De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:00

In halfschaduw kan je ook sla kweken, hebben ook geen diepe wortels dus zo'n laag tuingrond is meer dan voldoen. Misschien dat iets van wortelen en bietjes ook wel lukt die hoeven geen rijke grond te hebben.
Dingen als tomaten moeten echt flink zon hebben en aardbeien willen ook wel graag beetje zon om rood te worden. Aardbeien in het konijnenstuk gaan ze wel heel erg waarderen ;) niet dat jezelf dan iets van een aarbei kan eten :D

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:03

Haha dankje!
Onze konijnen zitten gewoon in het huis, maar ons voer, hooi en stro staat daar := Maar denk dat ze dat zeker zouden waarderen _O-

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:14

Tomaatjes doen het wel in de halfschaduw hoor :j (zie mijn foto;s van een paar pag geleden) Alleen de opbrengst is minder ;)

Met weinig ruimte kun je voor snoeptomaatjes kiezen,die kun je in een kleine pot overal neerzetten,zelfs op tafel :D

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:42

Moonfight schreef:
Dankje voor je reactie! Helaas hebben we daar niet echt de ruimte voor. In onze tuin staat een tafel en onze konijnenspullen en nu staat hij al propvol. Dus flinke potten lukt helaas niet :( Er staat ook nog wel een klein houten rek, maar hier past ook niet echt veel in helaas...

edit: oeps, niet gezien dat er al een nieuwe bladzijde was,...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 23:28

Hoe lang duurt het voor een radijsje een knolletje wordt? Dat gaat toch vrij snel?
Ik heb een bakje in de vensterbank staan, zijn nu 3 weken denk ik, staan enkel met een wortelpuntje in de grond en de rest ligt slap over de grond, zien er verder wel levendig uit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 08:53

Mijn binnen-radijsjes zijn nooit wat geworden. Ik had ze gezaaid om te kijken of die oude zaadjes nog wilde kiemen. Dat deden ze prima, maar inderdaad alleen een lange wortel met blaadjes en meer zat er na twee maanden nog steeds niet aan. Ze hebben hier wel wat weinig zon gehad.
De zelfde radijsjes die ik buiten in de kas heb gezaaid groeien veel beter, die groeien niet zo ver omhoog, en ik denk dat er al knolletjes aan groeien nu.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 09:47

Goeiemorgen!
Lang geleden al wel eens wat gepost, toen mijn moestuin laten overwoekeren := en dit jaar weer vol enthousiasme aan de slag om er weer wat van te maken.

In ons achtertuintje komt een makkelijke moestuinbak voor de kinderen en het resterende spul wil ik op eenzelfde soort manier in de moestuin kwijt door paden van antiworteldoek te leggen rond vierkante stukken gespitte grond.
Ik heb vermiculiet gehaald en heb gisteren de eerste grond gemengd. Wat aardbeien (in pot) en de voorgekiemde pompoenen (vensterbank) staan nu in potten met dat spul.

Ik heb ook binnenradijsjes gezaaid, maar daar hoef ik dus niks van te verwachten...
De aardbeien staan buiten, maar hebben jullie die onder folie staan om ze wat voor te trekken? Of heeft dat geen zin?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 09:51

Misschien staan ze dan gewoon te warm binnen?
We zien wel hoe het eindigt.
De tomaatjes staan er ook bijin, die doen het goed.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 09:56

Ik heb mijn aardbeien onder folie inderdaad. Eigenlijk vooral om de vorst wat buiten te houden, maar dat helpt niet heel erg. Maar overdag met wat zon wordt het makkelijk 20 graden onder dat zeil, dus ik laat het nog maar even staan :)

Ik ga vandaag mijn tomatenplantjes overzetten naar grotere potjes, die groeien echt enorm snel. De grootste planten ben ik al aan 't afharden op de vensterbank, en straks op de slaapkamer :)

Mijn watermeloenen willen maar niet uitkomen.. iemand enig idee hoe dat kan? De eerste zaadjes zijn allemaal uitgekomen, de temperatuur was toen rond de 23 graden. Nu rond de 18 graden, zouden ze dat te koud vinden?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:51

Mijn watermeloen zaden doen helemaal niets, terwijl ze op de warmste plek in huis staan, denk dat het nog te koud is voor ze.
Watermeloen heeft minimaal 20 graden nodig om uit te komen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 13:08

Meloen/courgette en pompoen zaai ik helemaal nog niet, daar is het veel te koud voor.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:58

Krijg nou de rambam.
Was vanmiddag even de hort op, mijn kater bij de aardbeienplanten weten te komen.
De planten zijn door hem het hele huis doorgesleept, dus kon alles gaan stofzuigen.
Overigens heeft ie er alleen mee gespeeld, niets van gegeten ofzo.

Nu staat alles op 1 kamer en die deur gaat dicht, erg jammer, want niet alles kan dan in de vensterbank staan, maarja schiet niet op zo.

Antheman, eigenlijk is het dus te vroeg voor meloen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:57

Ik heb die gepland staan om half april voor te zaaien en dan na half mei naar buiten :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:59

Te vroeg dus, maar heb nog zat zaden, dus ga later gewoon een nieuwe poging wagen.

Ik vond een uitgelopen knoflook :=
Zou ik die zo in de grond kunnen drukken?
Jammer om weg te gooien (knoflookliefhebber).

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:18

Gewoon in de grond drukken ;)

Hier de bakken bijna op hun plek...worteldoek gekocht gister bij de action voor onder de bakken :) Ook de moestuin moet onderhouds-arm worden :D al merk ik daar momenteel nog weinig van :+

Dan kunnen eindelijk de bakken gevuld worden en daarna is het hekwerk aan de beurt... ook nog een klus.Moeten 16 meter harmonicagaas loshalen en omzetten :p Kom nog 4 meter te kort,heeft iemand hier in de buurt dat toevallig liggen?Wil graag overnemen...wat ik nu heb is een meter hoog maar hoger of lager is geen bezwaar :o

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:02

hé hé eindelijk bijgelezen haha, lag zo'n 15 blz. achter! Interessante verhalen.

Nou mijn tomaten vind ik, voor het eerst sinds jaren, tegenvallen qua groei. Ze staan op het zuiden met
vaak veel zon, maar de grondtemperatuur is gewoon te koud waardoor ze 's nachts te koud worden...
De tomaten die ik later heb gepland, hebben inmiddels de planten ingehaald die ik twee weken daarvoor
had gepland haha. Dus ik wacht nog op de groeispurt, de kassen zijn gehaald maar met die vorst 's nachts
niet handig om al op te zetten helaas...

Heeft iemand trouwens enig idee hoe je een knoflook kan kweken, ik heb er eentje, maar nog noooit gedaan hahah

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:11

Teentje gewoon de grond indrukken....that's it ;)

Na een jaar komt er een heerlijk knofje uit,eerder oogsten kan ook maar dan heb je een geconcentreerd balletje.Gegarandeerd geen mensen om je heen in de trein }> :D

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:22

Hebben jullie nog ideeën om een tegelpaadje te vervangen? Ik heb maar twee stenen, en ik wil liever niet bijkopen.
Ik ben alleen bang dat als ik gewoon wat aarde aanstamp mijn pad onder water loopt bij veel regen... :(

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:24

Staptegels niets?Anders gras zaaien....

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:26

Ok, mensen blijvennu al uit de buurt door de knoflook haha.
Teentje met de uitlopen naar boven in de grond drukken?

Falionrule, via mp in de buurt wat te verkrijgen?
Onze gehele tuin is tot nu toe gelegd met bijna gratis goede spullen.

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:37

ik heb een klein moestuintje bij een project in onze buurt dat de Middenmoes heet.
Toen ik een tuintje kon kiezen was mij verteld dat achter het schuurtje met gereedschap tegels lagen die ik mocht gebruiken, maar daar lag niks
Ik heb er nu twee die al in de tuin lagen :)

Omdat het tuintje maar 5x4,5 m is lijkt gras mij niet zo handig, wordt dat overigens niet lelijk als je er telkens op staat?

Ach _CS_, lekker rustig, niet? :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:39

Dat is niet zo groot,gras dan minder idee...MP afspeuren...zat gratis tegels af te halen ;)

CS...uiteraard uitloper naar boven ;)

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:43

Dat is idd niet zo groot, ik heb alleen veel te veel verschillende zaden, maar ach, als mijn ouders het betalen :Y)

Zijn die gratis af te halen?Ik ging er van uit dat het geld zou kosten, maar als ik het op kan halen in de buurt zou dat inderdaad erg makkelijk zijn
Ik zal eens kijken, dankje!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:53

Ik woon ook dicht bij mijn school, kom ze maar bij mij afhalen, stoeptegels genoeg hier! :Y) :))

Ik zou inderdaad eens op marktplaats kijken voor wat gratis tegels.. Of anders misschien een of twee planken van de Gamma? Ziet leuk uit en niet zo gek duur.

Weet iemand welke planten je in de winter door kan laten groeien? Ik weet dat je prei de hele winter kan oogsten.. maar dat zal vast niet de enige zijn.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:56

Knoflook bol krijgt toch ook leuke bloem? Ik zeg! In de grond!

Stoute kater met zijn aardbeien plantjes avontuur.