Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Resistance schreef:moonsparkle schreef:Heb net dus zelf een brood gemaakt, maar het is wel erg compact, had ik het langer moeten laten rijzen? Heb het wel een keer een uur en tweede rijs nog een uur gedaan.
Heb 'm af laten koelen voor het snijden en daarna in een verhoudzak gedaan hoop dat die dan langer goed blijft dan een dag.
[ [url=m/Vokj7Z.jpg]Afbeelding[/url] ]
Langer rijzen kan nooit kwaad, en ook heel belangrijk: ga er heel voorzichtig mee om als 't eenmaal gerezen is. Dus 't niet laten vallen of hard in de oven neerzetten ofzo. Wij lieten een keer perongeluk ons bakblik vallen; dan heb je dus gewoon een baksteen daarna.
Of meer gist?
Karlijnxxx schreef:Ik was enorm geïnspireerd door dit topic, maar ik kan geen tarwebloem of gist meer vinden hier in de buurt. Waar halen jullie het?
chamion schreef:Ik heb nu in 24 uur tijd 3 broden gebakken. Klinkt veel maar die vloerbroden van de AH zijn nog groter![]()
Ik snij er pakweg 6 plakken van (oke, wel cm dik. Dik is lekkerder) dus 3 plakken bij het ontbijt en 3 plakken bij de lunch.
Dat betekend dat ik bijna elke dag een brood kan bakken. Hier heb ik meestal ook wel tijd voor. Ik begin op de meeste dagen pas om 15.00 en sommige dagen zelfs nog later.
En ik heb een lieve collega. Ik heb haar auto nu thuis staan en ik heb hem morgenmiddag tot mijn beschikking. Dus niet alleen even snel boodschappen doen. Maar ik kan ook naar de Welkoop rijden. Hierdoor kan ik niet alleen bloem en gist kopen, maar ook potgrond, plantjes, broodzakken en diepvrieszakken.
Ninx schreef:WAUW! wat een bijdragen...... ik heb flink moeten lezen... en kijken.
Maar er zitten wel echt kunstwerkjes tussen. Vooralsnog lijkt het erop dat de oven het wint van de broodbakmachine.
Ik heb een gietijzeren pan, dus ik ga daar maar eens mee testen.
Dank ook voor de linkjes met recepten. Het liefst bak ik zuurdesem, maar dat lijkt me wel iets voor 'gevorderden'....
Ninx schreef:WAUW! wat een bijdragen...... ik heb flink moeten lezen... en kijken.
Maar er zitten wel echt kunstwerkjes tussen. Vooralsnog lijkt het erop dat de oven het wint van de broodbakmachine.
Ik heb een gietijzeren pan, dus ik ga daar maar eens mee testen.
Dank ook voor de linkjes met recepten. Het liefst bak ik zuurdesem, maar dat lijkt me wel iets voor 'gevorderden'....