Havermout ontbijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bhriseis

Re: Havermout ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 08:47

Heb je echte havervlokken? Die moet je langer koken dan Quaker, maar ze bevatten meer voedingsstoffen en ik vind ze ook lekkerder :Y)

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 08:49

Ja volgens mij heb ik echte havermouth vlokken maar ik heb ze echt al 3x zo lang gekookt als op de verpakking stond. En nog had ik stukken dr in dus daarom vroeg ik ook of dat zo hoort. Want miss hoort dat wel zo :p

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 08:52

De vlokken blijven vlokken, maar ze zijn wel zacht en er hoort een gebonden sausje rond te zitten. Als je de havermout even laat staan na het koken moet het echt pap geworden zijn, anders kookte het niet lang genoeg. Ik zet mijn vuur altijd op het heetste, en zodra het flink aan het koken is zet ik het minder. Zo laat ik het nog even opstaan, tot je ziet dat de melk een soort van saus geworden is. Ik moet er dan altijd nog wat water ofzo bijdoen, omdat het anders té papperig wordt.
Wat je ook kan doen is de havermout een uurtje (of een nacht) laten weken, dan is hij de dag erna superzacht :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 08:58

Ik weet niet waar het misgaat, Kady1. Ik herken het niet...

Met wat heb je het gekookt? Met water? Want dan kan ik me wel voorstellen dat je het vies vond. Misschien helpt het om amandel- of vanillesojamelk te gebruiken. En inderdaad een nachtje laten weken kan ook.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:05

Ik had het met magere melk gekookt. Maar ga gewoon eerst eens proberen het te laten weken. (en daarna nog een X koken? Of hoeft dat dan niet?)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:06

Dat hoeft niet, maar persoonlijk vind ik het wel lekkerder. Die erg dikke stijve pap ga je met havervlokken niet krijgen, maar het geheel wordt wel smeuïger door even te laten koken :)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:41

ik denk inderdaad dat het komt omdat je havervlokken hebt gekocht, dat is inderdaad anders dan havermout.
persoonlijk ken ik de bereiding van de vlokken niet.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:02

Vanmorgen heb ik voor de verandering eens peer door mijn havermout gedaan in plaats van appel en ik moet zeggen dat het misschien nog wel beter smaakt zo. Wel gewoon met rozijntjes erdoor, die doe ik er eigenlijk standaard in. Ik ben wel weer van de tomorroats overgestapt op de warme havermout met melk. Vind ik wel zo lekker met dit weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:07

Ik heb quaker havermout , nog even noten halen en dan zet ik het voor het slapen in de yoghurt en in de koelkast. Hopelijk smaakt het :=

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:24

Ik heb vandaag de euroshopper havermout van de appie gekocht ipv Quaker. Eens kijken of het was is.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:36

Ik proef echt geen verschil hoor! :) En scheelt een hoop in prijs (en ruimte :P).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 00:18

Het ruikt naar muesli en smaakt best goed nu al. Morgen ochtend maar proeven!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 08:17

Pantykous schreef:
Ik heb vandaag de euroshopper havermout van de appie gekocht ipv Quaker. Eens kijken of het was is.

heb ik ook altijd, 41 cent geloof ik, smaakt best

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:49

Wow! Had om half10 ontbeten en heb nu pas echt een rammel in de buik , zo raar was het niet met yoghurt morgen eens water proberen , waar halen jullie goedkope nootjes?

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:53

Noten zijn helaas eigenlijk altijd duur. Ik haal ze meestal op de markt, of anders bij natuurwinkels. Jumbo heeft ook een doosje 'Notenmix naturel' oid, dat zijn ook ongebrande en ongezouten noten.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:21

Noten haal ik meestal bij Lidl. Soms hebben ze aanbiedingen, bijvoorbeeld 2 zakken walnoten of gemengde ongezouten noten voor 4 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:28

Oeh dan houdt ik dat in de gaten , doe nu zuinig met mijn noten maar moet wel wat proeven :P

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:35

takkie_muis schreef:
Oeh dan houdt ik dat in de gaten , doe nu zuinig met mijn noten maar moet wel wat proeven :P

Snel rennen naar Lidl, ze zijn nu namelijk in de aanbieding zie ik *\o/* De 'Nuts Royal', een mix van verschillende ongezouten noten. Twee zakken voor €4,-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:36

Kieffer schreef:
takkie_muis schreef:

Snel rennen naar Lidl, ze zijn nu namelijk in de aanbieding zie ik *\o/* De 'Nuts Royal', een mix van verschillende ongezouten noten. Twee zakken voor €4,-

*\o/* Ik ga moeders even lief aankijken _/-\o_

Het is toch koopavond :j

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:37

Ja en als het goed is geldt de aanbieding morgen ook nog :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:47

Lidl kennende is er dan geen voorraad meer .. Moest toch nog een kabel halen!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 20:58

Wat goed dat het je zo bevalt!

Wat je ook altijd kan doen is er wat geschaafde amandelen indoen. Het zorgt voor een lekkere crunch, het geeft een extra smaakje maar doordat de schilfertjes zo dun zijn, heb je minder nodig dus is het goedkoper en het scheelt weer in kcal.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:11

Bij de Aldi hebben ze ook een behoorlijk assortiment aan noten, prijzen daarvan weet ik alleen niet uit m'n hoofd.. Ik stamp m'n noten altijd in kleine stukjes in een vijzel, dan heb je net als bij amandelschaafsel ook minder nodig inderdaad. Ik kwam vanochtend zonnebloempitten tegen, geeft ook een lekkere bite :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 17:33

Brr ik ga nooit weer het met water maken :r , vanavond maar weer yoghurt :')

Goed idee ze even fijnmaken , dat scheelt ook :)

Esme_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:03

Door dit topic ben ik ook al een aantal maand verslaafd aan een havermout ontbijtje. Mijn huidige favoriet is met warme havermout gemaakt met water en met stukjes dadel en gehakselde noten.
Laatst voor de verandering eens met geitenmelk geprobeerd, maar dat was echt heel vies, de "geitensmaak" was heel overheersend, kreeg het echt niet zonder weg terwijl ik best van geitenkaas enz hou.