de eetbare tuin vervolg

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:08

Dorine, ik had al een perenboompje. Patio formaat aangezien groter niet handig is op het dakterras. En dit jaar nog een perenboompje erbij, voor de kruisbestuiving van nr 1 en een kersenboompje(zelfbestuivend). Ze zijn direct na de vorst de grond in gegaan ;). Als ik het goed begrijp moet ik van de nieuwe boompjes geen vrucht verwachten dit jaar?

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:33

Kan prima, doen wij hier ook zo :j

pmarena

Berichten: 48461
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:37

Goh, wij hebben al jaren 1 perenboom staan. En 1 appelboompje. Zouden die dan dankzij bomen van de buren bevrucht worden zeg maar :P

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:56

Sommige rassen zijn zelfbestuivend. Daarvoor zijn dus geen andere bomen nodig. Als je genoeg fruitbomen in de buurt hebt dan komt het vaak wel goed maar hier in de binnenstad niet echt :'). Al had ik vorig jaar 3 peren aan mijn boom maar die zijn allemaal aangeknaagt door kraaien..

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:41

Hoi allemaal, sinds dit jaar ben ik begonnen met een moesbak. Ik heb wat sla, kruiden gezaaid. Nu heb ik ook wat aardbeienplantjes gekocht. Kunnen die al naar buiten of voorlopig nog even binnen houden?

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:47

Mijn aardbeien zaadjes komen niet op, vanaf 26 maart. Mijn komkommer, lavendel en cherry tomaat ook niet. De klare plantjes (al plant dus) van aardbei die maakt wel bloemetjes. Dus ik weet het niet zo goed... misschien voor zaaien te vroeg nog?

pmarena

Berichten: 48461
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:54

Aardbeien zaadjes schijnen sowieso moeilijk te zijn. En waren dat ook geen lichtkiemers ofzo, dat de zaadjes niet onder de grond mogen? Of zoiets aparts :)

Roosje01

Berichten: 10764
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:00

Tis idd best nat nu met alle regen. Heb dinsdag 6 pootaardappels meegenomen op de markt. Is beter om nog ff te wachten met poten tot het een paar dagen droog is of maakt dat niet uit?

8nnemiek

Berichten: 43521
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:09

Aardbeien zijn lichtkiemers inderdaad :j
Komkommer en tomaat zou binnen een paar weken gekiemd moeten zijn bij kamertemperatuur.

Voor aardappels ligt het er ook aan op welke grond je zit. Zandgrond droogt snel op, mijn moestuin is alweer stoffig :=

Roosje01

Berichten: 10764
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:48

Kleigrond nu vermengt met bemeste aarde en ergens eronder ook nog zand. Tuin is vrij nattig door de natte winter. Begon net wat op te drogen vorige week.

Sjolvir

Berichten: 25320
Geregistreerd: 26-03-05

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:09

Komt ook weer uit de klei.. Mijn op 22 febr. gezaaide paprika zaadjes zijn nu ontkiemd en zitten in de grond, na hun koffiefilter (sinds gisteren)
En ehh, ik had geloof ik ronde courgettes en komkommertjes gezaaid die zijn tuin in gegaan (Zaten al in de grond), maar weet dus niet meer precies wat het was. (niet lachen..) Kunnen ook sierpompoenen zijn geweest, oeps...

Mezelf bij de LIdl 2 paprika planten cadeau gedaan, die van vorig jaar deden het super, dus dat durfde ik wel aan.

En mijn enige nog levende fruitboompje (appel en kers zijn dood) de pruim gaat binnenkort vol zitten met bloesem! (even de kat vertellen dat ze niet al die balletjes eruit moet meppen).

Dorine92
Berichten: 5379
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:33

Weissjee schreef:
Dorine, ik had al een perenboompje. Patio formaat aangezien groter niet handig is op het dakterras. En dit jaar nog een perenboompje erbij, voor de kruisbestuiving van nr 1 en een kersenboompje(zelfbestuivend). Ze zijn direct na de vorst de grond in gegaan ;). Als ik het goed begrijp moet ik van de nieuwe boompjes geen vrucht verwachten dit jaar?

Ik zou, als er vrucht aan komt, dit het eerste jaar eraf halen zodat het boompje zich goed kan settelen en nog wat groeien

Dorine92
Berichten: 5379
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:34

Leonie_M schreef:
Hoi allemaal, sinds dit jaar ben ik begonnen met een moesbak. Ik heb wat sla, kruiden gezaaid. Nu heb ik ook wat aardbeienplantjes gekocht. Kunnen die al naar buiten of voorlopig nog even binnen houden?

Aardbeien had je gelijk buiten kunnen zetten
Sjolvir, hoe kan het dat je boompjes dood zijn?

Marcella

Berichten: 36954
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:36

pmarena schreef:
Goh vandaag ineens een brainwave... met de storm begin van het jaar is onze pas anderhalf jaar oude veranda van het huis los gerukt en in de wei terechtgekomen, helemaal vernield natuurlijk...

Maar een groot deel van de lichtdoorlatende dakplaten is nog prima....nu zit ik te denken....zouden die geschikt kunnen zijn om over de moestuinbakken heen te leggen zodat het een soort koude bak wordt? :)

Of zou daar niet genoeg zonlicht doorheen komen? Het is altijd minder helder dan glas natuurlijk. En een stuk dikker. Maar kasjes worden toch ook vaak van dergelijke platen gemaakt?

Moet kunnen hoor. :j

Vandaag van alles gezaaid in de kas. *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 10:50

Kan iemand helpen? Ik heb tegen de slakken escar-go gestrooid. Nu is die in mijn serre flink aan het beschimmelen. Kan dit kwaad voor mijn plantjes?

Siamsmeesje

Berichten: 2248
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 14:25

Mijn planten hebben er nooit last van gehad, komt doordat ze dan te nat zijn geworden. In het bed gebeurt het soms, maar onder het koude glas zo goed als nooit.

Marcella

Berichten: 36954
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 21:30

Wat ik bij mijn buurman in de kas zie is dat die lege planten bakjes een stukje ingegraven heeft en daarin de korrels. Voor buiten gebruik ik een half stukje buis om de korrels te beschermen tegen regen.

Afbeelding
Rechts boompjes en struiken lopen allemaal uit. Begin gemaakt met obstakel training voor de eenden.
Afbeelding
Links helaas maar 2 rijen vroege aardappelen kunnen doen grond te nat om op te lopen. En 2 rijen sjalotten en 1 rij wortels. De rest kom wel als het weer droger is.

Roosje01

Berichten: 10764
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 22:00

Komt vast wel goed met het voorspelde weer deze week. Heb gister mijn aardappels gepoot.
En vandaag stond de stoofpeer prachtig in bloei <3 waar die gister nog in knop zat

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 22:10

Jeeej mijn tuinbonen, spinazie, erwten, pluksla en aardbeien komen op. De kers die we in 2016 hebben aangeplant begint nu ook aan een groeispurt en vrijdag heb ik er nog 3 moestuinbakken bijgekocht (nu in totaal 6) en een creatieve aardbeientoren gebouwd in een oude bloembak.

Ohhhh en we hebben een perenboompje geplant en extra blauwe bessen en bramen. :j

Heeft iemand ervaring met mais? Ik wil het dit jaar voor het eerst gaan proberen.

Roosje01

Berichten: 10764
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 22:13

Ik heb het voor het eerst gezaaid nu volgens mijn ma heb je minimaal 4 planten nodig. Heb er 6 gezaaid en zijn er nu 3 opgekomen.

8nnemiek

Berichten: 43521
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 05:42

Ik heb elk jaar maïs :j Erg makkelijke plant.
De zaden eerst een halve dag weken helpt om ze goed te laten kiemen.

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 06:40

Wij doen het zoals 8nnemiek. Is inderdaad echt heel makkelijk :j Wij zaaien voedermais, voor de konijnen en af en toe een kolf voor de paarden.

Marcella

Berichten: 36954
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 09:44

Ga dit jaar ook voor het eerst mais zetten.

Iemand ervaring met een boormachine waterpomp. Is namelijk goedkoper en niet luchtvervuilend, zoals een benzine waterpomp (vanaf ongeveer 110 euro) en accu boormachine (met 2 accu's) heb ik. Heb voor nu de Wolfcraft 3000 l/u op het oog voor ongeveer 24 euro. Gaat gebruik worden voor het sproeien van de tuin straks van de zomer. Waterslang met spuitkop en aansluiting heb ik ook al liggen moet dan alleen nog spullen voor het aanzuigen hebben.

Roosje01

Berichten: 10764
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 12:45

Ik maak graag zelf popcorn dus heb gewoon paar korrels in potjes gestopt := stuk goedkoper dan online bestellen.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:14

Hebben jullie me gemist in deze 60 pagina's???
Wat is er gebeurt. Ik heb met veel pijn en moeite mijn volkstuin overgedragen naar een vriendin (deze is helaas net verhuist dus de vraag is of ik hem terug neem of niet) Deze volkstuin hadden we meer dan 20 jaar. Heb zitten te janken, niet normaal....

Ondertussen bezig mijn achtertuin op te knappen en als volkstuin te gaan indelen. Dit staat er al in:
- rabarber
- veldsla
- broccoli
- ijsberg sla
- aardappels (3 hahaha)
- courgette
- tijm
- bieslook
- maggie
- rozemarijn
- basilicum
- uien
- knoflook
- diverse bloemen om bijen enz. te trekken