Taarten Decoreren XIII

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mayo

Re: Taarten Decoreren XIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:42

Damn, zie ik er toch net een van € 7,50 p.p. :wow:

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:52

Waarom zou je onder de bakkersprijs moeten blijven? De bakker levert een standaard taart, jij levert een op maat gemaakte taart. Dan mag je best boven de bakkersprijs zitten! Maar goed, dat is mijn mening :o

Veel mensen rekenen die proeverij niet omdat de klanten dat als een mooie service zien. Het helpt mensen over de streep om voor jou te kiezen. Maar die zullen dat echt wel in de eindprijs meerekenen hoor ;) Dus je moet even kijken hoe je over wilt komen en anders eventueel die kosten voor de proeverij gewoon bij de eindprijs optellen. Denken zij dat ze hem gratis krijgen, maar krijg je er toch je geld voor ;).

Ik ben deze week in een verveelde bui ook bezig geweest om te kijken of ik een spreadsheet kon maken voor een kostprijsberekening. Inclusief nagenoeg onmeetbare kosten zoals kleurstoffen. En wat doe je met cutters e.d.? (boekhoudster in hart en nieren, het moet exact en volgens het boekje :o ) Ik ben er nog niet uit hoe ik het voor elkaar moet krijgen. Als ik eruit ben laat ik het jullie wel weten ;)

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:00

Hmm daar heb je een punt betreft de proeverij. Zo kan ik die natuurlijk idd meenemen in de berekening. Brandstofvergoeding wil ik ook op die manier meenemen. Dan kan ik ze gewoon een p.p. prijs geven exclusief de standaard, want dat duurt denk ik nog wel even om daar de perfecte voor te vinden om te huren/aanschaffen/zelf maken.

Kleurstoffen heb ik maar niet gerekend en de spuitzakken, verhoudingsgewijs verdien je dat met elke taart wel terug, die prijzen zijn zo minimaal en ik heb alles standaard liggen.

Ik heb ook gerekend met marsepeinrozen, als ze uiteindelijk echte rozen willen dan komt er een meerprijs bij.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:10

Haha, ja ik ben echt een pietje precies wat dat betreft en wil ook dat soort dingen op een of andere manier in de kostprijs doorberekenen :+

Puur voor de fun trouwens, ik ben bij lange na nog niet zover dat ik in opdracht ga maken, hoewel mijn tante wel liet doorschemeren dat ze misschien voor hun 50(?) jarige bruiloft in mei een taart wilde hebben.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:16

Danique, hoe is het met de hemelse modder, is ie al op? :)
hier ben ik vandaag mee bezig geweest...monnikenwerk ;)
Afbeelding

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:30

Falona schreef:
Waarom zou je onder de bakkersprijs moeten blijven? De bakker levert een standaard taart, jij levert een op maat gemaakte taart. Dan mag je best boven de bakkersprijs zitten! Maar goed, dat is mijn mening :o

Veel mensen rekenen die proeverij niet omdat de klanten dat als een mooie service zien. Het helpt mensen over de streep om voor jou te kiezen. Maar die zullen dat echt wel in de eindprijs meerekenen hoor ;) Dus je moet even kijken hoe je over wilt komen en anders eventueel die kosten voor de proeverij gewoon bij de eindprijs optellen. Denken zij dat ze hem gratis krijgen, maar krijg je er toch je geld voor ;).

Ik ben deze week in een verveelde bui ook bezig geweest om te kijken of ik een spreadsheet kon maken voor een kostprijsberekening. Inclusief nagenoeg onmeetbare kosten zoals kleurstoffen. En wat doe je met cutters e.d.? (boekhoudster in hart en nieren, het moet exact en volgens het boekje :o ) Ik ben er nog niet uit hoe ik het voor elkaar moet krijgen. Als ik eruit ben laat ik het jullie wel weten ;)

Misschien gewoon een standaard meerprijs berekenen voor kleurstof etc...?

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:37

Voor kostprijs bereking reken ik niet de aanschafprijzen van molds, uitstekers, bakvormen etc mee, omdat ik die spullen later weer kan gebruiken. En afschrijving zit er nauwelijks op.

Ik doe voor kleurstoffen een standaardprijs van €0,25 per taart. Dan heb ik het toch verwerkt en bij de ene taart zal je meer gebruiken en de andere minder. (bij stapels/meerdere taarten reken ik dit ook per taart, dus niet per stapel).

Mijn prijzen zijn dus niet hoger als ik iets nieuws moet aanschaffen, dat zie ik als een investering.

Ik zou ook de proeverij verwerken in je totaalprijs. Dan heb je er idd wel geld voor (zit zat werk en tijd in) en het bruidspaar heeft voor hun idee niet betaald.

Ik reken altijd wel huur voor een standaard (meestal 10 euro, of het moet echt een grote/dure zijn) en evt. borg (bij het niet terugbrengen kan ik dan iig een nieuwe kopen).

Ik heb laatst ook een bruidstaart voor 120 personen afgeleverd. Waren 2 stapels van ieder 4 lagen. Waren ook vierkante, maar wel aflopend qua grootte.

Succes iig Mayo.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:41

Thanks! Ik neem alles mee in de overwegingen :)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:49

Zonnetje81 schreef:
Falona schreef:

Misschien gewoon een standaard meerprijs berekenen voor kleurstof etc...?

Niet precies genoeg kostprijsberekening die ik in mijn hoofd heb ;)
Ik breek er mijn brein nog wel even over :+

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:20

Ik heb laatst ook een poging gedaan tot een excelbestandje maken voor de kostprijs. Maar wil ook alles te precies, dus dat maakt het wel lastig.
Vind het wel een goed idee van die €0,25 per taart :) Maakt de grootte van de taart dan ook nog wat uit?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:28

Moet je nagaan, en dan kan ik gochelen met Excel en zijn cijfertjes mijn vak. Ik kan mijn schoolboeken mbt kostprijsberekening zo dromen (vaste kosten, variabelekosten, opslagpercentages voor indirecte kosten, verlies, afval, uitval, efficiencyverschillen), maar een kostprijsberekening voor een taart krijg ik niet voor elkaar :+

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:19

:D

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:20

Nou ik heb de prijs gemailt, ben benieuwd of ze het oké vinden of achterover vallen :D

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:22

Leuke koekjes! :))

Monique1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:26

Mayo schreef:
Pff blijft toch altijd een klus die prijsberekening.

Ik heb nu alle productkosten uitgerekend +/- dan iig (ook nog erg afhankelijk of ze de Silhouette uitsteker van Steve Benison wat vinden of dat ze echt royal icing willen cq. stencils :=), brandstofkosten zijn berekend. Standaard weet ik echt nog niet.

Dan nog berekenen wat je er zelf aan over wil houden. Het is wederom enorm handig doordeweeks :roll: Ze trouwen op een donderdag, dat betekend ook minstens 2 dagen vrijnemen van kantoor (dag van de bruiloft en de dag ervoor).

Aan het forum van DLT heb je ook niet veel, want daar lopen de p.p. prijzen van € 1,00 tot € 6,00 uiteen en over elke prijs is wel weer een bende forumleden verbaast :+ Ik wil er iig echt wel wat aan overhouden, want ondanks dat ik het leuk vind om te doen blijft het een soort van werk voor mij, want alles wordt aan de kant geschoven voor zo'n opdracht. Daarnaast is het geen vriendendienst, want ik ken ze niet. Ik wil onder de bakkersprijs blijven dat wel. Ik twijfel zo rond de € 2,75 á € 3,- p.p.

DAt is een mooie prijs hoor! Mijn vriendin werkt bij de bakker en voor een gewone simpele taart (bruids wel te verstaan) betaal je 3,75 per persoon!

Monique1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:30

Mooie koekjes voorbij zien komen...

Maar nu we het toch over prijzen hebben wat zou nu echt ongeveer een kostprijs zijn van een simpele taart voor bijvoorbeeld 20 personen? Dat vraag ik mij steeds af.... Kijk de uistekers enzovoort niet mee gerekend natuurlijk, want die koop je zelf! Gewoon aan ingredieenten?!

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:34

Monique1985 schreef:
DAt is een mooie prijs hoor! Mijn vriendin werkt bij de bakker en voor een gewone simpele taart (bruids wel te verstaan) betaal je 3,75 per persoon!

Ik heb de prijs heel ietsje opgehoogd, ik was nog wat dingen vergeten mee te rekenen en ik heb nu de proeverij inclusief gerekend ook bij afname van de bruidstaart. Nog wel even overleg gehad met een bokker die ook bruidstaarten verzorgt en nog wat research gedaan en dan nog zit ik erg netjes volgens mij :)

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:35

Monique1985 schreef:
Mooie koekjes voorbij zien komen...

Maar nu we het toch over prijzen hebben wat zou nu echt ongeveer een kostprijs zijn van een simpele taart voor bijvoorbeeld 20 personen? Dat vraag ik mij steeds af.... Kijk de uistekers enzovoort niet mee gerekend natuurlijk, want die koop je zelf! Gewoon aan ingredieenten?!

Dat is makkelijk rekenen, de kosten voor bijvoorbeeld een kilo biscuitmix (ik reken de prijs per 5kg, omdat ik groter inkoop), dan berekenen wat je daarvan nodig hebt. Hetzelfde met de eieren en de marsepein etc.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:36

Wow, mijn prijsopgave is zojuist geaccepteerd :wow:

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:41

Gaaf Mayo!!
Ik moet er ook nog 1 gaan maken. Help. :=

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:42

Zojuist de foto's van de Valentijns cupcakes ontvangen welke ik had gemaakt voor een Bokker:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Monique1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:42

Wauw wat goed! Gefeliciteerd!

Monique1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:43

Die cc zijn ook leuk!

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:43

:= Nu nog waarmaken :') Eerst maar eens focussen op de proeverijdatum :)

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:46

astriidj schreef:
Ik heb laatst ook een poging gedaan tot een excelbestandje maken voor de kostprijs. Maar wil ook alles te precies, dus dat maakt het wel lastig.
Vind het wel een goed idee van die €0,25 per taart :) Maakt de grootte van de taart dan ook nog wat uit?

Ik houd geen rekening met de grootte vd taart. Het heft elkaar wel op.
Ik zou niet weten hoe je de hoeveelheid kleurstof per taart anders zou moeten berekenen.