zoetstoffen puur vergif

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:35

Suuskipje schreef:
Vervelend dat julie allemaal zo'n last hiervan hebben..

Ikzelf merk het verschil namelijk echt niet of het er nu wel of niet in zit. krijg geen lichemlijke klacht, wat zeg ik ik ben al 12 jaar niet ziek geweest :+
Denk dat het ook persoonsgebonden is :)

Ik heb er verder ook weinig last van, maar dat betekent niet dat het niet slecht voor je is.
Roken is hoe dan ook slecht, en vernaggeld hoe dan ook je longen, maar de ene leidt met een kwart van zijn longen nog een prima leven, de ander heeft als hij driekwart van zijn longen nog heeft al veel last ervan.
Helaas weet je nooit van tevoren bij welke groep je zit :+ dus ik probeer iig zo gezond mogelijk te leven, imo: alles met mate...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 17:04

Nou, ik heb inmiddels echt knallende koppijn, kan bijna niet uit mijn ogen kijken... heb gedaan wat het dringendst was vandaag en ik ga even plat met een fles heet water in m'n nek, heb er nog een stijve nek en schouders bij gekregen ook.

Bwegh.

Ik heb trouwens wel het idee dat die pakjes van Knorr van Kip Madras en Chili Con Carne nu gewoon goed te verdragen zijn nu er op staat dat het zonder geur-kleur-smaakstoffen is. Ik durf het nu tenminste weer te eten, heb er al een paar keer geen rotgevoel aan over gehouden dus het lijkt of er op zijn minst een heel stuk minder rommel in zit?

Zonder toegevoegde smaakversterkers, kunstmatige kleurstoffen en conserveermiddelen staat er op.

Maar achter die laatste staat dan wel in kleine lettertjes: volgens Europese wetgeving.

Koppijn begint een beetje te zakken dankzij een Panadol Zapp, zal ook wel zooi in zitten maar ik vind het allang fijn dat het te harden wordt zo :P

Dus even kijken op de Kip Madras: hum er staat nog wel "gistextract" op en dat was ook een schuilnaam voor E621 zag ik net...? En aroma met daarachter tussen haakjes sojabonen, tarwe. Da's ook een beetje maf.

Maar ik merk toch wel wat verschil met voorheen heb ik het idee, niet meer die snelle hartslag / onrustig gevoel / slap en wankel enzo. Ook niet meer dat hele typische soortemet van branderige gevoel in omgeving maag en slokdarm dat ik nu wel heb, en dat typisch bij dat hele E621 plaatje hoort bij mij tegenwoordig.

Ben blij als die zooi er weer uit is, voel me geen half mens zo, bah.

Op de Knorr Chili Con Carne zonder vanalles staan als wat rare zaken:

- mineraalzout (bevat minder natrium dan keukenzout vanwege het natuurlijk kalium gehalte)
- gerookte gist
- rookaroma

Voor de rest allemaal gewoon natuurlijk klinkende zaken waarvan ik denk: nou dan koop ik wel zo'n pakje ipv dat ik alle kruiden los bij elkaar ga scharrelen :)

Ik snij er ui en paprika bij, bak er gehakt bij, trek een blik bruine bonen open en we hebben lekker eten dat ook nog redelijk okee zou moeten zijn op zich....

Bah. Vanavond maar lekker simpel notenrijst met snijbonen en even geen vlees... als ik weer trek krijg en als die koppijn wat verder gezakt is.

Samiyah

Re: zoetstoffen puur vergif

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 17:55

Sterkte pmarena!
Hier eigenlijk ook geen last als ik bv. light frisdrank drink. Natuurlijk betekend het dan niet dat het niet slecht is. Eigenlijk had ik liever dat ik er heel erg last van kreeg, zou ik 't waarschijnlijk ook niet meer drinken. :))

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:29

enzino schreef:
Fred_Kroket schreef:
Ik ik weet dat het pas sinds kort is toegestaan omdat het lang is tegengehouden door bedrijven die veel geld verdienen aan het maken van zoetstoffen.

Ik ben erg nieuwsgierig naar je bronnen.

Gewoon even googlen schat! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:22

Fred_Kroket schreef:
Gewoon even googlen schat! :)

Het is echter bij de meeste mensen al langer bekend dat het om hele andere redenen enige tijd vertraging had opgelopen.
De hele complot theorie is een beetje achterhaald en ik dacht dat iedereen dat al wist, vandaar dat ik het vroeg.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 05:51

Pmarena, chili is zo makkelijk zelf te kruiden. Cayenne, komijn, koriander, knoflook, beetje cacaopoeder en snuf oregano. Veel lekkerder dan pakje en veel minder zout.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 07:36

Mja je ziet zoveel recepten ervoor.... :)

Ik doe zelf echt niks met losse kruiden verder, allerlei versies van pakjes vinden we niet bijzonder (ook van eko-shop) maar die Knorr zonder zus-en-zo die dus wel :9

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:58

Als je het goed doet kan het wel hoor pmarena.
Mijn vriend is er zó gruwelijk goed in, echt heerlijk! :9

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:59

Mooi is dat inderdaad als je dat een beetje onder de knie hebt :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:13

Mijn vriend zegt altijd dat je moet koken met je neus.
En ik moet zeggen dat dat wel klopt, als het goed ruikt was het bij mij tot nu toe ook lekker. :D
En durven scheelt een hoop, ik durf langzaam wel wat er in te gooien zonder bang te zijn dat ik het verpest. :')

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:20

Precies, ik voeg het ook toe op gevoel en de geuren die dan naar boven komen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:35

Mijn vriend kiepert ook echt de gekste dingen bij elkaar en elke keer weer sta ik verbaasd te kijken wat hij in elkaar flanst terwijl het nog heerlijk is ook. :')

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:47

Ik drink verspreid over de hele dag zeker wel meer dan een fles (1,5 liter) cola light weg. En ik heb nergens last van. Ook heb ik een paar maanden lang ontbeten en geluncht met optimel magere kwark waar ook niets in zat. Ik heb geen lichamelijke klachten :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:49

Er zijn ook kettingrokers van 90 die nergens last van hebben :P

Je bent 18? Toen had ik er ook nog geen last van, bij mij is het pas tegen de 30 gekomen :=
Lijkt echt iets dat opbouwt ofzo, beetje de JKK versie voor mensen -O-

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:53

hannahaapje schreef:
Ik drink verspreid over de hele dag zeker wel meer dan een fles (1,5 liter) cola light weg. En ik heb nergens last van. Ook heb ik een paar maanden lang ontbeten en geluncht met optimel magere kwark waar ook niets in zat. Ik heb geen lichamelijke klachten :')

Dat zeg je nu... Ik zou maar iets beter voor jezelf zorgen wat dat betreft want ooit kom je jezelf tegen denk ik.
Ik zou wensen dat ik gewoon gezond was, en dan drink ik rustig mijn smoothie met poeders, groente, fruit en zaden en eet ik die hand pillen per dag er ook nog bij op.
Dan hoef ik niet eens heel stoer 1.5 liter cola per dag te drinken.

In je onderschrift staat trouwens -30 kilo, als dat op jezelf slaat heel knap.
Maar weet je dat je je hele lijf naar de knoppe werkt met crashen en onvolledige voeding?
Als je dan normaal gaat eten vliegen de kilo's er aan, tenzij je eerder gewoon veel en veel te veel at.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:59

In mei 2012 begon ik met afvallen en een klein jaartje later ben ik stabiel, nu nog steeds. Als ik na een maand weer eens weeg en merk dat ik 2 kilo ben aangekomen eet ik 2 weken iets minder en zit ik weer goed. Gaat prima dus, niks crashen :P

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:04

Doe wat je wilt, mijn probleem niet.
Maar besef je wel dat je één lichaam hebt en dat je het daar je hele leven mee moet doen.
Als er disbalansen komen waardoor het ineens niet meer zo simpel gaat is dat lastiger op te lossen dan je denkt.
Overigens ben ik 3.5 jaar ouder als jij bent en ben al sinds ik 17 ben ziek, ondanks dat ik er alles aan doe.
Dus wees er gelukkig mee, maar het is gewoon niet stoer om gewoon maar nergens rekening mee te houden.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:08

Bedankt voor het advies. Het is inderdaad niet zo gepast om vrolijk te melden dat je nergens last van hebt als anderen zo onder een ziekte lijden. Ik wil gezond leven maar vind het moeilijk, alles moet gepland en opgeschreven worden. Als ik iets lekker vind of ergens voor ga dan sla ik meteen door. Dus daarom drink ik ook geen slok alcohol en rook ik niet, omdat als ik daaraan begin ik zeker geen maat kan gaan houden. Ik ben ook lang verslaafd (en ik neem dat woord niet zo makkelijk in de mond) geweest aan chips. Volgens mij heb ik nooit online gezet hoeveel daarvan doorheen ging, gelukkig maar :')

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:18

Ik mag strikt geen gluten en melk, soja zéér beperkt en ook geen varkensvlees.
Glutenvrij brood eet ik ook niet omdat ik van brood moe wordt.
Ik eet dus zo dat mijn bloedsuiker zo stabiel mogelijk blijft, zo makkelijk mogelijk verwerkbaar voor mijn lichaam en koolhydraten/eiwitten/vetten combineren.
Vanmorgen dus spinazie, chiazaadjes, gojibessen, sinaasappelsap, mango, 1/2 banaan en een schep eiwitpoeder.
6 capsules met Maca, en 6 met Acai, 4 met appelzuur.
Daarbij 5000 mg vitamine C en 800 IU vitamine E, 400 mg magnesium.
S'avonds twee soorten antihistamine -waarvan de HA maar van één weet omdat ik niet meer krijg- om te zorgen dat mijn histaminelevel niet de pan uit rijst en ik dus anders dood en dood moe ben naast 5 mg melatonine. Daarbij zit ik nog minimaal 3 uur per dag aan een bioresonantie apparaat en gebruik ik nog regelmatig een neurostimulator voor de reumaklachten die weer opspelen sinds de bioresonantie. Ik heb nog nooit gerookt en nog nooit een druppel alcohol aangeraakt, alleen een keer gebeten door een teek en dus Lyme.
Nu gaat het goed, heel goed voor mijn doen maar ik moet er ook veel voor doen en supplementen zijn niet gratis.

Het kan écht anders. Als je wil dan kan je dit onder controle krijgen, een kwestie van je voeding zo aanpassen dat je lichaam er niet meer om hoeft te vragen.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:48

Moonfish,dat klinkt wel lastig zeg! Wel fijn dat het nu zo'n stuk beter gaat.
Ik eet over het algemeen behoorlijk gezond maar herken wel dat het soms lastig is om te plannen. Ik heb altijd wel wat gezonds in huis maar soms vergeet ik om een visje of kipfiletje uit de vriezer te halen of is vriendlief aan de haal met mijn voorraadje. Kan me best voorstellen dat dat voor veel mensen gewoon moeilijk is, maar voor jou komt dat er dan OOK nog bij!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:58

Zelfdiscipline is het, en zorgen dat je suiker stabiel blijft zodat je niet wil snaaien/suikertrek hebt. :)

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 13:01

zelfdiscipline is niet altijd mijn beste kant:P Merk dat ik zelf ook wel gevoelig ben voor schommelingen, heb na t weekend altijd weer snaaitrek en doordeweeks veel minder. Maar soms vind ik het gewoon lastig als ik naast mijn 36 urige werkweek en mijn paard 's avonds om 22:00 nog sta te koken. Je moet er wat voor over hebben :) Vind het wel echt heel knap van iedereen die dat dag in dag uit doet!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 13:08

Als je zorgt voor een goede basis hoeft het echt niet meer tijd te kosten hoor.
S'avonds eet ik met de pot mee al is dat wel gluten en melkvrij, en weinig varkensvlees.
Brood is voor mij killing, dan heb ik zo weer honger en ben ik alleen maar moe.
Met een smoothie zoals deze kan ik uuuuuren voort zonder trek en energiedips.
Ik flikker alles bij elkaar in een blender zet hem aan en drinken heen. Veel kannen van blenders kunnen zo in de vaatwasser.
Wat diepvries kan doe ik ook diepvries, ik heb diepvries mango en spinazie dan is je smoothie meteen koud.
Beetje chiazaadjes, schepje poeder, halve banaan en kant en klaar vers sap van de AH doe ik er bij.
Er is bij o.a. AH nog meer diepvries fruit en als je niet beperkt bent qua voeding kan je nog yoghurt toevoegen bijvoorbeeld.
Vaak kook ik er nog 2 eieren bij, dan kan ik lang vooruit. Eieren zijn ook zo slecht niet als beweerd wordt dus dat kan normaal gezien geen kwaad.
Vet is ook niet slecht, als je maar het juiste vet neemt. Vet zorgt voor dat suiker trager opgenomen wordt dus minder suikerdips.
Geen vet bij je maaltijd is dus gewoon eigenlijk niet slim, noten zijn vet en het is gezond, kokosvet is ook super want dat gaat rechtstreeks naar energie ipv je dijen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 13:16

Maar dat is dan weer een smoothie, blegh, ik heb al mijn tanden nog hoor en gebruik ze graag :P

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 13:21

Kan je wel alles in kieperen wat ik normaal niet te eten vind.
Wel eens erwtenproteine, poeder dus weggewerkt zonder vloeistof? :')

Als je wil kauwen doe je er een rijstwafel met beleg bij, probleem opgelost. :+