Havermout ontbijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chanen

Re: Havermout ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:39

Verklaart nog niet waarom het slecht zou zijn voor volwassenen. We hebben het niet perse nodig, oké, maar dat geldt voor een heleboel zaken. Je kunt ook prima je eiwitten en ijzer uit andere voedingsmiddelen dan vlees halen, maar dat wil niet gelijk zeggen dat alle vlees slecht voor je is. Voor mij dus niet meteen een reden om alle melkproducten maar te mijden. ;)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:56

Mijden moet je niet doen maar puur melk drinken voor de calcium om sterke botten te krijgen is echte onzin, de calcium die erin zit heb je net nodig om te melk af te breken, dus je slaat geen calcium op. Resultaat: alleen het vet uit de melk sla je op...
Niet te vette kaas en natuurlijke yoghurt (ZUUR!) horen wel in een gezond voedingsschema hoor!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:04

Chanen schreef:
Verklaart nog niet waarom het slecht zou zijn voor volwassenen. We hebben het niet perse nodig, oké, maar dat geldt voor een heleboel zaken. Je kunt ook prima je eiwitten en ijzer uit andere voedingsmiddelen dan vlees halen, maar dat wil niet gelijk zeggen dat alle vlees slecht voor je is. Voor mij dus niet meteen een reden om alle melkproducten maar te mijden. ;)

Het type eiwitten zouden niet zo gezond zijn en zelfs opname van mineralen kunnen vertragen.
Het lactoseverhaal ken je neem ik aan.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:06

Er zijn redelijk wat wetenschappelijke artikelen over, maar dit is wat makkelijker leesbaar.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/div ... ezond.html

Voor mij is het osteoporose gedeelte genoeg om mijn intake in ieder geval laag te houden. Mijn buik vindt dat ook een stuk prettiger heb ik gemerkt. Zure produkten (yoghurt) zouden overigens een stuk beter zijn.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:13

Door melkproducten maak je je calciumopslag 'lui', waardoor je sneller ostheoporose zal krijgen :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:26

Mij is ooit gezegd dat melkproducten een slijmlaag leggen rond de voeding die je erna binnenkrijgt en dat je daarvan dan dus minder voedingsstoffen opneemt. Maar geen idee of dat ondertussen al achterhaald is.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:36

ohjee. Uk neem elke ochtend Brinta/havermout en elke middag een bakje magere yoghurt/kwark met fruit.

Ik had juist de overtuiging dat dit goed voor me zou zijn....

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:37

Het is inmiddels vrij algemeen bekend dat melkproducten niet goed zijn. Ik leer dit zelfs op m'n simpele doktersassistente opleidinkje.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:45

Hmm ja ik houd me sinds kort steeds meer bezig met goed en slecht eten. heb ook gekeken naar soyamelk,en amandelmelk(neem aan dat dit gezonder is) maar die zijn zo duur in verhouding tot mijn gewone halfvolle melk.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:47

Ik vind het ook duur :j Ik vind dat soort producten een soort van extraatje. Eén keer in de zoveel tijd koop ik eens een pak, verder niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:48

Waarom zweren veel mensen eigenlijk bij karnemelk? Dat zou gezonder zijn dan gewone melk.
Overigens drink ik het allebei niet. Ben benieuwd of karnemelk ook in combinatie met Havermout kan :P

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:50

Brr karnemelk :r
Ik ben een redelijk vuilnisbak wbt eten/drinken, maar karnemelk vind ik echt ranzig :+

Ik weet dat melk niet gezond is, maar steek daar een beetje m'n kop voor in het zand, ik vind het echt oprecht lekker :o Ik denk dat er bij mij 1,5 a 2 liter per week doorheen gaat, geen extreme hoeveelheden dus.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:02

Volgens mij heb ik de laatste tijd onder een steen geleefd, dat ik blijkbaar een van de weinigen ben die niet wist dat melk blijkbaar zo ongezond is. Zoveel melk en yoghurt krijg ik gelukkig al niet binnen. 's Ochtends voor mijn ontbijt zo'n 100ml yoghurt en 's avonds voor ik naar bed ga één kop warme melk. Van zulke hoeveelheden zal ik vast niet al teveel problemen ondervinden.

Overigens heeft ander onderzoek uitgewezen dat het calcium uit melkproducten zorgt voor een verlaagde opname van vet uit ons voedsel, wat toch wel weer positief is. Het slikken van calciumsupplementen had dat effect dan weer niet, dus het ligt echt aan de combinatie. ;)

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 12:06

Ik eet ook gewoon yoghurt en doe ook melk door de havermout. Eerder dronk ik iedere avond voor ik ging slapen een grote mok warme melk, Nooit last van gehad. Doe nu meestal wel klein beetje melk en voor de rest water door de havermout.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:09

Ik zou het ook gewoon blijven drinken of eten wanneer het je bevalt :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:08

Als je nergens last van hebt gewoon blijven doen. Bedoel, je neemt geen liters en een glas melk is altijd nog beter dan een glas cola. Het gaat er meer om dat die hele drammerij van voedingsvoorschriften over ''zoveel melk nodig blabla'' met een korrel zout genomen kan worden.

Als je wel reageert op zuivel, nuja dan zijn er redenen om te laten staan. Ik kan er helaas ook niet zo goed tegen, ik vind yoghurt heerlijk maar helaas gaat dat niet zo goed.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:14

Chanen schreef:
Volgens mij heb ik de laatste tijd onder een steen geleefd, dat ik blijkbaar een van de weinigen ben die niet wist dat melk blijkbaar zo ongezond is. Zoveel melk en yoghurt krijg ik gelukkig al niet binnen. 's Ochtends voor mijn ontbijt zo'n 100ml yoghurt en 's avonds voor ik naar bed ga één kop warme melk. Van zulke hoeveelheden zal ik vast niet al teveel problemen ondervinden.

Overigens heeft ander onderzoek uitgewezen dat het calcium uit melkproducten zorgt voor een verlaagde opname van vet uit ons voedsel, wat toch wel weer positief is. Het slikken van calciumsupplementen had dat effect dan weer niet, dus het ligt echt aan de combinatie. ;)

nou, dan heb ik ook onder diezelfde steen gelegen.
Zolang het maar magere melk of yoghurt is is het toch niet slecht?
Ik krijg juist het advies na mijn zware workout op de sportschool een schaaltje yoghurt met fruit of noten te eten.
Veel eiwit = goed voor het herstel en opbouw van de spieren.

Even on topic: havermout ken ik niet, ik ontbijt altijd met Brinta (met toegevoegde rozijnen en appel), lekker met melk even in de magnetron, daar kan ik wel weer een paar uur op vooruit.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:22

Horse_xx schreef:
Ik eet ook gewoon yoghurt en doe ook melk door de havermout. Eerder dronk ik iedere avond voor ik ging slapen een grote mok warme melk, Nooit last van gehad. Doe nu meestal wel klein beetje melk en voor de rest water door de havermout.

ja hier dus ook, alleen niet die melk voor het slapen gaan...

Ik ga wel proberen om door mijn havermout en brinta, steeds meer melk te vervangen voor water.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:41

Alleen water door de havermout zou ik niet aanbevelen. Gisteren heb ik bij gebrek aan melk mijn havermout puur en alleen met water klaargemaakt (uiteraard wel met toevoeging van rozijntjes en dergelijke), maar ik vond het niet te eten! Half om half is goed te doen, trouwens. Zo heb ik het ook een tijd gegeten en dan is het wel lekker. ;)

Je kunt het beste voor de magere melkproducten kiezen, of zelfs de halfvolle. Want magere melk vind ik dan weer niet zo lekker. Al zal het voor de havermout wat smaak betreft waarschijnlijk minder uitmaken.
Wat betreft de voedingsvoorschriften... Je hoort tegenwoordig zoveel tegenstrijdige berichten dat ik inmiddels de kluts kwijt ben waar het aankomt op gezond eten. Natuurlijk is het van sommige producten overduidelijk dat ze niet gezond voor je zijn en de pakjes en zakjes probeer ik ook zoveel mogelijk te vermijden vanwege alle toevoegingen, maar verder wil ik niet bij elke hap die ik in mijn mond stop na hoeven denken of het wel verantwoord is. Je blijft bezig op die manier!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:10

Met alleen water is even wennen, maar absoluut een aanrader. Ik vind het met melk(vervanger) nu niet meer lekker . Je kan alles leren eten :)

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:11

Net weer een kommetje op! Dit keer geblendert, om te kijken of ik het makkelijker weg kreeg, en dat was voor mij wel handig, moet het nog een beetje leren eten.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:15

Je zou ook havermelk kunnen proberen.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:15

Ik gebruik bijna altijd alleen water. Ik voeg dan wel een eetlepel kaneel en 1 banaan toe voor de smaak.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:19

Hm ja dam vraag ik me weer af hoeveel gezonder magere melk is.
Ik heb geen idee hoe die melk 'mager' gemaakt wordt Maar bijv al die margarines/halvarines/en nog ergere chemische rotzooi zijn echt niet beter voor je, en zo niet nog slechter voor je, dan gewoon roomboter waar geen chemische processen op los gelaten zijn en waar geen chemische bestanddelen inzitten.

Ik las hier ergens kokosvet door de havermout.. Ik neem aan dat de havermout dan warm gegeten wordt? Want anders is dat vet niet vloeibaar? En smaakt dat dan niet glibberig oid? Lijkt mij iig niets, olie door je ontbijt mixen.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:19

ik ga morgen half om half water/halfvolle melk proberen. Beetje honing, rozijnen en kaneel erdoor. eens even kijken of ik dat wegkrijg.

Ik denk dat het idd ook een kwestie van wennen is.