Pressure canning

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-24 14:48

Mijn opbrengst van gisteren:

4 pints aardappelen (pressure can)
4 pints pastasaus (pressure can)
4 pints pastasaus (wecken)
5 1 persoons porties andijvie stamppot (vriezer)
3 1p portie spinazie (vriezer)

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 15:03

Prairy schreef:
Ja dat vind ik dus ook een heel groot voordeel, kleinere porties maar ook een veel kleinere pan om schoon te maken.

Kun je wel het merk en type zien? Als je dan daarop googled+handleiding is er vaak wel een te vinden.

Geen NL handleiding helaas. Wel in het engels, maar gewoon de standaard info.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-24 17:51

Azmay schreef:
Ik ga hier even mee lezen, mijn toekomstplannen betekenen dat ik voedsel moet gaan bewaren.

Ik twijfel nog of ik hier al een pan ga kopen of tzt pas, maar ik vermoed dat ik binnekort wil gaan oefenen.
Ben nu youtube aan het af struinen, krijg zin in eten zo :+

Welkom!

Ik vind Suttons Daze, Little Mountain ranch, that 1870 homestead, the Hamakua homestead wel de leukste zo.

Rosered homestead heeft goede informatie, ik vind alleen de audio daarvan niet zo fijn.

pmarena

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 16:49

Nou ik ben EINDELIJK voor het eerst ècht aan het pressure cannen *\o/*

Er staan aardappeltjes op.

Het blijkt dat een 3kg zak bio aardappelen van de Lidl precies past in 4 Weck Sturzpotten van elk 1 liter.
En die 4 passen samen weer precies in de CanMate. Dus dat komt allemaal mooi uit *\o/*

Ze staan nu 40 minuten op 10 PSI te garen :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 21:28

Ik zie dat veel mensen aardappelen cannen, ik vraag me alleen een beetje af wat dat toe voegt? Aardappels blijven al vrij makkelijk goed en minder moeite dan gewoon koken lijkt het me ook niet bepaald. Ben gewoon benieuwd }:0

In eigenlijk alle recepten zie ik een lepel zout staan, is die nodig voor de voedselveiligheid of alleen voor de smaak? Ik probeer een beetje zoutarm te koken eigenlijk dus als het zonder kan zou ik daar heel blij mee zijn.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 21:33

Met wecken gebruik je ook zout is om te conserveren voor gebruik spoel je ze even af.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 21:38

Marcella schreef:
Met wecken gebruik je ook zout is om te conserveren voor gebruik spoel je ze even af.

Ik ben(was?) ook van plan hele maaltijden in een pot te stoppen dus dan is afspoelen geen optie. Dat word dan ineens een heel stuk minder interessant. Jammer want dat leek me een heel goede manier van gezonde makkelijke maaltijden maken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 21:47

Marcella schreef:

Veel zo niet alle potten enkele groentes die ik heb staan van hak of huismerk is tegenwoordig enkel groente & water, geen zout meer. Appelmoes is ook goed te krijgen als enkel appel, geen suiker.
Alleen weet ik niet wat die doen qua druk en tijden, anders dan dat fabriek makkelijker kan controleren of weck goed gegaan is en ook wel aan eisen zal moeten voldoen in die richting.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 21:50

Groentes waar je zout aan toevoeg spoel je ook af voor die tijd.

Maar met complete maaltijden werkt het geloof ik ook weer anders. En wecken is anders dan Pressure canning.

Gebruik met eigen gemaakte appelmoes ook zeer weinig suiker om die reden weck ik het ook.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 21:59

Ik begrijp van het pressure cannen dat je zout in principe veilig weg zou moeten kunnen laten.

Het lijkt mij gewoon wel makkelijk om zo al voorgekookte aardappels uit de kast te kunnen pakken.
Om op van die taaie dagen waar je laat thuis komt even snel een maaltje op tafel te kunnen zetten zonder eerst nog aardappels te moeten schillen / koken / bakken.

Als het goed is zijn ze ook lekker om te bakken. En om even snel een slaatje van te maken bijvoorbeeld.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 22:04

Vind ze ook heerlijk uit de oven.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-24 23:02

Ik had een theelepel zeezout aan mijn pints toegevoegd, en mijn vader is proefkonijn geweest dit weekend voor de aardappels, opgebakken. Hij vond ze iets anders smaken maar wel ok. En dit van een moeilijke eter :=

Denk wel dat ze zo uit de pot niet zo lekker zijn, bakken/airfryer schijnt toch wel aan te raden te zijn.

Volgende keer voeg ik geen zout meer toe, sowieso was het erg veel maar schijnbaar worden de smaken ook sterker door het pressure cannen. Ik dacht dat hij er nog extra zout aan toegevoegd had maar dat was voor de verandering niet zo :+

En je moet ook opletten dat je geen zout met jodium gebruikt, dat schijnt soms ook voor rare smaken te zorgen.

Ik vind het inderdaad erg makkelijk om ze gewoon zo te kunnen pakken, en extra ruimte in de vriezer te hebben.

Wij eten zeer weinig aardappels, dus die liggen vaak al te verschrompelen (die ik nu gedaan had dus ook).

Ik had overigens vast kokende gebruikt.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 23:25

ik doe nergens zout in of op, azijn geeft zelfde effect een klein scheutje is voldoende en dat proef je echt niet, is ook tegen het verkleuren

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 10:57

Ik heb er geen zout in gedaan. Alleen aardappels en water. Vind ze wel goed gelukt

Afbeelding

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 12:07

ze steken boven water uit, dat gaat uitdrogen en verkleuren

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 12:11

Tja, het water stond bij het in de pan zetten gewoon tot een inch onder de rand. Ardappeltjes netjes onder water. En het water in de pan was helder. Dus waar het naartoe is gegaan weet ik ook niet. Maar je ziet het wel vaker bij de online filmpjes van "safe canners" dat het er zo uitziet dus het zal wel goed zijn zeker....?
Laatst bijgewerkt door pmarena op 22-05-24 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 12:12

Dit volgende keer iets minder en vullen tot de rand met water.

Mijn ervaring is dat het verkleuren wel weer meevalt, maar ze gaan er wel wat minder lekker uitzien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 11:26

Ik ga niet tot de rand vullen met water, want dat wordt afgeraden omdat het dan naar buiten kan gaan kruipen / lekker en je vacuum kan verpesten :=

Vorige week een pot aardappeltjes opengetrokken en gebakken, het smaakt anders dan vers gebakken maar wel erg lekker en makkelijk hoor, zeker voor herhaling vatbaar +:)+

Ik heb vorige week geruld gehakt ge pressure canned, dat ging ook goed. Ligt wel een wat te dikke laag vet op nog voor "hoe het heurt".

Gisteren een vrachtje gehakt en kipfilet bij de slager gehaald, en dat is nu aan de beurt.
Ik heb 5 halfjes gehaktballetjes en 4 halfjes kipfilet er in zitten. De CanMate is nu net op 10PSI gekomen, dus om 12:35 kan ik de pan af zetten (75 minuten).

Dit is geloof ik de 4e keer dat ik de CanMate voor het echie gebruik en hij lekt nu niet meer *\o/*
Blijkbaar moest er ook iets een beetje "zetten" ofzo.

Ik merk wel dat de pan nu iets anders reageert nu ik er een laag potten bovenop heb gezet voor de eerste keer. Ik moet hem net iets meer opstoken blijkbaar, dan met 1 laag. Zowel voor het 10 minuten stomen als voor het sputterend houden van het tuimelaartje.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 13:52

Wat leuk dat je weer een lading gaat doen :)

Ik heb gisteren een weckcursus gedaan en ben met 66 pot(jes) naar huis gegaan en veel kennis.

Ondertussen ook 1 pot pastasaus PC en 1 pot weck geproeft, verschil lijkt dat de weck versie wat zachter is qua smaak en de structuur van het gehakt. PC maakt de smaak van vooral zout en ook de kruiden intenser. En het gehakt wat harder/droger lijkt het.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 13:56

Ja daar waarschuwen ze natuurlijk ook voor, dat smaken van kruiden / zou intenser worden bij het PC.
Ik heb daarom maar geen kruiden gedaan de eerste keer dat ik geruld gehakt ge PC heb. Maar vind dat toch een beetje raar, niet te vreten zo natuurlijk en na-kruiden is toch anders.

Heb de soepballetjes nu net dus wèl gekruid, maar dan met minder kruiden dan ik normaal doe.
Ben benieuwd hoe dat uitpakt :) Het zal nog wel even wat zoeken / uitproberen zijn om de persoonlijke "sweet spot" te vinden :=

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 13:59

Ja dat denk ik ook.

Ik weet wel dat ik het zout gehalte in de Amerikaanse recepten in ieder geval niet ga volgen. Wat ik daar soms in zie staan / gaan :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 14:33

Ja echt met lepels tegelijk :=

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:17

Okay experiment wecken in de multicooker. Heb 3 potjes kippen bouillon erin staan pruttelen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-24 22:27

Ben benieuwd!

Ik heb vandaag bananenbrood (meer cake eigenlijk) gemaakt in pot, had geleerd op mijn weck cursus dat cake kon en op Facebook dat bananenbrood ook kon, zijn dicht dus die kunnen ook in mijn pantry. Hoe lang ze daar blijven is een tweede want het is erg lekker spul :P

Gisteren mango -nectarine salsa, die leek erg zuur maar het restje vandaag bij salade met gerookte kip smaakte prima toen ik het had laten uitlekken.

Vandaag bio groente gehaald bij de Lidl met 30% korting, eens kijken wat ik daar van ga maken. Ik wil in ieder geval Franse uiensoep maken, daar is mijn moeder gek op en het schijnt ook een goede basis te zijn voor van alles en nog wat.

Verder wil ik graag een maaltijd in pot maken met kip, ui, wortel en kijken wat er nog meer bij komt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 00:20

Ze hebben 2 uur staan pruttelen in totaal enige nadeel er was een hoop water verdampt. Nog geen half uur eruit en de eerste 2 waren al vacuüm. Volgende keer dus wat meer water erbij denk ik.

Maar zou echt ideaal zijn om gewoon even snel kleine porties weg te werken. Passen precies 4 potjes in (4 liter multicooker).

2 Persoons hakjes gebruikt.