Je eigen brood bakken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Je eigen brood bakken; wel of geen broodbakmachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 16:56

Voor de mensen die geen gist kunnen vinden in de winkel: onze Welkoop had nog genoeg op voorraad, dus ik zou eens bij Welkoop/Boerenbond/Aveve kijken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 16:59

Leuk topic misschien moet ik het ook weer eens gaan proberen.
Wij gebruiken verse gist in ons pizzadeeg. Onze warme bakker verloopt gist, dus daar haal ik het altijd.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 17:10

Resistance schreef:
moonsparkle schreef:
Heb net dus zelf een brood gemaakt, maar het is wel erg compact, had ik het langer moeten laten rijzen? Heb het wel een keer een uur en tweede rijs nog een uur gedaan.

Heb 'm af laten koelen voor het snijden en daarna in een verhoudzak gedaan hoop dat die dan langer goed blijft dan een dag.

[ [url=m/Vokj7Z.jpg]Afbeelding[/url] ]

Langer rijzen kan nooit kwaad, en ook heel belangrijk: ga er heel voorzichtig mee om als 't eenmaal gerezen is. Dus 't niet laten vallen of hard in de oven neerzetten ofzo. Wij lieten een keer perongeluk ons bakblik vallen; dan heb je dus gewoon een baksteen daarna.

Of meer gist?

Je kan het ook overrijzen dan stort het in. Dus dat is niet helemaal waar.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 17:49

Door dit topic ging het hier ook weer kriebelen, ik bak sowieso graag en al paar keer brood gebakken laatste tijd!

Dit komt net uit de oven!Afbeelding
Roggen-tarwe brood, heel simpel, benieuwd hoe ie smaakt!

_bella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 18:09

Karlijnxxx schreef:
Ik was enorm geïnspireerd door dit topic, maar ik kan geen tarwebloem of gist meer vinden hier in de buurt. Waar halen jullie het?

Je kan ook bij een bakker of restaurant vragen. Ik ken meerdere bakkers dat tarwemeel verkopen nu. Bij bouwhuis.com is er ook meerdere soorten op voorraad.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 18:14

Et voilà.......ben benieuwd hoe het smaakt.

Afbeelding

Gebakken in een rvs pan. Heb het deeg naar aanleiding van de tips hier natter gehouden dan normaal. Het voelde na de rijs in ieder geval heel prettig aan.

(Let niet op de omgeving rond het brood. Onze keuken is midden in renovatie maar ligt even stil door de werkzaamheden op de boerderij)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 18:48

Pfff, valt nog hartstikke mee _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 19:34

Wat leuk dat iedereen begonnen is met bakken! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 19:53

Soort van Heel Bokt Bakt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 20:01

Hier is het ondertussen klaar <3

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 20:03

Nou dat ziet er ook weer appetijtelijk uit!

Ik zit te twijfelen of ik dat YouTube recept ga proberen in een RVS pan met glazen deksel, of in m'n tajine....

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 20:46

Mijn no knead brood staat te rijzen tot morgenochtend, ik ben benieuwd.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 21:29

Ik heb nu in 24 uur tijd 3 broden gebakken. Klinkt veel maar die vloerbroden van de AH zijn nog groter :Y)
Ik snij er pakweg 6 plakken van (oke, wel cm dik. Dik is lekkerder :9 ) dus 3 plakken bij het ontbijt en 3 plakken bij de lunch.

Dat betekend dat ik bijna elke dag een brood kan bakken. Hier heb ik meestal ook wel tijd voor. Ik begin op de meeste dagen pas om 15.00 en sommige dagen zelfs nog later.

En ik heb een lieve collega. Ik heb haar auto nu thuis staan en ik heb hem morgenmiddag tot mijn beschikking. Dus niet alleen even snel boodschappen doen. Maar ik kan ook naar de Welkoop rijden. Hierdoor kan ik niet alleen bloem en gist kopen, maar ook potgrond, plantjes, broodzakken en diepvrieszakken.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 22:45

chamion schreef:
Ik heb nu in 24 uur tijd 3 broden gebakken. Klinkt veel maar die vloerbroden van de AH zijn nog groter :Y)
Ik snij er pakweg 6 plakken van (oke, wel cm dik. Dik is lekkerder :9 ) dus 3 plakken bij het ontbijt en 3 plakken bij de lunch.

Dat betekend dat ik bijna elke dag een brood kan bakken. Hier heb ik meestal ook wel tijd voor. Ik begin op de meeste dagen pas om 15.00 en sommige dagen zelfs nog later.

En ik heb een lieve collega. Ik heb haar auto nu thuis staan en ik heb hem morgenmiddag tot mijn beschikking. Dus niet alleen even snel boodschappen doen. Maar ik kan ook naar de Welkoop rijden. Hierdoor kan ik niet alleen bloem en gist kopen, maar ook potgrond, plantjes, broodzakken en diepvrieszakken.

Jeetje _/-\o_

Ik bak 2 of 3 broden in de week 1 voor mijn vader en 1 of 2 voor ons. En soms heb ik die tijd niet eens. Zeker met het rijzen -O-

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 07:35

Ik vind supermarkt brood gewoon echt niet lekker. Merk ook dat ik nu veel meer brood eet dan anders.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 08:10

Ben door dit topic ook weer aan de slag gegaan. Het staat te rijzen tot morgen:
Afbeelding

Ik bak in een Dutch oven, zoals dit (een eerder gebakken exemplaar):
Afbeelding

Ben alleen nog in dubio of ik heeeeeel vroeg op ga staan om het brood te bakken voor het ontbijt of niet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 08:39

WAUW! wat een bijdragen...... ik heb flink moeten lezen... en kijken.

Maar er zitten wel echt kunstwerkjes tussen. Vooralsnog lijkt het erop dat de oven het wint van de broodbakmachine.
Ik heb een gietijzeren pan, dus ik ga daar maar eens mee testen.

Dank ook voor de linkjes met recepten. Het liefst bak ik zuurdesem, maar dat lijkt me wel iets voor 'gevorderden'....

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 09:39

Ninx schreef:

Maar er zitten wel echt kunstwerkjes tussen. Vooralsnog lijkt het erop dat de oven het wint van de broodbakmachine.

Dank ook voor de linkjes met recepten. Het liefst bak ik zuurdesem, maar dat lijkt me wel iets voor 'gevorderden'....

Gewoon uit proberen!

Ik snap de zuurdesem hype niet zo. Vroeger moesten een vriendin en ik bij haar moeder altijd eerst een een plak zuurdesem voordat we als beloning een gewone plak brood mochten :')
Wij beide eten nu nooit meer zuur desem. Soort jeugdtrauma denk ik. Misschien zou ik het nu wel heel lekker vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 09:40

Ninx schreef:

Op zich als je precíes doet wat er staat, dan moet het lukken hoor! :) net scheikunde, haha.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 09:40

Ik vind dat zuurdesem niet te vreten, het smaakt zo compact en raar....maar als je andere mensen er over hoort oreren bijna....ik heb dan altijd het idee dat ik dan nooit goede heb geproefd ofzo :=

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 09:42

pmarena schreef:
Ik vind dat zuurdesem niet te vreten, het smaakt zo compact en raar....maar als je andere mensen er over hoort oreren bijna....ik heb dan altijd het idee dat ik dan nooit goede heb geproefd ofzo :=

Haha precies dit! :j

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 09:50

Ik ben vanmorgen aan mijn eerste brood begonnen. Het staat nu te rijzen in de oven. Heb er een pan kokend water bij in gezet. Ik ben zo benieuwd!

Hij moet zometeen nog eens drie kwartier rijzen, maar daar wringt de schoen. Na die drie kwartier moet ie in een voor verwarmde oven... en hij staat natuurlijk daar te rijzen. Hoe moet ik dat doen? Kan ik het deeg straks +/- 10 minuten buiten de oven laten staan?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 09:51

Ik laat mijn brood nooit rijzen in de oven.
In de winter in de buurt van een verwarming/geen tocht etc. En in de zomer lekker in het zonnetje. Beide met een vochtige theedoek.
Goede richtlijn is het verdubbelen van het deeg. Dan is het genoeg gerezen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 10:06

Er zijn enorm verschillende zuur desem broden.. de Duitse broden kunnen enorm zuur zijn (rogge desem vaak) en een desem kan ook best heel mild smaken. Een desemstarter bestaat uit melkzuur en azijnzuur en de balans tussen die twee maakt uit hoe je desem ook smaakt. Meer melkzuur is milder, meer azijnzuur is zuurder.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 10:10

het laatste brood van gisteren is niet heel smakelijk. Heel apart, vooral omdat ik hetzelfde recept heb gebruikt als bij de eerste 2 broden. Maar goed, ik had soep op de planning staan voor de lunch dus ga ik lekker mee dopen en voor de salade vanavond de rest als croutons van maken.

Heb nu een meergranenbrood aan het rijzen, een kant en klaar mengsel van de welkoop. Natuurlijk als je het omgerekend wel iets duurder dan gewoon meel of een kant en klaar mengsel van aldi/lidl enz. Maar voor de afwisseling is het wel lekker.