week. Honing, appelstroop en notenspreads (pindakaas en amandelspread etc).
Onder heel af en toe valt: bier, koffie, en al het andere wat ik erg lekker vind maar weet dat het niet gezond is voor me.
Nooit: Suiker, gemodificeerde lightproducten en frisdrank.

Hoe ik dat bepaald heb? Gezond verstand en kijken waar m'n lichaam het goed op doet. M'n maag doet het gewoon erg goed op zure zuivelproducten. Als ik die volledig weglaat gaat m'n maag sputteren en borrelen. Terwijl ze natuurlijk eigenlijk niet heel erg gezond zijn.

Ik hoef overigens niet af te vallen. Daar let ik ook niet op. Kijk niet (meer) naar kcal en vetpercentages. Ik ben 1,75 en weeg 63kg. Broekmaat 28/29 lengtemaat 34, bovenmaat altijd 38 (brede schouders). Ik vind het gewoon goed zo. Ik weeg al jaren hetzelfde en mijn lijf is hier blijkbaar blij mee. Ik val weleens wat af, maar dat zit er dan zo weer aan. Blijkbaar wil m'n lijf ook niet dunner zijn.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:13

Ik vermijd pakjes en zakjes ook zoveel mogelijk, net als koeken, mueslirepen en dat soort dingen. Kant en klaar maaltijden eet ik ook niet.
Pasta, rijst en aardappelen eet ik weinig en ik eet ook niet dagelijks brood.
Wel veel groente, rauwkost en fruit. Ik eet ook vlees en zuivel, maar niet in grote hoeveelheden en een dag zonder vlees komt ook regelmatig voor.
Maar ik eet heus wel eens een gebakje of wat chips, ik ontzeg me echt niet alles.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:39

Ik ontzeg mezelf ook niet alles. Vanmiddag heerlijk genoten van een patatje. Zonder mayo. :D Vanavond eet ik weer een salade dus dat vind ik dan ook echt geen punt.

Het enige wat ik mezelf echt ontzeg is geraffineerd suiker en zoetstof want daar kan ik gewoon echt niet tegen. Van suiker gaat m'n hele buik in de war. Opgeblazen (als in: lijk wel 5mnd zwanger), zure oprispingen, kramp, diarree of verstopping, etc etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:41

Verschrikkelijk is dat he, zo'n opgeblazen buik. Zo pijnlijk!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:43

Dat zijn wel heftige reacties Nelleke!
En heel vervelend, want op menig feestje ontkom je moeilijk aan pakweg een punt taart. Als je je er dan zo slecht van voelt, bah, dan zou ik het ook niet eten.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:54

Oh ik lust ook geen taart. :') Een klein klein beetje suiker kan wel. Een dropje bijvoorbeeld, daar ga ik niet gelijk van over de 'zeik'. Maar een roze koek of iets dergelijks... hahaha, dan kan je me echt wegvegen. En 5 dropjes ook.

Maar een chipje (zeker van die homemade chips van de Marqt) of zoutje of iets dergelijks vind ik dan wel weer erg lekker.

Maar inderdaad, op feestjes is er voor mij weinig te eten (bittergarnituur, eet ik niet, is nooit biologisch of zoetigheid, eet ik ook niet).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:59

Weten jullie een lekker alternatief voor op crackers? Ik eet ze nu steeds met pindakaas, maar dat kan natuurlijk beter. Hummus is een goede (even een goed recept zoeken om het zelf te maken); misschien hebben jullie nog andere ideeën?

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:07

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 20:47

Gast7391: avocado met tomaat en peper! :D En variaties daarop.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:49

Op een cracker doe ik kipfilet, (geiten)kaas of rookvlees.
Maar ik eet niet zo vak een cracker of knäckebrödje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:50

VogeltjeM schreef:
Gast7391: avocado met tomaat en peper! :D En variaties daarop.

Ik eet soms wel 15 crackers per dag, dus dat worden een beetje veel avocado's :+ Maar het is idd lekker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:50

KarinvdM schreef:
Op een cracker doe ik kipfilet, (geiten)kaas of rookvlees.
Maar ik eet niet zo vak een cracker of knäckebrödje.

Geitenkaas is een goeie. Ik eet geen vlees..