Slecht, gemanipuleerd voedsel. Ik wil anders!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:03

Ik ben sinds kort ook bezig met gezonder eten, meer nadenken over wat wel en niet goed is voor het menselijk lichaam en lees het boek 'de voedselzandloper' wat mijn ogen echt heeft geopend!

Zo probeer ik zo min mogelijk brood/aardappelen/pasta en rijst te eten. Heeft iemand een idee wat je makkelijk als vervangers mee kan nemen naar je werk/stage/school? :D

En waar je producten zoals amandel/rijstmelk, amandel/cocosmeel en lijnzaad zo goedkoop mogelijk vandaan kunt halen? :)

denice

Re: Slecht, gemanipuleerd voedsel. Ik wil anders!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 12:06

Waarom probeer je dat zo min mogelijk te eten? Die producten zijn hartstikke goed voor je. Ik zou juist vlees/zuivel minderen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:08

Goed brood is helemaal niet slecht voor je:)
Mensen vergeten dat ze vezels nodig hebben.

Claudia de Breij heeft daar nog een leuk stukje over gemaakt.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 12:29

Ik zit lekker te smikkelen van mn zelfgemaakte erwtensoep, vegetarisch uiteraard ;)

Ik zit propvol!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:25

Brood eet ik ook niet graag, zit stampvol suiker (en haren), tenzij je het zelf maakt.

De saus is zoooo makkelijk:
- gehakt rullen
- blikje tomatenpuree
- flinke gesneden ui erbij
- halve gesneden paprika erbij
- 6 grote tomaten in stukjes erbij
- plens water
- zout/peper/Italiaanse kruiden en wat je lekker vindt (ik doe extra peterselie en korianderblad)

En dan vooral geduld hebben... ik laat het ruim een uur pruttelen op laag vuur.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:28

Ligt er alsnog aan welk brood ;)
Ik mag graag mn zuurdesem of spelbroodje weghappen.
Eigen brood bakken is ook easypeasy (En ik heb niet eens een broodbakmachine :P )

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:36

ALS ik brood eet, dan eet ik spelt of roggen, maar als je het niet zelf maakt, dan moet je alsnog de verkoper op zijn blauwe ogen geloven.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:39

De molenaar geloof ik wel op zn blauwe ogen, die heeft een lieve moeke als vrouw.
Gelukkig kan ik mijn keuze daarin goed maken.

Die houden net zo van eerlijke eten als ik :D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:42

Heeft ie mooie blauwe ogen? :D

Hier hebben we niet zo'n ambachtelijke molenaar. We hebben wel een molen waar je alle soorten meel kunt kopen, maar geen gebakken brood. Dan kom je uit bij 't Stoepje of de bakker op het winkelcentrum en daar zit geen ingrediëntenlabel op, helaas.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:46

Ik heb heel lang zelf brood gemaakt. Eigenlijk is het heerlijk, en ik heb een broodbakmachine staan dus het is een kwestie van ingredienten erin en aanzetten.. Enige wat ik jammer vind is dat de korst zo hard is, en het brood zo snel droog/oud wordt.

Ik ben vandaag begonnen met twee broodjes met sla/komkommer/feta op het werk, met twee mandarijntjes..
'S middags thuis een verse smoothie met banaan en een broodje met bamiblok (foei := )
Tussendoor een appel
En vanavond moet ik nog iets klaarmaken, waarschijnlijk iets simpels als groente/aardappel/vleesvervanger :Y)
En dan 's avonds misschien nog zo'n aardbeien of framboos milkshake :9
Al had ik ook een erg leuk recept voor chocomouse ergens gevonden wat ik eigenlijk eens wil uitproberen :7

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 15:10

bamiblok :')

Dat klinkt echt te smerig!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:58

denice schreef:
Waarom probeer je dat zo min mogelijk te eten? Die producten zijn hartstikke goed voor je. Ik zou juist vlees/zuivel minderen.

Waarom zijn volgens jou vlees en zuivel slechter dan de brood/aardappelen en pasta?

Je moet toch kijken naar wat je lichaam nodig heeft? Ikzelf ben tegen melk. Melk is voor kleine kinderen en dan ook niet het witte bocht dat we voorgeschoteld krijgen, maar echte melk. Mijn lichaam kan weinig met koolhydratenbommen. Ik word er letterlijk moe van. Lichaam zwelt op als een ballon, houdt liters vocht vast en ik word er gewoon echt niet goed van. Daarentegen kan ik vlees/vis wel goed verdragen.

Dat dit voor mij geldt, wil niet zeggen dat dit voor iedereen geldt. Maar dat het voor jou gezond is, wil niet zeggen dat dat voor een ander ook zo moet zijn.

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 16:38

Ik las hier even mee en het is me niet helemaal duidelijk wat betreft het argument voor halal vlees;

Quellian, _Mara_, hebben jullie in secricible's post goed gelezen waar "halal" bij vlees betrekking op heeft? Het slachtproces alleen, níet het leven van het dier voor de slacht? Kortom, als een beter dierwelzijn bij het levende dier de reden is dat je halal vlees wilt eten, dan moet ik zeggen, richt je op iets anders. Het maakt namelijk niet uit.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 16:56

Ik heb het boek OERsterk Koken!
Het is een receptenboek/voedingsinformatie met oeroude voeding uit de natuur. Voeding zoals onze voorouders aten maar dan moderner.
Echt een aanrader! :j

De auteur, Richard de Leth was pas ook bij RTL Late Night. Hij was te gast vanwege zijn nieuwe boek 'OERsterk Leven'.
Ik ben benieuwd of iemand hem hier kent?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:21

Ik lees ook mee...vanwege voedselintoleranties probeer ik ook zo gezond mogelijk te eten. Inieder geval probeer ik zoveel mogelijk biologisch vlees te eten en ik eet geen melk/suiker/ gluten en nog een waslijstje haha.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:38

wat ik wel grappig vind is dat er zo her en der gentech gelijk getrokken word aan kruisen , kweken en selecteren om eigenschappen in gewassen die gewenst zijn te versterken/bevestigen...
dat laatste is in mijn ogen heel wat anders dan daadwerkelijk knip en plak werk in een lab :+
dat het geen kwaad kan...geen idee, kennen jullie al studies met de lange termijn gevolgen er van dan?

ik wil niet beweren dat gentech per definitie slecht is, maar ik ben wel van mening dat we voorzichtig moeten zijn met dergelijke dingen.

ook zoiets, bestrijdingsmiddelen, voorzichtigheid is geboden en ik denk dat we wat betreft de groeiende wereldbevolking blijven voorzien van voeding meer opties hebben dan genetische manipulatie in laboratorium setting en alle eventuele schadelijke invloeden van buitenaf maar kapot spuiten.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 18:37

Rocamor schreef:
denice schreef:

Waarom zijn volgens jou vlees en zuivel slechter dan de brood/aardappelen en pasta?

Je moet toch kijken naar wat je lichaam nodig heeft? Ikzelf ben tegen melk. Melk is voor kleine kinderen en dan ook niet het witte bocht dat we voorgeschoteld krijgen, maar echte melk. Mijn lichaam kan weinig met koolhydratenbommen. Ik word er letterlijk moe van. Lichaam zwelt op als een ballon, houdt liters vocht vast en ik word er gewoon echt niet goed van. Daarentegen kan ik vlees/vis wel goed verdragen.

Dat dit voor mij geldt, wil niet zeggen dat dit voor iedereen geldt. Maar dat het voor jou gezond is, wil niet zeggen dat dat voor een ander ook zo moet zijn.

Heb je weleens de docus sick, fat, nearly dead en forks over knifes gekeken? Daarin wordt het heel duidelijk uitgelegd. Teveel dierlijke proteïnen zijn helemaal niet goed voor je, er is bewezen dat je daar ernstig vergrote kansen door krijgt wbt kanker, auto-immuun ziektes, diabetes, cholesterol, hart en vaatziektes, huidaandoeningen etc. Tot 5% van je inname mag van dieren zijn, daarna heeft het alleen maar sleuchte invloed op je lijf. En 5% is (helaas) best weinig. Daarom ben ik gestart met een maand veganistisch eten. Alleen eten, de rest dus niet. Ik ben een grote vlees/kaas liefhebber, dus het is lastig! Als ik zie in hoeveel producten dieren verwerkt zitten, sta ik iedere keer weer versteld.

Naja, daarom denk ik dus dat vlees etc niet goed voor je is. Planten wel, zoals dus goede granen, groentes, fruit, rijst etc.

Maar, dit heb ik ook pas sinds een week ontdekt dus, don't shoot the messenger :D

Daarbij, iedereen moet zeker doen waar je zin in hebt.

Ik ben een pizza aan het maken met pepers, paprika, courgette, tomaat. We zullen zien!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 20:14

Heerlijk topic, hier voel ik me thuis :D
Probeer zo weinig mogelijk bewerkt voedsel te eten en voel me sindsdien een stuk beter.
Eet altijd al vegetarisch, vind melk voor baby's en hou niet van yoghurt :')
Gebruik vooral wel roomboter en vaak kokosolie. Van mijn collega krijg ik tips en weetjes over eten (orthomoleculair), super interessant allemaal!

Al hou ik ook zielsveel van patat. Ga het topic eens even doorlezen.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 20:19

Interessant topic zeg! Ik ben ook al een tijdje bezig met minder koolhydraten, geraffineerde suikers en dierlijke eiwitten te eten.
Wel vind ik het soms erg moeilijk met een laag budget. Hebben jullie nog tips voor mij?

En als iemand een goed boek of interessante website kent over gezond eten (zonder gemanipuleerd voedsel), dan ben ik ook daar erg benieuwd naar :)
Nu eerst even dit topic verder doorlezen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 20:28

Ik wist helemaal niet dat roomboter zo veel gezonde voedingsstoffen bevat. Ik heb het altijd in huis omdat ik margarine niet lekker vind en roomboter wel, maar probeerde het altijd zo weinig mogelijk te gebruiken. Maar eigenlijk is het dus best gezond?

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 21:19

Zoals mijn collega vertelde (kennis delen is het leukste dat er is :D):

Roomboter bevat gezonde vetten. Ook als je zuivel eet, kan je het beste de volle variant kiezen (gezonde vetten en er is minder mee geknoeid).
Op een pak suiker kan je ook "0% vet" zetten ;)

Daarnaast kan je beter niet in olijfolie bakken, dit is niet geschikt om zo heet te worden, boven de 'zoveel' graden verandert de samenstelling negatief.
Olijfolie zonder verhitting is wel gezond en als je het koopt, kies dan voor een donker gekleurde fles. Door zonlicht wordt de samenstelling van olijfolie al anders.

Teflonlagen in pannen zijn giftig zodra er een krasje op zit, de aluminiumlaag komt vrij in je eten.

Zij raadt aan om eigenlijk standaard een multivitamine dagelijks te slikken. Een mens heeft eigenlijk al 4 ons groente per dag nodig, echter zit er vaak helemaal niet zoveel gezonde voedingsstof in groente als men denkt als het in een kas zonder aarde wordt gekweekt. Ook vitamine D bijslikken is in Nederland altijd wel goed.

Verder: eet vooral gevarieerd en dus ook eens lekker ongezond zonder schaamte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 21:24

Mijn osteo raadde roomboter aan om in te bakken. Is veel stabieler dan margarine dat al snel verbrand en eventueel kankerverwekkend kan worden.
Sinds ik kokosolie als wondermiddel voor alles heb ontdekt gebruik ik dat overal voor. Behalve voor in de cake, daar wordt het deeg te vloeibaar van.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-10-14 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 21:30

Kokosolie is inderdaad super! Had laatst een heerlijke taartbodem van hazelnootjes, dadel en kokosschaafsel. De kokosolie maakt het dan zo lekker smeuïg.

Kokosolie werkt trouwens ook perfect als zonnebrand!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 21:34

Ik gebruik kokosolie om mijn baby dagelijks mee in te wrijven na het douchen ( en mezelf ook, eelt verdwijnt vanzelf van je voeten wanneer je ze dagelijks goed inwrijft), als billencreme, baby heeft nooit meer rode billen gehad sindsdien. Als dagcreme en make-up remover, zonnebrand, droge haarpunten masker, winterhanden-crème. Tegen eczeem. Teveel om op te noemen. Ik koop het in 20 litervaten in :o

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 21:54

minikatje schreef:
Goed brood is helemaal niet slecht voor je:)
Mensen vergeten dat ze vezels nodig hebben.

Ook zonder brood kan je genoeg vezels eten, geen probleem.
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 28-10-14 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt