Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wemkelover

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:59

Ik laat ze zo en zo in de bak staan waarin ze staan, want heb maar twee balkons en geen tuin.
Maar dan begin ik ze van het weekend wel buiten te zetten en savond weer naar binnen

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:05

Wie kan mij helpen??
Ik zou graag willen weten of je knoflook uit de winkel/van de markt ook in potten kan laten groeien. Wie o wie kan mij helpen?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:21

Verse knoflook kun je op de markt kopen, die kun je laten groeien. Google maar eens op "knoflook planten"

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:22

Heb ik vorig jaar gedaan... ging niet super maar wel prima. Had het in een tuinbak staan die is 20 cm diep. Ze wortelde niet heel diep. Probleem van knoflook die eigenlijk bedoeld is om te consumeren dus geen pootgoed is dat het soms behandeld is tegen spruiten... dus dan groeien ze niet zo goed... misschien biologisch niet?
Of je mag wel langskomen als je in de buurt woont om een pootknoflook te halen (heb een zak die ik toch niet helemaal gaan planten)

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:30

@IMD - Bedankt voor je antwoord! Ik ben al aan het googlen maar kon niet vinden wat ik zocht.

@Evelijn - Biologisch, geen ervaring mee. Ik wou dit jaar voor het eerst gaan proberen. Ik woon opzich wel in de buurt. Bedankt voor je aanbod! Moet even overleggen met m`n ouders.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:51

je kunt knoflook uit de winkel gewoon in teentjes delen en dan in de grond stoppen

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:29

ik heb alles al buiten, ook dat wat eigenlijk nog niet buiten kan.
het zit wel onder een glasplaat en dat is schijnbaar voldoende want alles gaat nog goed.

ik heb radijs, kropsla, pluksla, brocolli, courgette, tomaat een aardbei.
daarnaast nog terrasfruitboompjes: appel, peer en kers (daarvan gaat het met ééntje niet zo goed na de vost, dus ik weet niet of die het overleefd) en ook nog bramen en bessen.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:02

Ik zag vanmorgen de eerste aardbeitjes aan aan de planten zitten <3 (ze staan in de kas)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:02

mijn kweekbakken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

links radijs en rechts sla

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

andere bak, daar moet ik nodig gaan uitdunnen
Afbeelding

courgette
Afbeelding

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:27

Gaaf voor elkaar!!

Hier gebruik ik de 'gewone' tuin, dus plant allemaal fruit enzo tussen m'n hortensia's :')

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:11

Zag hier gisteren de eerste bloeiende aardbeiplant. Oeh, heb er alweer zin in :P

De rode krulsla komt ook op en de aardappels beginnen hier en daar ook boven de grond uit te steken.
Wortels vind ik altijd lang duren. Maakt me altijd weer wantrouwig of die überhaupt wel opkomen.
De spinazie en snijsla gaan goed en daar hoop ik binnenkort van te oogsten.

Als ik zie hoeveel bloemen er in de rode kruisbes zitten mag ik de diepvries wel leeg gaan maken :oo
Trouwens, de bloesem aan de appelboom voorspelt ook iets moois, zolang ze maar niet weer afvriezen zoals vorig jaar :(

@ Loulou, leuk zo die kweekbakken.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:13

thanx :) ben er ook blij mee, want het werkt prima. :j

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:16

Kom me ook maar eens melden hier.

Heb nu een beginnend tomatenplantje in een pot staan en op het balkom een wijnkistje met daarin basilicum en in een adnere enkele slaplanten. Verder heeft mijn moeder gister een blauwe bessen struik(je) geplant.

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:42

Ik heb alles nog binnen staan (behalve 1 tomaatstekje die ik te groot vond worden) en wat sla en nog wat waarvan ik niet meer wat het is :+

Paprika, basilicum, aarbei, courgette en wortel. Alleen de wortel wordt denk ik iets te groot nu voor het bakje.. zou ik die al naar buiten kunnen doen?

Afbeelding

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:18

Wortel ook direct in de grond planten... volgens mij kan je die niet verplanten.. alle wortel en knollen is dat volgens mij nauwelijks mogelijk.

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 15:40

Aha dan ga ik zo even een rijtje wortels buiten zaaien :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 17:49

Wortels kan je best verplanten :j. Je krijgt dan alleen wel zigzag wortels _O- Ik zou het dus niet aanraden, maar wat niet kan is nog nooit gebeurt en ze waren best heel erg grappig vorig jaar :D

Ik heb het meerdendeel inmiddels geplant, maar wel bijna alles binnen of in kweekbakken die ik naar buiten zet bij goed weer en naar binnen haal bij slecht weer.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 17:58

Ik snap eigenlijk echt niet waarom jullie niet even op het pakje zaad kijken voordat je dingen binnen zaait die gewoon vanaf maart/april buiten in de volle grond kunnen.
Dat staat toch gewoon op elk zakje? Inclusief of je ter plekke moet zaaien, of dat voor moet zaaien en verspenen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 18:17

Het meeste staat het inderdaad netjs op, toch is het me soms niet helemaal duidelijk wat er bedoelt word. Maar de wortels heb ik vorig jaar verplant omdat ik per ongelukhet verkeerde zakje te pakken had :+. Daar kwam ik pas achter toen ik ze al in de grond gestopt had, dus heb toen maar een poging gedaan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:17

Ik zaai soms bewust binnen als het buiten kan, ivm gebrek aan ruimte, kouder weer of een nieuwe groente voor me.

Vandaag weer wat in de grond gedaan.De boontjes en zaaivakje boerenkool is nu gezaaid onder zeil. De wilde rucola en snijbiet zit nu in de grond en 3 echte heuvelrijtjes met aardappelen. Alleen de broccoli wil niet opkomen, misschien een paar plantjes voor kopen.

Ik heb nu ruimte gebrek, alleen de bak voor de komkommer is nog leeg. Daarnaast heb ik nog een helemaal lege speciekuip en 2 lege grote potten over. Alleen geen grond er nog voor.

Wortels verpoten heb ik wel een keer gedaan, het lukt wel als je met een pootstokje een mooi diep gat maakt dan blijven je wortels wel mooi van vorm.

Gister viel trouwens mijn mond open van verbazing en eigenlijk kwaadheid. :( de situatie is als volgt mijn groentebakken ( houten appelbakken, het nette rijtje speciekuipen tegen de muur met een gaas en houten hekje eromheen om de kipjes tegen te houden en een houthok van dezelfde appelbakken staan in ons zijstuk van de tuin. Dit stuk is 4 meter breed ongeveer.

We hebben een hoekhuis, met om de tuin heen aan de voorkant een schutting van 180 cm, daarvoor zit nog oprit met aanhangwagen en plantbakken met groenblijvers. De zijkant zit een beukenheg van
3 meter hoog die nog niet dicht is gegroeid en in de winter dus een doorkijk heeft, omdat er nog niet veel dood blad blijft zitten niet heel erg maar je ziet de tuin. In de zomer zit hij dicht.

Wordt ik boos aangesproken door iemand die officieel in de volgend wijk woont, maar schuin tegenover ons op 100 meter afstand of zo met een fietspad en gemeente groen ertussen. Zijn tuin bestaat uit tegelzaad, 1 boom, hoge schutting en tegelzaad dus geen groen liefhebber. Onze groente bakken en speciekuipen in onze eigen tuin achter schutting en heg halen de buurt naar beneden. :?

De vorige bewoners zouden het beter voor elkaar hebben, maar toen was de schutting ervoor er nog niet (alleen laag hekje met volledige doorkijk naar achter) en de heg was een metershoge conifeerhaag die helaas wegmoest omdat een deel in de fik was gestoken vlak voor de verhuizing. Zijn moestuin zat op dezelfde plek en liep helemaal door naar achter in de tuin. Waar al jaren niets mee gedaan was en volledig overwoekerd was.

Nou ja een schutting plaatsen mag niet van de gemeente omdat het zicht is. We gaan nu tussen beukheg en binnenhek wat er staat om de honden bij het buitenhek weg te houden dun blijvende jeneverbes of zuilconiferen neerzetten. Niet helemaal dicht maar met wat tussen ruimte. Je moet toch iets. Echt achterlijk gewoon.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:20

Zo, ik heb net rucola gegeten van de mesthoop. hihi.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:21

Wat voor mesthoop? Hoe komt het daar op terecht?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:39

karuna schreef:
Wat voor mesthoop? Hoe komt het daar op terecht?

Ik composteer de paardenmest. En ik heb daarop rucola gezaaid.

Zo een maand geleden/;

Afbeelding

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:37

:9 Ik heb net ook al van de rucola zitten snoepen tijdens het distels uittrekken. Wat een rotdingen zijn dat.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 13:56

Ik heb weer wat geplant.

De score is nu:
Vleestomaat
Rucola
Courget
Basilicum
Sla
Blauwe bes
En dan hebben we nog een druif en wat rozemarijn in een hoekje staan.