Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 17:46

Vandaag van standje DeNieuweTuin 4 zaakjes zaad gekocht. Een lage roze oost-indische kers, pak choi red, gemengde sla en parel-uitjes (zilveruitjes + purplette). Daarnaast ook nog cadeautje voor mijn moeder. En busje zoals die van geraspte kaas en dan met gemengde salade zaadjes. Ze eet altijd veel salade bij het eten dus leek me wel leuk om haar dit cadeau te doen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 08:58

klinkt leuk evelijn , das ten minste nog eens orgineel

ohhh bloesempjes ..de appels en peer staan hier ook vol in bloei en er vliegen momenteel genoeg bijtjes
helaas ook weer die rare zeldzame wespen , hebben nog nooit iets gedaan maar zijn (lijken) groter dan de andere en hebben knal rode poten , vind dat enge beesten..
iederjaar zitten er een stuk of 6

nog meer oooooohhhh een molentje ..ben jaren op jacht geweest naar een betaalbare ! molentje voor in de tuin
denk dat we toch eens zelf gaan knutsellen ..

onze groentenbank .. de hoogste kan ik iig juist makkelijker bij , bukken vind mijn hoofd en longen niet zo leuk, daar bij is het echt de danny bak :Y) zo lang ik er nog ben zal k m beetje helpen maar dat is echt zijn ding
(en zijn inkomen .. hij verdient geld met de verkoop )

kan geen braam meer zien :( het voordroog op stal zit momenteel vol met bramen struik resten :(
haast geen doen om het uit te zoeken/hooinetten te vullen .. denk dat ik vandaag handschoenen aantrek

Thats_Me

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 09:21

Nickyu zijn het geen hoornaars ipv wespen?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 09:35

nee , god zij dank niet .. die zijn noig enger ..(zowel ik als zoonlief zijn licht allergisch voor de meeste prikbeesten)
zijngezamelijk paar jaar terug , op de asvalt weg ! door een zwerm aangevallen
doe je als moeder je best om niet je angst te laten blijken , kind dat er in geloofd dat als je hun niks doet zij jou niks doen
emn dan word je daar in een zwerm lekgestoken en vraagt je kind .."waarom mam .. we deden ze toc niks "
meer dan 100 steken de man (ergens bij de 100 gestopt met tellen dubbelle dus meerdere steken op 1 plek niet meegerekend
ziek dat we waren .. neh heb het niet zo op wespjes :o

heb m in het verleden eens opgezocht
lijkt een beetje op de veldwesp maar dan langere vooral achterpoten in rood , donker rood
erg typerend voor deze , komen niet op zoetigheid aan tafel af , lijken ook niet agressief (had ik al een jager op pad gestuurd ter bestrijding :o ) bleek een of ander zeldzamer zuid europees soort
gaat weer zoeken ..

zal eens foto oipzoeken ..
Laatst bijgewerkt door nickyu op 03-04-11 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:01

Iew, 2 jaar geleden hadden we hier een nest hoornaars, die koningin is echt een horror beest!!!
We hebben een bestrijdingsmannetje gebeld om weg te laten halen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:09

Afbeelding

okee kan die krengen echt niet meer vinden .. wie zoekt mee?

zoals het plaatje maar dan donkerder (meer zwart) achterlijf en echt knalrode poten ..(tenminste zo lijkt het
iig rode poten dus)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:10

suuzepuus schreef:
Iew, 2 jaar geleden hadden we hier een nest hoornaars, die koningin is echt een horror beest!!!
We hebben een bestrijdingsmannetje gebeld om weg te laten halen.

aaaccchhhhr lijkt me echt een nachtmerrie ..ieuw

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:19

Hoornaars zijn beschermd en ondanks dat ze er heel eng uit zien zullen ze pas in zeer enkele gevallen steken. Ze komen ook niet opzoetigheid af zoals de limonadewesp.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:21

begin er nu bijna aan te twijfellen ..

ze komen hier iig op de mini vijver af ..daar lijken ze te drinken en gaan dan weer weg

de enige hoornaar die ik echt ken is een wesp look a like alleen dan een cm of 5 minimaal lijf alleen en dik
deze zijn ongeveer inclusief de lange poten 2,5 denk ik maar lijf is dus dun en smal

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:29

Afbeelding
dit is dus ook de franse veldwesp .. twijfel nu tussen de franse en de gallische
denk dat ik toch een foto in de tuin moet maken :o

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:43

Er zijn zoveel verschillende soorten wespen. De gewone wesp ook wel limonadewesp genoemd is daarvan de bekendste. Ik denk dat als je het zeker wilt weten je inderdaad er even een foto van moet maken. Let dan wel op dat je hem soortgelijk op de foto krijgt als hierboven zodat je hem goed kunt vergelijken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:47

vind het toch wel een lief gezicht je naam in het roze :D

zal straks mijn best eens doen .. :Y)

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 11:11

Jullie gaan snel!

Ik ben gisteren naar 'Kom in de kas' geweest, opstelling van de kassen hier in Almere. Ik was nog nooit in een kas geweest (en tot voor kort had ik er nog nooit een gezien... ik kom uit het oosten, daar hebben ze geen kassen) dus ik vond het allemaal heel interessant om te zien. Helemaal leuk omdat we volgend blok van mijn studie bezig gaan met plantveredeling, dus dan ben ik iig een beetje voorbereid.
Ik heb 5 broccoliplantjes en 5 bloemkoolplantjes gescoord, plus dille, kamille en oregano. De bloemkool en broccoli staan in een grote cementbak en ik ben benieuwd wat het wordt! Helaas heb ik niet veel ruimte :(
Ik heb ook balkontomaten gezaaid buiten in een bak, wat een kleine zaadjes zeg! Komen daar echt van die grote planten uit? :oo en wat Oost-Indische kers voor de mooi :)

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 11:35

@Snor, leuk hoor kom in de kas. Ik weet niet hoever je uit het oosten komt, maar in Huissen bij Arnhem staat de oudste kas van Nederland, echt mooi om een keer te zien. Verder zijn er in Huissen en omgeving veel kassen te vinden hoor, veel bloemen vooral.

Ik heb mijn man de website laten zien van MM en hij is nu al aan de slag om 1 bak voor mij te maken. Eigenlijk voor ons zoontje maar we hopen er zelf ook van te kunnen genieten. We gaan er sowieso tomaten in zetten en sla. Ik ga ook nog via internet een klimkomkommer bestellen, de mini variant. Ooit een aupair gehad die die voor ons had meegenomen en dat was echt een succes.

Leuk hoor zo'n nieuwe hobby...wel een beetje verslavend :Y)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 11:41

Ik heb ook ieder jaar Oost Indische kers maar helaas krijg ik er ook ieder jaar luis in :(
Mss gaat het dit jaar beter want heb vorig najaar een boerenjasmijnstruik eruit gekieperd want daar begon het altijd mee.

Doe zelf ook weer een poging met bloemkool. Vorig jaar gingen de plantjes erg goed maar nooit een kool gezien :?

Wat vliegende dingen aangaat. Geen idee wat je bedoelt Nickyu maar kan de angst begrijpen als je een keer zo te pakken bent genomen. Ben zelf een paar jaar terug gestoken toen ik bramen aan het plukken was. Nooit een wesp gezien totdat ik een scherpe steek in mijn pols voelde. Ik zal wel te dicht bij of in zijn territorium hebben gestaan geen idee maar het was behoorlijk pijnlijk.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:27

ik heb vandaag prei plantjes gekocht 4 stengeltjes (sprietjes) en frambozen stekje en rebarber.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:44

Ik heb vandaag weer iets gekocht, dit keer een bosbessen struik/plant of wat is het eigenlijk :D

Heb net gehoord dat mijn bakken volgende week gebracht worden, dus dat wordt volgende week wat zaaien en inkopen doen :D

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:25

Ik ben niet bang voor prikbeesten. Hommels vind ik helemaal geweldig, maar een nest hoornaars naast je slaapamerraam is echt niet grappig. Hun gezoem is ook zoveel harder als ze groot zijn, lijkt wel een helicopter als ze over komen vliegen.
Beschermd of niet... niet in ijn huis!!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:27

hebben jullie al foto's van jullie tuintjes ? :-)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:53

suuzepuus schreef:
Ik ben niet bang voor prikbeesten. Hommels vind ik helemaal geweldig, maar een nest hoornaars naast je slaapamerraam is echt niet grappig. Hun gezoem is ook zoveel harder als ze groot zijn, lijkt wel een helicopter als ze over komen vliegen.
Beschermd of niet... niet in ijn huis!!!

hommels zijn leuk
hadden nest in de tuin en dan zie je continu een paar werksters de boel koelen voor de deur :D

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:33

Ik heb van de week op kantoor een hommelkoningin gevangen. Of nou ja laten vangen ik kon er niet bij :+ en daarna buiten uitgezet :D We hadden haar in een loeppotje gevangen dus dan kon je ook nog even mooi de haartjes enzo zien. Echt gaaf!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:35

Ik vind hommels echt gewedig, ze zijn zo koddig met hun dikke lijf en kleine vleugeltjes, snapo ook niet dat mensen bang voor die schatjes kunnen zijn!!
Vorig jaar zat er in 1 van onze vogelhuisjes/ nestakstjes een wespennest. Nu zag ik een koolmeesje daar aan de slag. Beter dan wespen!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:37

De hommels lijken ieder jaar groter te worden. Ik vind ze echt huge!!! :oo Maar ze zijn idd heel erg mooi. Ben ook altijd blij als ik de eerste hommel in het jaar zie dat is echt een teken van de lente voor mij.

Heb me vandaag uiteindelijk toch maar een schop onder m'n kont gegeven en de komkommerplantjes, tomatenplantjes en paprikaplantjes in de kas gepoot.
Heb ik toch nog wat gedaan :P

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:01

ranna schreef:
Ik heb ook ieder jaar Oost Indische kers maar helaas krijg ik er ook ieder jaar luis in :(
Mss gaat het dit jaar beter want heb vorig najaar een boerenjasmijnstruik eruit gekieperd want daar begon het altijd mee.
.

Oost indische kers staat er om bekend dat ze luis aan trekken, t is een goede plant voor naast een appelboom oid, dan gaat ze luis daar op zitten ipv op je appelboom. (in elk geval dat zeggen ze)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:13

Woe!!!! mn kalebassen zijn ontkiemt, ze zijn meteen 4 cm hoog!!!! super gaaf