Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:09

Ik kom ook even binnenvallen!
Ben pas bij pagina 2 van bijlezen, maar vind het nu al een leuk topic!

Qua tussendoortjes weet ik nooit wat ik moet eten... Fruit hebben we niet zoveel (ja, de simpele 'appelperenbananen', maar daar ben ik op uitgekeken....
Vaak grijp ik dan toch naar de snoeptrommel, alleen ik wil proberen dit te verminderen...

Heeft iemand ideetjes van lekkere & gezonde dingen om mee te nemen naar school?
Ben vegetarier, hou niet van melk en verder ben ik niet zo moeilijk met eten :D

dressagelady

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:10

Jolien, ik neem vaak een bakje mee met gesneden rauwe groenten, zoals wortel, komkommer en paprika :j en verder gewoon appels en sinaasappels

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:11

Oke :j
Appels vind ik niet zo lekker om mee naar school te nemen, want die worden zo snel bruin als je ze 's ochtends al snijdt... Met m'n spalk kan ik ook moeilijk gewoon een hele appel eten, dus ik moet hem wel echt gesneden hebben :=

Rauwe groenten is wel lekker inderdaad, dat ga ik eens proberen!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:12

Inderdaad interessant onderzoek! Ik drink en rook gelukkig niet en ben dol op groente en fruit.

Ik ben ook voor biologische producten, helaas zijn ze toch een stuk duurder dan gewoon en ben zelf maar student. Groente fruit en vlees vind ik vaak teveel schelen. Maar dingen als pasta, blikjes gezeefde tomaten en eieren zijn niet tot nauwelijks duurder. Thuisthuis hebben we wel vaker ook vleeswaren biologisch
Lijkt me een interessant boekje mara, maar zal wel in het engels zijn als ik het zo zie. Vegetarier mag ik voor mijn gezondheid niet worden, maar ik denk wel dat je niet elke dag vlees hoeft te eten. Bijv. 1x vis en 1x vervanger of gewoon niet zal denk ik prima zijn, ook voor mij.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:19

Ik eet ook niet meer veel vlees. Eet iets van 2-3 x in de week een biologische vleesvervanger. Verder eet ik vis. En kipfilet op brood :J

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:20

Ik heb hem inderdaad in het engels gelezen omdat ze hem niet in het Nederlands in de UB hadden, maar hij is ook in het Nederlands verkrijgbaar zie ik net. Maar biologisch is inderdaad zoveel duurder dat ik het me ook niet volledig kan permitteren. Maar alle kleine beetjes helpen toch? Ik koop al veel op de markt omdat ik liever een kleine middenstander steun dan de grote bedrijven die de touwtjes overal maar in handen lijken te hebben. Thuisthuis bij me ouders kopen we altijd eieren bij de boer uit het dorp en we hebben ook een tijdje verse melk bij de boer uit een dorp verderop gehaald. Dat is wel het voordeel van in een (boeren)dorp wonen, dat je het gewoon bij de boer kan halen. In hartje Groningen stad is dat toch al een stuk lastiger. Ben trouwens wel altijd verbaasd over de hoeveelheid mensen die altijd bij de kraam van de biologische groente en fruitboer staan. Haast nog meer dan bij de andere 'gewone' kraampjes op de markt. Langzaamaan worden mensen toch bewuster wat betreft hun eten, gezondheid en het leven opzich. :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:23

Inderdaad bijna al mijn groente en fruit koop ik dinsdag op de markt in Groningen. Ik denk altijd dat het daar toch beter is dan uit de supermarkt. In ieder geval goedkoper

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:26

Op de site van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds staat o.a.:

Geen vlees
Veel groenten en fruit
Zo weinig mogelijk zout
Geen dranken met suiker
Geen calorierijk eten

Maar een vriendin van me leest nu een boek waar juist instaat dat we terug moeten naar hoe we vroeger aten:
Wel vlees, geen koolhydraten (pasta, aardappels etc) en zoveel mogelijk bessen zoals vlierbessen, frambozen etc.

Ik vind het erg lastig. Kan mijn vriend echt geen aardappels en vlees onthouden...

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:28

Inderdaad, toen ik voor de eerste keer aardappelen kocht daar op de markt stond ik echt met open mond toen die man zei dat ik een kilo voor 90 cent kon meenemen. Bij de appie betaal je daar 1,30 voor. En ook qua fruit, heb een keer appels voor 10 cent per stuk meegekregen! En vind het ook fijn dat je meteen met je neus op de feiten wordt gedrukt dat groenten en fruit seizoensgebonden zijn. In de winkel is alles maar altijd te verkrijgen, maar toen ik laatst tomatensoep wilde maken met verse tomaten schrok ik me dood van de prijs per kilo. Was 4 euro kwijt voor 2 kilo tomaten, was eventjes vergeten dat in de winter geen tomaten groeien uiteraard. :P (Of in ieder geval, in vele mindere mate waardoor de prijs ook omhoog gaat) Probeer met koken dus ook rekening te houden met de seizoenen etc, vind dat nog steeds best lastig omdat ik zo gewend ben dat altijd alles er maar is. Maar het went langzaam. :)

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:19

Wat een interessant topic dit. Ik woon sinds kort op mezelf en vind het heel leuk om lekker te koken en zelf dingetjes te maken, maar wil dit wel het liefst zoveel mogelijk met verse producten doen, omdat ik dat gewoon het lekkerst/gezondst vind.
Ik heb het recept voor de viscurry ookal opgeschreven, dat ziet er lekker uit :9
Ik lees lekker mee om op lekkere ideetjes te komen :)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:32

laetitia schreef:
Op de site van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds staat o.a.:

Geen vlees
Veel groenten en fruit
Zo weinig mogelijk zout
Geen dranken met suiker
Geen calorierijk eten

Maar een vriendin van me leest nu een boek waar juist instaat dat we terug moeten naar hoe we vroeger aten:
Wel vlees, geen koolhydraten (pasta, aardappels etc) en zoveel mogelijk bessen zoals vlierbessen, frambozen etc.

Ik vind het erg lastig. Kan mijn vriend echt geen aardappels en vlees onthouden...

Je zou skinny Bitch is moeten lezen :))

Daar hebben ze heel grappig verwoord waarom mensen geen vlees zouden moeten eten.
als voorbeeld wordt er (dacht ik, is alweer 3 jaar geleden dat ik het gelezen heb) een luipaard of leeuw ofzo genomen. Die hebben klauwen, scherpe tanden en zijn gebouwd om te rennen, ze jagen" achter hun prooi aan. Als mensen gemaakt waren om vlees te eten dan zouden ze wel dezelfde kenmerken hebben.
Hoe ik het opschrijf totaal niet grappig, maar hoe het in het boek staat, GENIAAL!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:34

Het boek van amber Albarda vond ik ook enorm interessant: 'Eet jezelf mooi, slank en gelukkig'
Lijkt door de titel misschien een dieetboek, maar er staat vooral heel veel informatie in over voeding.
Ze heeft tegenwoordig ook een receptenboek

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:29

Ohh dat boek van die amber zou ik wel willen lezen :) eens op bol.com kijken!

Heeft iemand nog een tip voor een gezond sausje? Ik zou graag zelf, op basis van yoghurt ofzo, een gezond sausje willen maken dat wel een beetje lekker is en waarmee ik mayonaise ed zou kunnen vervangen!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 09:40

yogonaise? of hoe je dat schrijft? geen idee of dat wat is

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:10

Zijn er ook supplementen met anti-oxidanten?
Ik gebruik ook geen vitaminepillen maar eet/drink niet dagelijks producten met anti-oxidanten. Misschien is dat nog wel eens iets om te nemen.

Ik lees weer even mee, interessant al die links, ga het vanavond eens helemaal door lezen!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:19

Mri schreef:

Ja, ik heb geprobeerd het op te zoeken op internet, maar ik vind daar nergens een recept voor waar al niet mayonaise ingaat zeg maar. Ik ben meer op zoek naar iets wat ik zelf met de yoghurt kan doen :') Bedankt trouwens :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:20

_Malu_ schreef:
Ik ben ook best wel een beetje een healthfreak. Ik zit nu bijvoorbeeld aan een groene smoothie.

Recept:

1 banaan
1 grote hand bladspinazie
halve liter water

Even in de blender en klaar!

Moet zeggen dat ik in het weekend weleens smokkel en ook graag een keer chipjes eet bij de film, maar verder eet ik best gezond.

En vanavond wordt het pangafilet met cherrytomaatjes en lange bruine rijst (kun je kopen in een natuurvoedingswinkel)

Ik zou bij jouw avondmaaltijd de groente missen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:23

en zelf mayo maken? das al beter dan de potjes van de super :)
Daarbij is het super makkelijk! Helaas geeft vriendlief hier de voorkeur aan mayo uit een pot, en aangezien ik zelden mayo gebruik mag hij bepalen :P

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:25

VogeltjeM schreef:
Mri schreef:

Ja, ik heb geprobeerd het op te zoeken op internet, maar ik vind daar nergens een recept voor waar al niet mayonaise ingaat zeg maar. Ik ben meer op zoek naar iets wat ik zelf met de yoghurt kan doen :') Bedankt trouwens :)

Knoflooksaus?

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:06

_Tara_ schreef:
VogeltjeM schreef:

Knoflooksaus?

Of tzazikisaus, lijkt op knoflooksaus maar het hoofdingrediènt hierin is komkommer.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:12

Ohh dat lijkt me lekker! Ik ga meteen even googelen voor recepten :D Bedankt!!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:16

_Mara_ schreef:
Of tzazikisaus, lijkt op knoflooksaus maar het hoofdingrediènt hierin is komkommer.

'
maar tde tzasiki vind ik met griekse yoghurt lekkerder dan met gewone (gewone vind ik te dun)

ongeveer 1/2-3/4 komkommer raspen, overtollige vocht eruit knijpen (zodat die zo droog mogelijk wordt).
Griekse yoghurt erbij, lekker 2-3 teentjes knoflook raspen/persen en erbij doen en goed doorroeren.
Zelf vind ik het de dag erna het lekkerste, dan is de knoflook goed ingetrokken.
Maak ik het voor dezelfde dag, dan doe ik er (veeeeeel) meer knoflook in. De 2 a 3 teentjes zijn echt basis, ikdoe er rustig een stuk of 6 in voor de volgende dag, en een stuk of 10 als ik het dezelfde dag eet

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:19

Bedankt, dit ga ik zeker maken, lekker voor op wraps ofzo :) Zal ook wel met kwark kunnen toch?

Zou het wat worden als ik yoghurt meng met gekookte eierdooiers en een beetje kruiden? :=

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:23

gekookte eierdooiers??
denk dat je dan joghurt met gele stukjes en kruiden krijgt :=

xBibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:28

xJolien schreef:
Ik kom ook even binnenvallen!
Ben pas bij pagina 2 van bijlezen, maar vind het nu al een leuk topic!

Qua tussendoortjes weet ik nooit wat ik moet eten... Fruit hebben we niet zoveel (ja, de simpele 'appelperenbananen', maar daar ben ik op uitgekeken....
Vaak grijp ik dan toch naar de snoeptrommel, alleen ik wil proberen dit te verminderen...

Heeft iemand ideetjes van lekkere & gezonde dingen om mee te nemen naar school?
Ben vegetarier, hou niet van melk en verder ben ik niet zo moeilijk met eten :D

Vind je mandarijn lekker? Sinaasappel zou je opzich ook mee kunnen nemen, maar dan is het al moeilijker de schil eraf te krijgen en best sappig :))

Je hebt trouwens ook van die handige kleine zakjes met kleine tomaatjes en worteltjes enzo :j Frambozen en bessen zitten vaak ook in doosjes die je makkelijk mee kunt nemen.