Vandaag mag Mootje spelen bij de oma's (mijn drie oude hennen). Twee zijn bejaard en eentje hoogbejaard.
Mootje begon de laatst dagen al steeds meer interesse voor ze te tonen. Ik was eigenlijk van plan om haar er niet bij te zetten en te wachten op de nieuwe kuikens voor gezelschap. Maar omdat dat nu allemaal wat langer gaat duren (broedeieren zijn in bestelling) heb ik toch maar besloten haar kennis te laten maken. Ze is nu nog jong genoeg om gezond kwartelgedrag aan te leren, en misschien is het straks te laat.
Ik vond het wel spannend, want hoewel Mootje er nu uitziet als een volwassen kwartel met haar stoere verenpakje, is ze nog maar een derde van de volwassen grootte. En de oma's kunnen nog wel eens agressief uit de hoek komen. Als ze willen kunnen ze haar ernstig verwonden.
Maar het moet er toch eens van komen, dus ik heb de oma's iets lekkers gegeven en Mootje erbij gezet. Ze gunden haar geen blik waardig. En Mootje deed wat ze het liefste doet: in de zandbak spelen. Al snel kwam er een oma bij haar in de zandbak. Zo hebben ze lekker samen gebadderd. Eigenlijk is het zandbad te klein voor twee, maar omdat Mootje nog zo klein is ging het precies. Dat was een goed teken.
Op dit moment gaat het iets minder. De oma's zijn nog steeds relaxt, maar Mootje is nu nerveus aan het doen. Ze wil er eigenlijk uit, maar ze moet er nog even in blijven. Ze heeft nu tenminste wel de ruimte om rond te rennen. Maar hopen dat het de oma's niet gaat irriteren.
Voor de nacht haal ik haar er wel weer uit. Dan kan ze mooi even bij-eten, want ze krijgt nog kuikenvoer. En dan proberen we het morgen weer.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto van Mootje en de oma's
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D
Geplaatst: 23-04-20 20:40
Oscar schreef:
Wat een avontuur
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto van Mootje en de oma's
Ik wilde het zelfde zeggen .
LindyH
Geplaatst: 23-04-20 20:42
Ik zal kijken of ik er morgen eentje kan maken. Het is nogal lastig met het licht, en natuurlijk speedy-Mootje.
LindyH
Geplaatst: 24-04-20 17:06
Ik heb een poging gedaan om foto's te maken. Het was lastig om Mootje in een beeld te vangen met de anderen, want ze rent steeds voor ze weg.
Hier is Mootje met super-oma, een wildkleur van 2,5 jaar. Deze is van eerste groepje dat ik had. Haar 3 zussen zijn allang overleden.
En hier Mootje met een oma, een Italiaanse van 2 jaar. Hier had ik er ook vier van en daar zijn er nu nog twee van over. Deze oma heeft laatst nog een ei gelegd.
De oma's zitten niet meer zo goed in de veren. Ze komen eigenlijk niet goed door de laatste rui heen. Ik probeer ze wel te helpen met rijk voer, maar het wil niet echt baten. Ze zullen het sowieso wel niet lang meer maken. Gelukkig zitten ze binnen, dus hebben ze het niet koud.