Aanrommelaars met koolhydraatarm?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sannanasje

Re: Aanrommelaars met koolhydraatarm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:50

Ik ga van het weekend eens proberen groentechips te maken. Ik ben echt chipsgek en las een receptje voor chips van bieten. Dat moet ook met andere groenten lukken lijkt mij!

Is zoete aardappel trouwens te doen? Of is dat ook een no-go?

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:51

Hmmm net even gegoogled, maar gewone aardappel heeft minder kh en suikers dan zoete aardappel...
Hoe ze er dan bij komen dat zoete aardappel gezonder is is mij een raadsel

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:07

Een zoete aardappel bevat veel meer complexe koolhydraten waardoor je lichaam langer en harder moet werken om dit te verwerken. Hierdoor voorkomt het dat je pieken in je suiker spiegel krijgt.
Een normale aardappel heft een veel hogere glycemische index. Hierdoor gaat je suikerspiegel pieken en moet je lichaam inuline aanmaken om de extra glucose af te voeren. En dit stimuleert je vetopslag weer.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:33

Goh, met even meelezen, hoor ik allemaal handige en nieuwe dingen. Bedankt dames (en heren)!

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:35

Weet iemand een lekkere goed vullende salade wat ik mee kan naar t werk morgen? Ik denk dat ik anders al weet wat het word en die word bij mij zo standaard.. (maar wel lekker <3 )

Hoe lekker kan heel simpel zijn;
biefstuk reepjes, blokjes kaas, rucola melange, wat ui, paprika en een eitje.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:15

Oeh klinkt goed Jaimy!

En Monster tos thanks! Ik kan dus heel af en toe wel een zoet aardappeltje pakken.

Ik maak regelmatig een salade van komkommer en tomaat in stukjes met stukjes mozzarella en balsamico azijn.
Kan ook nog rucola sla bij doorheen (of andere sla)

Of sla, met stukjes oude kaas, bleekselderij, appel (of ananas) en een dressing van mayo, yoghurt en mosterd

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:41

Jaimy10 dit klinkt erg lekker. Heb het opgeslagen hehe.

Hier sinds kort wat aan het rommelen. Probeer niet perse kha te eten maar wel bewustere keuzes te maken. En meer drinken en sporten bv. Zit nu op -2,5kg en daar ben ik erg blij mee. Nu op naar de -20. Erg ambitieus maar haalbaar.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:58

gisteren verplicht uit eten met mijn werk en dat heb ik geweten vannacht: gruwelijk zuurbranden en ik heb meer van mijn plee gezien dan van mijn bed..... en ik heb nog wel getracht de koolhydraatrijke dingen te laten staan, een kaasplankje (met 4 piepkleine plakjes kaas _O- ) als toetje ipv ijs... (zat bijna te kwijlen toen ik het zag bij degene die naast me zat).
Volgende keer maar weer een smoes verzinnen zodat ik niet meer mee hoef.....

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 19:14

Nou vandaag had ik een 'ik eet ALLES echt alles wat los en vast zit' dag. Ik heb vaak last van eetbuien en daar ben k dan zooo van. Maar op 1 of andere manier kan ik dat echt niet ondrukken.. Dan schuif k van alles naar binnen 'want ach, de dag is nu toch al verpest' ... :n

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 20:06

De goedkope cervelaat-worst (2 euro voor zo'n enorm ding) van de Aldi en Jumbo zijn allebei weinig kh.
Goeie slagersworsten zijn vaak ook goed qua kh.

@Akke_sSpring
Rijstwafels heb je eigenlijk echt niets aan.. Dat zijn hele lege vullers. Als je dan iets met kh op granenbasis neemt, zou ik gaan voor havermout voor door de yoghurt, en qua crackers/brood gaan voor volkoren rogge of spelt (geen tarwe) producten, zoals de wasa vezelrijk, de Bolletje Granen variatie beschuit (haver, rogge en spelt) en qua brood voor volkoren spelt, zuurdesem of een mix van rogge/spelt/haver/boekweit dergelijk.
Dat vult een stúk langer dan witte rijst(wafels) of tarwe.

Qua saladevulling neem ik vaak tomaatjes, komkommer, avocado en geitenkaas. Paar walnootjes erdoor en een goede olijfolie.. YUM!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 20:10

Ik lees ik graag mee

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 09:48

[quote="@Akke_sSpring
Rijstwafels heb je eigenlijk echt niets aan.. Dat zijn hele lege vullers. Als je dan iets met kh op granenbasis neemt, zou ik gaan voor havermout voor door de yoghurt, en qua crackers/brood gaan voor volkoren rogge of spelt (geen tarwe) producten, zoals de wasa vezelrijk, de Bolletje Granen variatie beschuit (haver, rogge en spelt) en qua brood voor volkoren spelt, zuurdesem of een mix van rogge/spelt/haver/boekweit dergelijk.
Dat vult een stúk langer dan witte rijst(wafels) of tarwe.

Qua saladevulling neem ik vaak tomaatjes, komkommer, avocado en geitenkaas. Paar walnootjes erdoor en een goede olijfolie.. YUM![/quote]

Dank je wel, dat zijn mooie en praktische voorbeelden die ik goed toe kan passen. Ik had een lijst uitgeprint van iemand anders hier op Bokt en dat zag er weliswaar heel smakelijk uit maar sommige suggesties kan ik aan de ontbijttafel met mijn gezin niet verantwoorden. Leken meer tussendoortjes.

Mijn heeft gisteravond de weekboodschappen gedaan en ik heb hem dus ook die lijst laten zien met de melding "Ik doe weer een poging afvallen dus graag iets meenemen van deze lijst". Ik heb er niks van voorbij zien komen. Wel pakte ik Cola, Kitkat, chocoladepepernoten, chips, popcorn en heel veel soorten koeken uit. Kreun..... Dat wordt afzien. Ik ben verslaafd aan cola en het afkicken is steeds opnieuw een uitdaging, de overige producten lust ik ook liever dan een tomaatje dus ik moet heel hard aan die knop draaien om het om te zetten. Ik wil, ik wil, ik wil!!

Vanmorgen lekker ontbeten met yoghurt en een flinke appel. Zo naar stal met een mandarijntje voor tussendoor :Y)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 11:05

@ Akke_sSpring
Ik vind het ook niet te doen met snoep in huis. Ik vreet de bakken sint maarten snoep van de kinderen gewoon leeg :')
Het lijkt wel een verslaving. Ik kan de hele dag me keurig houden aan 'gezond eten' en zo ineens emotieloos een duik nemen in de kast en 4 mini marsjes naar binnen proppen. En dan is het hek van de dam.. pff.
Is er ook een AA club voor chocola verslaafden? :')

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 11:54

Ik eet vaak de griekse yogurt van de lidle zit in een emmertje, om het net een andere smaak te geven maak ik twee pepernootjes klein en meng het erdoor ner iets meer smaak

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:04

Akke_sSpring schreef:
Vanmorgen lekker ontbeten met yoghurt en een flinke appel. Zo naar stal met een mandarijntje voor tussendoor :Y)

Is wat nootjes (walnoten, hazelnoten, pecannoten of een zelfgemaakte notenmuesli) niet verstandiger door je yoghurt? Nu begin je de dag al met te veel. De vetten van de noten kun je wat langer op teren dan op de vruchtensuikers van de appel en het mandarijntje.

Is maar een tip he ;)

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:27

KootMiraDrum schreef:
Akke_sSpring schreef:

Is wat nootjes (walnoten, hazelnoten, pecannoten of een zelfgemaakte notenmuesli) niet verstandiger door je yoghurt? Nu begin je de dag al met te veel. De vetten van de noten kun je wat langer op teren dan op de vruchtensuikers van de appel en het mandarijntje.

Is maar een tip he ;)

Hmmmm maar de vitamines dan?? Vond het al heel verantwoord :). Ik heb nu hüttenkäse, gezonde crackers en avocado's gehaald. We moeten even zoeken maar het komt goed. Wel fijn hoor het meedenken met elkaar :)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 03:44

Fruit zou je als toetje kunnen nemen op het moment dat je bv je avondeten eet, of je lunch met brood, dus op het moment dat je al meer KH eet. Tijdens zo'n moment, wat je je KHuurtje zou kunnen noemen, moet je zorgen dat je je KH uit 4 groepen eet:
1/4 eiwit, vet
1/4 oranje lijst
1/4 groene lijst
1/4 fruit

Oranje lijst en groene lijst staan in de boeken van Grip Op Koolhydraten.

Heb je 1x per dag zo'n KHuurtje, dan prikkel je je lichaam. Ook wisselen per dag, de ene dag wat meer/minder KH dan de andere dag prikkelt je lichaam.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 13:13

De vitamines haal je voornamelijk uit je groentes Akke_sSpring.
Ik heb de eerste 2 weken helemaal geen fruit gegeten, om van de suikers af te kicken, en daarna alleen rood fruit (frambozen en aardbeien, meestal diepvries).
Nu neem ik zo nu en dan wat fruit.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 13:19

ik heb het eerste jaar dat ik koolhydraatarm at alleen van die vieze zure rode bessen gegeten, nu eet ik af en toe een aardbei en een hapje appel (als mijn paard een appel krijgt :D ), maar verder eet ik geen fruit meer ivm de suikers en ik mis het ook niet meer.

putzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 14:15

Ik heb sinds ik begonnen ben ook geen fruit gegeten omdat ik ook af moest kicken van de suikers. Mis het niet meer. alleen de eerste week had ik last van ontwenningsverschijnselen omdat ik van heel veel suiker naar bijna geen suiker ben gegaan

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 14:19

putzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 14:39

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 17:31

Wat voor thee drinken jullie trouwens? Ik probeer een tijdje onder de 20 kh te gaan zitten en nu dus druk aan het wegen en zo. Zit nu aan de honing thee van de AH, zit 0,2 kh per 100 ml in, drink ongeveer 150 ml in 1 keer dus 0,3 kh. Klinkt niet heel veel maar ik drink zo 5 a 6 kopen thee per dag. Zit je toch al snel aan 2 kh per dag met alleen maar thee. En als je onder de 20 wilt blijven is 2 al best veel..

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 19:02

Ik weet niet hoeveel kh het zijn, maar ik drink heel veel verschillende kruidentheeën van Zonnatura of het Kruidvat. Dit om veel af te wisselen in de kruiden die je binnen krijgt....

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 19:04

géén thee, maar gewoon warm water en maar 1 kopje koffie 's morgens en dat compenseer ik weer met een liter water. Ik probeer 3 liter water per dag te drinken.
Grappig is dat op mijn werk steeds meer mensen warm water gaan drinken ipv thee om diverse redenen