Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jiwa

Re: Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:56

Delerium, die ga ik ook maar eens proeven! Kijken of hier een Lidl in de buurt zit.

Magrathea schreef:
Ja en het heeft een groen etiket. Ze hebben geloof ik drie smeerbare varianten en twee beleg (plakjes nepgehakt)

Nu even een kommetje aardappeltjes, tofu en 2 champignons :o Ik was weer laat thuis van de manege

Ja volgens mij nep-filet american, nepsmeerworst en neppate.. En als plakjes nepham, nep-boterhamworst en nepgehakt.

Ik was gisteren toevallig bij de Hoogvliet, en daar hebben ze allerlei dingen die AH niet heeft. :9 Gelijk even ingeslagen!
Die Valess schnitzels met vulling vind ik ook zo lekker.

zuske schreef:
Dat is ook een goed idee chimello. Nog meer mensen met goede recepten?

Je hebt zelf ook heerlijke recepten zeg, die noodles zien er ook goed uit!
Ik ga ermee aan de slag van de week. :D

Onze favo op dit moment:
http://www.ah.nl/allerhande/recepten/33 ... ergroenten
En dan afwisselen met wat je erop doet.

Verder maken we graag wraps.
Bijv met mais, kidneybonen, paprika en vegagehakt of vegaspekjes. Beetje cheddar erin, ger. kaas erop.. en uiteraard een lekker sausje.
Of met verse spinazie, mozarella, pijnboompitten en dan saus en ger. kaas erover.

Heel veel soepjes. :j Met name pureersoepen. Lekker dik en lekker veel groenten.
Courgettesoep, broccolisoep, pompoen/wortelsoep, paprikasoep...

Verder ga ik even nadenken, ben een beetje gaar. :+

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:03

Ik vind veel van de dingen die de hoogvliet verkoopt (iets met een V, maar geen Vales) niet te eten. Bijna alles smaakt hetzelfde en is óntzettend droog. Nee, ik ga liever naar de appie!

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:10

hm, maar goed dat ik daar niet enthousiast van ingeslagen heb! :D
V...v... ik snap welke je bedoelt. Groene doosjes geloof ik?

edit: vivera?

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:17

Ja, Vivera ja. En sommige dingen zijn wel lekker, maar zijn gewoon niet weg te krijgen omdat het zo droog is. :')

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:25

:wave:.
Mag ik hier meelezen? Ik ben zelf (nog) geen vegetariër maar ik merk dat als ik voor mezelf kook, dit doorgaans vegetarisch is of anders met biologisch vlees is. Ik merk ook dat veel vlees me gaat tegenstaan tijdens het bakken dus ik zie mezelf op termijn vlees wel helemaal weglaten uit mijn voeding.
Als alternatief/vervanger lust ik graag tofu, maar helaas kan ik die van Alpro Soya nergens meer vinden.... En laatst van een ander merk vond ik net gebakken autoband :=.
Een actieve poster zal ik hier niet worden maar ik vind het wel een leuk topic om te volgen, mits jullie dat oké vinden :)!

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:03

Haha we zouden het toch niet kunnen controleren maar ik vind het helemaal prima.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 08:31

mlc schreef:
Ja, Vivera ja. En sommige dingen zijn wel lekker, maar zijn gewoon niet weg te krijgen omdat het zo droog is. :')

de vegakroket is lekker :9

maar ja, heb al ene paar jaar geen frietpan meer, dus ook geen vegakroketten...

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:42

Vragen of ze hem bij de snackbar voor je willen bakken. :P

@ Jiwa, bedankt voor het compliment. Ik heb soms veel inspiratie en soms helemaal geen. Zo kunnen we elkaar lekker wakker houden. :D

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:43

Kunnen die dingen niet ook in de pan?

Wij krijgen sinds kort eieren gratis van mensen met kippen. Mijn eigen vrij uitloop eieren! Ik weet in ieder geval dat die kippen het goed hebben.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 13:19

Hey!
Ik heb mij al eens aangemeld in het vorige topic, maar dat ben ik dan wat uit het oog verloren... dus hier opnieuw :)
Ik eet nu 3 jaar vegetarisch (ben nu 15 ;) )
Ik doe het uit principe, dus voor de dieren. Niet voor het milieu :Y)
Wel gebruik ik nog leer, kaas,... dus het enige waar ik mij eigenlijk heb op 'aangepast' is het verwijderen van vis en vlees uit mijn eten :)

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:28

Een goede manier om bijvoorbeeld die vegaballetjes sappig te krijgen, is om ze te koken in bouillon (en daarna te bakken) of ze bijvoorbeeld in een tomatensaus te bereiden. Echt totaal anders daarna!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 22:08

Oe klinkt lekker!

Net een bakje ravioli met champignons op. Zo nog even wat fruit eten, maar helaas heb ik niet zulke lekkere nectarines gekocht. Die vorige waren super lekker maar deze zijn niet zo sappig helaas

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 10:05

_Nelleke_ schreef:
Ik hoorde trouwens laatst van een vriend van mij dat geitenkaas ook heel dieronvriendelijk geproduceerd wordt. Omdat er veel meer vraag is naar geitenmelk voor al die vegetariers die veel geitenkaas eten, is er een enorm overschot in geitenvlees en worden de mannetjesgeiten ook gewoon door de schredder gedaan (net zoals kuikentjes)... :\

Ik heb me er nog niet in verdiept dus dat ga ik zeker doen, maar zijn hier mensen die er meer van weten?

Ik quote mezelf maar even want dit was net het laatste bericht op de vorige pagina, dus misschien gemist, maar heeft hier iemand ooit van gehoord?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:00

Ik weet het niet en wil het niet weten. Eigenlijk bewust genegeerd dus, ik kan de kennis over wat er (al dan niet echt) gebeurt gewoon domweg niet aan en krijg er nachtmerries van. "Geitenkaas/-melk weren!" zou deleriumproof zijn en meer dan genoeg info :j

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:06

_Nelleke_ schreef:
Ik quote mezelf maar even want dit was net het laatste bericht op de vorige pagina, dus misschien gemist, maar heeft hier iemand ooit van gehoord?

Geiten zullen echt niet 'door de shredder' gehaald worden, simpelweg omdat zulke grote shredders niet bestaan. :P

Ik kan me wél voorstellen dat Nederland meer geiten produceert dan er gegeten worden. Eigenlijk wordt geit in Nederland vooral door moslims en een aantal andere allochtone groepen gegeten. Wat nergens op slaat, want het is gewoon prima vlees.

Het kan zijn dat het overschot wordt geëxporteerd. Of in hondenvoer verwerkt. Of op andere manieren 'verwaard' wordt.

Weet je wie wel 'door de shredder' gaan? Honderdduizenden ganzen die jaarlijks noodzakelijkerwijs worden afgeschoten in verband met overlast (op Schiphol o.a.). Mensen willen die ganzen namelijk niet eten 'want dat is zielig'. Ik eet duizendmaal liever een wilde gans dan een plofkip die een ellendig leven van zes weken achter de rug heeft!

Mensen moeten zich eens wat meer bewust worden van wat ze eten. Ik heb persoonlijk geen problemen met het doden van dieren voor vodsel. Ik heb wel problemen met de manier waarop de moderne mens hiermee omgaat. Mensen staan veel te ver van hun voedsel af.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:13

Overigens: als je werkelijk geen enkele schuld wilt hebben aan het doden van dieren in de voedselindustrie, dan zit er niets anders op dan veganist te worden. Koemelk zorgt ook voor kalfsvlees. En die melkkoe wordt uiteindelijk ook gewoon tot voedsel verwerkt (en geëxporteerd naar Italië omdat wij onterecht denken dat koeien die al wat 'ouder' zijn, taai en smakeloos zijn).

Ik denk persoonlijk alleen dat je de positie van dieren in de voedselindustrie waarschijnlijk meer helpt door het kopen van producten die wel op verantwoorde wijze geproduceerd zijn dan door alle dierproducten af te wijzen, want daar kun je de markt echt mee veranderen. "Vote with your dollar". Boeren gaan wel anders produceren door mensen die geen plofkip meer wensen te kopen, maar niet door mensen die überhaupt geen kip eten.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:14

Isegrim schreef:
Ik denk persoonlijk alleen dat je de positie van dieren in de voedselindustrie waarschijnlijk meer helpt door het kopen van producten die wel op verantwoorde wijze geproduceerd zijn dan door alle dierproducten af te wijzen, want daar kun je de markt echt mee veranderen. "Vote with your dollar". Boeren gaan wel anders produceren door mensen die geen plofkip meer wensen te kopen, maar niet door mensen die überhaupt geen kip eten.

Dit ben ik niet met je eens. "Verantwoorde dierlijke producten" bestaan in mijn ogen niet. Het enige dat ik zie dat iets uithaalt is dus inderdaad minderen/stoppen met alle dierproducten. Anders geef je het idee dat het oké is, terwijl het voor de dieren zelf een heel marginale verbetering is. Waarom zou je geld willen investeren in een zeer kleine verbetering waarbij je grote vraagtekens kunt zetten of dat überhaupt een verbetering is, terwijl je datzelfde geld ook in plantaardige producten kunt investeren waarbij de winst voor dier, mens en milieu vele malen groter is?

Nelleke, over die geiten weet ik niks, en ik denk niet dat ik het wíl weten -O-

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:39

sja, 1 probleem als niemand meer vlees zou eten, er gaan heel wat rassen en soorten uitsterven :j

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:49

Dat zie ik niet echt als een probleem := Uitsterving is een véél beter lot dan gefokt worden met als doel massale uitbuiting en slachting.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:56

sja, ik ben bij een aantal dierrassen ook niet zo voor de fok aangezien er totaal voorbij word gegaan aan het functioneren van het dier buiten het stukje productie om (koeien met uiers welke zo aan de maat zijn dat ze hun eigen spenen kapot trappen bij het opstaan) maar ja, ik ben ook niet voor het geheel elimineren van dier en dierproducten uit voeding en levensmiddelen ...
ik zie gene probleem in het eten van dieren etc, zolang dit maar op correcte wijze gebeurt (dus ruimte voor het dier en respect voor de behoeften van het dier etc en op correcte wijze ene einde maken aan...)
voor mijn gevoel zijn mensen opportunistische omnivoren, dus van oorsprong alles eten en vlees als het er is...dus niet op de manier van tegenwoordig, iedere dag een flinke lap op het bord en wat mij betreft zou het goed voor de mensch zijn het vlees consumeren eens flink te minderen en het vleesch wat er dan wel geconsumeerd word zou wat mij betreft ecologisch met respect voor het wezen geproduceerd moeten worden

ik ben trouwens wel jaren echt fanatiek vegetarisch geweest kwa voeding en let nog steeds heel erg op hoeveelheden en dierwelzijn bij de producten die ik koop en de keren per week we het eten etc

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:02

Je hoeft je niet te verantwoorden.

Ik snap niet waarom het 'het is natuurlijk' argument relevant is..? Niemand hoeft zich ervoor te verontschuldigen dat M&Ms eten zo onnatuurlijk is, of je billen afvegen nadat je naar de wc gaat, of 's avonds computeren met wat lampen aan... Met andere woorden, ik snap echt niet waarom het nu opeens belangrijk is wat de mens 'van nature' doet.

Er zijn zoveel alternatieven en kennis beschikbaar dat het per definitie immoreel is om een dier te eten. Als je prima gezond én lekker kunt eten zonder dierenleed, wat is daar dan op tegen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:18

is niet echt verantwoorden hoor...meer uitleg hoe ik er tegen aan kijk :)

wat betreft natuurlijk, in zoverre relevant in mijn ogen, dat je lichaam er voor gemaakt is om bepaalde stoffen uit bepaalde zaken te halen en dat je bij het niet tot je nemen van bepaalde voeding er tekorten kunnen ontstaan van bepaalde vitamines ....is in mijn ogen toch een signaal .
wil ik hiermee absoluut niet zeggen dat een veganistisch voedingspatroon niet gezond is, want er zijn bakken vol gezonde veganisten en ik zie zeker de voordelen van flink beperken van vleesconsumptie.
alleen denk ik dat veganistisch leven gewoon niet het antwoord is ,
maar dit staat dan wel weer helemaal los van het individuele ethische vraagstuk waardoor een veganist besloot veganist te worden.

maar let wel , puur mening en persoonlijke kwestie...
jij Vind! het immoreel om vlees te eten omdat er alternatieven zijn , maar ja, die alternatieven weerhouden nog steeds niet ieder lichaam om een tekort aan bepaald vitamines op te lopen...dus zijn de alternatieven nog steeds niet afdoende (anders zou er geen enkele veganist ooit een vitB nogwat shotje hoeven halen)

kwa kennis, zolang de wetenschap zichzelf bij elke stap blijft tegen spreken
het ene onderzoek zegt dit, het andere dat, de volgende weer zus en die daarna zegt zo....
dan ligt het er ook nog aan wie het onderzoek gedaan heeft in opdracht van welke partij... vleesch is gezond onderzoek in opdracht van grote vlees producenten zijn natuurlijk heel wat minder geloofwaardig voor een kritisch consument dan een onderzoek in opdracht van een onafhankelijke groep die het onderzoek zonder eigen economisch belang heeft laten uitzoeken.
blijft het gewoon heel lastig om te zeggen dat iets "the one and only road to..." is ...

nu moet je dit van mij uit niet als verdedigen zien , en absoluut ook niet als aanval...maar gewoon filosofisch bomen

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 14:36

Ik vind de lidl producten niet zo lekker, beetje droog/taai. Maar de balletjes kunnen wel door met wat kouskous en groente.

Zullen we overigens de discussies/argumenten over wat wel en niet goed is voor dieren laten rusten? Ik eet zelf geen vlees puur omdat ik geen vlees wil eten. Of dat er toe doet voor de maatschappij maakt niet uit, ik doe er zelf gewoonweg niet aan mee. Er is zoveel ellende omtrend dieren, laten we het gewoon over recepten houden :j

Maar even terug op geitenkaas, de C1000 geitenkaas is vegetarisch gestremd, is deze dan nu wel verantwoord? Weet iemand waar ik dat kan controleren? Ik eet namelijk normaal altijd vega kaas tenzij ik bv ergens blijf eten waar normale kaas in eten gebruikt is geworden, etc.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:49

zuske schreef:
Nikass schreef:
Wat overigens wel lastig - en heel erg balen - is dat ik allergisch ben voor veel (rauwe) groente en soorten fruit. Zo ben ik echt GEK op kersen, maar kan ik ze helaas niet eten |( Ook ben ik allergisch voor appels, peren, druiven, bessen. noten met een vliesje, rauwe rode paprika, rauwe wortel, bleekselderij, rettich, perzik enz.

Jeetje wat lijkt mij dat vervelend om voor zoveel lekkere dingen allergisch te zijn. Wat mag je wel? Niks rauws?

Sorry beetje late reactie, er blijft gelukkig nog wel wat over, zoals ananas, mango, papaya, avacado, gewone gezouten pinda's (maar ik ben zo gek op doppinda's!), gele paprika, komkommer en tomaat en alle gekookte groenten kan ik eten. Ik moet wel steeds op dingen letten, bijvoorbeeld kersenyoghurt of kersenvlaai kan ik niet eten. En ik at altijd graag rauwkost met beelkselderij en radijsjes enzo, maar dat wordt m dus niet meer. Gelukkig ga ik er niet dood aan, dus als ik me vergis is het heel vervelend maar in principe niet levensbedreigend. Ik moet me wel weer melden bij mijn huisarts mocht het erger worden.

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:38

Gelukkig zijn er nog genoeg lekkere dingen. Iedereen is wel een beetje stil hier...