Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 20:16

Ik vind de kipstuckjes echt smerig
De shoarma iets minder maar ook geen fan idd
De mc2 burger gaat wel (wel heavy on the zwarte peper)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 20:26

Die kipstukjes vind ik juist wel lekker, mits met een goede marinade.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 20:41

De shoarma vind ik heel goed, vooral omdat je die natuurlijk met saus etc. eet. Moet je nagaan, je proeft het 'vlees' bijna niet, maakt niet uit of je er echt vlees tussen gooit of vega spul :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 20:45

Heeft iemand die unox ballen van de vegetarische slager al geprobeerd? Ik las op facebook alleen maar slechte reacties, ze zouden echt heel vies zijn, de saus iig, dus ik durf ze niet te halen :+

De kipstuckjes vind ik heerlijk, de gehacktbal ook, en de speckjes vond ik de eerste keer niet heel lekker maar tussen de gebakken aardappeltjes waren ze héérlijk :9
Maar ik koop niet snel iets van de vegetarische slager, ik vind ze echt te duur.. voor dat geld maak ik zelfgemaakte vleesvervangers voor een hele week :=

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:12

Jaaa kipstuckjes, die eet ik gewoon rauw soms := Haha ik moet echt nooit terug gaan naar vlees eten, als ik honger heb eet ik alles rauw lol

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:23

Ik vind de kipstukjes van Vivera echt <3 <3 Het liefst gooi ik dat overal door, wordt een duur grapje dan :')

Een paar weken geleden perongeluk een stukje kip gegeten (zat nog ergens doorheen, had mama de opdracht gegeven om de kip er tussen uit te vissen, zodat ik de saus op kon eten) en man man man, wat een droge, gore zooi. Hoe kon ik dat ooit zo lekker vinden :?

Ik heb jullie hulp ook een beetje nodig. Wij hebben met de vriendengroep een keer per kwartaal een diner, dan kookt er een (of met zn 2e) en komen de andere gezellig eten. Het is best 'fancy', 3 of 4 gangen, maar niet te moeilijk. Nu wilde ik veganistisch koken, zonder het tegen ze te zeggen, en dan op het laatst zo van ha, jullie aten vegan, lekker he!

Nu wilde ik een linzensoep met broodjes/wat te knabbelen en zelfgemaakte hummus vooraf maken.
Voor hoofdgerecht een zomerse curry (met mango of ananas) en een frisse komkommersalade (met sinasappel en munt) erbij. Als nagerecht vegan chocolade lavacakjes met sorbetijs.

Hebben jullie tips, lekkere gerechtjes? Het moet wel een beetje zomers zijn, makkelijk te maken (en veel in een keer), en dus vegan. Ik heb echt super veel zin om mijn vrienden voor de gek te houden!

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:28

Ik heb de 'gehakt'ballen meerdere keren gehad. De saus is inderdaad niet lekker, de balletjes zelf wel. Ik snap niet waarom Unox deze saus verkoopt, letterlijk iedere saus is lekkerder :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 21:30

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:52

Riraito schreef:
De shoarma vind ik heel goed, vooral omdat je die natuurlijk met saus etc. eet. Moet je nagaan, je proeft het 'vlees' bijna niet, maakt niet uit of je er echt vlees tussen gooit of vega spul :')

Mwah... dat proef ik echt wel hoor :j

Maar vega shoarma haal ik liever bij de appie(vivera of welke is dat ook alweer? )
Die vind ik wel erg lekker
Maar ik word ook misselijk van de vega slager kipstuckjes
Ben eigenlijk vergeten te checken wat er allemaal in zat(verpakking al weg)
Meestal heb ik dat van soja
(Tofu etc eet ik ook niet :n )

Edit:90+ procent soja , logisch dus
Maar de burger gaat dan weer wel goed :? Das 70+ procent

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 22:27

Amyyy, misschien wat nepkaasjes?
veggieonapenny.com/vegan-cheese/ (dipsausje)
https://vegetus.nl/knoflook-kruidenroomkaas/ (roomkaasje, liefst dag van tevoren maken, is heel makkelijk)

Verder kun je heel veel lekkere hapjes maken met bladerdeeg (AH huismerk is vegan), zag laatst bijvoorbeeld een ideetje om falafelspul in bladerdeeg te doen en dan af te bakken, wil ik nog steeds eens proberen :) AH verkoopt kant en klare falafel (om zelf te kneden) als je dat makkelijker vindt, anders even receptje op internet vinden.

Verder, niet per se speciaal vegan ofzo, maar heeel langzaam gegaarde aardappels vind ik altijd heerlijk <3 Met de schil in de oven, 3-4u op 120 graden en dan het laatste halfuurtje op 180. Het smelt bijna in je mond :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 23:24

Vanavond een vegan pastaatje gemaakt met rode ui, courgette, tuinbonen, kerstomaatjes , gedroogde tomaat en een portobella
Sausje was niet meer dan een lepel bloem er door en even mee bakken
Scheutje water, amandelmelk , peper en zout en een flinke dot gistvlokken (was vergeten knoflook mee te nemen met boodschappen doen)
Op de tomaatjes na was het ook helemaal bio
En vriendje was voldaan na de maaltijd , geslaagde maaltijd dacht ik zo

Toetje was perencrumble omdat de peren op moesten, met havermout , bruine suiker en wat boter (geen zin om moeilijk te doen met de crumble topping dus dan maar even heel simpel)
Morgen iets met cashewnotensausje want die staan al te wellen :+ )

Edit: ben wel blij met de bio groentetassen waar ik nu weer een adresje voor heb
Maakt het koken weer wat creatiever ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 00:22

Ja dat lijkt mij ook heel leuk :) Volgens mij hebben ze het hier in Delft ook. Niet per se bio maar wel regionaal (zit natuurlijk midden tussen de kassen geklemd hier), dat is ook prettig, minder uitstoot ivm vervoer enzo (want het wordt gebracht op de bakfiets :D )
Je pasta klinkt lekker! En dat je zo een sausje krijgt, klinkt veel makkelijker dan wat ik altijd doe haha.
Wat voor cashewsausje ga je maken?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:11

Heb je aanraders? :+
Ze waren eigenlijk voor gisteravond , maar toen kwam ik er niet uit wat het moest worden dus werd het dat andere sausje

Kan pasta zijn of iets compleet anders

Edit , een maaltijd om een sausje heen verzinnen, logica ;). Maar wil gewoon eens een maaltijd maken waar een cashew sausje door zit, dan heb ik dat ook maar eens gemaakt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:16

Bosh had laatst iets lekkers! https://www.facebook.com/bosh.tv/videos ... S_TIMELINE
Deze is echt heerlijk :)
En het sausje is ook een lekkere spread voor op brood, als je over hebt achteraf
Ik had trouwens geen pijnboompitten, weet niet meer of ik ze weg had gelaten of voor iets had vervangen

Edit: dan heb je wel 2x pasta achter elkaar :+ , ik weet niet of je dat erg vindt. Ik denk nog wel even na :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:44

Voor de meiden hier die zoekend zijn in wat ze willen heb ik een vraag.
Mijn uitnodigingen voor Juni en Juli beginnen binnen te stromen. Een etentje bij een collega haar afscheid, ons jaarlijkse zomerfeest. "Dieetwensen hoor ik graag".
Tja, iig vegetarisch en ook geen grote plak kaas als vleesvervanger. Bij voorkeur gewoon geen dierlijke producten. Maar mijn eis is ook niet volledig 100% veganistisch. Als ze een blok tofu neerleggen pak ik toch echt liever gewoon groente met wat kookroom bij wijze van. Ik wil gewoon keuze hebben :+ hoe omschrijven jullie je leefstijl (dus de mensen die niet 100% vegan eten, bij de anderen is het makkelijker om iig door te geven wat je wil).

Misschien anders omschreven: hoe gaan jullie er buiten de deur mee om dat dierlijke producten de norm zijn in onze maatschappij? Een dag strikt vegan om het de kok niet te moeilijk te maken? Of nog anders?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:59

Ik heb een tijdlang wel nog dierlijke producten buiten de deur gegeten, maar ook met zo'n ondertoon van "Als het teveel moeite is kan ik wel nog melk/ei eten hoor!"
Maar eerlijk gezegd gaat het me nu veel makkelijker af. Ik eet geen dierlijke producten, klaar. Niet misschien, niet soms wel, niet als mijn hoofd ernaar staat. Gewoon niet! Dit leidt overigens vaak tot verrassende vondsten van gastheren/vrouwen, en meestal doen ze dan bijvoorbeeld gewoon de hele soep vegan bijvoorbeeld ipv apart iets vegan maken (zeker bij soep is dat zo makkelijk dat 2 pannen echt teveel gedoe is voor de meesten :+ )

Ik denk maar, door deze keus te maken plavei ik de weg voor vegans die wat minder assertief zijn (denk ik), als ik naar mezelf kijk denk ik dat ik het veel eerder aan had gedurfd als ik andere vegans in mijn omgeving had gehad. Die bleken er gewoon te zijn! Maar degene die ik nog regelmatig zie eet sinds ze vegan is gewoon nauwelijks buiten de deur meer en als ze het wel doet eet ze vega en niet vegan. Zo zonde! Nu wil ik niet zeggen dat je je veeleisend moet gaan opstellen zodat anderen daarvan kunnen profiteren :+ Maar ik probeer maar te zeggen dat het echt kan lonen om gewoon eerlijk te zijn in dat je dierlijke producten liever laat staan. Afhankelijk van hoe dik je bent met je collega kun je ook gewoon even contact opnemen en vragen of het allemaal gaat lukken en of ze nog tips nodig heeft. Dat wordt vaak gewaardeerd :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 10:10

Thanks margrathea! Het is niet (alleen :o ) dat ik het niet durf aan te geven hoor. Maar mijn doel is sowieso niet om 100% vegan te gaan worden. Althans, zo sta ik er nu in, kan natuurlijk over een jaar weer anders zijn. Maar voor nu is het een beetje een vegan basis en als ik een keer anders wil dan prima.
Bij mijn collega maak ik me overigens niet zo'n zorgen. Hoorde haar al tegen collega met coeliakie vertellen wat ze van plan was en dat klonk echt top (courgettesoep en bonenburgertjes). Geloof dat zij een beetje dezelfde eetstijl heeft als ik wil.
Maar waar ik van zou balen is als ik op een buffet kom en daar een speciaal vegan bord wordt gemaakt en ik dan hele lekkere pasta zie waar toevallig net wat kaas doorheen zit. Dan wil ik die ook gewoon kunnen proeven bij wijze van. Saraï pannenkoek had daar in haar vlog wat over wat eigenlijk precies is wat ik ook na wil streven http://www.saraipannekoek.com/news/vlog/vlog2-2/ vanaf 9.30 :D

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 10:11

Ik eet wel 100% vegan. Maar zou jij niet kunnen zeggen, vegetariër met lactose intolerantie?

Oh dat valt af als je wel pasta met kaas wilt eten. Tja dan wordt het wel erg lastig. Geen plak kaas op brood o.i.d. maar wel kaas door de pasta. Dan moet je haast een menu gaan doorgeven.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 10:14

Ja en dat wil ik ook niet. Lactoseintolerantie kan eventueel wel natuurlijk, want kaas is lactosevrij ;) heb nu gewoon doorgegeven vegetarisch zonder kaas als vervanger. Kijk gewoon wel hoe het loopt. Meestal is het daar een buffet dus dan kies ik dan wel wat ik er bij wil en wat niet. Gaat me niet specifiek om de kaas overigens, was maar een voorbeeld.

Grappig hoe ik er nu al tegenaan loop dat dierlijk eigenlijk gewoon de standaard is. En ik wil dus plantbased als standaard eten. Denk dat dat het grootste issue is waar ik buiten de deur mee stoei :) plantaardig met, als ik dat zelf wil, een keertje iets dierlijks. In plaats van dierlijk als standaard.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 10:18

Op die manier kun je het ook aangeven he. Dat je zegt, joh in essentie wil ik plantaardig eten met af en toe iets dierlijks. Dus dat ze voldoende groentegerechtjes heeft :) Dat doen wij ook op de bbq van onze vereniging: veel mensen willen wel een vleesje maar ook groentespiesjes enzo, dus sinds vorig jaar bieden we ook half/half aan (naast de klassieke vlees/vega verdeling)

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 10:27

Ik kom ook even binnenvallen, ik lees al een tijdje mee :)

Sinds ruim 2 maanden eet ik vegetarisch en dat bevalt me zeer goed. Wel heb ik af en toe een enorme behoefte aan vlees, maar ik merk dat ik het steeds minder lekker begin te vinden.

Ik ben begonnen met vegetarisch eten omdat ik het niet meer kan rechtvaardigen hoe wij met onze dieren omgaan voordat we ze opeten. Plus het zorgt voor enorm veel milieuvervuiling die helemaal niet nodig is.

Ik ben niet heel streng en ik ben an sich ook niet tegen vlees eten. Maar 100-200 gr per dag aan plofkip gaat me echt te ver.
Nu ben ik vooral bezig met vegetarische producten uitproberen en leren hoe ik lekker kan koken zonder vlees en verder kom dan ei of kaas als vleesvervanger. (Hiervoor kan ik jullie erg goed gebruiken :D ) Van het geld dat ik overhoud omdat ik niet meer elke dag vlees eet (Bijna 50 euro per maand :wow: ), probeer ik dus nieuwe dingen uit, vervang een deel van mijn eten door biologisch/ecologisch verantwoord eten en koop ik heel af en toe biologisch vlees.

Om op de vraag van secricible te reageren: Ik eet naar de buitenwereld toe helemaal vegetarisch. Ik eet veel bij andere mensen en stel dan regelmatig voor dat ik kook of dat ik een vleesvervanger meeneem. Maar op het moment dat iemand heel uitgebreid speciaal voor mij heeft gekookt en er zit vlees door dan maak ik daar geen punt van. Mocht ik het wel fatsoenlijk af kunnen slaan zonder die persoon een naar gevoel te geven dan doe ik dat.
-> Dit kan je denk ik ook toepassen op het veganistisch eten :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 10:30

Magrathea schreef:
Op die manier kun je het ook aangeven he. Dat je zegt, joh in essentie wil ik plantaardig eten met af en toe iets dierlijks. Dus dat ze voldoende groentegerechtjes heeft :) Dat doen wij ook op de bbq van onze vereniging: veel mensen willen wel een vleesje maar ook groentespiesjes enzo, dus sinds vorig jaar bieden we ook half/half aan (naast de klassieke vlees/vega verdeling)

Yes, daar kan ik wat mee. Ik heb het idd zo geformuleerd nu voor ons jaarlijkse zomerfeest. En anders leef ik wel een keer op sla als ze daar geen rekening mee kunnen houden :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 11:23

Ik moet ook eens vaker gaan vragen voor veganistisch eten buitenshuis.
Mijn schoonmoeder had laatst heel lief speciaal voor ons twee vegetarische schotels besteld bij het cateringbedrijf, was dat een schotel bomvol gevulde eieren en de andere vol salade van creme fraiche en mayo en kaas waarin de aardappel en het erwtje nauwelijks te vinden waren .. oja, met een half blaadje sla als garnering -O-

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:30

Daar word je zelf misselijk van als je het nog wel eet 8nnemiek, wat eenzijdig.

Ik sta hier in de omgeving bekend als vagetariër, omdat ik alleen vlees uit directe omgeving eet, 1-4 keer per jaar of zo, heel soms vis, overwegend vegetarisch en samen met m'n vriend (4 dagen per week) veganistisch. maar of dat helpt bij de uitleg... :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:31

Ik wil ook graag meer buitenshuis vegan gaan eten. Ik merk dat ik dat ook wel moeilijk vind!