vegatarisch... gezond??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alytje

Re: vegatarisch... gezond??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:05

bijna iedere dag zuivel? regelmatig noten etc. Hoe kun je op die manier gezond blijven?
Ik drink/eet elke dag minstens 2 keer per dag zuivel, elke dag een vleesvervanger, regelmatig noten enz. en nog heb ik bloedarmoede Tong uitsteken

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:09

Alytje schreef:
bijna iedere dag zuivel? regelmatig noten etc. Hoe kun je op die manier gezond blijven?
Ik drink/eet elke dag minstens 2 keer per dag zuivel, elke dag een vleesvervanger, regelmatig noten enz. en nog heb ik bloedarmoede Tong uitsteken

Soms drink/eet ik wel 4 keer op een dag zuivel, soms een dagje niet. Echt heel wisselend.
De vleesvervangers vind ik wat kunstmatig, ik denk niet dat een lichaam daar de stoffen goed van kan opnemen.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:14

Alytje schreef:

Ondergetekende heeft tien jaar veggie gegeten, eet sinds een tijd vegan en heeft nog nooit bloedarmoede gehad.

Vegetarisch is gezond, mits je niet enkel het vlees schrapt, maar ook dat extra schepje groenten neemt Knipoog

issaschar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:19

Ik ben zelf ook vanaf mijn 9de vegetarier (nu dus 6 jaar).
En nog gezond ook. Mijn vader wou wel een keer persé dat ik bloed liet prikken om te checken of ik nog gezond was. En zowiezo of mijn gezondheid niet lijd aan vegetarisch eten. Uit de bloedtest bleek trouwens dat ik gewoon gezond was.
Ik eet elke dag fruit; een flinke portie groenten en zowel op mijn brood vegetarisch vlees als bij mijn avond eten! Lachen

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:44

Same here, elke dag een vegaburger en zelfs vega-beleg voor op het brood. Ik drink/eet alleen amper zuivelproducten. Wel weer soja-chocolademelk Haha!.

johnnie schreef:
Orthorexia (pathologische fixatie op gezond eten): een nieuwe eetstoornis ?

Voor vegetariers die denken dat deze vorm van eten gezond is. Is op de site van Belgié heel wat over te doen.

Nee hoor, ik heb geen last van een stoornis. Ik probeer wel zo gezond mogelijk te leven, maar ik snoep en snack nog genoeg (teveel zelfs vrees ik Haha!) hoor.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:49

Jamezy schreef:
Vegetarisch is gezond, mits je niet enkel het vlees schrapt, maar ook dat extra schepje groenten neemt Knipoog

precies en dat doe ik ook, veel groente en fruit eten. En toch kan ik op deze manier dus niet gezond leven, blijkt Verward

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:50

Nouks schreef:
ijslanderfan schreef:
Ik ben van plan mijn hele leven nog vegetarier te blijven, ook al is het niet gezond. Het gevoel van geen dode dieren eten, weegt zwaarder als zelf gezond zijn Lachen

Waarom vind je dat het niet gezond is? Bloos

Mijn lichaam protesteert gewoon. Ik krijg bloedarmoede, gewoon een teken dat ik iets tekort kom. Vlees in dit geval. Maar het was mijn eigen schuld, ik had gewoon meer ijzerrijke dingen moeten eten en andere vervangers. Ik blijf erbij, je kan het ongezond maken. Je kan ook extra dingen eten, en dan is het gezond. Snap je het nog? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 00:44

Jep, snap het Lachen

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 00:46

jesse_rulez schreef:
Nee hoor, ik heb geen last van een stoornis. Ik probeer wel zo gezond mogelijk te leven, maar ik snoep en snack nog genoeg (teveel zelfs vrees ik Haha!) hoor.

wist je dat in meeste snoep dingen zitten die uit dieren komen? Lachen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 09:22

Vlees dat rot in je darmen en de afvalstoffen gaan door je bloedbaan.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 09:56

met 'ziet er uit als een lijk' bedoel ik de kleur van de huid haha aangezien lijken niet zon fris kleurtje hebben Knipoog

heb 1x op school valez moeten eten, verschillende soorten, nou het was net of je puur meel in je mond had blegh (maar dat is natuurlijk ieder zn smaak)

en een plant eten zou dan ook niet moeten kunnen aangezien een plant ook leeft en die worden ook niet altijd goed gehouden.

ik hou erg van de natuur en voor de mens is het natuurlijk dat ze vlees eten(je hebt niet voor niets snij tanden)
en tjah nu scheren jullie alles over 1 kam net of alle dieren slecht gehouden worden..

natuurlijk zitten er een paar rotte appels tussen maar er is dan nog een hele boom goede boeren/mensen over.
en de varkens in die hokken hebben het blijkbaar toch goed anders waren ze wel mager van de stress geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 10:12

De dieren die jíj in de supermarkt ziet liggen, worden over het algemeen SLECHT gehouden (ik zeg hier niet "de dieren die jij eet" aangezien je misschien wel biologisch eet ofzo).

En Valess heb ik (als vegetariër) één keer bij een ander voorgeschoteld gekregen, ik vond het ranzig. Dus het is niet gezegd dat iedere vegetariër zich volpropt met Valess en vergelijkbare vleesvervangers. Mij niet gezien, in ieder geval.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 10:58

Ik vind Valess wel lekker, maar smaken verschillen. Ik vind vlees ranzig. Daarnaast heb je nog 100 andere soorten vleesvervangers...

Als je zegt dat vlees eten de natuur is, moet je het ook wel natuurlijk doen.
Dus met een speer (mensen hebben hulpmiddelen nodig??) achter een hert aanrennen door het bos en deze vervolgens rauw opeten. Dat vind ik best hoor. Dat is natuur.
Maar nee, de dieren worden niet natuurlijk en niet diervriendelijk gehouden, hebben geen kans om te ontsnappen, de vuile klusjes (slachten, verwerken) worden niet zelf opgeknapt... Nee, je koopt gewoon een hygiënisch, voorverpakt, onherkenbaar stuk dier in de supermarkt. Heel natuurlijk. Clown

Conditie van dieren zegt nog niks over hun geestelijke welzijn. Tuurlijk krijgen ze wel goed te vreten. Maar dat ze gefrustreerd zijn omdat ze geen natuurlijk gedrag kunnen vertonen, of zich juist doodvervelen zie je niet aan de buitenkant...

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:48

MoonChloe schreef:
jesse_rulez schreef:

wist je dat in meeste snoep dingen zitten die uit dieren komen? Lachen

Ja Jup dat weet ik. Ik heb er daarom voor gekozen om vegetarier te zijn en niet veganist, want ik weet dat ik niet alle dierlijke producten kan laten staan/weerstaan. Lachen Op mijn manier probeer ik mijn steentje bij te dragen.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:51

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 28-02-24 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:15

Vroeger ging ook niet het hele dorp achter de zwijnen aan.
Dat deden ook alleen de jagers Lachen
Dus ook in de oertijd aten mensen vlees die niet zelf op jacht gingen en slachte.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:34

Lisa_Melody schreef:

Dus met een speer (mensen hebben hulpmiddelen nodig??) achter een hert aanrennen door het bos en deze vervolgens rauw opeten. Dat vind ik best hoor. Dat is natuur.
Maar nee, de dieren worden niet natuurlijk en niet diervriendelijk gehouden, hebben geen kans om te ontsnappen, de vuile klusjes (slachten, verwerken) worden niet zelf opgeknapt... Nee, je koopt gewoon een hygiënisch, voorverpakt, onherkenbaar stuk dier in de supermarkt. Heel natuurlijk. Clown

Conditie van dieren zegt nog niks over hun geestelijke welzijn. Tuurlijk krijgen ze wel goed te vreten. Maar dat ze gefrustreerd zijn omdat ze geen natuurlijk gedrag kunnen vertonen, of zich juist doodvervelen zie je niet aan de buitenkant...

idd, helemaal mee eens Ja

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:36

Lisa_Melody schreef:

Ja en je eigen groente en fruit enzo verbouwen Knipoog.

Wat ik me afvraag: waar kan je nu vlees kopen waarvan je zeker weet dat de dieren het goed hebben gehad?
Het biologische vlees van de Ap bijvoorbeeld, is dat echt goed of zitten die dieren alsnog met veel te veel in een kleine ruimte gepropt etc.?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:48

Vegetarisch leven KAN gezond zijn, mits je het goed doet.
Sommige vegetariers kunnen gewoon doorleven zoals zij dat als omnivoor zijnde deden, maar eten dan ipv vlees gewone vleesvervangers. Anderen zullen nog wat meer op moeten letten omdat zij niet alle stoffen al 'gewoon' binnenkrijgen.. en sommige vegetariers zullen echt heel goed moeten letten op wat zij eten en wat niet. En, sommige vegetariers kunnen gewoon geen vegetarier zijn omdat hun lichaam er niet goed op reageert, ook niet met het eten van vleesvervangers en/of pilletjes. Toch is die laatste groep eerder uitzondering dan de regel.
In het volgende stuk mag je dan ook overal achter denken 'maar dat geldt niet voor iedereen' omdat er mensen zijn die inderdaad niet zonder vlees kunnen, ik vind het alleen omslachtig om dit overal achter te moeten zetten.

Van nature zijn wij omnivoren. Klopt, als een zwerende vinger. Knipoog
Maar, we leven niet meer 'vroeger', we leven 'tegenwoordig' en dingen die we van nature waren, deden of nodig hadden om te overleven kunnen ook veranderd zijn. Van nature blijven wij uiteraard omnivoren, mede door de snijtanden in ons gebit (=carnivoren) in combinatie met ons lange verteringsstelsel (=herbivoren).
Maar het mooie aan 'tegenwoordig' is, dat er voor alles dat je uit vlees haalt een vervanging is en dat veel mensen hiervoor niet eens zo erg extra hoeven te letten op wat zij eten, althans; niet meer dan iemand die wel vlees eet dat zou moeten doen. Veel van de mensen die nu dus vlees eten, kunnen zonder. Dat is een simpel feit, lijkt mij, als iemand het daar niet mee eens is.. correct me, please.

Om even hierop door te gaan, het is niet 'natuurlijk' om vegetarier te zijn, zoals al vaker gezegd. De manier waarop dieren nu echter gefokt en gehouden worden voor de slacht is ook niet natuurlijk, een argument als 'dit-of-dat is niet natuurlijk' werkt vaak meerdere kanten op.
Bovendien, is het erg als iets niet natuurlijk is? Zijn alle mensen die roepen dat het natuurlijk is om vlees te eten dan ook zgn 'natural', of dat dan weer niet? Ik, persoonlijk, kijk niet alleen naar wat natuurlijk is maar naar wat ik beter vind. In dit geval is dat vegetarisch leven. Ik kan gezond en fijn leven als vegetarier, sterker nog, ik denk dat ik verschillende periodes bij elkaar opgeteld nog geen 5 jaar van mijn leven vlees heb gegeten, en dat doe ik dan ook. Ik wil niet dat er dieren sterven en leiden voor mij terwijl dat niet nodig is.

Want dat is nou het grote punt: Het is natuurlijk om vlees te eten.. maar het is (enkele uitzonderingen daar gelaten) niet meer nodig. En waarom zou je een dier laten leiden en sterven voor jouw pleziertje (vlees eten de meeste mensen alleen maar omdat het lekker is, niet omdat ze het nodig hebben) terwijl het ook anders kan? Knipoog

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:12

runningkawa schreef:
3x maal zelfs, bij de 3e keer toch maar geluisterd...

Iedere dag eet ik het ook niet.
En al helemaal niet veel.
Je maakt me niet blij met bijv een grote snitsel op m'n bord.
Wat ik dan wel lekker vind zijn snacks Verward Lachen

Broccolie, jum, daar ligt mijn bordje vol van, net als van andijvie.
Ook peultjes boontjes enz, heerlijk
Noten eet ik nu ook nog steeds, voor de omega vetzuren
De fles ferro heb ik pas eens weggegooid, was al een tijdje over de datum.

Vitamine B12 nam ik extra
en mulivitamine
En vitamine B complex (de laatse 2 doe ik nog steeds)

Een teveel aan vitamines en mineralen kan ook schadelijk zijn. Een teveel aan bv. calcium verstoort de opname van ijzer.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:21

Misser schreef:
Lisa_Melody schreef:

Ja en je eigen groente en fruit enzo verbouwen Knipoog.

Wat ik me afvraag: waar kan je nu vlees kopen waarvan je zeker weet dat de dieren het goed hebben gehad?
Het biologische vlees van de Ap bijvoorbeeld, is dat echt goed of zitten die dieren alsnog met veel te veel in een kleine ruimte gepropt etc.?

Hier staat wel wat http://www.eko-keurmerk.nl/
Ik koop ook meestal de biologische eieren van de ap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:25

Persoonlijk gebruik ik niet veel zuivel
Kaas is het enige.
Dus teveel calcium verwacht ik dan weer niet vlug Lachen

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:31

Wat is teveel calcium?

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 15:35

dat weet ik ook niet

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:51

Kijk te veel vlees is ook niet goed, te veel fruit is ook niet goed...Conclusie: TE is gewoon niet goed...Nee zonder dollen...maar ik vraag me dan af wat TE VEEL calcium dan is...Haha!