Het grote Kamado topic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 20:31

Even de waarschuwing negeren....

Zijn er nog mensen actief met de Kamado?
Ik heb vandaag een The Bastard Large gekregen van mijn man.
Al jaren wilde ik er een maar vind ze gewoon te duur. En vandaag zei hij dat hij even naar de winkel ging naar wel mijn bus mee moest of dat oke was.
Ja hoor neem maar mee.

Komt meneer aan met een prachtige Kamado in de laadbak.

Morgen maar rustig een keer aan zetten.

Unwritten

Re: Het grote Kamado topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 21:00

Ja hier! Heb mijn Kamado Joe (classic Joe 1) nu 2 jaar en kook er meermaals per week op :))

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 21:18

Wij hebben deze zomer een Kamado Joe Junior gekocht maar nog niets mee gedaan... Zo zonde, maar we hebben geen ervaring en weten gewoon niet waar te beginnen.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 21:21

Zonnehoed schreef:
Wij hebben deze zomer een Kamado Joe Junior gekocht maar nog niets mee gedaan... Zo zonde, maar we hebben geen ervaring en weten gewoon niet waar te beginnen.

Filmpjes op YouTube kijken!

Onze kamado doet op t moment ook niet zo veel helaas. Vriend heeft er steeds geen zin in :=

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 21:33

Ik heb een heel nieuwe hobby erbij gekregen met onze The Bastard Large. Veel geleerd door m’n vragen aan ChatGPT te stellen qua afstelling voor de temperaturen enzo. Door het ding aan te steken en gewoon te doen leer je het snelst :-) En dan met ChatGPT ernaast mocht het niet zoals gewenst gaan.

Inmiddels lukt het heel prima zelf. Ik maak vooral spareribs erop, soms een beercan chicken en ook hele vis vinden we lekker :-)

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 21:35

Ik ga morgen eerst maar eens met de temperatuur spelen

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 21:38

Slim idd. En dan kun je prima ook wat erop leggen :-) Eerste paar keer mag ie niet te heet worden.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 21:53

Jokonootje schreef:
Even de waarschuwing negeren....

Zijn er nog mensen actief met de Kamado?
Ik heb vandaag een The Bastard Large gekregen van mijn man.
Al jaren wilde ik er een maar vind ze gewoon te duur. En vandaag zei hij dat hij even naar de winkel ging naar wel mijn bus mee moest of dat oke was.
Ja hoor neem maar mee.

Komt meneer aan met een prachtige Kamado in de laadbak.

Morgen maar rustig een keer aan zetten.

Wat een leuke verrassing.

Wij gebruiken hem ook vaak, de ene week meer dan de andere.

Zonnehoed schreef:

Gewoon simpel beginnen, deden wij ook.
Wel eerst inbranden en daarna gewoon starten met saté, kippenpootjes ofzo.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 09:19

Ik heb een brisket in de vriezer liggen, daar moet ik binnenkort ook eens mee aan de slag.

Voor vanavond heb ik een Tomahawk (van varken) klaarliggen. :D
Gril ik lekker paprika's gevuld met mozarella bij

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 09:25

Klinkt goed! Ik ga dit weekend denk ik een bavette proberen :)

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 09:39

Ik wil van het weekend weer een beercan chicken maken.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 10:06

Zijn er nog accessoires die daadwerkelijk onmisbaar zijn?
Of gewoon ontzettend handig

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 10:35

Een kerntemperatuurmeter vind ik erg fijn.
Ja hebt er die via Bluetooth verbinden. Dan krijg je een melding op je telefoon.
Vind ik erg fijn als het regent.

Goede handschoenen.

En drippan zodat je platesetter schoon blijft. (Je kan ook aluminiumfolie over de platesetter doen.

Het ligt er ook aan wat je er op wilt maken.

Een houder voor beercan chicken.
Een rekje voor spareribs.

En gebruik goede kolen. Zeker geen briketten.
Ook geen aanmaakblokjes. Om hem aan te maken kun je wokkels gebruiken of wat ik fijn vind is een one minute lighter.
Laatst bijgewerkt door FrNo op 19-08-25 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 10:42

Ik gebruik eigenlijk nooit meer een drip pan, schoonmaken vind ik echt naar _O- ik schraap mn setters schoon (ik heb half moon platesetters, kan daardoor ook in hoogte varieren) en ik doe elke 2 weken sowieso een clean burn direct na het koken :D

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 10:45

Wij hebben een Barbecook Kamal Large met divide and conquer systeem, pizzasteen, gietijzeren roosters en een hele set van die gietijzeren pannen.
Voor de Kamal zijn verder niet geweldig veel accessoires, maar die van The Bastard passen ook, dus daarvan hebben we de drip pans gekocht. Toch een stuk voordeliger dan wegwerp bakjes.

Met de pannen hebben we nog weinig gedaan, maar pizza bakken doen we wel vrij geregeld :D

Onmisbaar accessoire is wat mij betreft een grid lifter om hete roosters eruit te tillen, en een paar goede handschoenen. Met normale ovenwanten red je het niet.

Voor degene die wil gaan beginnen: wij zijn simpel begonnen met kant-en-klaar vlees van de supermarkt. Je hoeft niet direct zelf je vlees urenlang te pekelen en 6 uur low and slow te garen. Als je dat graag wilt komt dat later wel, als je het apparaat een beetje kent :j
Laatst bijgewerkt door Konstantine op 19-08-25 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 10:46

Gietijzeren rooster en pannen (meerdere types) heb ik hier ook. Heerlijk de Dutch Oven in de kamado en stoven maar :9

ik heb ook een rookspiraal voor koud roken, verschillende soorten rookhout etc.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 10:47

Ik wil graag een keer stoofvlees maken in de Dutch Oven. :9
Zalm roken lijkt ons ook lekker, maar die accessoires hebben we nog niet.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 10:48

Goede ovenschalen zijn ook veel waard, ik maak ook lasagne en pom bijv op de kamado :D

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 10:58

Wat een leuke verrassing Jokonootje!

Ik ben ook nog altijd blij met mijn Kamado Joe.

Zonnehoed ik ben het eens met Lizz, gewoon eens rustig beginnen. Evt basis filmpjes kijken als je het spannend vind. Rustig een keertje aansteken, makkelijk stukje vlees erop en gewoon eens spelen. Kijk wat er gebeurt als je de schuif iets meer open en dicht doet bijvoorbeeld. Steeds kleine stukjes aanpassen. Ik vond het in het begin heel makkelijk om te onthouden dat je met de schuif onder "grote" temperatuur aanpassingen doet, en met de bovenste schijf klein bijregelt.
Mijn moeder vond het in het begin ook een enorme drempel om te beginnen, maar het is ook haar echt heel erg meegevallen. Sterker nog, ik vind het regelen van bijvoorbeeld de temperatuur in een kamado een stuk makkelijker dan bij een kogelbbq oid.

Nog aanvulling van de dip voor een sparerib rekje van FrNo, ik ben zelf erg blij met het pannenrekje van Ikea, deze kun je breder en smaller maken zodat hij eigenlijk altijd past:
https://www.ikea.com/nl/nl/p/variera-de ... -70154800/
(wel even de rubber dopjes eraf halen, die kunnen niet zo goed tegen hitte ;) )

Hier inderdaad ook verschillende soorten rookhout, rookspiraal voor koud roken, allerlei soorten gietijzeren pannen. Je verzamelt wat af in de tijd :')
Eigenlijk wil ik ook nog een spit, maar die prijzen :$

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:00

Ja ik wil heel graag ook nog een halve maan zeepsteen, een Joetisserie en een DoJoe maar geld :')

En eigenlijk wil ik er nog een tweede kamado naast, maar dat wil mn man niet _O- (liefst een Big Joe _O- )

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:01

Wat Konstantine zegt, een goede grid lifter!
Wij hebben die van the bastard, ideaal ding.

Bbq handschoenen haal ik bij de action. Voorheen hadden we van die lashandschoenen, maar die van de action zijn fijner.

Goede kolen, dus geen supermarkt kolen.
Heb je bekenden om je heen die ook veel bbqen, bestel per pallet en koop deze samen. Kan je vaak een leukere prijs krijgen per zak.

Edit:
Doen je ook weleens wat met de restwarmte? Ik probeerde dat laatst, zwaar mislukt. Ofja, koelde toch te snel af, weer even opgestookt… je raadt het al :') alles verfikt.

Wat ik ook lekker vind, aardappels (gewassen met schil) in de folie en dit tegen de wand bij de kolen. Na 45-60 minuten heerlijke gepofte aardappels.
Laatst bijgewerkt door Lizz op 19-08-25 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:05

Ik rij voor kolen vanuit midden NL vaak naar of BBQ experience center (Nunspeet) of Beef Exclusief (Zevenhuizen ZH). Ik heb graag de Kamado Joe big block, of the Grill Fanatics Cherry :D Alleen die laatste is momenteel niet leverbaar..

En voor de snelle oplossing de Marabu takken van de Welkoop. Maar dat zijn wel echt takken en niet direct blokken.

En je kan nooit genoeg rubs hebben. Ik gebruik heel veel Southern Dutch Touch of Sweet. Maar ben ook groot fan van de Rock 'n Rubs.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:08

Ik haal houtskool bij Vuur en Rook in Lunteren. Vlak bij mijn paarden, dus makkelijk even te halen. Hebben ook goed vlees :D En een heerlijke winkel om lekker in rond te struinen :)

Drippan heb ik ook, maak hem schoon met water uit de Quooker en wat dreft. Dan is ie zo weer schoon :)

Leuk om te zien dat er meer dames zijn die dit leuk vinden :D Vind normaal BBQ-en geen reet aan haha! Dus ik doe altijd de slow cook dingetjes, en de rest van het diner mag de man dan doen. Die vindt dat slow cooken weer niks. Mooie balans.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:09

Hier is het een van mijn grootste hobbies, laat mij maar koken en BBQen! En mn man offert zich wel op om het te proeven _O-

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:14

Ik zelf doe niet heel veel hoor, ja het eten er van.
Maar weet er wel het een en ander van. Heb zelf niet zo veel geduld, dus bij mij ziet het er soms wat donkerder en krokanter uit.

Gisteren nog een pakket vlees binnen gekregen.
Er zat ook zebra tussen :=