Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RicardoOpa

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:09

Hoi! Ik stuit zonet op dit topic, hier en daar wat gelezen!
Interessant hoe andere mensen ook bezig zijn met voeding, wat gezond is en wat niet.

Zelf probeer ik sinds een tijdje E-cijfers te ontwijken, minder vlees te eten en wat meer vis. Ook koemelk producten probeer ik te vervangen door geiten- of schapenkaas producten. (En dan de échte en niet de varianten met alleen een geitenkaasaroma!). Eet wel weer gewone yoghurt, omdat ik dat gewoon lastig te vervangen vind.Verder gewoon veel groente en fruit. Gooi regelmatig wat verse spinazie door een van mn smoothievarianten.

Weet niet of hij al voorbij is gekomen, maar dit boek vond ik zelf erg interessant:
Van Gifbelt naar Tempel van Jacqueline van Lieshout. Tis eigenlijk meer een detoxboek met een programma van 4 weken. Dat heb ik niet gedaan omdat het gewoon niet goed past in mijn leven nu. Maar er zijn wel degelijk dingen en informatie gegeven die ik mee heb genomen!
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:09

Ik had echt nog nooit van chiazaad gehoord, maar als ik dat zo google is het een behoorlijk 'leuk' zaadje. Zo leer je weer eens wat.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:28

@ deau bij mij is ook een midle vorm van psoriases vastgesteld, vroeger had ik soms ook wat schilfers op de oogleden en vaak een plekje in mijn hals en soms de haarlijn op mijn voorhoofd, dat gelukkig niet meer

sommige shampoo's triggeren wel inderdaad, heb er gisteravond toch wat lotion opgesmeerd (hormoon) gebruik ik zeer zelden nog, tis symptoombestrijding i know, maar het verlicht wel meteen ;-)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:29

@ ricardoopa ook goed bezig dus! +:)+

Heb jij nog praktische tips wellicht voor dit topic?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:30

Ga straks de markt op, even een visje halen :+ Alleen even denken waar ik zin in heb, heb trek in gerookte paling :o

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:37

Ik heb ook last van heel veel shampoo's. Zelfs de Yes To lijn doet het bij mij vreselijk.
Op de een of andere manier doet de nieuwe Dove lijn, met nutri oils oid, echt wonderen bij mij. Ik heb de shampoo en conditioner nu al 3 keer opnieuw gekocht en dat is echt uniek :P

Oeh Colway, paling is wel erg lekker ja :j

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:38

Hier geen last van verschillende shampoo's gelukkig! Ik gebruik lekker Andrélon :P

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:39

de Yes to (tomatoes) doet het bij mij erg goed (gelukkig, *klopt af* )
Vanavond eet ik bij mn schoonouders, gister ook al.
Schoonmama is aan de lijn dus wij hebben samen pasta salade gegeten (met lekker extra veel sinasappel :9 :9 :9 ) terwijl voor de mannen de frituur aan ging :D

Vanvond eten we er weer, wat wij eten weet ik niet... dat is nog een verrassing
De mannen krijgen zelfgemaakte (zeer rijk belegde O:) ) pizza

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:43

Yes to carrots was gewoon funest voor mijn haar, ik heb lang, heel fijn sterk krullend haar, dus met de meeste shampoos krijg je coupe de pleeborstel :+

Ik was het sowieso maar 2 keer per week, heb nu de lijn van Rene Furterer (natuurlijk zonder toevoegingen) wel prijzig maar zo fijn, maar ja ik heb kasten vol met rommel ;-)

Ik deed voorheen ook wel eens haarmaskers maken van rijpe avocado, beetje amandelolie en ei ;-) (om weer terug te komen op voeding)

maar gezonder eten maakt wel dat mn haar makkelijker te handelen is merk ik, tis minder droog

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:59

Wat je ook nog kan doen is een kokosolie masker, dat doe ik zelf 1x in de 2 weken. Even verwarmen in de magnetron en door je hele haar verdelen, ook hoofdhuid en extra bij de puntjes. Dan twee keer wassen, conditioner erin en je hebt prachtig haar :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 13:03

Oh trouwens, ik heb nu wel even tijd om een opening te tikken voor het receptentopic (ga wel over een uur sporten). Wat moest de titel ook alweer zijn en wat voor dingetjes willen jullie zeker in de opening zien? :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 13:07

Oh tof! :)

Titel hadden we nog niet :D we wilden eigk gewoon een soort van openingspost met info :)

Ik denk sowieso iets over wat te eten op welk moment (koolhydraten vooral 's morgens en dan afbouwen, eiwitten opvoeren, etc) en dan wat 'gezonde' voedingsstoffen op een rijtje en waarom ze gezond zijn? :) Zoals spelt, kaneel, lijnzaad, chiazaden, gojibessen, tarwezemelen enz. ... En uiteraard de recepten :D En misschien ook waarom vezels etc. belangrijk zijn, hoe je zoveel mogelijk suikervrij eet, het belang van e-nummervrij eten..

Is wel een hele lijst := Je hoeft het niet alleen te doen natuurlijk! :P Misschien kun je alvast een beginnetje maken en dat wij dat dan aanvullen? :) Denk dat jij wel heel veel weet! :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 13:21

Het gaat idd vrij lang worden, helemaal als ik een gezonde 'ABC' lijst erin wil proppen :+ Is misschien wel leuk, bij elke letter van het alfabet een gezond voedingsmiddel :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 13:36

Ja! Inderdaad een leuk idee :D Maar anders maak je hem voor zover je het leuk vindt/voor zover je komt, en dan kunnen we hem hier met zn allen steeds aanpassen tot ie klaar is? :)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 13:37

A van alfalfa, b van banaan, c van chlorella....... Hahaha

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 13:38

Dat had ik ook al in gedachte, Vogeltje :)

Ik ga nog even verder en dan post ik 'm hier.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 13:59

Roelke_ schreef:
MaartPaard schreef:

Die lijkt me echt erg lekker!

Mij ook! Ik kom alleen de laatste paar pagina's granaatappel tegen, net als in dit recept. Dat is goed blijkbaar? Ik heb het (volgensmij) nog nooit gehad namelijk. Is het een vrucht en gewoon op de markt ofzo te krijgen?

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 14:01

Ja het lijkt me handig als je m aan kunt vullen, ook als er weer nieuwe briljant gezonde dingen worden ontdekt!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 14:03

Wat leuk dat je bezig met met een openingspost voor een receptentopic phormicola, jij weet er ook veel van. Net als Maru, die heeft vaak ook goede uitleg..

Smoothies met groente heb ik nog nooit gehad, toch eens proberen.

Lastig als je last hebt van shampoos, hier gelukkig ook gewoon andrelon.

Net een zelf gemaakte tonijnsalade gemaakt voor op brood, nu even proeven hoe dat smaakt en of ik dat vaker kan gaan maken..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 14:07

Dit heb ik inmiddels:

Naar aanleiding van [VT] Gezond(er) eten moest er natuurlijk ook een speciaal recepten topic geopend worden :D

De basis van gezond eten:

In onze moderne Westerse voeding zitten allerlei stoffen die niet in ons eten thuis horen. Denk hierbij aan E-nummers, hoge sodium/natrium gehaltes, suikers/fructose-glucose stroop, smaakversterkers, vetten met rare namen, gemodificeerd zetmeel en ga zo maar door.
Om dit binnen de perken te houden is het verstandig om niks uit pakjes, zakjes, blikjes en potjes te eten. Ga vooral voor voedingsmiddelen die je vers moet kopen, snijden en bereiden. Met andere woorden: voedingsmiddelen waar je de tijd voor moet nemen.
Er zijn uitzonderingen, zoals bepaalde diepvriesgroenten en blikjes tomatenpuree. Let hierbij wel weer op het etiket.

Vitamines en mineralen:

We kunnen natuurlijk nog een stapje verder gaan! Door overbemesting en het vele planten/oogsten van groenten en fruit is ons akkerland nogal arm geworden aan de stoffen die nodig zijn om gezond voedsel te verbouwen. Grofweg hebben onze groenten en fruit 50% minder vitamines en mineralen dan, laten we zeggen, in de jaren '50.
Dit kun je enigszins opkrikken door biologisch voedsel te kopen. Hier zijn ook geen pesticides op gespoten, dus die kun je dan weer lekker in je zak steken :D
Biologisch voedsel is meestal te vinden bij de betere supermarkt, of speciale biologische supermarkten zoals Ekoland.
Ben je een vleeseter, dan doe je er ook goed aan om bio vlees te kopen (idem wat betreft zuivel). Deze dieren hebben een beter leven gehad dan de gemiddelde biefstuk en krijgen ook voedsel dat beter past bij hun natuur, wat resulteerd in gunstige vet/proteine verhoudingen in hun vlees/melkproductie. En dát is weer goed voor ons!

Betere voedselkeuzes:

Ons Nederlandse dieet staat stijf van brood, suiker, transvetten en E-nummers.
Brood is een leuk discussie punt, aangezien vrijwel iedereen denkt dat brood ontzettend gezond voor je is. We weten allemaal wel dat witbrood volledig gestript is van voedingswaarde, maar hoe zit dat dan met volkoren en meergranenbrood?
We verbouwen met z'n allen al heel erg lang tarwe. De tarwe die we nu eten is door zoveel manipulatie en kruisteelt gegaan dat er een extra DNA-keten bij is gekomen (ikzelf noem het Frankensteintarwe). De theorie is dat het deze DNA-keten is die bij zoveel mensen voor problemen zorgt. Denk aan glutenallergie, tarwe allergie en onverklaarbare gewichtstoename.
Gelukkig is er een oergraan, genaamd spelt. Spelt valt heel moeilijk te cultiveren en groeit voornamelijk in het wild. Steeds meer supermarkten en bakkers bieden speltbrood aan. Dit is het graan waar onze voorvaderen mee zijn opgegroeit en zorgt bij veel mensen voor een afname van hun fysieke problemen. Er zijn zelfs rheuma patiënten die baad hebben bij het eten van speltbrood, in plaats van volkorenbrood!
Bij onverklaarbaar overgewicht raad ik zelf roggebrood aan, maar je kunt altijd eerst nog spelt proberen.

Gezonde vet keuzes zijn: Kokosolie, extra virgine olijfolie en roomboter (nee, verzadigd vet is niet slecht voor je).
Kokosolie en roomboter bestaan voornamelijk uit verzadigde vetzuren en zijn vooral geschikt voor bakken en braden. De moleculen van deze vetzuren blijven stabiel bij langdurige hoge verhitting (geen oxidatie), waardoor jij minder slechte stoffen (carcinogenen) in je mondje stopt. Extra virgine olijfolie is bij koud gebruik ook heel erg goed voor je lijf.
Alle andere oliën kun je beter in het schap laten staan. Deze oliën (en margarines) zijn zo ontzettend bewerkt dat je het eigenlijk geen voeding meer kunt noemen.

De praktijk:

Hoe doe je dat dan in het dagelijkse leven? Hoe maak je een gezond eetschema?
Het is makkelijker dan de meeste mensen denken. Wel zijn er een aantal richtlijnen:

Koolhydraten: Koolhydraten, zowel 'langzame' als de 'snelle', laten je bloedsuiker stijgen. Hierdoor krijg je snel energie, wat heel fijn is bij sporten en als je net je bed uit komt. De snelle koolhydraten (suiker, glucose, dextrose, lactose, fructose, witte producten) laten je bloedsuikerspiegel helaas ook heel erg snel weer dalen. Hierdoor kun je last hebben van zogenaamde suikerdipjes. Je voorkomt dit door koolhydraten vooral te consumeren aan het begin van de dag, ook de snelle. Naarmate de dag vorderd is het verstandig om steeds minder koolhydraten te eten, aangezien je steeds minder actief bent (over het algemeen) hoe later het wordt.
Dit geldt ook zeker bij overgewicht. Vuistregel: Veel koolhydraten bij het ontbijt en voor en na intensieve sport, minder bij de lunch, weinig/geen bij het avondmaal en 0,0 koolhydraten na dat avondmaal.
Voorbeelden van langzame koolhydraten: Havermout, spelt, boekweit, volkoren granen/pasta, zilvervliesrijst, zoete aardappel, bladgroenten, peulvruchten/bonen
Voorbeelden van snelle koolhydraten: Geraffineerde (tafel)suiker, honing, druivensuiker, fruit en fruitsap, melk en andere zuivelproducten, wit brood, witte rijst, witte pasta, doperwten, gekookte wortelen, bietjes.

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 14:07

Ik heb echt een uur geleden m'n ontbijt op... we waren een beetje laat vandaag :o

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 14:34

Nog even een aanpasing bij de koolhydraten en info over eiwitten en vet toegevoegd:

Koolhydraten: Koolhydraten, zowel 'langzame' als de 'snelle', laten je bloedsuiker stijgen. Hierdoor krijg je snel energie, wat heel fijn is bij sporten en als je net je bed uit komt. De snelle koolhydraten (suiker, glucose, dextrose, lactose, fructose, witte producten) laten je bloedsuikerspiegel helaas ook heel erg snel weer dalen. Hierdoor kun je last hebben van zogenaamde suikerdipjes. Je voorkomt dit door koolhydraten vooral te consumeren aan het begin van de dag, ook de snelle. Naarmate de dag vorderd is het verstandig om steeds minder koolhydraten te eten, aangezien je steeds minder actief bent (over het algemeen) hoe later het wordt.
Dit geldt ook zeker bij overgewicht. Vuistregel: Veel koolhydraten bij het ontbijt en voor en na intensieve sport, minder bij de lunch, weinig/geen bij het avondmaal en 0,0 koolhydraten na dat avondmaal.
Voorbeelden van langzame koolhydraten: Havermout, spelt, boekweit, volkoren granen/pasta, zilvervliesrijst, zoete aardappel, bladgroenten, peulvruchten/bonen
Voorbeelden van snelle koolhydraten: Geraffineerde (tafel)suiker, honing, druivensuiker, fruit en fruitsap, melk en andere zuivelproducten, wit brood, witte rijst, witte pasta, doperwten, gekookte wortelen, bietjes.

Het meeste fruit en aardappelen vallen een beetje tussen de snelle en de langzame koolhydraten in.

Denk eraan dat we gewone suikers kunnen missen als kiespijn. Doe geen suiker in je koffie/thee, laat de lekkere cola staan en gooi snoep en koekjes maar in de vuilnisbak. Helemaal bij kinderen! Suikers ontdoen ons lichaam zelfs van vitaminen en mineralen. met andere woorden: als je net een op en top gezonde maaltijd heb gegeten en je eet als toetje iets met suiker, dan 'vreet' de suiker een groot gedeelte van je pitamientjes op.
Wees streng voor jezelf en zie het voor wat het is: vergif.

Eiwitten: Eiwitten zijn noodzakelijk voor gezonde spieren, haar, nagels, botten en eigenlijk wel je hele lijf. Ook is het een belangrijke energiebron. Een grove regel is dat je per kilogram lichaamsgewicht minstens 2 gram eiwitten nodig hebt, bij sporters wordt dit verhoogd naar 3 gr per kg lichaamsgewicht. Bijvoorbeeld: een actieve dame van 1,70m met een gewicht van 63 kg, heeft per dag 189 gr eiwitten nodig.
Hoogwaardige eiwitten zijn te vinden in vlees, vis en zuivel, en vleesvervangers (tofu, tempeh) en sommige granen (havermout).
Eiwitten met een minder compleet aminozuur profiel zijn te vinden in rijst, peulvruchten, granen, fruit en groenten.

Als je veganistisch eet is het van belang dat je je maaltijden goed combineerd om een compleet eiwitprofiel binnen te krijgen. Denk hierbij aan de combi van, bijvoorbeeld zwarte bonen en zilvervliesrijst.
Het is wat moeizamer dan voor vleeseters, maar zeker te doen!

Vetten: De meeste mensen geloven nog steeds dat verzadigde vetzuren slecht voor ons zijn. Niets is minder waar: veel organen in je lichaam hebben verzadigde vetzuren keihard nodig. Je hersenen zijn bijvoorbeeld opgebouwd uit water, cholesterol en, jawel, verzadigd vet! Net zoals dat je veel water moet drinken, moet je ook gewoon verzadigd vet eten. Dit is helemaal van belang bij kinderen in de groei. Onthou je kind niet van roomboter, volle melk en vet vlees!
Een tekort aan vet zorgt voor diverse problemen, te talrijk om hier op te noemen. Van neurologische problemen, tot de meer zichtbare problemen als haaruitval en een onzuivere huid.
daarnaast zijn sommige vitamines en mineralen alleen oplosbaar in vet, wat betekend dat als je bijvoorbeeld 0% vet melk drinkt, je lichaam niets doet met calcium en vitamine D en E. Die plas je gewoon weer uit.
Vette vis verdiend een ere plaats! Van alle vetzuren bevat vette vis de beste en de meeste. Eet minimaal 2x per week vette vis.
Transvet verdiend een ere plaats op de lijst van Vreselijke Voedingsmiddelen. Je lichaam kan helemaal niets met de moleculen van transvetzuren, het kan ze namelijk niet eens uitscheiden. In plaats daarvan nesteld je lichaam het fijn op je heupen, dijen en buik en het gaat niet meer weg. Ook bevat transvet 0,0 voedingswaarde.

Goede vetbronnen zijn: olijfolie, roomboter, kokosolie, alle soorten vlees en (vette) vis.
Transvet bronnen zijn: veel plantaardige oliën, margarines, halvarines en dieetmargarines, Becel, koek, snoep en ga zo maar door. Op etiketten is 'geharde plantaardige oliën' altijd een mooie aanwijzing voor de aanwezigheid van transvet.
Let op: Als er minder dan 0,5 gr transvet per 100 gr product is gebruikt, hoeft de fabrikant niet te vermelden dat er transvetten in het product zitten. Dit lijkt niet zo erg, maar op jaarbasis verstouw je zo toch nog heel wat transvetten.

wat moet er verder nog bij? En ik laat het aan jullie over om de recepten te posten :D

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 14:38

Ziet er al goed uit!

Shampoos wissel ik zelf ook heel erg in. Mijn haar wordt snel vet, maar mijn hoofdhuid juist snel droog/geïrriteerd.
Heb nog niet de ideale shampoo gevonden!

Mijn lijstje van vandaag:
O: peer en granenwafel met aardbeienspread zonder suiker
L: omelet met paprika en prei
T:?
D: bietensalade en aardappeltjes uit de oven

Beetje karig tot dusver, maar heb niet zoveel trek vandaag.
Lees ik alleen net dat de bietjes valen onder de snelle koolhydraten, beetje jammer ;)

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 14:38

Misschien moeten we bij het stukje over vetten nog even uitleggen om welke verzadigde vetzuren het gaat. Kokosolie bestaat voornamelijk uit middellangevetzuurketens en dit wordt in de darmen goed opgenomen en snel afgebroken en omgezet in laurinezuur ( en dit wordt weer omgezet in monolaurine wat bacteriedodend is en virusdodend) . Andere vormen van verzadigd vet zijn niet zo gezond voor je ( die in chips etc) En dan kun je beter voor goede onverzadigde vetten gaan zoals avocado's en ongebranden noten.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 14:41

ik zou zeggen: pas het aan en post het weer hier, jij weet op dat punt meer dan ik :D