Wie kookt er nog meer zo graag?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wie kookt er nog meer zo graag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:12

Deed ik hoor hoor IMD, maar er zit zoveel rotzooi in, en ik wil gezond leven :D Zelf dingen maken is meer werk, maar leuk (als t lukt :') ) en gezond :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:17

Oh ik vind het ook super leuk! Wist alleen niet dat het zó ontzettend makkelijk was. Sowieso heb ik bechamelsaus vorig jaar pas "ontdekt" :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:24

Nou ik 2 maanden terug pas hoor, dus schaam je vooral niet _O-
Ik maak ook tomatensaus zelf maar ben nog behoorlijk zoekende. Hoe doen jullie dat? Telkens als ik de tomaten heel gebruik, word de saus onwijs waterig. Gister heb ik de binnenkant eruit gehaald, en werd ie al beter maar nog niet optimaal.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:39

Oja, op de manier waarop jij hem maakt doe ik ook wel eens Joolien. Maar soms heb ik geen zin om extra af te wassen en bak ik meteen de champignons erbij. :P

En tomatensaus maakt ik niet met verse tomaten maar gewoon zo'n pakje gezeefde tomaten. De tomaten in Nederland zijn toch wel echt enorme waterbommen, dan liever uit een pakje. De gezeefde tomaten goed laten pruttelen en dan dikt die vanzelf in doordat het vocht zal verdampen. Desnoods een blikje tomatenpuree erdoor, wordt die ook dikker van. En dan lekker veel kruiden erin gooien totdat die naar je smaak is. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:42

Ja ik deed het ook met gezeefde tomaten maar dan kreeg ik een waterige smaakloze zooi. Maar dan moet ik dus maar wt langer laten pruttelen. Heb er gisteren maar koksroom bij gedaan, dat werkte ook wel goed :P

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:45

Ik zit eens te denken wat ik vanavond ga koken, iemand suggesties? Ik dacht eerst stoofschotel, maar vind persoonlijk dat die altijd een nachtje moet staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:46

Zelfgemaakte pizza?

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:52

Dat is wel heel erg lekker! Maar ik heb altijd ruzie met het maken van de bodem, die wordt altijd heel hard bij de randen maar onder de pizza is hij veel te zacht, zelfs als ik geen overdreven vochtige ingrediënten gebruik..

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:52

Jolien, voor tomatensaus doe ik meestal tomatenblokjes uit blik :P Niet helemaal super vers natuurlijk, maar beter dan saus uit pot :P Hele, verse tomaten is me teveel gedoe :P De lekkerste lasagne is van Jamie Oliver, maar daar doe ik wel even over om die te maken :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:55

spekkiejnfu schreef:
Dat is wel heel erg lekker! Maar ik heb altijd ruzie met het maken van de bodem, die wordt altijd heel hard bij de randen maar onder de pizza is hij veel te zacht, zelfs als ik geen overdreven vochtige ingrediënten gebruik..

Ja je moet het jezelf ook gewoon makkelijk maken door de bodem kant en klaar te kopen :') Ik gebruik de bodems van Napoli, die zijn te krijgen bij oa. de Plus :D

Edit: Het is Napolina. :P
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-10-12 13:08, in het totaal 2 keer bewerkt

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:59

hihi!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 13:00

Ik heb altijd zo'n hekel aan deeg kneden, maar heb nu een supersonische keukenmachine dus dat hoef ik nooit meer te doen. Dan toch maar eens zelf pizzabodems gaan maken :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 13:04

Welke masjien heb jij dan?? Wij willen er ook eentje, maar zien door de bomen het bos neit zo. Iemand een goede machien onder de €100.- ???

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 13:08

Oeh mag ik mij hier ook melden?

Ik kook ontzettend graag, probeer ook altijd nieuwe dingen uit uit de allerhande bijvoorbeeld.
Ik maak het liefst alles met verse producten en ik hou nogal van knoflook! :9
Ik woon nog thuis maar kook zo'n 3 dagen in de week (vinden mijn ouders niet erg!)

Meestal maak ik wel aardappelen, groeten en vlees, maar dan wel op alle mogelijke manieren.

Laatst heb ik pastinaak, wortel en roodschillige aardappel uit de oven gemaakt, recept van de allerhande, heerlijk! En eergisteren met m'n moeder raapstelen stamppot gemaakt, nou ik had het nog nooit gehad maar dat ga ik zeker weten vaker maken!

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 13:15

Dat klinkt lekker! Die raapstelen stamppot, heb je daar een recept van?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:14

Champignonsaus doe ik met kookroom, is het met bechamelsaus lekkerder?

Tomatensaus maak ik met verse tomaten, waar ik wel een blikje tomatenpuree aan toevoeg, idd omdat het anders vrij waterig wordt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:35

Britt schreef:
Champignonsaus doe ik met kookroom, is het met bechamelsaus lekkerder?

Tomatensaus maak ik met verse tomaten, waar ik wel een blikje tomatenpuree aan toevoeg, idd omdat het anders vrij waterig wordt :j

Geen idee, maar met bechamel vind ik m erg fijn. Ik heb ook koksroom in huis maar dat gaat zo snel op :P

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 16:22

@ Joolien,

Tomatensaus van verse tomaten;
Boter smelten, uitje glazig bakken, dan de in stukken gesneden (zonder het "oog") tomaten met vel en al erin, een beetje kruiden en peper en zout bijvoegen, doorbakken en gladroeren (ong. 5 min), daarna door een zeef roeren met een houten lepel, zodat de vellen en de zaden eruit zijn. Dan heb je standaard geschoonde verse tomatensaus die je naar behoefte kunt verwerken. :9

Een goede keukenmachine onder de 100 euro heb ik nog nooit kunnen vinden, of ze storten zsm in, beginnen te roken of geven alleen maar ergernis -:(- :x
Afhankelijk vanaf je zoekt en voor welk gebruik, beginnen de meesten bij +250 euro, maar daar kun je dan ook 20/30 jaar mee doen en je kunt er over 30 jaar nog onderdelen voor krijgen.

Grtz.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 16:45

Leuk topic!

Ik vond koken niet echt wat, maar sinds ik ben verhuist en meer ruimte heb én ben gaan werken bij een organisatie waar alles om eten draait :Y) vind ik het veel leuker! :D

Daarnaast is er een groentezaak in de familie, dus altijd vers groente en fruit.

Ga op mijn gemakje alles doorlezen en wellicht ook wat plaatsen.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:13

Ik meld me ook! Vindt het leuk om lekker te koken en natuurlijk lekkere dingen bakken.
Vanavond walnotentaart op het menu, van de Allerhande, ben benieuwd.
Morgen pompoenkaasschotel en een franse appeltaart bakken (uit het wie bakt er ook zo graag topic ;))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:15

baretta schreef:
@ Joolien,

Tomatensaus van verse tomaten;
Boter smelten, uitje glazig bakken, dan de in stukken gesneden (zonder het "oog") tomaten met vel en al erin, een beetje kruiden en peper en zout bijvoegen, doorbakken en gladroeren (ong. 5 min), daarna door een zeef roeren met een houten lepel, zodat de vellen en de zaden eruit zijn. Dan heb je standaard geschoonde verse tomatensaus die je naar behoefte kunt verwerken. :9

Een goede keukenmachine onder de 100 euro heb ik nog nooit kunnen vinden, of ze storten zsm in, beginnen te roken of geven alleen maar ergernis -:(- :x
Afhankelijk vanaf je zoekt en voor welk gebruik, beginnen de meesten bij +250 euro, maar daar kun je dan ook 20/30 jaar mee doen en je kunt er over 30 jaar nog onderdelen voor krijgen.

Grtz.

Thanks! Zelf doe ik de tomaten altijd even van te voren t vel eraf. Heb ik geleerd van meneer Kranenborg :') Maar ik ga t de volgende keer zo eens proberen :D
Mmm dan maar even door sparen :D

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:21

spekkiejnfu schreef:
Dat klinkt lekker! Die raapstelen stamppot, heb je daar een recept van?

Ehm niet echt een recept, je kookt eerst de aardappelen, dan maak je daar puree van met n scheutje melk en een beetje maggi, stampen, raapstelen in kleine stukjes snijden en erdoorheen doen, spekjes erdoorheen, stukje vlees erbij en klaar, niks moeilijks aan, raapstelen dus ook gewoon 'koud' erdoorheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:22

Waar smaken raapstelen naar? Of waar lijkt het op?

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:25

Mag ik mij hier ook melden? Ben helemaal weg van het koken (als ik er de tijd voor heb, anders is het simpel aardappeltjes met groente en een stuk vlees). Mijn specialiteiten zijn op het moment pasta met spinazie a la creme, avocado salade en mijn franse uiensoep. Komende tijd wil ik zelf nog wat dingetjes proberen zoals pompoensoep, erwtensoep, champignonsoep en ragout (van rundertong).

@ Joolien, raapsteeltjes zijn heerlijk. Qua structuur te vergelijken met andijvie (alleen meer steeltjes) en qua smaak ietwat bitterder.

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:17