Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 20:03

Suliko schreef:
secricible, kwam er denk ik botter uit dan dat ik het bedoelde. Uiteindelijk is iedereen wel ergens hypocriet, hoe je het ook wend of keert. En daarin is iedere bewustwording zéker een stap in de goede richting.
Maar waar gaan kippen dan heen als ze 'op' zijn? Een kip kan 10 jaar worden, een legbatterij kip haalt de 200 dagen vaak nog niet omdat dan de eerste leg voorbij is en daarvan wordt het vlees toch ook echt een restproduct van de eieren...

Magrathea, neeeee niet die burgers :oo -O- Aah dat vind ik echt ronduit k*t.

Ja, maar bij een kalf is het onvermijdelijk ;) zonder kalf geen melk. Als men minder rund/kalfsvlees zou eten en wel melk drinkt komt een boer in de knel want hij houdt kalfjes over die hij wel MOET produceren om melk te verzorgen.

Bij kippen is het anders. Na een x aantal dagen is het nu financieel voordeliger om het "product kip" om te zetten in vlees dan als leverancier van eieren te blijven gebruiken. Aangezien beide veel gebruikt worden is dat de financieel voordeligste keuze. De kip levert een tijdje geld op voor zijn eieren, terwijl hij ook geld kost (voer ed), om daarna nog 1x flink meer geld op te leveren en daarbij geen kosteh meer te maken (want: dood)

Als men minder vlees zou eten, maar wel eieren, dan zou het niet meer voordelig zijn om die kip al zo snel te slachten, want dat levert niks op, vlees is niks of vrijwel niks meer waard. In dat geval is de kip pas niet meer voordelig als de kosten om de kip te onderhouden hoger worden dan de eieren die hij oplevert en dat is een stuk langer. Dan laat je als boer dus dan pas je kip slachten. En komt er minder vlees op de markt en leven kippen langer.

secricible

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 20:06

En de champignons met filodeeg waren lekker! Ik vond het alleen echt heel erg vettig, met die kokosmelk en dat filodeeg. Was er na een kleine portie volledig op uitgekeken, het miste iets van frissigheid ofzo. Ga er even over nadenken wat ik daar aan kan doen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 20:07

8nnemiek, Maar hier ging het om 1 E-nummer, methylcellulose, en nergens wordt toegelicht waar dit uit bestaat of vandaan komt. Ben zelf ook geen voorstander van een aantal E-nummers, maar een deel zijn gewoon hele simpele, normale en totaal niet schadelijke stofjes. Nergens wordt toegelicht hoe chemisch, slecht en bewerkt de betreffende E-nummer is. En in vleesvervangers met ei zitten vaak genoeg nog steeds E-nummers in de vorm van kleur- en smaakstoffen of weet ik veel wat.
Dus kom dan met betere argumenten om ergens toch (scharrel!!)ei in te flikkeren in plaats van dat ene E-nummer. Dat is mij toch echt te onduidelijk gebracht door Tivall.

Na enige research, nou, wat een heisa om een niet schadelijk stofje wat gemaakt is uit cellulose. :+
"Methyl cellulose (or methylcellulose) is a chemical compound derived from cellulose. It is a hydrophilic white powder in pure form and dissolves in cold (but not in hot) water, forming a clear viscous solution or gel. It is sold under a variety of trade names and is used as a thickener and emulsifier in various food and cosmetic products, and also as a treatment of constipation. Like cellulose, it is not digestible, not toxic, and not an allergen."

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 20:11

Ik ga nu even een hele domme vraag stellen, maar het is puur uit onwetendheid: wat is er slecht aan het scharrelei? Ik loop juist met de gedachte rond dat de kippen die die produceren vrij rondscharrelen...

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 20:15

enamorada schreef:
Ik ga nu even een hele domme vraag stellen, maar het is puur uit onwetendheid: wat is er slecht aan het scharrelei? Ik loop juist met de gedachte rond dat de kippen die die produceren vrij rondscharrelen...

Het snavelkappen is toegestaan. De kippen komen niet buiten, er mogen 'max' 9 hennen op één vierkante meter. Wat nog altijd flink op een kluitje is. Per hen is er 10 cm voerbak en 15 cm zitstok, een kip is toch wel breder dan dat dus erg veel ruimte levert dat ook niet op. 1/3 van de grond moet dicht zijn, de rest mag nog altijd uit rooster bestaan.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 20:24

secricible schreef:
Suliko schreef:
secricible, kwam er denk ik botter uit dan dat ik het bedoelde. Uiteindelijk is iedereen wel ergens hypocriet, hoe je het ook wend of keert. En daarin is iedere bewustwording zéker een stap in de goede richting.
Maar waar gaan kippen dan heen als ze 'op' zijn? Een kip kan 10 jaar worden, een legbatterij kip haalt de 200 dagen vaak nog niet omdat dan de eerste leg voorbij is en daarvan wordt het vlees toch ook echt een restproduct van de eieren...

Magrathea, neeeee niet die burgers :oo -O- Aah dat vind ik echt ronduit k*t.

Ja, maar bij een kalf is het onvermijdelijk ;) zonder kalf geen melk. Als men minder rund/kalfsvlees zou eten en wel melk drinkt komt een boer in de knel want hij houdt kalfjes over die hij wel MOET produceren om melk te verzorgen.

Bij kippen is het anders. Na een x aantal dagen is het nu financieel voordeliger om het "product kip" om te zetten in vlees dan als leverancier van eieren te blijven gebruiken. Aangezien beide veel gebruikt worden is dat de financieel voordeligste keuze. De kip levert een tijdje geld op voor zijn eieren, terwijl hij ook geld kost (voer ed), om daarna nog 1x flink meer geld op te leveren en daarbij geen kosteh meer te maken (want: dood)

Als men minder vlees zou eten, maar wel eieren, dan zou het niet meer voordelig zijn om die kip al zo snel te slachten, want dat levert niks op, vlees is niks of vrijwel niks meer waard. In dat geval is de kip pas niet meer voordelig als de kosten om de kip te onderhouden hoger worden dan de eieren die hij oplevert en dat is een stuk langer. Dan laat je als boer dus dan pas je kip slachten. En komt er minder vlees op de markt en leven kippen langer.

Ik ben het met je eens. Zeg ook nergens dat het een slechter is dan het ander. Maar haalt niet weg dat ik zelf vind dat aan het eten van eieren ook genoeg negatiefs kleeft. Bijvoorbeeld wat er met de overtollige mannetjeskuikens gebeurt bij het fokken van duizenden en duizenden legkippen. Zelfde geval als het overtollige kalf.
Daarnaast zou het zeer prettig zijn als er meer en meer mensen minder vlees zouden eten, maar de gevolgen daarvan dat een kip langer zou kunnen leven is nog zó bizar veel weg dat ik dat haast niet te vergelijken vind. Denk niet dat je het zo bedoeld, maar komt over als een soort goed praten om dan wel ei te eten want als er ooit minder vraag is naar vlees zal de kip langer leven. Dat is nu gewoon niet aan de orde.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 20:43

Jeetje, ik dacht dat scharreleieren van kippen kwamen met een 'goed' leven. Welke eieren zijn dan het 'beste'?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 20:48

Ik koop bio of vrije uitloop normaal gesproken

Maar momenteel koop ik op stal :+
Is met een weeshuis niet tegenop te werken als dat spul eenmaal begint te leggen :x
(Op stal lopen ze in een dichte ren(iets met kraaien en vossen) en lopen ze gewoon rond tot ze omvallen )

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 21:00

mariekerocky schreef:
Jeetje, ik dacht dat scharreleieren van kippen kwamen met een 'goed' leven. Welke eieren zijn dan het 'beste'?

Dat dacht ik ook idd :n Bedankt voor de uitleg!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 21:01

De beste eieren zijn eieren die van eigen kippen komen die niet dood hoeven. Alle andere kippen gaan uiteindelijk de soep in en de haantjes worden versnipperd oid.
Ik zou zelf ook geen eieren van eigen kippen eten trouwens, je neemt toch iets wat niet van jou is. Het kost die kip heel veel energie om een ei te maken, ik zou het liever koken, prakken en dan lekker voeren :) dat lusten ze graag.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 21:10

Secricible, ja daar heb je wel gelijk. Wij hebben er twee keer van kunnen eten. Mocht je iets bedenken dan hoor ik t graag :)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 22:21

Magrathea schreef:
De beste eieren zijn eieren die van eigen kippen komen die niet dood hoeven. Alle andere kippen gaan uiteindelijk de soep in en de haantjes worden versnipperd oid.
Ik zou zelf ook geen eieren van eigen kippen eten trouwens, je neemt toch iets wat niet van jou is. Het kost die kip heel veel energie om een ei te maken, ik zou het liever koken, prakken en dan lekker voeren :) dat lusten ze graag.

Niet alle kippen lusten hun eigen eieren, dus als ze dan toch liggen te rotten dan kan je ze net zo goed opeten. De kippen van mijn vriend zijn weg (wel een goed huisje), omdat ze hun eigen eieren juist wel aten en dat vonden m'n schoonouders niet zo fijn. Dus nu lopen er nieuwe, jonge, kipjes die nog niet leggen. Uit de winkel eet ik alleen biologische eieren en anders eieren van tuin-kipjes. Vind wel dat winkel eieren een beetje muf smaken? Zal het voer wel zijn, maar ik merkte het verschil wel gelijk.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 22:22

Graag gedaan voor de uitleg! Vrije uitloop ei heeft dezelfde reglementen als scharrelei, maar dan met een buitenhok, dus nog steeds flink hutjemutje en snavelkappen.

Beste eieren zijn inderdaad van eigen. Magrathea, helaas zijn kippen inmiddels zo doorgefokt dat ze zoveel produceren dat ze dit zelf vaak ook niet meer op kunnen. Dan vind ik persoonlijk zelf eten beter dan weggooien.

Daarna volgt bio-dynamisch (beter dan ->) of biologisch als 'beste'.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 23:28

Snavelkappen, worden de snaveltjes dan als het ware dichtgeplakt oid? Maar hoe eten en drinken ze dan? :o?

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 23:38

enamorada schreef:
Snavelkappen, worden de snaveltjes dan als het ware dichtgeplakt oid? Maar hoe eten en drinken ze dan? :o?

Gewoon de puntjes er af gesneden/gebrand, zodat ze elkaar niet erg kunnen verwonden. Puntje van de snavel is helaas wel erg gevoelig, geloof niet dat dit onder verdoving gebeurd...

Ik geloof dat het in 2018 niet meer gedaan mag worden?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 00:45

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 07:21

Ik eet ook alleen eieren van eigen kippen, en zelfs die nauwelijks.
Biologische eieren zijn inderdaad het beste uit de supermarkt, maar als je door landelijke dorpjes rijdt kom je ook regelmatig bordjes tegen met 'eieren te koop' en die lopen meestal lekker buiten in het gras.

Mijn kippen hebben alleen eieren gegeten toen ze net hier waren en echt voedingstekorten hadden. Na goed voeren aten ze de eieren niet meer. Ze eten ook bijna geen gekookt ei, en al zeker geen vier per dag, dus alle eieren terug voeren is echt onmogelijk bij de meeste kippen :n
Kippen hebben veel liever groenvoer en insecten en granen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 07:40

Ik eet eieren van kipjes van vrienden van ons en van het pluimveebedrijf hier vlakbij. Zij verkopen hun eieren alleen aan huis en via boerderijwinkels. Is een biologisch bedrijf waar ook geen snavels gekapt worden of vleugels gekortwiekt oid. Je kan er zelf heen gaan en kipjes kijken als je eitjes daar gaat kopen. Is blijkbaar ook een nieuwe rassoort, kippen leveren iig meer dan een jaar eieren op heb ik ooit gelezen in een interview met hem en dan krijgt hij volwassen kippen, dus ze leven ook langer dan de cijfers die hier genoemd werden.

Eerlijkheid gebied me wel te vertellen dat ik de laatste tijd "gewone" biologische eieren uit de super heb meegenomen, gewoon in de drukte en stress van laatste tijd hier geen tijd gehad om nog langs de boerderij te gaan en dan schiet ik toch in de makkelijke stand.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 09:21

Oh Margarathea, die gaat op m'n wishlist. Jammer dat we nog een jaar moeten wachten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:43

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:51

Oeh, heerlijk! Zelfs witte! :oo

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 15:06

Goh ik heb hier een ah XL in de buurt maar wist niet dat ze daar raw en rijstrepen hadden, denk ik voorbij gelopen. :')
Ik haal wel altijd de biologische puur met hazelnoot bij de ah. En voor rijst/raw repen ga ik altijd naar de ekoplaza of estafette.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 15:09

Wow, het loont om in de appie app te zoeken op Veganz. Blijkt nog veel meer van te zijn!

De MM witte chocola vind ik trouwens echt niet lekker. Smaakt totaal niet naar chocolade, laat staan witte. De MM melk/rijstchoco is hier wel fave!

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 16:11

Afbeelding
De AH hier heeft nu ook de kip shoarma van de vegetarische slager, gelijk een voorraad ingeslagen <3

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 19:58

Die vind ik echt niet te eten := De schnitzeltjes vind ik wel heel lekker