Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 10:29

weinig -O-
iig bijna geen met groente! (ik heb ze namelijk nog niet gezien in het groente stukje ;) )

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 10:30

MaartPaard schreef:
Doe je wat meer spinazie erin bijvoorbeeld :)

ja da's waar, maar bedoelde meer dat veel recepten vooral fruit hebben en weinig groentes vindt ik ;-)

Collie2008

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 10:31

Sapcentrifuge lijkt me ook wel wat om te hebben, maar kan straks wel een nieuwe keuken bestellen, waar moet ik alles kwijt joh :+

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 10:48

Haha Colway ik ken het! :') Ik persoonlijk heb besloten genoeg te hebben aan mijn (van mijn ouders gekregene) superdeluxe blender :D

Ik heb weer uitgeslapen (vandaag mn laatste vakantiedagje) en zit nu aan een ontbijt van 2 speltcrackers met komijnenkaas en een smoothie van spinazie, kiwi, sinaasappel en chiazaden. Ik roer de chiazaden tegenwoordig trouwens achteraf pas erdoorheen, ik vind het wel lekker om een beetje pitjes enzo erin te hebben, qua structuur!

Heeft iemand hier verstand van verschillende soorten vetten/oliën? Ik kijk tegenwoordig namelijk altijd op de ingredientenlijsten en ik zie heel vaak staan 'plantaardige olie'. Is dat slecht? Is dat verzadigd of onverzadigd? Ik weet wel dat als er staat 'plantaardige olie - gedeeltelijk gehard', dat het dan transvetten betreft. Maar bijv. bij ekoland bevat zowat het halve assortiment 'plantaardige olie'. En ik vraag me af of ik dat met een gerust hart kan nemen..?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:33

Geharde plantaardige olie is transvet. Gewone plantaardige olie moet koudgeperst zijn, anders is het niet gezond te noemen. Maar vindt dat maar eens :P

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:37

Oké, dus jij zegt: mijden? Omdat het bij Ekoland dus in grote getallen in de schappen ligt (als ingrediënt van superveel dingen).. Ik vind het nogal jammer dat blijkbaar ook de helft van het assortiment van Ekoland dan afvalt.. Blegh.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:38

Ekoland zal dan plantaardige olie van bio afkomst gebruiken, maar het dan evengoed nog verharden. Bio betekend niet altijd gezond :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:40

Wat is de reden van het verharden van dat plantaardige olie?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:42

Het heeft meer toepassingen en mensen vinden transvet geweldig lekker smaken.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:45

Net als suiker :')

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:46

Ja, ik weet dat biologisch niet per se gezond betekent.. Maar ze hebben bijv. allerlei broodbeleg (zoals chocoladepasta, maar dan anders) dat op zich maar een paar ingrediënten heeft, die bovendien nog gezond zijn. Plus dus die plantaardige olie. Jammer!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:51

Ach, als het niet gehard is, gewoon lekker blijven eten. Ik ga m'n hoofd niet breken over koudgeperst of niet, dat gaat me te ver.
Ik gebruik toch alleen olijfolie of eendenvet/roomboter, daar is het dan alleen nog een kwestie van bio of niet. En dat hangt van de centjes af :)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:24

In pindakaas zit ook plantaardige olie.. Maar dat is dus ook niet goed?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:25

Als het niet gehard is is het prima :)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:30

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:39

Jumbo ken ik niet... Geen idee :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:42

Ik ben niet zo positief over de jumbo in Bergen op Zoom :P tenminste, wel in de zin dat het volgens mij de meest klantvriendelijke supermarktketen is die je maar kunt hebben :) Maar in Bergen op Zoom hebben ze bijv. geen speltbrood, geen quinoa, enz. Wel weer volkoren speltmeel :+

Mijn lijstje:
Brunch: 2 speltcrackers met komijnenkaas en een smoothie van spinazie, kiwi en sinaasappel
T: bak aardbeien ( :+ ) met een klein handje noten
T: zelfgemaakte lijnzaadcracker met plakje oude kaas
T: evt nog wat paprika en worteltjes (wil namelijk film gaan kijken op mijn laatste vakantiedag :D en vind het leuk om wat te snacken te hebben voor de tv)
Avondeten: quinoasalade met alle restjes groente van afgelopen week (o.a. rucola, wortel, paprika, tomaat, prei, witte kool) en kipfilet, denk dat ik m lekker met komijn op smaak breng :9

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:52

Ben zelf wel tevreden over de Jumbo in Scherpenzeel. Als ze iets niet hebben dan kan je vragen of ze het voor je bestellen (had om donkere bio palmsuiker gevraagd en binnen een week werd ik gebeld dat het er was , evenals de zilvervlies rijst van Uncle Bens) Er is bij de groentenafdeling ook een schapje met bio groenten bij onze Jumbo.
Vorige week had ik een foodprocessor gekocht (eigenlijk om de blender functie maar je kan hiet ook mee snijden en raspen, wel handig voor de salades ). Zondag de ingredienten van mn smoothie erin gedaan deed dat ding helemaal niks.... Krijg dat apparaat gewoon niet aan de gang! Morgen maar even mee terug naar de winkel.

Heb wel een goed weekend achter de rug wat eten betreft, zou alleen wat minder kunnen eten denk ik. Heb nav het boek van Amber ook maar extra vitamines gekocht en merk nu na 4 dagen dat ik echt wel weer meer energie heb. Of dat helemaal te wijten is aan de extra vitamines is natuurlijk nog de vraag . Ben ook sinds vrijdag begonnen met klei. Doe het nog maar zoals in de bijsluiter aangegeven staat. 3 wk 1 lepeltje voor het slapen en 1 lepeltje s ochtends.

Lijstje vandaag:
o:havermout met lijn en chia zaad en een flinke schep kaneel
t:kom zelfgemaakte tomatensoep, handje noten
l: niet aan toegekomen
t: nog maar eens zo'n kom lekkere tomatensoep en speltcracker
d: spinazie met een rundervink ,denk dat ik er een zoete aardappel bij doe.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:03

Waar hebben jullie die klei eigenlijk gekocht? Ik ben eigenlijk best huiverig om eraan te beginnen. :=

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:11

Ik bij de Tuinen, ik begin 1 mei ermee haha, ik voel ook weerstand maar wil het wel proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:28

Ik werk zelf bij de Jumbo, maar dat terzijde vind ik het een fijne winkel om als klant te zijn.

Ik verbaas me er alleen nog steeds over dat er filialen zijn die beweren geen spelt brood te hebben. Het standaartassoritment bevat alleen al drie soorten speltbrood. :=

Wat betreft de klei, ik voel er niet echt weerstand tegen. Smaakt nergens naar, het ziet er alleen groen uit. :+

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:37

ik ben zelf niet echt van de Jumbo. Ze hebben niet echt een groot assortiment (hier in Nijkerk) en ik vind de groente van slechte kwaliteit.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:43

Hier in L'stad is de Jumbo wel oke, alleen tis me een te onhandige locatie, ga het liefst naar de AH dan Plus dan C1000

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:20

Hoi allemaal,
Ik heb weer ontzettend gezondigd dit weekend en daar zit ik nu natuurlijk voor te boeten, kan mijn ogen nauwelijks open houden.
Heb even terug gezocht, jullie hebben het steeds over een klei-kuur? Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Vanaf morgen hopelijk weer wat bravere lijstjes ;)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:22

Ik vin de Jumbo eigenlijk wel een goede winkel, hier in Groningen hebben ze juist een ENORM assortiment, wat ik fijner vind als ik wat ´raarders´ ´buitenlands´ wil koken. Indeling hier is wel een beetje jammer, snap de gedachte er wel achter. Eerst het fris etc. zodat je groenten niet geplet worden onder de zwaardere producten. Maar ik wil toch gewoon eerst avondeten verzinnen en kopen, dus groenten en fruit en als laatste vraag ik me af of ik nog wat te drinken wil hebben of wat dan ook. Maar werk bij de AH en krijg medewerkerskorting dus vandaar dat ik me boodschappen nog trouw bij de appie blijf doen.

Morgen weer naar de markt, even wat vitaminetjes inslaan. Vanavond vega/avond, ga voor eiermie met gewokte broccoli, eireepjes, champignons, ui en cashewnoten en een eigengemaakte marinade/woksaus. Ben benieuwd. :)