Suiker suiker suiker suiker!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

smurfje

Re: Suiker suiker suiker suiker!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:04

Ik had precies met kerst een meting. En had mij keurig gedragen.En met vlag en wimpel door de meting gekomen.

Ja in vleeswaren zit wel degelijk suiker. Zeker in iets van gelderse worst of voor verpakte vleeswaren.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:09

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:19

Ik gebruik de app, boodschapp.
Die helpt je ook goed op weg met etiketten lezen

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:23

Ik heb net een Frozzypack besteld zodat ik ook wat meer temperatuur gevoelige dingen kan meenemen voor lunch (:

Watdannog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:39

Ik doe ook mee, maar niet zo fanatiek als sommige hier :o
Sinds gistermiddag begonnen ( na het zien van het filmpje )
Geen suiker meer in de koffie en de thee ( normaal 2 scheppen per kopje ). Ik drink gemiddeld een 7 mokken per dag, dus dat scheelt al enorm.

Brood komt bij de bakker vandaan en daar wil ik echt niet mee stoppen. Wij eten waldkorn brood.
Verder kook ik eigenlijk wel elke avond, dus ik denk dat dit qua suiker wel meevalt ( meerendeel geen pakjes en zakjes werk )
Vlees komt ook al bij de slager vandaan, maar dit schijnt dus niet veel uit te maken ?

We hebben eko jam gekocht, maar deze bevat eigenlijk nog meer suiker dan de Hero light jam...
Dus dan is weer de vraag wat is beter....
En eko honing. Voor eventueel in de thee of yoghurt bv

Ik snoep niet veel. Dus daar ga ik nog niet veel in aanpassen.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:42

Je hero light bevat dan wel weer nep suiker. Dus Tja wat is gezonder.

Jam kan je ook halen bij het alternatieven schap

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:45

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:46

Ik was ook de grootste zoetliefhebber die je maar kan bedenken. Hoe zoeter hoe beter :+ .
Afgelopen jaar ben ik een maand suikervrij gaan eten en heb toen serieuze afkickverschijnselen gehad(humeur, heeeel moe, hoofdpijn). Maar dit verdween na een week, 1.5, als sneeuw voor de zon en was ik weer blij. Ik ben kilo's afgevallen, paste mijn kleren niet meer(wat opzich positief was, voor het mooie mochten er een paar kilo's af) en voelde me enorm fit.
Daarna een terugslag gehad en nu vind ik het oprecht heel moeilijk om het weer op te pakken. Ik eet wel heel suikerbewust en laat zoetige dingen makkelijker en sneller staan. Het liefst wil ik weer terug naar compleet suikervrij.
Dus ik doe zeker mee!

Brood eet ik heel weinig, ik merk dat mijn darmen gaan protesteren op brood en ik erg opgeblazen word(en daardoor dus mijn werkpak met moeite dicht pas -O- ). Voor mij werkt yoghurt met noten en granen erg goed. Eventueel een stuk fruit ernaast.
Maar fruit op de lege maag, zorgt bij mij helemaal voor een suikerdip of een vreetkick, gewoon door de fruitsuikers.

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:48

Even n stipje! Ik ben nog niet helemaal bij gelezen. Maar ook hier een sugar addict!

Thee met twee klontjes, redbull, snoepjes etc etc.. Heel slecht.. :=

Watdannog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:55

smurfje schreef:
Je hero light bevat dan wel weer nep suiker. Dus Tja wat is gezonder.

Jam kan je ook halen bij het alternatieven schap

Bedoel je zonnatura producten?

Ik haat stukjes aardbei in de jam.... Dus dat is ook echt een probleem hier.
Ik vind dat zo vreselijk vies :r

Zelf maken.... Liever niet, daar ben ik dan weer te lui voor denk ik :o
Maar dan is wel het stukjes probleem opgelost....

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:55

Ik ben een tijdje geleden begonnen met koolhydraatarm eten. Suikers, met name geraffineerde suikers, zijn dan ook taboe. Ben in 3 maanden moeiteloos 8,5 kilo afgevallen.

Bak mijn eigen koolhraatarme meergranen brood, heerlijk! Totaal geen hongergevoel of behoefte aan snaaien.

Ik voel me niet alleen beter (geen opgeblazen buik meer aan het eind van de dag), maar ik zie het positieve effect duideljk aan mijn huid en haren. Af en toe eet ik als er een verjaardag is wel een beetje zoetigheid mee, maar daar kan mijn lijf steeds slechter tegen.

Zoetstoffen gebruik ik niet omdat ik daar geen goed gevoel bij heb en ik heb er ook geen behoefte aan.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:58

Qua frisdrank drink ik bijna alleen nog maar Holy Soda. Geen suiker of kunstmatige zoetstoffen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:59

Remy schreef:
Ik ben een tijdje geleden begonnen met koolhydraatarm eten. Suikers, met name geraffineerde suikers, zijn dan ook taboe. Ben in 3 maanden moeiteloos 8,5 kilo afgevallen.

Bak mijn eigen koolhraatarme meergranen brood, heerlijk! Totaal geen hongergevoel of behoefte aan snaaien.

Ik voel me niet alleen beter (geen opgeblazen buik meer aan het eind van de dag), maar ik zie het positieve effect duideljk aan mijn huid en haren. Af en toe eet ik als er een verjaardag is wel een beetje zoetigheid mee, maar daar kan mijn lijf steeds slechter tegen.

Zoetstoffen gebruik ik niet omdat ik daar geen goed gevoel bij heb en ik heb er ook geen behoefte aan.

Heb jij een receptje van dit brood?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:01

Minder suiker eten heeft inderdaad super veel voordelen!

Toch mag je je er niet op blind staren. Ik vind het zelf soms raar als mensen de suiker volledig willen laten staan, maar er dan nog steeds een onnatuurlijk eetpatroon op nahouden. Als je echt gezond wil zijn, kan je best beginnen met je eetgewoonten stap voor stap te veranderen, desnoods mét suiker in het begin :)

Cold turkey stoppen met suiker hoeft alleen maar als je van jezelf merkt dat je echt niet kan zonder suiker. Dat je begint te beven of humeurig te worden als je je snoepje nog niet hebt gehad. Of als je merkt dat je het niet bij één koekje kan laten, maar dat gelijk de hele zak op moet. Dan maak je jezelf het echt een stuk eenvoudiger door alles gewoon even te laten.

Gezond eten wordt een stuk makkelijker als je van het traditionele eetpatroon van brood en aardappelen afstapt.

's Ochtends suikervrij ontbijten is niet moeilijk, er zijn echt heel veel mogelijkheden. Havermoutpap, witte bonen in tomatensaus, een spiegeleitje, toast met gerookte zalm en ei, een rijke fruitsla met kokosroom... zo lekker allemaal. Veel lekkerder dan een boterham met jam of choco.

's Middags kan je, zoals eerder vernoemd in dit topic, de restjes van de vorige avond opeten, met extra verse groenten.

's Avonds kook je weer VERS, dus geen potjes, blikjes, helemaal niets. En je zorgt ervoor dat minstens de helft van je bord met groenten gevuld is.

Als tussendoortjes kan je veel fruit en groenten eten, verse soep, pure chocolade (min. 80% ), noten, zaden, pitten, een blikje sardienen,...

En daarnaast: bewegen. Zo simpel is het.

Als het om gewicht verliezen gaat bijvoorbeeld, heeft het niet altijd met suiker te maken (al kan het wel helpen). Ik heb doorheen mijn twintiger-jaren zelf twee periodes gehad dat ik plots terug op mijn 16-jarig gewicht zat, terwijl ik in beide periodes ontzettend veel cola dronk en junkfood at. De eerste keer kwam doordat ik fanatiek met de paarden werkte en dus heel veel verbruikte, de tweede keer was de tijd dat ik mijn vriend leerde kennen en daarnaast ook heel wat uurtjes in de horeca werkte.

De juiste voeding is dus geen garantie op een droomgewicht, je moet ook gewoon leven.

Verder wat onderzoeken etc. betreft: staar je niet blind op onderzoek! Vooral niet de onderzoeken op internet, want onderzoeken kunnen heel makkelijk gemanipuleerd worden en zo valse resultaten geven. Internet is gewoon een te grote warboel geworden om daar nog de kwaliteitsvolle, goede onderzoeken uit te halen. Wetenschap is natuurlijk nodig, maar als het op voeding aankomt, is er eigenlijk maar één goede raadgever: je eigen lichaam. Je merkt vanzelf wel wat voor jou echt goed is en wat niet.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:03

Misschien niet helemaal relevant voor de meeste.

Maar voor mensen met diabetes is meergranen echt een dooddoener. Dan is gewoon volkoren beter.

Maar hoe dat werkt voor mensen die alleen stoppen met suiker zou het wel een goede oplossing zijn

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:09

Suikers zijn idd zo verslavend! Ik leefde op redbull en cola en werd gek als ik geen blikje op voorraad had.

Per 1 jan nauwelijks meer grdronken, alleen gister 1 glaasje cola op het werk. De eerste paar dagen had ik steeds de neiging om naar de winkel te gaan, maar nu helemaal niet meer. En het grappige: beb fitter dan met enerydrank :').

Koken er hier mensen in kokosvet/olie? Ben erg nieuwsgierig hoe knapperig je gerechten erin worden, hoe bruin je vles etc ivm croma (of vergelijkend product). Het lijkt me stukken gezonden maar ben zo bang dat ik week eten krijg..

Avondeten de dag erna mee naar werk nemen is hier echt geen optie :n. Maar ben wat aan het experimenteren wat makkelijk is en voor morgen ga ik zalm, komkommer en kappertjes salade meenemen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:18

Yv_ schreef:
Koken er hier mensen in kokosvet/olie? Ben erg nieuwsgierig hoe knapperig je gerechten erin worden, hoe bruin je vles etc ivm croma (of vergelijkend product). Het lijkt me stukken gezonden maar ben zo bang dat ik week eten krijg..

Ik bak pannenkoeken in kokosvet, ze zijn juist bruiner dan wanneer ik ze in roomboter bak.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:22

[quote="SAKKIA" Heb jij een receptje van dit brood?[/quote]

Ik haal het altijd bij de Zuidmolen (kom ik regelmatig langs). Van 1 broodje maak ik dagpakketjes van 2 dikke sneden die ik dan invries. Daar kan ik een week mee doen. Ik voeg een theelepeltje broodverbeterpoeder toe waardoor het iets luchtiger is. Lijkt een beetje op desembrood.

http://www.de-zuidmolen.nl/Basis.aspx?Tid=2&Lid=29&Lit=VIEW&Hmi=0&Smi=0&STIJL=4&Query=ZMU_ShopArtikel.Id=4339

Ik was trouwens gek op witte chocola maar die lust ik niet meer :') , ik lust nu alleen nog maar chocola die voor meer dan 85 procent uit cacao bestaat, daar eet ik elke dag een klein stukje van.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:30

Ik laat trouwens bijna al het brood waar geen volkoren op staat links liggen. Alle ambachtelijke/verse/meergranen brood e.d. vertrouw ik niet meer hoor. Volkoren brood moet aan bepaalde voorwaarden voldoen om volkoren te mogen heten. Meergranen brood hoeven maar 2 soorten granen in te zitten (soms alleen op de korst) om meergranen brood te mogen heten. Het kan zelfs zijn dat het dan gewoon geverfd witbrood is.

Ik eet ook wel speltbrood maar dan maak ik het zelf.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:41

Weet iemand hier misschien hoe dat zit met ruwe rietsuiker ? Is dat nou net zo slecht ? Als ik m'n vriend Google raadpleeg zou het iets minder slecht moeten zijn omdat er nog wat mineralen achter zouden blijven als ik het goed begrijp ?

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:43

Hier ook een grote fan van speltbrood. Wel de volkoren versie.

En volkoren crackers. Voor mij is fruit of yoghurt niet echt een optie. Ik lust helemaal niet zoveel. En structuren zorgen dat ik niet meer eten wil.

Daarbij nog lactose intolerantie is ook niet handig

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:45

Ik bak in kokosolie en dat word bij mij net zo knapperig/bruin/ed als in roomboter/bakboter/olie/ed. Maar ik vraag me ook altijd een beetje af of dat aan het boter/olie soort in de pan ligt of aan de manier van bakken..

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:47

Sleeper schreef:
MZorro schreef:

Wat leuk dat je 40 dagen zonder suiker gaat leven. Ben heel benieuwd hoe dat gaat bevallen! Volgens mij prima vol te houden als je echt niet toegeeft aan het kleinste beetje suiker (als je weer begint ben je reddeloos verloren :') ) Ik heb inderdaad naar de schuilnamen van suiker gekeken maar als je niks uit pakjes etc koopt heb je dat probleem ook al niet.

Brood heb ik ook niet gegeten maar dat beperk ik sowieso al (ook na een experiment ondervonden dat brood en mijn darmen elkaar niet helemaal liggen) Nu eet ik af en toe zuurdesembrood, die waarvan ik ook zeker weet dat het zuurdesembrood is en niet alleen de naam draagt. Wat ik regelmatig maak is havermoutbrood, vult goed dus je eet er weinig van. Ik doe er ook lang mee. En voor mij heel belangrijk, het is niet ingewikkeld en maak je in de oven klaar. (geen broodbakmachine hier) Ik eet het ook als tussendoortje, als die appel oid me niet geeft wat ik wil stukje havermoutbrood en weg snaaitrek.

Er zijn trouwens heel veel lekkere koekjes/gebakjes/taarten recepten zonder suiker te vinden op internet. Zonder ingewikkelde toestanden of speciale bakapparaten. Niet dat je die onbeperkt kan eten maar dan heb je toch het idee van 'snoepen'

Veel succes! En als je het leuk vindt misschien eens wat delen over je ervaringen op bokt of een blog ofzo? :)

Ik ga natuurlijk proberen om helemaal niet toe te geven aan het kleinste beetje suiker. Zelf eet ik geen vleeswaren, maar wel vleesvervangers. Helaas zit daar bij veel producten suiker aan toegevoegd, dus dan hoop ik dat ik of toch een alternatieve vleesvervanger vind of ik eet lekker een luxe visje (wat ik dan wel weer eet :o)

Knap van je dat je brood heb kunnen weerstaan, al geef je al aan dat je darmen zich daar niet helemaal lekker bij voelen. Gewoon eerste beste zak supermarkt brood eet ik niet, maar tegenwoordig heb je ook enkele broodjes zonder toegevoegde suikers erin, dus die ga ik dan wel meenemen.

Ik eet daarnaast al een hele tijd volgens de BodieBoost en ben van plan dit ook gewoon te volgen voor zover dat mogelijk is. Fruit ben ik ook van plan te nemen, niet meer dan 2 stuks per dag. Gedroogd fruit noemen ze, in Zoete Zin, ook wel emergency food. At jij wel gedroogd fruit of liet je dat ook achterwege. Zelf was ik niet van plan gedroogd fruit te nemen, maar dus wel gewone stukken fruit.

Misschien is het wel leuk ja, om het ergens te gaan delen! Ik zal eens rondkijken of ik het hier op bokt kan delen!

En wat gaan jullie snel zeg! Pfoehee! Wel heel interessant! :)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:53

Boompje1985 schreef:
Weet iemand hier misschien hoe dat zit met ruwe rietsuiker ? Is dat nou net zo slecht ? Als ik m'n vriend Google raadpleeg zou het iets minder slecht moeten zijn omdat er nog wat mineralen achter zouden blijven als ik het goed begrijp ?

Rietsuiker is oorspronkelijk niet slecht, alleen de rietsuiker die je nu overal ziet is bewerkt, de goede stoffen zijn daarbij verloren gegaan. Rietsuiker is dus ook gewoon suiker, laten staan!

Overigens zie ik veel mensen die er teveel moeite mee hebben te stoppen met geraffineerde suikers. Ik moet ook toegeven dat het mij maanden geduurd heeft er echt af te komen en nog steeds vind ik het lekker hoor! Maar je smaak veranderd wel, ik vind veel eten inmiddels veels te zoet geworden en daardoor niet lekker meer. Vroeger was ik echt taart-fan, ook dat is echt veel minder geworden. Het is even doorzetten maar wordt echt minder na een poosje!!

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:38