Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Tien_

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:19

Goedemorgen :wave:

Hier ook zo'n kantoormuts, die nu ook nog eens haar pony's ver weg heeft staan en dus daar ook niet meer hard hoeft te werken := En dat merk je, hoor := Moet dus weer even zoeken naar wat mijn lichaam nodig heeft. Vandaag staat er dit op het menu:
O: Smoothie van grapefruit, 2 kiwi's, veeeeeeel aalbesjes, chiazaden, lijnzaad en hennepzaad
L: 4 speltboterhammen met uhm, kweenognie, misschien avocado?
A: Recept van Amber Albarda, Pittige broccoli, en daar gril ik dan een stukje bio-kip bij :9
T: Banaan, volkorenkoekje (tja, ze moeten toch op :') )

Colway, ik vind dat heel beschaafd snaaien hoor :j

Ik vind dat boek van Amber Albarda echt interessant trouwens :j Staan leuke dingen in, over of je een eiwit- of koolhydraatpersoon bent, of je een gevoelige bloedsuikerspiegel hebt (ik dacht altijd dat ik de enige was die honger kreeg van appels, maar dat ligt dus aan je gevoeligheid voor suiker) enzo.
En gister heb ik ook even mijn BMR berekend (dat is het absolute minimum kcals wat je lichaam nodig heeft om in zijn onderhoud te voorzien), dat is bij mij ruim 1500 kcals. Daarna vermenigvuldig je dat met je activiteitsniveau en je weet wat voor jou persoonlijk een gezond aantal kcals is. Voor mij is dat rond de 2300 kcal.
Voor degenen die mee willen rekenen:
Vrouwen BMR = 655 + (9,6 x gewicht) + (1,8 x lengte in cm) - (4,7 x leeftijd)
De uitkomst hiervan vermenigvuldig je voor een inactief leven (weinig of geen beweging, bureaubaan) met 1,4, voor een licht actief leven (enige lichte beweging) met 1,5, voor een gemiddeld actief leven (regelmatige beweging) met 1,64 en voor een zwaar actief leven (lichamelijk zware baan of serieus sporter) met 1,82.
Voor mannen is er een ander sommetje, maar ik geloof dat we hier met alleen maar meiden zijn, toch?

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:23

_Kiki_ schreef:
Heb jij een recept van die havermouth pannekoek voor mij Malu :9 Of staat dat al in het topic en moet ik even zoeken? :)

het recept staat wel in het gezonde recepten topic, in een post van iemand anders. :)

Wat knap dat jullie al weten wat je de hele dag gaat eten! Ik bedenk avondeten pas in de AH... :+

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:32

Wow interessant sommetje hierboven. ik kom op bijna 2300 calorieen! Jeempie daar kom ik denk ik echt niet aan per dag, en ben dan eerlijk gezegd wel bang dat ik aan zou komen...

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 08:43

_Tien_ schreef:
En gister heb ik ook even mijn BMR berekend (dat is het absolute minimum kcals wat je lichaam nodig heeft om in zijn onderhoud te voorzien), dat is bij mij ruim 1500 kcals. Daarna vermenigvuldig je dat met je activiteitsniveau en je weet wat voor jou persoonlijk een gezond aantal kcals is. Voor mij is dat rond de 2300 kcal.
Voor degenen die mee willen rekenen:
Vrouwen BMR = 655 + (9,6 x gewicht) + (1,8 x lengte in cm) - (4,7 x leeftijd)
De uitkomst hiervan vermenigvuldig je voor een inactief leven (weinig of geen beweging, bureaubaan) met 1,4, voor een licht actief leven (enige lichte beweging) met 1,5, voor een gemiddeld actief leven (regelmatige beweging) met 1,64 en voor een zwaar actief leven (lichamelijk zware baan of serieus sporter) met 1,82.
Voor mannen is er een ander sommetje, maar ik geloof dat we hier met alleen maar meiden zijn, toch?

Ik zit dan op 2167....
en mijn minumum is dan (afgerond) 1550.

Dat zou betekenen dat als ik af wil vallen, ik minder dan 1550 kcal moet nemen? of juist tussen de 2167 en 1550?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:47

Ohhh ik ga zo ook een rekenen....

Goeiemorgen!

Heb weer verrot geslapen zeg, dromen over dood en weet ik veel wat, rare nacht :+

Mijn lijstje
O: (meteen bij opstaan) glas lauw water met citroen
O: Smoothie 100gr spinazie, 2 sinaasappels, halve banaan, eetlepel chia zaad
T: Kwark
L: Rauwkost salade en een rogge kracker met beleg (weet nog niet wat)
T: Nootjes en een halve banaan
D: Weet nog niet, iets makkelijks, maar moet wel vullen. Ben van 7 tot 12 wel in de weer denk ik

_Tien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:49

Mri schreef:
of juist tussen de 2167 en 1550?

Dat inderdaad. 1550 is dus het absolute minimum wat jouw lichaam nodig heeft om alles goed draaiende te houden. Dus nooit onder je BMR gaan eten :n

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:50

ik kom op 1859 uit, ik heb keer 1.5 (licht actief gedaan) aangezien ik toch 8uur per dag op mijn werk zit?

_Tien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:50

Colway, he bah :(:) Naar dromen is stommm :j

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:52

Mri schreef:
Dat zou betekenen dat als ik af wil vallen, ik minder dan 1550 kcal moet nemen? of juist tussen de 2167 en 1550?

Nee, die 1550 staat voor wat je minimaal op een dag nodig hebt om je lichaam gewoon te laten functioneren. Dus wat je lichaam verbruikt als je helemaal niks doet. Als je minder dan die 1550 kcal eet, dan moet je lichaam zichzelf afbreken om toch nog aan voldoende energie te komen. Het is dus belangrijk dat als je af wilt vallen door naar kcal te kijken, je tussen de 1550 en 2167 zit. Die 2167 kcal verbruik je elke dag volgens die berekening, dus als je daar onder zit ga je in principe afvallen. Als je onder de 1550 gaat zitten val je ook af, maar dus door (spier)afbraak. Zodra je weer 'gewoon' gaat eten, kom je dan dus ook net zo hard weer aan.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 08:56

water met citroen ga ike cht overslaan :o
Ik moet smorgens al rennen van bed naar toilet zeg maar... als ik dan nog water met citroen neem, dan kan ik vlak daarna een 2e keer rennen :')

Bedankt voor de antwoorden
Ik let om heel eerlijk te zijn niet op mn kcal :o
Maar tis wel een goede richtlijn om naar te kijken!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:57

Ik let ook niet op kcal, deed ik vroeger wel, maakte ik lijstjes enzo (tienertijd hoor) maar dan at ik een hele ochtend niets om me smiddags vol te proppen met gevulde koeken :+

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:27

Goedemorgen!

Oké, ik ben om... Ik ga aan krachttraining doen! 2x per week met het vriendje mee := Ben benieuwd, je kan maar lid worden per jaar, en het is zo duur dat ik het ook een jaar moet volhouden :') Het scheelt dat vriendje en ik elkaar nu kunnen stimuleren.

Gisteren is het avondeten misgegaan, omdat ik onverwachts naar het ziekenhuis moest (niet voor mezelf), dus mn lijstje voor vandaag is:

Ontbijt: smoothie van spinazie, banaan, peer, kiwi, chiazaden en sinaasappelsap
T: 1 speltcracker met smeerkaas
Lunch: stuk speltcake
T: wortels
Avondeten: gekookte broccoli (lekker met een beetje peper), kabeljauw uit de oven met bosui, wortel en wat kruiden

Oh en over dat veel/weinig eten: ik beweeg dus veel te weinig, omdat ik studeer en een baan heb die fysiek totaal niet zwaar is, maar naast fulltime studeren, minimaal 24 uur werken, mn paard, de hond, het huishouden en sociale verplichtingen totaal geen tijd meer overhoud om te sporten. Vandaar dat ik van bovenstaand schema in principe al aankom, als ik er echt niet naast beweeg. Mijn stofwisseling is ook behoorlijk naar de knoppen door een paar jaar Sonja Bakker := Maar daar is al verandering in aan het komen, ben al een paar dagen consequent aan het bewegen en mijn koolhydrateninname wat meer aan het beperken :') Het voordeel van minder te gaan werken!
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 28-03-12 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:30

Ik let ook niet op kcal, maar wil ook niet 'echt' afvallen. Ben een paar kilo aangekomen die er wel af moeten zeg maar, maar ik eet gewoon weer gezond, en dan komt dat wel goed.

Leuk VogeltjeM! Ik ga ook zo'n 3 keer in de week fitnessen! Ben dan zo'n 1,5 uur bezig waarvan ruim een half uur cardio en de rest kracht, heerlijk!

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:30

Haha zo deed ik dat eerder ook ja :+ Heb toen met mijn huisgenootje een crash dieet gevolgd, zo'n ziekenhuisdieet om vervolgens de week daarna lekker naar de snackbar te kunnen. Je raadt het al, uiteindelijk alleen maar veel dikker geworden.

Ik heb echt heeel erg veel moeite met mijn bed uitkomen!!! Komt dat door dat ene uurtje? Normaal kom ik om kwart over 7 mijn bed uit en heb ik nergens moeite mee, nu heb ik van kwart over 7 tot 9 uur gesnoozed haha.

Heb mijn glas met citroen alweer op. Zo even een glas met het vitaminstore detox drankje en dan ga ik mijn smoothie maar eens maken. Ga een smoothie met spinazi maken maar ik weet nog niet zo goed wat ik erbij ga doen. Vind het moeilijk. Wil de spinazie zo min mogelijk proeven dus wat is dan echt heel erg lekker?

Ik kwam ook uit op +/- 2600 calorieën, wat fijn! Ik dacht al dat 2000 veel te weinig voor mij was.

Oh en trouwens voor de hooikoortspatiënten onder ons, Kyra de Vreeze eergisteren een nieuw artikel op haar site geplaatst: http://kyradevreeze.nl/food-seasonal-al ... o-not-eat/

Misschien hebben jullie daar iets aan :)

Iemand misschien een tip hoe ik mijn ritme weer een beetje goed krijg zonder zo enorm moe te zijn de hele dag?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:48

Ik ben inderdaad ook een beetje duf..maar of dat nog van de klok komt weet ik niet. Moet de hele dag zo'n beetje studeren (tot 15.00) en dat maakt je ook niet echt wakker. Denk dat ik maar een kopje koffie zet (probeer ik te beperken tot 2 a 3 keer per week eigenlijk)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:49

Maartje: ik denk gewoon opstaan en niet blijven snoozen, dan kom je het snelst in je ritme :) Dan ben je 's avonds ook sneller moe!

Ik moet ook studeren... :O

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:50

Goed zo vogeltje! Ik ga ook samen met mijn vriend, kunnen we elkaar stimuleren idd ;-)

@ maart paard, die spinazie ga je niet proeven hoor, zeker niet als je een avocado of rijpe banaan doorheen doet, peertje erbij...zoet genoeg ;-)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:52

Ik vind koffie eigenlijk ook wel heel lekker maar ik mijd het toch maar zo veel mogelijk..

Thanx colway! Maar ik hou van een beetje zurig haha wat kan ik er dan het beste bij doen? Is ananas er lekker bij? Of proef je de ananas dan ook niet?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:53

Ik heb niet echt moeite met de zomertijd, ik heb gewoon het hele jaar moeite met uit bed komen :+ Ik ben echt super chaggo dan hahaha, maar als ik er eenmaal uit ben gaat het beter. Ik kom alleen chronisch slaap tekort en ik weet niet hoe ik dat ga opvangen, vanavond wordt laat, morgen ga ik mezelf verplichten om om 10uur in bed te liggen, vrijdag wordt laat, zaterdag nachtwerk, zondag weer een normale nacht :')

Anananas kan ook, is ook een overheersende smaak, en als je van zurig hou kan je er ook een kiwi bij doen die niet mega rijp is, of gewoon een klein beetje verse citroen ;-)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:18

Haha ja dat kan ook nog ja, had ik vroeger ook hoor!

Zo mijn smoothie is klaar en hij is best lekker! Spinazie proef je inderdaad niet echt je hebt alleen een beetje zo'n grondsmaak achteraf. Maar heb er nu ook nog even wat koud geslingerde honing bij gedaan, mjam!!

Heb een banaan, een sinasappel en stukjes ananas in de kom gedaan, daar een half limoentje over uitgeknepen, flink wat gewelde ananasstukjes erbij en toen de spinazie. Heb nog wat over dus dat drink ik vanmiddag of straks als ik nog trek heb wel op :)

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:20

Vult zo'n smootie een beetje? dan is dat misschien iets voor het weekend.
En is het gezond?

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:21

Het is zeker gezond!!! Je hebt eigenlijk meteen 2 ons fruit en 2 ons groente binnen. Daarnaast is vers fruit het beste voor je lichaam 'sochtends! Je kan het zo vullend maken als je zelf wilt:)

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:24

mmm klinkt erg lekker. zijn er smaken die erg overheersend zijn in zo'n shake?

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:25

ik kom bij dat sommetje op 2141 calorieen. Ik denk dat ik daar niet aan kom per dag. Eerlijk gezegd let ik niet op calorieen, maar gewoon of het gezond is. Ik eet nu 2 speltboterhammen met boter en pure hagelslag, geen idee hoeveel calorieen dat is :P

En ik las dat iemand 4 boterhammen als ontbijt en 4 boterhammen als lunch eet. Dan eet je denk ik geen biologisch brood, dat vult namelijk veel meer. Ik zit bij mn ontbijt na 1 speltboterham al vol.

Als ik 's avonds 2 keer opschep dan kom ik heel snel aan :')

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:25

Ja het ligt er gewoon aan wat je mengt. Maar dat is ook een kwestie van eens proberen :)