Vegetariërs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

stoer_san

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 02:43

Het is gewoon heel erg lastig, ik had echt het gevoel dat ik bedrogen uitkwam, op onze pensionstal gaan de kalfjes bijna allemaal "naar de veekoopman" die ze dan vervolgens verder verpatst. Maar de pensionhouder is wel heel erg netjes met zijn koeien en kalveren, tuurlijk, het is een boer, dus het gaat allemaal wat minder penny dan ik met mijn pony omga, maar hij behandelt ze netjes en vriendelijk, past er goed op en doet meer dan eens behoorlijk veel moeite om zwakkere dieren weer op te lappen. Voor wie het leuk vindt; als je naar de site van koeienrusthuis de Leemweg surft en het verhaal opzoekt van Silke; die komt bij ons vandaan! Bij deze een linkje; http://www.koeienrusthuis.nl/voorpagina ... alfje.html
De buurman daarentegen, een biologische boer, heeft een zieke koe letterlijk laten verrotten in het land, pas toen ze (naar ik begreep na enkele weken) dood was kwam hij in actie met een trekker om haar op te halen. Daar heb ik heel veel moeite mee en dat soort dingen zet me enorm aan het twijfelen met al mijn goede bedoelingen...

Maar dat van die kaas is tegenwoordig niet meer zo moeilijk hoor! Bijna alle supermarkten hebben tegenwoordig biologische, vegetarisch gestremde kaas, AH zelfs ook nog geraspt. En bijvoorbeeld de mozzarella van Euroshopper, het goedkope merk van Appie, is ook vegetarisch gestremd! Vond ik een hele fijne ontdekking. Zo ontdek ik steeds meer producten waar ik vrolijk van word! Wat Colorado aangeeft, over snoep (en heel veel toetjes trouwens ook) met gelatine, is ook iets waar ik al jaren rekening mee houd, evenals "dierlijk vet" in allerlei koekjes bijvoorbeeld, dat is ook gewoon slachtafval. Maar ja, je kunt niet alles vermijden; aan bloem wordt varkenshaar toegevoegd en dat zit gewoon in al het brood enzo... Je kunt dus niet alles voor zijn, maar ik doe, net als jullie, mijn best en dat is al heel wat!

Op eieren kun je trouwens heel goed zien met wat voor klasse je te maken hebt; als je het doosje opent en even op de eitjes kijkt, daar zit een rode stempel op met een code. Het laatste gedeelte van die code is het bedrijfsnummer, da's allemaal minder interessant, maar de code begint met een 0, 1, 2, of 3. 0 is biologisch, 1 is vrije uitloop, 2 is scharrel (met heel veel per vierkante meter in een schuur, zoals in de reclame van Wakker Dier over kiloknallers) en 3 is legbatterij. Ik trek dus in de supermarkt altijd even de doosjes open ;-)

delerium

Re: Vegetariërs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 03:39

Gelukkig vind je momenteel in de bekende supermarktketens geen legbatterij-eieren meer, maar wees op je hoede: als je eieren haalt bij bv een marktkraam; dan zijn dit vaak wel degelijk legbatterij-eieren...

Altijd als ik dat zie voel ik "m'n innerlijke relnicht" opborrelen en heb ik zin om een berg stampij te maken :=

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 13:40

Vaak staat bij bio er ook wel 2 of 3 beter leven sterren op. Volgens mij komt dat er bij scharrel bijv. überhaupt niet op, dus als het er op staat mag je er wel vanuit gaan dat het goed zit. Stond ook op die link trouwens.

Maar het is ook wat al eerder is gezegd hè.. Vegetarisch stremsel, okee (heeft de brie van de ES ook trouwens :D ) maar de oorsprong van de melk is imo ook wel belangrijk..

Leuk trouwens Colorado, ik ga eens kijken :) Den Hoorn is op de fiets wel te doen toch? (Moet ik wel weer even mijn goeie fiets weer hebben ipv dat gevalletje wat ik nu heb waar ik 10 km/u op kan 8)7 )

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 13:51

Haha, ja hoor, Den Hoorn is zeker in de buurt. Ik woon aan de andere kant van Delft (bij Delfgauw) en fiets er ook wel eens heen. Al ben ik redelijk lui en gaat mijn moeder vaak mee naar mijn verzorgpony (die in Den Hoorn 'staat' en waardoor ik dan ook Hodenpijl heb ontdekt), dan gaan we met de auto :')

Oh dat is een fijn bericht, dan hoef ik mijn brie-verslaving niet op te geven :D

Ik heb trouwens foto's gemaakt van wat we vandaag en gister hebben gegeten. Jammer dat de groente-crumble was verbrand omdat de oven het leuk vond om het tijdknopje te laten hangen op een aantal minuten := Want die was anders echt heerlijk geweest, lekker zitten pikken dus om de niet verbrande stukjes er uit te vissen :9 Recepten komen uit de AH kerstspecial, zal ik er ook bij fotograferen. Vooral het voorgerecht van gisteravond vond ik ook lekker. Geroosterd brood met brie en een salade :9

Ik vertrouw nooit zo op de eieren uit de supermarkten, bepaalde keurmerkjes plakken de supermarkten er ook zelf op geloof ik, dus wat dat nou precies zegt? Vrije uitloop schijnt ook niet veel meer te zijn dan een scharreleigebouw met een uitloopje van 1 bij 2 voor duizenden kippen. Maar niet zo'n zin om dat allemaal uit te zoeken met Hodenpijl in de buurt, dus correct me if I'm wrong :)

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 15:39

Ik heb altijd de biologische eieren van AH, die hebben ook het beter leven keurmerk geloof ik. Ik wordt trouwens helemaal enthousiast van dit topic, zie interessante wetenswaardigheden voorbij komen, lekkere receptideeën enz. Ik heb naar aanleiding van iemand die het over het boek, 'de dunne vegetariër' had de tegenhanger besteld, ' de dikke vegetariër'. Ben erg benieuwd, de recensies waren in elk geval goed.

Iedereen tot nu toe een leuke kerst trouwens?
Ze hadden gister voor mij in het restaurant waar we gingen gourmetten speciaal allemaal vleesvervangers op mijn schaaltje gedaan, dat vond ik zó leuk. Ik had verwacht dat ik extra groenten en aardappeltjes enz, zou krijgen. Was ook prima geweest, vind ik ook hartstikke lekker, maar dit was nog beter. :D

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 15:51

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 15:58

Ik meld me hier ook. :wave: Vegetariër sinds mijn geboorte, beide ouders zijn vegetariër.
Niet uit overtuiging, maar even bot gezegd: ik vind het niet te vreten ;) met uitzondering van dingen die niet naar vlees smaken zoals hemarookworst en hamburgers van de mac. :') Dus een paar keer per jaar zondig ik, maar dat is op één hand te tellen en vooral tijdens middernachtelijke hongerbuien onder invloed. :D

Vlees en vis is niet aan mij besteed, vooral dat laatste niet. Daarbij vind ik het ook niet nodig, ik ben kerngezond :) en vegetarisch eten is heerlijk!

Over stremsel en gelatine doe ik trouwens niet zo moeilijk. Daar proef ik toch niks van. En hier thuis eten we sowieso alles biologisch. :)

stoer_san

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:20

@delerium; wij hadden vroeger in het dorp een boerderij waar de "scharreleitjes" inderdaad zo uit de legbatterij van zoonlief kwamen. Komt blijkbaar vaker voor...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 16:57

Ik las laatst in de Quest een reportage over Rondeleieren. Nou dat is me leuk :D Stonden ook foto's bij. Het heet rondeel vanwege de ronde vorm 8)7 maar de kippetjes hebben dus in het midden een nacht/slaaphok, met mooie hokjes waar ze het liefst hun eitjes in leggen (lekker warm, donker etc.). Nadeel was wel dat nog 10% van de eieren buiten deze hokjes eindigde, dus dat is veel werk voor de boer om dit allemaal te rapen, maar daar wordt wellicht een robotje voor gemaakt ofzo. De omgeving is heel dynamisch: hier gras, daar stenen, ergens anders een boomstronk oid. Als het lekker warm is gaan de kippen op de grond liggen met hun vleugels gespreid te zonnen, iets wat ze alleen doen als ze zich 100% op hun gemak voelen, aldus de boer :D
Helaas worden deze kipjes na 80 weken ook verwerkt in de soep.. Maarja dan hebben ze tenminste een lekker leventje gehad.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 00:30

Dat klinkt inderdaad ook al een stuk beter Magrathea, maar vrees dat dat niet helemaal doorgevoerd gaat worden. Veel te veel werk voor een niet zo hoge opbrengst gok ik zo...

Ik wens, ik wens, dat iedereen bewust zou gaan eten. Zo, ik ben klaar met mijn nieuwjaarswensen! ... Hmm, nee, ik wens, ik wens veel meer. Ik wens, ik wens dat we niet zo egoistisch zouden zijn, dat we de aarde niet aan het vernietigen waren, dat we dankbaarder zouden zijn en de aarde ook zo zouden behandelen. Soms heb ik het idee (onzin natuurlijk, maar zo nu en dan :roll: ) dat ik de enige ben in mijn omgeving die echt met de aarde bezig is en ik kan er zo niet bij dat niemand hier (hierhier, niet hier in dit topic/op bokt) dat doet. Dat niemand het boeiend vindt dat we de aarde, die ons van alles voorziet, lopen te treiteren, pesten, vernietigen. Of misschien meer verwaarlozen en onderschatten? Dat niemand beseft dat we mogelijk onze eigen ondergang veroorzaken. Dramatisch? Misschien, maar ik moest het even bij iemand anders kwijt dan alleen bij mijn ma en ik dacht, laat ik het hier doen, aangezien oa dit mijn reden is om vegetarisch te eten. Voel je niet aangesproken, ik moest gewoon even mijn BLEEEH-gevoel kwijt en dus bij deze :Y)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 01:02

Colorado schreef:
Dat klinkt inderdaad ook al een stuk beter Magrathea, maar vrees dat dat niet helemaal doorgevoerd gaat worden. Veel te veel werk voor een niet zo hoge opbrengst gok ik zo...

Ik wens, ik wens, dat iedereen bewust zou gaan eten. Zo, ik ben klaar met mijn nieuwjaarswensen! ... Hmm, nee, ik wens, ik wens veel meer. Ik wens, ik wens dat we niet zo egoistisch zouden zijn, dat we de aarde niet aan het vernietigen waren, dat we dankbaarder zouden zijn en de aarde ook zo zouden behandelen. Soms heb ik het idee (onzin natuurlijk, maar zo nu en dan :roll: ) dat ik de enige ben in mijn omgeving die echt met de aarde bezig is en ik kan er zo niet bij dat niemand hier (hierhier, niet hier in dit topic/op bokt) dat doet. Dat niemand het boeiend vindt dat we de aarde, die ons van alles voorziet, lopen te treiteren, pesten, vernietigen. Of misschien meer verwaarlozen en onderschatten? Dat niemand beseft dat we mogelijk onze eigen ondergang veroorzaken. Dramatisch? Misschien, maar ik moest het even bij iemand anders kwijt dan alleen bij mijn ma en ik dacht, laat ik het hier doen, aangezien oa dit mijn reden is om vegetarisch te eten. Voel je niet aangesproken, ik moest gewoon even mijn BLEEEH-gevoel kwijt en dus bij deze :Y)

Zo duurde even voor ik je verhaaltje ontcijferd had 8)7 achja op zich zijn rondeeleitjes niet zo heel duur hoor.. T is alleen onhandig dat ze maar in zulke kleine doosjes komen, ik eet wat meer ei dan dat :) maar ik geloof in beter leven keurmerken en EKO, dus dat komt nog wel een keer.
Vernietiging? Tja. Ik gebruik ook plastic en wil dolgraag mijn plastic (pet)flessen inleveren voor reclycling (wat echt niet moeilijk/intensief is geloof ik) maar dat kan ik hier niet. En ik zou ook niet weten waar wel. Hier in de flat kan je alleen papier en overig scheiden, er is hier in de wijde omtrek zelfs geen glasbak! (Of ze hebben ze verstopt :+ ) Kan ook geen groen afval scheiden.. En tja, ik woon nou ook niet in een milieuvriendelijk gebouwde flat, maar ik hoef wel bijna nooit de verwarming aan omdat mijn buufjes mij warmhouden :) Dus dat is dan wel weer goed.

Ik hoop dat als ik respectvol omga met mijn bronnen, anderen misschien mijn voorbeeld volgen. Eén persoon kan niet echt een verschil maken, maar als ik iemand ervan kan overtuigen dat dit een goede levensstijl is, is dat ook veel waard :) Zeker als die persoon ook weer iemand ervan overtuigt...

Dat lijkt me een goed voornemen voor de lezers van dit topic :D Overtuig dit jaar elke week/maand/64 dagen iemand van een gezondere leefstijl met minder/geen vlees enzovoorts :)

Toevallig heb ik dat dit jaar al een keer gedaan, die jongen had een discussie met mij gehad en zag die avond een docu over megastallen en is acuut overgestapt op bio. O:) Vanavond proefde mijn moeder een stukje van mijn toscaanse appie-carré en vond het zo lekker dat ze het vaker gaat eten :D

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 02:02

En anderen bekeren/overtuigen ga ik dus niet doen. Wie wil proeven: super, ik zal het altijd aanbieden. Maar ieder z'n keuzes, ook al zijn het de mijne niet en begrijp ik ze niet zo goed. Ik ben Lies en vegetarier, ik ben niet Lies de vegetarismepredikant.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 09:59

Mee eens als iemand het wil eten had die persoon het al gedaan denk ik.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:47

delerium schreef:
En anderen bekeren/overtuigen ga ik dus niet doen. Wie wil proeven: super, ik zal het altijd aanbieden. Maar ieder z'n keuzes, ook al zijn het de mijne niet en begrijp ik ze niet zo goed. Ik ben Lies en vegetarier, ik ben niet Lies de vegetarismepredikant.

Oh, in mijn familie heb ik gevraagd wie er vegetarisch wilde mee-weten met kerst :+ maar dat was vooral omdat ik de bui al zag hangen dat 4 mensen van mijn hoofdgerecht wilde meeproeven en ik zelf met honger achter zou blijven. :o

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 11:05

delerium schreef:

Ik denk niet dat je me goed begrijpt. Nee ik ga niet verstokte vleeseters overtuigen, maar ik ontmoet zat mensen die 'het wel zouden willen maarja het is lastig en ik weet het niet en bladiebla'. Snap je?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:27

Mag ik me hier ook melden?
Ik ben nog geen vegetarier, maar momenteel wel bezig met de overstap.
Ben me momenteel aan het verdiepen in lekkere recepten, vleesvervangers etc.
Mede doordat we hier thuis 1 iemand hebben die zeker geen vegetarisch wil gaan eten is het even uitzoeken natuurlijk.
Ga vanmiddag wat boodschapjes halen en zo steeds meer afbouwen qua vlees zodat ik binnenkort ook vegetariër kan zijn.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:30

De twijfelaars kun je best helpen idd.

Ik zou graag vega gaan eten en stond een half jr geleden op punt van invoeren. Maar eet sinds een half jaar koolhydraatarm en kan slecht tegen zuivel, vlees schrappen maakt t leven dan wel heel lastig.
Heb wel de max 100gram regel hier thuis, vaak is t ook maar 60g.

Vleesvervangers vind ik vies, maar gek op noten zaden en peulvruchten en qua smaak boeit vlees me niet zo.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:21

Het bekeren van vleeseters vind ik zooo vreselijk :') ik ken ook zo iemand, brrr. Heb er echt een hekel aan. Laat mensen lekker zelf bepalen wat ze willen eten. := Twijfelaars wat duidelijkheid brengen vind ik wat anders. Maar echt dat bekeren... :7

Mensen die hier komen eten vinden het eten altijd heel lekker en ik hoor ook wel vaker dat ze zelf iets vegetarisch willen gaan proberen daardoor :j mijn vriend eet wel vlees, maar komt hier nooit wat te kort. Je kunt heerlijk vegetarisch eten :9 het lijkt me wel lastiger als er mensen in het gezin zijn die wel vlees eten, daar hebben wij natuurlijk geen last van. :)

Ik vind veel vleesvervangers ook niet zo lekker :n maar je kunt ook prima zonder. Alleen zijn sommige gerechten zo saai dan, naast mijn aardappels en sperziebonen heb ik toch nog graag wat extra's :+ maar met tofudingetjes enzo maak je mij niet blij. Of van die nepworstjes. Zo stom ook dat ze de vorm van worstjes hebben. :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 12:24

Fiffill schreef:
Het bekeren van vleeseters vind ik zooo vreselijk :') ik ken ook zo iemand, brrr. Heb er echt een hekel aan. Laat mensen lekker zelf bepalen wat ze willen eten. := Twijfelaars wat duidelijkheid brengen vind ik wat anders. Maar echt dat bekeren... :7

Mensen die hier komen eten vinden het eten altijd heel lekker en ik hoor ook wel vaker dat ze zelf iets vegetarisch willen gaan proberen daardoor :j mijn vriend eet wel vlees, maar komt hier nooit wat te kort. Je kunt heerlijk vegetarisch eten :9 het lijkt me wel lastiger als er mensen in het gezin zijn die wel vlees eten, daar hebben wij natuurlijk geen last van. :)

Ik vind veel vleesvervangers ook niet zo lekker :n maar je kunt ook prima zonder. Alleen zijn sommige gerechten zo saai dan, naast mijn aardappels en sperziebonen heb ik toch nog graag wat extra's :+ maar met tofudingetjes enzo maak je mij niet blij. Of van die nepworstjes. Zo stom ook dat ze de vorm van worstjes hebben. :')

Nee bekeren is idd best suf. Ik begin er ook nooit (zelf) over tijdens het eten, had een vriendin die dat wel deed. Zaten wij een ham-kaas croissantje te eten, begon ze te mekkeren over of wij wel wisten waar die ham vandaan kwam en bla bla bla..
Ja dan krijg je de mensen alleen maar tegen je :')

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:16

Colorado schreef:

Ik herken je gevoel en wensen helemaal :j
Maar inderdaad, bekeren is suf en werkt ook voor geen meter. Dus ik blijf gewoon hopen dat mensen zelf in gaan zien dat het beter is om wat met vlees te gaan minderen, dat er betere regelingen komen vanuit de overheid rondom het milieu, enz...
Is een mooie kerstwens inderdaad {:)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:37

Fiffill schreef:

De hollandse driehoek is idd saaier als je vega bent, maar met wokken en pasta's kun je het prima missen.

Bv uitje fruiten, afblussen met witte wijn, voorgegaarde broccoli erbij in meewokken, beetje ketjap erdoor. Rijst en geroosterde cashews toevoegen en klaar!

Ik heb een heel leuke gehaktbal recept gemaakt van bruine bonen, zal m gaan posten hier. Staat in de culinaire saisonnier, een wat luxere gids.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:41

Ik mis gehakt absoluut niet door pasta's of lasagne.. als je hem maar verder goed vult. Net als met wraps of taco's en zo, als je die goed vult met sla en mais en tomaat komkommer ui en noem het allemaal maar op mis je echt geen vlees.. Ik wil volgend jaar vegetariër worden. Of in elk geval, een heel stuk minder vlees gaan eten. Misschien niet helemaal vegetarisch dan, maar alles wat minder gegeten wordt is al een stapje toch :).

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:43

Ja zo zie ik dat ook, minderen. In pasta's, chili con carne enzo hebben we 60g gehakt (ja ik weeg alles) verder paprika ui tomaten champignons bonen... Gehakt kan best weggelaten en je houd dezelfde smaak.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 13:44

Rebeccaa schreef:
Ik mis gehakt absoluut niet door pasta's of lasagne.. als je hem maar verder goed vult. Net als met wraps of taco's en zo, als je die goed vult met sla en mais en tomaat komkommer ui en noem het allemaal maar op mis je echt geen vlees.. Ik wil volgend jaar vegetariër worden. Of in elk geval, een heel stuk minder vlees gaan eten. Misschien niet helemaal vegetarisch dan, maar alles wat minder gegeten wordt is al een stapje toch :).

:= Zo begon ik ook. En dacht uiteindelijk: ja waarom half doen als heel net zo makkelijk is :')
Straks lekker salade met pinda's eten :D

Heb gehakt trouwens nooit echt lekker gevonden. En sinds ik Sweeney Todd heb gezien krijg ik er helemaal de rillingen van, brrr

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:44

F_Orumster schreef:
Fiffill schreef:

De hollandse driehoek is idd saaier als je vega bent, maar met wokken en pasta's kun je het prima missen.

Bv uitje fruiten, afblussen met witte wijn, voorgegaarde broccoli erbij in meewokken, beetje ketjap erdoor. Rijst en geroosterde cashews toevoegen en klaar!

Ik heb een heel leuke gehaktbal recept gemaakt van bruine bonen, zal m gaan posten hier. Staat in de culinaire saisonnier, een wat luxere gids.

Dat er meestal vlees zit bij pasta's, wokken etc denk ik niet eens aan (vegetarisch opgevoed he :) ) dus vandaar dat ik meer de Hollandse gerechten noemde :+ dat andere is voor mij zo vanzelfsprekend vleesloos ;)