Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 00:19

Wij zijn met 2 ;) Het is een bijgerecht maar had het met gebakken volkoren pandanrijst dus als volwaardige hoofdmaaltijd. Heb nog een beetje over zelfs. :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 09:26

Klinkt goed Nelleke!
Heeft iemand misschien een lekker recept met linzen? Ik heb berglinzen (volgens mij) gekocht, maar ben een echte leek :o

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:43

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 22:23

Hallo,
Wat voor tussendoortjes eten jullie?
Had vorige week een bos worteltjes, maar voor die bos op was kwam het mij de neus al uit.
Vind fruit en vooral bananen wel lekker maar doe ook al een banaan bij het ontbijt (banaan prakken, soja yoghurt, rozijnen, kaneel, All bran plus )
Over die All bran gesproken, die bevat per 100 gr. 25 gr vezels maar ook 17 gr suiker. niet ideaal. Zijn er vezelrijke vervangers? (havermout?)
Bedankt!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 22:33

Havermout is beter.
Tussendoor eet ik vnl fruit en gelukkig is de keuze reuze! :D En ook wel gojibessen of gedroogd fruit of een handje noten, of een smoothie.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 23:52

Ik weet niet of de NLe Lidl het ook verkoopt (denk t wel, is van Crown nog iets, hun huiswerk), maar hier ligt een soort van cereal topper in de schappen, waaronder een versie met gemalen lijnzaad, goji bessen, chia zaden en nog iets. Geen andere ingrediënten en het is eigenlijk best lekker over mijn havermout ipv alleen lijnzaad!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 09:05

Ik neem als tussendoortje allerlei soorten fruit, noten, rijstewafels, speltcrackers, komkommer, paprika, wortels, stukje pure chocola, etc.. :) of ik bak zelf gezonde koekjes!

Nou die mix van de lidl klinkt goed zeg!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 09:44

Ik zal eens kijken als ik weer bij de Lidl kom, Sodera.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 13:25

Heb dit zojuist ook gepost in het groene smoothie topic, maar misschien weet iemand het hier ook wel:

Gister van m'n lieve schoonouders een blender gekregen:
http://www.megapool.nl/media/catalog/pr ... er_1_1.jpg

Heb 4wk geleden van m'n vriendje al een sapcentrifuge gehad:
http://www.kijkshop.nl/data/producten/1 ... 2093-1.png

Kan dus volop aan de groene smoothies.

Nu vind ik de sapcentrifuge echt wel veel werk qua schoonmaken (en vooraf het fruit schoonmaken). Mijn plan is om dit 1x per week te doen, en het sap in een ijsblokjesvorm in te vriezen. Dan kan ik bij elke smoothie een paar verse 'sapblokjes' toevoegen. Blender is ijsblokjesproof. Iemand ervaring met het invriezen van vers sap?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 14:04

wel fijne kadootjes :D

ik ben nog steeds aan het onderzoeken waar ik nu voor aan het sparen ben...een normale sapper, of een slowjuicer...klinkt allemaal leuk die slowjuicer, maar wel errug prijzig, dus zoek nu echt info over de echte feitelijke voordelen etc.
blender heb ik wel, een vrij grote , maar zou wel een iets kleinere willen met extra kannen/glazen ...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:09

Hoe houd ik dingen als meloen trouwens een beetje lang goed? Zoiets eet ik niet in een dag op natuurlijk...
Ik koop nu ook wel eens een mango, die snijd ik en wat over is doe ik in een bakje in de koelkast, maar dat vind ik er de volgende dag al een stuk minder aantrekkelijk uitzien...
Iemand tips om zulke dingen te bewaren?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:15

(Ik ben een stille meelezer, en een fervent fruit-in-bakjes-mens... naar mijn ervaring bederft mango het snelste in bakjes. Ik kan hem niet langer dan 2,5 dagen bewaren, dus probeer ik heb in twee dagen op te peuzelen. Meloen en ananas daarentegen bewaren wel langer als je ze in een doosje doet :) )

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:17

Ik koop het nu vaak voorgesneden bij AH of de C1000, maar dat is natuurlijk best een dure optie. mango vind ik op dag 2 al niet meer zo smakelijk...

Ananas zelf snijden zie ik nog niet zo zitten. :D

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:26

Oh ananas is een makkie hoor! Gewoon het hoofd en de kont er af (althans, zo noem ik de uiteindes), dan zet je de ananas op zijn kont op je plank. Met een groot mes snijdt je dan van boven naar beneden de schil er af. In een 6-tal snijbewegingen is alle schil van je ananas af, dus dan lekker in blokjes doen (eventueel de kern er uit) en klaar :) Het duurt echt geen minuut, maar nuja, ik eet dan ook 3 ananassen per week dus ben geoefend :o

Klopt wat je zegt over die mango, als hij rijp-rijp is eet ik hem ook het liefste in een keertje op

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 00:31

Ananassen zijn inderdaad prima te doen, oefening baart kunst! Ik haal wel altijd de kern er nog uit.
Wat ik altijd jammer vind aan ananassen is dat ze best duur zijn (tenzij in het seizoen op de markt) en dat er zo weinig overblijft als je ze snijdt.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 06:27

ik eet zo een hele mango op hoor :P ananas lukt me net niet, maar die koop ik niet zo vaak, omdat ik het een karwei vindt om zo'n ding te slachten. Daarnaast vind ik het moeilijk te zien aan een ananas of ie rijp is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:17

Hier nog een stille meelezer :)

Ben ook al jaren bezig met gezond en clean eten: geen pakjes en zakjes, zo min mogelijk toegevoegde suikers, koolhydraten met lage GI-waarde, etc. Heb een tijd last gehad van overgevoeligheid voor tarwe en rogge, dus neem ook regelmatig speltbrood en -muesli en zo.

Over meloen/ananas/mango trouwens: denk er wel aan dat dit fruit een heel hoge GI-waarde heeft en dus een hoge insulinepiek veroorzaakt, waardoor (volgens de theorie van Montignac) sneller vet wordt opgeslagen en je snel weer honger krijgt. Zelfde geldt voor bananen, druiven, papaya, etc.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:24

Een ananas is rijp wanneer je de bovenste bladeren er uit kan trekken zonder te veel poespas :) Ze moeten los komen wanneer je er een rukje aan geeft.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 09:40

Interessant dat jullie over het onderwerp 'fruit' beginnen. Heeft iemand een idee welke fruitsoorten een lage GI-index hebben? Ik ben zelf superkoolhydraatgevoelig en ik krijg altijd erge honger van druiven en meloen. Bijvoorbeeld peer en frambozen gaat wel weer redelijk. Maar weet iemand welke fruitsoorten nog meer oké zouden zijn? Zou graag wat meer afwisselen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:42

Oke zijn: appel, peer, alle rode/blauwe vruchten, citrusvruchten, kiwi, vijgen (en ik vergeet er vast nog een heleboel). Je kunt de GI-waarde van producten hier opzoeken > http://www.montignac.nl/

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 09:45

Thanks!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:46

(kiwi zit wel op het randje trouwens met een GI van 50)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 10:49

Een hoge insulinepiek is wel handig als je fruit hebt gegeten hoor :+

Wij hebben dit laatst op school getest en we kwamen er achter dat het allemaal wel meeviel. Waarschijnlijk houden de vezels het bloedsuiker wat stabieler.
Mijn bloedsuiker voor 1 banaan, 1 sinaasappel en 1 kiwi was 4.7 en ongeveer een uur daarna 6. Een normale niet nuchtere waarde ligt tussen de 4 en 7, helemaal prima dus. Mijn klasgenoten hadden vergelijkbare resultaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:29

phormicola schreef:
Een hoge insulinepiek is wel handig als je fruit hebt gegeten hoor :+

Wij hebben dit laatst op school getest en we kwamen er achter dat het allemaal wel meeviel. Waarschijnlijk houden de vezels het bloedsuiker wat stabieler.
Mijn bloedsuiker voor 1 banaan, 1 sinaasappel en 1 kiwi was 4.7 en ongeveer een uur daarna 6. Een normale niet nuchtere waarde ligt tussen de 4 en 7, helemaal prima dus. Mijn klasgenoten hadden vergelijkbare resultaten.

Ja, die piek is onmisbaar :) Maar daardoor schijn je wel extra vetten op te slaan - al weet ik niet in hoeverre die theorie klopt.

Zou idd kunnen dat de vezels de GI omlaag brengen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:38

Hangt er van af wat je met die insulinepiek doet en ookal ga je op je reet zitten (ook wel eens lekker :D ), dan nog zul je niet meteen in vet aankomen.

Insuline bevorderd groei. Niet alleen in vetmassa, maar ook in spiermassa. Persoonlijk eet ik dingen als fruit, honing, etc altijd vlak voor een activiteit, om er optimaal gebruik van te maken :)
Fruit past absoluut in een gezond voedingspatroon. Ik ken niemand die van fruit dik is geworden. Als je dat denkt dan zullen er veel meer fouten in het voedingspatroon van die persoon zitten :)