Vegetariërs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 23:11

Ik ben geen vegetarier, maar ik heb vandaag slasoep voor de 1e keer gemaakt.
Leek me helemaal niks, maar ik kom om in de sla met mijn eigen tuintje (ben startende tuinder :D en had wat veel gezaaid).

Met prei, sla, knoflook en radijsjes uit eigen tuin en aardappelen en kruiden uit de winkel heb ik een slasoep gemaakt.
Door de aardappel was het geheel wat gevulder (aan het eind alles gepureerd) en wonder boven wonder :+ smaakte het ook nog eens lekker.

Volgende keer probeer ik eens gestoofde sla.

Magrathea

Re: Vegetariërs!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 23:12

Klinkt lekker! Eet je dat warm of koud?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 23:13

Klinkt lekker Isabonny!
Ik heb vanavond witlof met kaas op (ik eet kaas) ook echt heerlijk.
Heb trouwens weinig moeite met kaas eten omdat ik ook melk drink. Die slachtkalfjes worden gebruikt voor de kaas dus zou erg hypocriet zijn om de kaas te laten staan en melk niet. In mijn visie nu dan, die is over de vegetarische jaren heen zat veranderd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 23:16

Douce schreef:
Klinkt lekker Isabonny!
Ik heb vanavond witlof met kaas op (ik eet kaas) ook echt heerlijk.
Heb trouwens weinig moeite met kaas eten omdat ik ook melk drink. Die slachtkalfjes worden gebruikt voor de kaas dus zou erg hypocriet zijn om de kaas te laten staan en melk niet. In mijn visie nu dan, die is over de vegetarische jaren heen zat veranderd.

Ik vermoed dat in de loop der jaren als mensen minder vlees gaan eten (wat ongetwijfeld gaat gebeuren) er vanzelf minder kaas met 'gewoon' stremsel op de markt komt, omdat plantaardig dan goedkoper is. Is een kwestie van tijd.
Verder hang ik niet meer zo naar biologische melk, maar let tegenwoordig wel op m'n melkproducten of er weidemelk in zit... En drink sojamelk waar dat kan :)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 23:45

Ja ik drink ook bizar weinig melk en eet weinig kaas, maar eet genoeg dingen waar melk in zit. Denk aan brood, koek chocola, pasta etc. Sojamelk drink ik vooral voor de b12.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 23:47

Pasta als in chocopasta? :') haha
Nja ook bij dat vermoed ik dat op termijn het wel vervangen zal worden door plantaardige alternatieven..!

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 23:54

Ik geloof ook dat alles steeds bewuster wordt ja. Chocopasta ja, sorry!

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 00:04

Er is ook pure chocopaste? :)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 00:23

Klopt. Ik doe alleen 3 maanden met zo'n pot dus duurt nog wel even.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 07:17

niet dierlijk stremsel is over het algemeen microbieel, niet plantaardig, behalve bij dingen als panir, daar word citroenzuur voor gebruikt... zonder vlees kan ik trouwens prima leven... zonder kaas is een heel ander verhaal :=

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 07:29

Isabonny schreef:
Leek me helemaal niks, maar ik kom om in de sla met mijn eigen tuintje (ben startende tuinder :D en had wat veel gezaaid).

Met prei, sla, knoflook en radijsjes uit eigen tuin en aardappelen en kruiden uit de winkel heb ik een slasoep gemaakt.
Door de aardappel was het geheel wat gevulder (aan het eind alles gepureerd) en wonder boven wonder :+ smaakte het ook nog eens lekker.

Slasoep klinkt erg bijzonder, gestoofde sla trouwens ook! :D Maar goed te horen dat het lekker was!
Is dat veel werk, zo'n tuintje onderhouden?

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 09:42

Sonja_vR schreef:
niet dierlijk stremsel is over het algemeen microbieel, niet plantaardig, behalve bij dingen als panir, daar word citroenzuur voor gebruikt... zonder vlees kan ik trouwens prima leven... zonder kaas is een heel ander verhaal :=

Hier ook... Kaas :9 :9 :9

Melk drink ik niet echt meer, koop wel biologische, ook biologische yoghurt (zoveel in prijs tot gewone melk/yoghurt scheelt dat eigk ook niet).
Sojamelk vergeet ik steeds :') loop dat pad nooit door _O-

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 09:45

Zo, net weer een bakje kipprut aan de katten gegeven :r
Ze vinden het heerlijk, daar niet van, maar lekker is anders (voor mij _O- )

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:22

Renske_M schreef:
Isabonny schreef:

Slasoep klinkt erg bijzonder, gestoofde sla trouwens ook! :D Maar goed te horen dat het lekker was!
Is dat veel werk, zo'n tuintje onderhouden?

Ik heb een hangende groentetuin: alles in hanging baskets en een deel in potten op de grond.

Alleen als het warm, droog weer is heb ik wat meer werk eraan, want dan moet ik elke avond al die potten water geven en daar ben ik dan een half uurtje mee bezig. Maar dat is ook wel even lekker: even spelen met water na een warme dag :+ .
Voor de rest valt het wel mee. Ik hoef niet te schoffelen, geen onkruid te wieden, alles is op ooghoogte of in ieder geval zo hoog dat ik me niet of bijna niet hoef te bukken...dus geen pijnlijke, vermoeide rug.
Als je van die kleine stekjes koopt bij een Boerenbond/Aveve (zoals de Broccoli en eikebladsla; die gingen per 6 kleine plantjes), dan hoef je ze maar in een pot te stoppen en te wachten to ze opgroeien.
Daar hoef je alleen maar water aan te geven.

Ik heb alles in gewone potgrond gezet, waar ik wat koemest aan heb toegevoegd.

De tomatenplant krijgt 1 keer per week een scheutje vloeibare compost aan het water toegevoegd en that's it.
Als je zelf slazaadjes in kleine bakjes zaait, dan moet je ze daarna uitpoten. Dat kost natuurlijk wel weer wat tijd. Ik zit dan ook te denken om ze in het vervolg meteen in een basket te zaaien (1 zaadje per pot is voldoende!).
24 zaadjes in zo'n kweekbak in 1 keer was zowieso niet zo'n goed idee }:0 .

Magrathea schreef:
Klinkt lekker! Eet je dat warm of koud?

Ik heb het warm gegeten.
Het is eigenlijk net een dikkere groentesoep.
Ik had het nu met de staafmixer gepureerd, maar ik denk dat ik hem de volgende keer door de Passevite (of hoe heet zo'n ding) gooi. Nu zaten er toch draadjes in, ik denk de nerven van de slablaadjes.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:26

ik heb een kookboekje van vegatopia waar ook een sla recept uit de oven in staat , erg lekker ook.
mar_ ik ben echt kaas verslaafd, vrijwel altijd bammetjes kaas als ik brood eet, hollander?lol

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:33

Sonja_vR schreef:
ik heb een kookboekje van vegatopia waar ook een sla recept uit de oven in staat , erg lekker ook.
mar_ ik ben echt kaas verslaafd, vrijwel altijd bammetjes kaas als ik brood eet, hollander?lol

Stuur dat recept maar door..ik heb nog de nodige kroppen weg te eten :D :Y) .

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:35

Wat eten jullie? :)

Wij eten een bladerdeegtaart met gegrilde groenten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 16:39

Moet vroeg eten, dus ben nu al bezig := BBQ-krieltjes (altijd lekker), griekse rondo van de Ap en ik denk een salade.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:39

Hier simpel, aardappels met sperziebonen en ik denk mini gehaktballetjes.

Ik had bij de natuurwinkel chocolate chip coockies gekocht maar kan helaas nou niet zeggen dat ik ze echt lekker vind. :+
Had ook appelchips met kaneel, maar dat hoef ik ook niet nog een keer. :=

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 16:44

Ja dat moet echt je ding zijn idd :=

Nou poezels zijn echt weg van die kipsmurrie. Had net een schepje gegeven aan poes, toen ze klaar was kwam ze hard op me afgerend om kopjes te geven. Schattig <3

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:32

Magrathea schreef:
Ja dat moet echt je ding zijn idd :=

Nou poezels zijn echt weg van die kipsmurrie. Had net een schepje gegeven aan poes, toen ze klaar was kwam ze hard op me afgerend om kopjes te geven. Schattig <3

Aah <3

Ik weet nog niet wat ik ga eten. Ga zo eerst naar paard, even longeren en dan kijken wat de pot schaft :P Ik hoop dat mijn vriend wat maakt, maar ik ben bang dat het toch zelf koken wordt :')

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:10

Wij eten spinazie a la creme met eieren. Suzanne, we hebben hier thuis een heerlijk recept met spinazie kaas etc voor over de pasta. Misschien voor een volgende keer?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:52

Ik heb de spicy bean burger van Vivera op. Hij is... spicy :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 18:57

Oe lekker, eet ik die donderdag :D of vrijdag, dan heb ik weinig tijd

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:50

Waar ik nu echt zot van wordt is hoe mijn grootouders altijd maar opnieuw en opnieuw hun "mening" over mijn vegetarisch zijn oprakelen. Kritiek geven kunnen ze genoeg. Als ik dan zeg dat ik er niet tegen kan dat mensen herhaaldelijk het blijven bovenhalen, zeggen ze dat ik met kritiek moet kunnen omgaan. Dat mensen in het begin er kritiek op hebben, oké maar na een jaar mag je het volgens mij toch wel laten rusten niet! En dan worden de verhalen weer bovengehaald van het is maar een dier, en moesten wij vroeger geen vlees gegeten hebben, die worden gekweekt om opgegeten te worden,... En dan van de groenten dat je niet weet vanwaar ze komen, dat ze misschien met een vliegtuig overgebracht worden wat weeral veel uitstoot is enzovoort.

Voor mijn part zit er iemand voor mijn neus een vettige hamburger met nog is spek erbij te eten, maakt me niets uit maar mensen moeten stoppen met onzinnige opmerkingen te maken over het feit dat iemand vegetarisch is omdat ze het zelf niet willen begrijpen. En dan zeggen ze dat er veel vegetariërs zijn die commentaar hebben op mensen die vlees eten. Ik denk dat meer als de helft er wel tegen kan dat zijn omgeving en vrienden vlees eten niet?